Na ff rijden, na uitzetten motor Schraap/piep geluid

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Serge1916V

Hoi,

Als ik een klein stukje rijd bijvoorbeel 4 kilometer ofzo en ik zet de auto weer uit(19 16V) dan hoor een een schraap/piep geluid!! Het lijkt net alsof er iets rondraaid maar helemaal niet meer gesmeerd is ofzo.
Ik kan ook niet goed bepalen waar het vandaan komt.
Het lijkt een beetje op de FAN zeg maar alleen dan piept de fan niet zo.
SOms(vooral als het koud is) dan maakt ie best veel herrie, weet iemand wat dit kan zijn ?
Als ik savonds laat thuis kom dan doe ik ook eerst een paar keer de sleutel omdraaien om op contact te zetten want dan gaat dit soms over. soms ook niet!!!

Is dit iets normaals ??? Kan eigenlijk niet, maar misschien is het wel normaal maar is het bij mij niet meer zo goed gesmeerd ofzo. Ik zou het anders ook niet weten. Als het warmer weer is dan hoor je het een stuk minder en soms moet je zelfs dan heel goed luisteren om het te kunnen horen.

Gr
Serge
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Hoe lang gaat dat piepen door als je de motor hebt uitgezet?
Serge1916V

Meestal duurt dat ongeveer 5 minuutjes of 3 minuutjes ofzo.
Merijn
Über-Spammer

Draait je fan (die achter je radiateur zit) niet? In principe zou het stroomcircuit open moeten zijn als je je contact afzet, maar alleen je fan kan daarbuiten nog werken, volgens mij.

Verder zou ik echt niet kunnen bedenken wat het zou kunnen zijn! Ik weet verder ook barweinig van 19'tjes af, dus...

Misschien heeft iemand anders een idee!
Paskie

miischien zit ik er finaal naast maar je fan blijft een paar min nalopen en misschien ook wel de waterpomp ofzo??
en je moet niet vergeten met dit koude weer loopt alles klote.

iig succes ermee
Serge1916V

De fan doet het wel, maar die gaat alleen aan als de motor best warm is.
In de winter gaat ie bijna nooit aan. Alleen als ik in de file sta ofzo.
Het moet hetzelfde zijn als op een clio 16V!!!
Maar ik heb dus ook geen idee wat dit kan zijn.
Heeft iemand dit al eens eerder hier gehad ?
Serge1916V

Het zou best kunnen hoor!!
Volgens mij komt het geluid als je recht voor de motor staat aan de rechterkant van het blok.
ZOu best de waterpomp kunnen zijn, maar die is een tijdje geleden vernieuwd, dus lijkt me sterk. Of is dat de nieuwigheid ? :D
Serge1916V

Paskie schreef:miischien zit ik er finaal naast maar je fan blijft een paar min nalopen en misschien ook wel de waterpomp ofzo??

iig succes ermee
Weet je wat het is ? Volgens mij doet ie dit ook in de zomer, maar dan hoor je het bijna niet, of je moet bijna je oor op de motorkap leggen :)
Merijn
Über-Spammer

Nou, het mag niet aan de nieuwigheid liggen, hoor... Dus dat is uitgesloten.
Serge1916V

Volgens mij dus ook niet, maar hij doet het ook niet altijd!!
Dus ik kan niet even naar de garage gaan en het daar vragen want dan zal je zien dat ie het precies 1 keer niet doet!!
Paskie

Serge1916V schreef:
Paskie schreef:miischien zit ik er finaal naast maar je fan blijft een paar min nalopen en misschien ook wel de waterpomp ofzo??

iig succes ermee
Weet je wat het is ? Volgens mij doet ie dit ook in de zomer, maar dan hoor je het bijna niet, of je moet bijna je oor op de motorkap leggen :)
Ja pas maar op als je een paar honderd km heb gereden moet je dat es proberen ..... denk dat je oor op de kap vastgeplakt blijft zitten :lol: :lol: :lol:

Dat van die waterpomp weet ik niet zeker , ik weet niet of die pomp daadwerkelijk na loopt na onderbreken van t contact (ik zou niet weten wat er anders naloopt behalve je fan )
wacht iig de reacties van de andere rtc ers maar ff af voordat je weer naar de dealer toe gaat(kost je weer knaken vrees ik)
jeroen.k

Er zit idd een elektrische waterpomp op die nog ff naloopt als de motor uit is. Weet niet of die dat altijd doet...

Dit is wat ik begrepen heb een andere pomp dan je conventionele waterpomp.

Denk haast dat je die hoort, verder draait er niks na namelijk.
Paskie

is dat die "(anti) percolatiepomp " ofzo iets??
Bart V

Bij mij hoor je die pomp ook piepen als hij gaat lopen. Als hij een paar minuten loopt gaat het vanzelf weg, komt denk ik omdat dat pompje ff iets warm moet worden ofzo. Ook stroomt je koelvloeistof dan beter door als hij een paar min loopt, dat is de enige verklaring die ik ervoor heb. Je hoeft je er inelkgeval geen zorgen over te maken. Het pompje gaat lopen zodra je je contact weer uitzet.

Gr Bart
Bart V

Paskie schreef:is dat die "(anti) percolatiepomp " ofzo iets??
Bypass pompje voor geleidelijke afkoeling van de motor als je deze uitzet. Heeft een clio dit niet??
Mrtn
Car: R5GTT

Die elektronische waterpomp is tijdsgeschakeld en zorgt ervoor dat het blok gelijkmatig afkoelt.
Dit pompje maakt een zoemgeluid en is niet het probleem wat je zoekt.
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Weet niet hoe dat ding heet, weet alleen dat het relais ervan in je motorruimte hangt. De 1.7 mpi heeft dit en (als ik het goed heb) de 16v ook. Weet ook niet waar die pomp moet zitten. Heb alleen begrepen dat deze pomp na kan pompen als de motor uit staat en extra kan pompen in bijvoorbeeld een file...
Paskie

Ja dat zal best (t is toch dezelfde motor??)
maar ik vroeg me af hoe je dat ding dan precies noemt .
jeroen.k

Maar mischien dattie als die kapot is wel een verrot geluid maakt...had ik het trouwens bij het juiste eind dat het een aparte pomp is naast de gewone pomp?
Mrtn
Car: R5GTT

Paskie schreef:maar ik vroeg me af hoe je dat ding dan precies noemt .
koelvloeistofpompje
Mrtn = Maarten
mark -19- 16v

Mrtn schreef:Die elektronische waterpomp is tijdsgeschakeld en zorgt ervoor dat het blok gelijkmatig afkoelt.
ik denk wel dat dit het probleem is zelf heb ik ook een 19 16v en ik ken het probleem knijp maar is in je koelslangen dan hoor je hem borrelen en gaat het vaak over. bij mij doet hij dit nu ongeveer een jaar dus ik zou zeggen tijd zat om op te lossen. soms doet hij het niet kan een maand zijn een week maar soms ook elke dag dan is het van grrrrr borrel borrel that is it

suc6
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Patrick L.

Bart V schreef:
Paskie schreef:is dat die "(anti) percolatiepomp " ofzo iets??
Bypass pompje voor geleidelijke afkoeling van de motor als je deze uitzet. Heeft een clio dit niet??
de Clio 16v heeeft dat pompje ook.
Mijn 1916v had em ook en dioe hoorde je vaak luidruchtig zijn werk doen :D
maar bij mijn Clio doet ie het volgens mij helemaal niet. Waar kan dit aan liggen, heb de stekker laatst eens losgetrokken en wat kontaktspray er in, maar dat hielp niet. iemannd een oplossing?
Bart V

Mischien een kapot tijdrelais. Pompje word gestuurd door een tijdrelais die ergens los aan je carroserie bungelt in de motorruimte. Bij de 19 zit hij links voor naast de relais kast, weet niet waar hij bij een clio zit. Maar die zou ik eens doormeten als ik jouw was.

Suc6
Patrick L.

Een apart relais dus, ga ik die eens zoeken.thanx
Serge1916V

Mrtn schreef:Die elektronische waterpomp is tijdsgeschakeld en zorgt ervoor dat het blok gelijkmatig afkoelt.
In de zomer of als het 10- graden is of warmer dan is dit inderdaad een zoemgeluidje. Maar als het 8 graden of kouder is dan word dat geluid ook steeds harder.
Soms als ik laat thuis kom dan maakt ie best een hard geluid en mensen die aant slapen zijn die moeten ook wel dneken!! Heeft hij een Renault ofzo :wink: :D
Serge1916V

Bedankt voor de reacties!!
Ik ga in ieder geval dat relais nakijken!!
En dat knijpen in die koelvloeistof slangen dat klopt ja. Dan voel je die slangen borrelen en dus dat het daarmee te maken heeft!

Thnx :)
Bart V

Aan het relais ligt het niet, die schakelt alleen dat pompje maar in. Ligt gewoon aan het pompje zelf. Ik heb het ook af en toe, en de buren kunnen mn rug op :-D
Serge1916V

Eigenlijk heb ik er ook schijt aan :lol: :lol:
De buurjongen heeft een impreza met een Sebring, als hij start dan trilt heel de voordeur ;)
Maar bijvoorbeeld zaterdag kwam ik ron half 4 thuis en had een heel klein stukje gereden vanaf een maat naar huis gereden( 1,5 kilometer) Dus zet de auto op de stoep voor het huis, motor uit ennn.......PRRRRRRTRTRTRTRTTRUUUUTTRTRTRTUUUYRTRTRTTRR hehehehe dus erg goed hoorbaar voor de mensen die aan de voorkant slapen, mijn ouders en de buurman hehehehe Ik heb er zelf geen last van want ik slaap aan de achterkant. hehehe ze zullen wel denken!! Het zijn Subaru gekken!!!
Plaats reactie