heb nu een charge cooler en een 21 t intercooler
deze komen in serie te staan
Chargecooler/intercooler discussie
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
robert mail me ff je adres dan stuur ik dat ding naar je toe (slinger)
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
ik zou toch ook eens wat foto's van die cooler willen zien
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
rolletje volschieten
laten hemavizeren
uploaden enz dus eh duurd nog ff
laten hemavizeren
uploaden enz dus eh duurd nog ff
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
toch nie zoLang als je projekt he Sven(grapje)Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:rolletje volschieten
laten hemavizeren
uploaden enz dus eh duurd nog ff
wat weet jij over die blauw alpine die te koop staat in GT/D(heb er intresse voor)
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
dingetje heeft na de restauratie lichte schade opgelopen door vandalisme
deuk werk in het dak
geen barsten of zo zij die
verder kost ie rond de 5 rooien in euro's
deuk werk in het dak
geen barsten of zo zij die
verder kost ie rond de 5 rooien in euro's
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
foto gevonden
alleen mijne is nog niet gepolijst
http://groups.msn.com/Svens5alpineturb ... PhotoID=76
alleen mijne is nog niet gepolijst
http://groups.msn.com/Svens5alpineturb ... PhotoID=76
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
knap kerel,nu hopen op zo veel meer gekoelde lucht hé
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ja ik ga die lange smalle intercooler van een 21 t er voor plaatsen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
die van boven de radiator???Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ja ik ga die lange smalle intercooler van een 21 t er voor plaatsen
die heb ik 3x liggen dus intresse????????????,
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
kreeg er eentje bij
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ok leuk
dan gaan we vrolijk weer verder
dan gaan we vrolijk weer verder

Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
wat levert een chargecooler op in pk's tegenover een simpele intercooler???????????????????????????????,
iemand een serieus antwoord op

iemand een serieus antwoord op
Meer power bij lage snelheden lijkt me, ik denk niet dat de lucht echt veel kouder wordt, dan kun je net zo goed een grotere intercooler erin hangen!
dacht ik ookRiël schreef:Meer power bij lage snelheden lijkt me, ik denk niet dat de lucht echt veel kouder wordt, dan kun je net zo goed een grotere intercooler erin hangen!
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
ik denk dat het met hogere drukken vooral voordeel heeft
dan wordt de lucht warmer en moet beter gekoeld worden
die charge cooler heeft dan volgens mij een beter koelend vermogen
dan wordt de lucht warmer en moet beter gekoeld worden
die charge cooler heeft dan volgens mij een beter koelend vermogen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
5 GT Turbo '88 GT5
Die koelt wel
brrr. Maar idd, ik denk dat een chargecooler meer vermogen heeft zoals sven zegt. Is al gezegd, grotere buffer.

Volgens mij werkt een gewone intercooler prima. Het temperatuurverschil tussen de inlaatlucht die door de turbo heen is getrokken, en de de buitenlucht is groot zat, ook 's zomers. Ik zou persoonlijk pas serieus over een chargecooler gaan denken als je om welke reden dan ook geen ruimte en/of luchttoevoer hebt voor een fatsoenlijke intercooler. Zo is Blue Thunder (Robin) nu een chargecooler aan het maken voor zijn kever turbo. Omdat het blok hier achterin de auto huist (o ja joh?!?
) is dit de enige mogelijkheid om aan inlaatluchtkoeling te komen (en dat is wel nodig ook omdat het met een luchtgekoeld turboblok nogal warm wordt onder het kleppie).
Dets mai opinjen, maar als jullie met een paar kilo water rond willen gaan rijden vind ik dat ook prima
Wel goed voor de gewichtsverdeling zullen we maar zeggen 

Dets mai opinjen, maar als jullie met een paar kilo water rond willen gaan rijden vind ik dat ook prima


Nou het principe tov elkaar levert niets extra op. Eerst moet je de dimensionering van de koelers, etc., weten voordat je daar een uitspraak over kan doen.gille (mountainbike) schreef:wat levert een chargecooler op in pk's tegenover een simpele intercooler???????????????????????????????,
iemand een serieus antwoord op![]()
Over het algemeen is een chargekoeler efficienter qua ruimte. Dus voor de ingenomen ruimte levert hij iets betere resultaten. Maar dit is zo grof gesteld en zo afhankelijk van andere factoren dat je daar eigenlijk niet van uit mag gaan.
Bij lage rijsnelheden is het effect van een chargekoeler met ongeveer gelijk koelvermogen wel significant beter dan een lucht/ lucht koeler. Maar dit spreekt voor zich. De inzet v/d auto en de beschikbare ruimte bepalen de keuze voor een koelprincipe.
Maar dit is herkauwen van eerdere posts en Roberts eerdere replies.
Verder zijn in mijn ogen de extra onderdelen en de aanweizgheid van een secundair koelsysteem een nadeel op het gebied van betrouwbaarheid en makkelijk servicen. Maar dat is persoonlijk.
Weetje: Mercedes Benz maakt voor de V6 en V8 met Lysholm compressor (o.a. C32 AMG en SL55 AMG) ook gebruik van een chargekoeler systeem. De waterpomp hiervan wordt geavanceerd elektronisch aangestuurd.