Onlangs heb ik al 2 aandrijfassen vervangen (nieuwe), nu viel me vandaag op dat ik bij maximale stuuruitslag een kloppend geluid hoor.
Dit gebeurd alleen bij bochtjes linksom (dus gewicht van de auto op rechterkant)
Normaal zou ik zeggen dat het te maken heeft met de homokineet in de aandrijfas. Omdat gisteren een nieuwe aandrijfas erin is gezet kan dat dus niet zo zijn.
Wat geeft een versleten wiellager (zit geen speling op) voor een "symptomen" ???
[R5_GTX] kloppend geluid bij maximale stuuruitslag
Het kan zijn dat je homokineet nog stroef is, dikke vaseline troep zit erin, je rubber is nog stroef en misschien zit nog niet het vet overal tussen. KAN!!
Of je hebt de verkeerde maat as eronder gezet, eentje die te kort is dan, want bij max. stuuruitslag wordt ie opgerekt en komt er kracht op het Ugewricht. KAN OOK!! zijn namelijk 2 asmaten in omloop.....
Of je hebt de verkeerde maat as eronder gezet, eentje die te kort is dan, want bij max. stuuruitslag wordt ie opgerekt en komt er kracht op het Ugewricht. KAN OOK!! zijn namelijk 2 asmaten in omloop.....
Mrtn = Maarten
schokbreker speling?
Klinkt duidelijk als een wiellager!
Krik de auto aan de voorkant aan beide kanten op, en controleer de speling van het wiel...
1. Horizontaal
2. Verticaal
Als deze (veel) speling vertoond (lijkt net of je wielbouten niet goed vastzitten) dan is het een wiellager...
Suc6 met de tip!

Krik de auto aan de voorkant aan beide kanten op, en controleer de speling van het wiel...
1. Horizontaal
2. Verticaal
Als deze (veel) speling vertoond (lijkt net of je wielbouten niet goed vastzitten) dan is het een wiellager...
Suc6 met de tip!
ER ZIT GEEN SPELING OP HET WIEL, NOG HORIZONTAAL NOCH VERTICAAL.
DE AANDRIJFAS IS WEL DE GOEDE DENK IK, ZE HEBBEN HET NUMMER UIT EEN BOEK GEHAALD EN DAAT STOND MIJN MODEL (GTX) OOK BIJ. DAT DAT KAN NIET MISSEN.
als ik aan het rijden ben (vanaf 20km/h tot aan 80km/h dan hoor ik wel een geluid. Klinkt een beetje als een kachel die aan staat. Sissend-achtig geluid.(koppeling wat iets aan loopt) Kan natuurlijk ook aan de kachel liggen, maar als ik die harder/zachter/uit/koud zet maakt het voor het geluid geen verschil. Als ik harder ga rijden dan wordt het geluid ook harder. Maar vanaf 80km/h kan ik het vanwege de wind niet meer horen. (en de devil natuurlijk
)
En als ik dus harder dan 120km/h rijd dan gaat het een beetje trillen.
Ik ga er wel weer voor naar JL Tuning in Rotterdam. Kan hij nog eens goed erna kijken. Ik blijf eerst wel een tijdje flink sturen (dijweggetjes
) en misschin dat het vet er dan in loopt.
Anders zou ik het niet weten. Vanochtend echter de eerst km hoorde ik een tikkend geluid (niet voelbaar) bij het rechtdoor rijden. Ongeveer gelijk met een wenteling van het wiel. Dus als ik sneller ging, volgden de tikken elkaar ook sneller op (en bij langzamer gaan natuurlijk, minder snel tikken
)
Na 1 km was dit dus verdwenen. Aandrijfas kan het toch niet zijn?? Moet er echt eerst overal lekker vet in kruipen??
DE AANDRIJFAS IS WEL DE GOEDE DENK IK, ZE HEBBEN HET NUMMER UIT EEN BOEK GEHAALD EN DAAT STOND MIJN MODEL (GTX) OOK BIJ. DAT DAT KAN NIET MISSEN.
als ik aan het rijden ben (vanaf 20km/h tot aan 80km/h dan hoor ik wel een geluid. Klinkt een beetje als een kachel die aan staat. Sissend-achtig geluid.(koppeling wat iets aan loopt) Kan natuurlijk ook aan de kachel liggen, maar als ik die harder/zachter/uit/koud zet maakt het voor het geluid geen verschil. Als ik harder ga rijden dan wordt het geluid ook harder. Maar vanaf 80km/h kan ik het vanwege de wind niet meer horen. (en de devil natuurlijk

En als ik dus harder dan 120km/h rijd dan gaat het een beetje trillen.
Ik ga er wel weer voor naar JL Tuning in Rotterdam. Kan hij nog eens goed erna kijken. Ik blijf eerst wel een tijdje flink sturen (dijweggetjes

Anders zou ik het niet weten. Vanochtend echter de eerst km hoorde ik een tikkend geluid (niet voelbaar) bij het rechtdoor rijden. Ongeveer gelijk met een wenteling van het wiel. Dus als ik sneller ging, volgden de tikken elkaar ook sneller op (en bij langzamer gaan natuurlijk, minder snel tikken

Na 1 km was dit dus verdwenen. Aandrijfas kan het toch niet zijn?? Moet er echt eerst overal lekker vet in kruipen??
Vet wordt erin geknepen als de hoes er half omzit, dus dat moet er even inkruipen, maar dit gebeurt snel hoor als het wiel draait. Over die asmaten, de maten van een GTT,GTE en GTX zijn hetzelfde, alle overige andere assen zijn anders qua maat, dit doordat de plaatsing van het blok en dus de bak verschilt. Welke as is vervangen? Dat tokkende geluid komt meestal van de linkeras, doordat deze in de bak ronddraait en wellicht tever in de bak zit geschoven, dit door een verkeerde, dus langere as.
Mrtn = Maarten