ACT: Je eigen auto VS iemand anders auto. I
-
nee, citylife Reeuwijk

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Afgelopen vrijdag:
Bij stoplicht Jaguar S-type en Mercedes C240 voor mij, naast elkaar en racen maar. Hij wat voor auto is dat in mijn spiegel dacht die Mercedes bestuurder. Volgende stoplicht die Jag hield het voor gezien. Ik met 19 16v naast die Mercedes. Hij heeft het geprobeert. Maar helaas voor hem was ik sneller.
Bij het volgende stoplicht doet hij zijn raam open en vraagt: Wat voor auto is dat en wat voor motor licht er in?
Toen hij hoorde dat hij verloren had van een 1.8 16v uit 1991, werdt hij uitgelachen door zijn bijrijder.
Kijk en daar doe je het voor.
Bij stoplicht Jaguar S-type en Mercedes C240 voor mij, naast elkaar en racen maar. Hij wat voor auto is dat in mijn spiegel dacht die Mercedes bestuurder. Volgende stoplicht die Jag hield het voor gezien. Ik met 19 16v naast die Mercedes. Hij heeft het geprobeert. Maar helaas voor hem was ik sneller.
Bij het volgende stoplicht doet hij zijn raam open en vraagt: Wat voor auto is dat en wat voor motor licht er in?
Toen hij hoorde dat hij verloren had van een 1.8 16v uit 1991, werdt hij uitgelachen door zijn bijrijder.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik was er nog een vergeten dit weekend, afgelopen zaterdag nacht.
Vanuit Utrecht via de A12 bij Nieuwgein de snelweg af. Haakse bocht naar rechts, ik reed achter een rijtje langzaam rijdende auto's met als laatste auto voor mij een Peugeot 106 Sport (laatste versie GTi) die bij zijn voorganger aan het drukken was. Na die haakse bocht begint een 2 baans weg met een rij stoplichten. Ik een beetje drukken op de linkerbaan bij die 106, maar stoplichten verder op op Rood. Dus ik naar rechts en later remmen. We staan dus naast elkaar. Ik kijk hem aan en hij wil racen en zegt dat hij me afmaakt. Ik hou mijn 19 een beetje op toeren en licht op groen. Begint hij te spinnen, wat een loser zeg. Ik nog in 1ste versnelling hij doorschakelen naar 2, to soon Junior. Bye Bye.
Volgende stoplicht probeert hij me weer uittedagen. Wat een sukkel zeg, hij was weer de pineut. En is het sprinten voorlopig afgeleerd.
Vanuit Utrecht via de A12 bij Nieuwgein de snelweg af. Haakse bocht naar rechts, ik reed achter een rijtje langzaam rijdende auto's met als laatste auto voor mij een Peugeot 106 Sport (laatste versie GTi) die bij zijn voorganger aan het drukken was. Na die haakse bocht begint een 2 baans weg met een rij stoplichten. Ik een beetje drukken op de linkerbaan bij die 106, maar stoplichten verder op op Rood. Dus ik naar rechts en later remmen. We staan dus naast elkaar. Ik kijk hem aan en hij wil racen en zegt dat hij me afmaakt. Ik hou mijn 19 een beetje op toeren en licht op groen. Begint hij te spinnen, wat een loser zeg. Ik nog in 1ste versnelling hij doorschakelen naar 2, to soon Junior. Bye Bye.
Volgende stoplicht probeert hij me weer uittedagen. Wat een sukkel zeg, hij was weer de pineut. En is het sprinten voorlopig afgeleerd.
-
lekkere mokkel in een v6 sl de nieuwe (goedkoop instapmodel) maar ik reed haar zoek zou ze met me gespeeld hebben of kan ze niet schakelen (automaat)

if it isn't possible it is not impossible
Is jouw 19 standaard?? Of is hij gekieteld??Lex schreef:Ik was er nog een vergeten dit weekend, afgelopen zaterdag nacht.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Lichte tuning:
Geen kat meer, geen tussen dempers, dikke sebring einddemper met 2 x 101mm eindstukken. Open K&N luchtfilter en verhoogte brandstofdruk. Goed voor zo'n 150pk aan de wielen gemeten op de vermogensbank bij mijn oude baas. En ik rij met 15inch wielen en een iets lichter vliegwiel.
Valt toch best mee, zo veel is er niet aan gedaan.
Met mijn 5 GT Turbo ga ik het extremer aanpakken.
Geen kat meer, geen tussen dempers, dikke sebring einddemper met 2 x 101mm eindstukken. Open K&N luchtfilter en verhoogte brandstofdruk. Goed voor zo'n 150pk aan de wielen gemeten op de vermogensbank bij mijn oude baas. En ik rij met 15inch wielen en een iets lichter vliegwiel.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Met de bijbehorende klappen en steekvlammen
Als in hoge toeren rijdt en je laat het gas los, en trapt het daarna iets in dat de auto een beetje brandstof inspuit, vliegen de klappen en vlammen je om de oren.
De ideale kombinatie in mijn ogen. Op mijn 5 GT wil ik helemaal geen dempers meer zelfs geen einddemper. Gewoon rechtuit de wijde wereld in.

Als in hoge toeren rijdt en je laat het gas los, en trapt het daarna iets in dat de auto een beetje brandstof inspuit, vliegen de klappen en vlammen je om de oren.
De ideale kombinatie in mijn ogen. Op mijn 5 GT wil ik helemaal geen dempers meer zelfs geen einddemper. Gewoon rechtuit de wijde wereld in.
-
- Contacteer:
Waaahahaha!Lex schreef:Toen hij hoorde dat hij verloren had van een 1.8 16v uit 1991, werdt hij uitgelachen door zijn bijrijder.

- Peter
150 pk aan de krukas zou je bedoelen.Lex schreef:Lichte tuning:
Met die paar dingen kun je nooit zoveel winnen.
Want standaart heb je 137 aan de krukas.
Dus kun je nooit 150pk aan de wielen krijgen met die paar kleine aanpassingen. Ik heb het zelfde en ook nog een andere chip er in. Ik had net 100kw aan de wielen.
-
Dinsdag A7:
slome neger in een 5 vs. drie mensen in een clio:
neger was rap, maar niet snel genoeg
slome neger in een 5 vs. drie mensen in een clio:
neger was rap, maar niet snel genoeg

Lex schreef:Afgelopen vrijdag:
Ik met 19 16v naast die Mercedes. Hij heeft het geprobeert. Maar helaas voor hem was ik sneller.
Tja, 170 pk met dik 1500kg.......
Nouja 13 pk is niet bar zoveel. Ik geloof best dat je dat kan winnen met die aanpassingen. Ik vraag me overigens af in hoeverre dat lichtere vliegwiel scheelt in dit geval. Maar je kan het pas zeker weten als je hem op de testbank gooit.ArjanR19 schreef:150 pk aan de krukas zou je bedoelen.Lex schreef:Lichte tuning:
Met die paar dingen kun je nooit zoveel winnen.
Want standaart heb je 137 aan de krukas.
Dus kun je nooit 150pk aan de wielen krijgen met die paar kleine aanpassingen. Ik heb het zelfde en ook nog een andere chip er in. Ik had net 100kw aan de wielen.
gr Bart
Vliegwiel scheelt nooit voor het vermogen aan de krukas, dat blijft altijd hetzelfde. Het vermogen op de wielen wordt wel wat hoger, maar daar hebben we het nu niet over.
Laatst bleek op de rollenbank van FCG Engineering dat een standaard Clio 16V (alleen demper en open luchtfilter) 148 pk eruit perste. Meer dan de fabrieksopgave is niet ongewoon hoor.
Mijn Cordoba bijvoorbeeld is echt standaard en heeft toch 133 ipv de fabriekswaarde van 110 pk.
Minder dan de fabriekswaarde komt natuurlijk ook voor.
Laatst bleek op de rollenbank van FCG Engineering dat een standaard Clio 16V (alleen demper en open luchtfilter) 148 pk eruit perste. Meer dan de fabrieksopgave is niet ongewoon hoor.
Mijn Cordoba bijvoorbeeld is echt standaard en heeft toch 133 ipv de fabriekswaarde van 110 pk.
In een blad zaken auto stond een keer een test met de tdi's van het VAG concern. Bij de daar geteste auto's bleken de opgegeven waardes niet te kloppen. Ze perste er allemaal meer uit. Het is alleen zo dat hoe hoger het opgegeven vermogen is hoe kleiner het verschil. De 90pk tdi perste er 106 bij de 130 was het verschil maar 5 pk naar boven. Het ging toen om de vraag of chippen een optie is. uiteraard bij lease bakken.Mijn Cordoba bijvoorbeeld is echt standaard en heeft toch 133 ipv de fabriekswaarde van 110 pk.
Derby
Gisteren, bij Rosmalen de MacDonalds, rijd daar weg, richting DenBosch. Draai rustig die bocht in, zit er voor me zon Frod Escrot te scheuren (reed 70 in die bocht). Bochtje uit, hij laat zien dattie wilt, dus ik geef mee gas en daagdaag Ford
... ik neem de eerste afslag richting huis, komt die halve zool kei hard op me ingevlogen en remt net op tijd af , we slaan beide af, rijddie kei hard naar me toe, vliegt erlangs en krijg als dank een middelvinger naar me toe!
... Kon niet echt tegen zn verlies... Kinders 

tis natuurlijk ook maar net hoeveel aandrijfverlies je d'r bij verzintXedrah schreef:Laatst bleek op de rollenbank van FCG Engineering dat een standaard Clio 16V (alleen demper en open luchtfilter) 148 pk eruit perste. Meer dan de fabrieksopgave is niet ongewoon hoor.

rev it like a rental
-
- Contacteer:
Sta ik gisteren netjes voor een voetgangerlicht te wachten, remt er naast mij een klein rot-autootje (een Corrola of zo, ik zag het niet zo goed) nogal laat. Ah, eentje die graag sportief rijdt. En jawel, zodra het licht op rood-oranje sprong (ten teken dat het daarna op groen gaat) trok hij al op.
Hele wolk zwarte rook, dus het was een diesel en hij had aan zijn brandstofklept zitten prutsen, overigens zonder enig idee te hebben waar hij mee bezig was. Maar hij reed vrij langzaam, dus ik bleef netjes wachten op het groene licht (dat duurde ongeveer een seconde) en trok daarna door tot de 6000 toeren. Tegen de tijd dat ik naar de drie schakelde ging ik hem al erg hard voorbij.
Dat vond hij dus niet leuk.
Meteen daarna kom je op een soort grote, ovale rotonde maar ik kon doorrijden - die voetganger was op tijd weg - vervolgens rechtdoor op een viaduct, beetje bergop, Valletta in. Daar probeerde hij mij voorbij te gaan, maar ik hou er niet zo van om ingehaald te worden op een tweebaansweg in een linkerbocht, voor hem totaal onoverzichtelijk, tijdens spitsuur, terwijl het verkeer van de andere kant naar huis gaat. Hoewel ik denk dat hij het sowieso niet voor elkaar had gekregen, ging ik daarom maar tegen de middenstreep aanrijden. Hij mag van mij zijn autootje in de poeier rijden, maar niet vlak voor mijn neus.
Alleen kun je daarna niet meer inhalen en zat ik vast achter een Poolse (!) BMW die 20 reed, niet wist waar hij naar toe wilde maar het wel voor elkaar kreeg om precies mijn route te nemen.
- Peter
Hele wolk zwarte rook, dus het was een diesel en hij had aan zijn brandstofklept zitten prutsen, overigens zonder enig idee te hebben waar hij mee bezig was. Maar hij reed vrij langzaam, dus ik bleef netjes wachten op het groene licht (dat duurde ongeveer een seconde) en trok daarna door tot de 6000 toeren. Tegen de tijd dat ik naar de drie schakelde ging ik hem al erg hard voorbij.
Dat vond hij dus niet leuk.

Meteen daarna kom je op een soort grote, ovale rotonde maar ik kon doorrijden - die voetganger was op tijd weg - vervolgens rechtdoor op een viaduct, beetje bergop, Valletta in. Daar probeerde hij mij voorbij te gaan, maar ik hou er niet zo van om ingehaald te worden op een tweebaansweg in een linkerbocht, voor hem totaal onoverzichtelijk, tijdens spitsuur, terwijl het verkeer van de andere kant naar huis gaat. Hoewel ik denk dat hij het sowieso niet voor elkaar had gekregen, ging ik daarom maar tegen de middenstreep aanrijden. Hij mag van mij zijn autootje in de poeier rijden, maar niet vlak voor mijn neus.
Alleen kun je daarna niet meer inhalen en zat ik vast achter een Poolse (!) BMW die 20 reed, niet wist waar hij naar toe wilde maar het wel voor elkaar kreeg om precies mijn route te nemen.

- Peter
Menno, het aandrijfverlies wordt GEMETEN!Menno schreef:tis natuurlijk ook maar net hoeveel aandrijfverlies je d'r bij verzintXedrah schreef:Laatst bleek op de rollenbank van FCG Engineering dat een standaard Clio 16V (alleen demper en open luchtfilter) 148 pk eruit perste. Meer dan de fabrieksopgave is niet ongewoon hoor.
Dat moet je nu wel weten, je hebt er met je neus bovenop gestaan!
Dit was geen dynojet!

sterker nog, ik heb GOED opgelet!Xedrah schreef:
Menno, het aandrijfverlies wordt GEMETEN!
Dat moet je nu wel weten, je hebt er met je neus bovenop gestaan!FF opletten.
Dit was geen dynojet!Een MaHa bank meet je echte vermogen. Deze bank is trouwens bij de ijking op -5% ingesteld.
tis hier al vaker besproken, dat verliesvermogen is niet goed te meten. Bij die clio meting werd 't onbelast gemeten, en vermoedelijk met wat goedliegfactortjes naar iets toonbaars getransformeerd. Volgens de eigenaar gaf dit doorgaans een goed resultaat, maar 't is dus niet te meten!
rev it like a rental
Je snapt het niet.
Het verlies wordt juist heel precies gemeten. En inderdaad onbelast, anders kun je die verliezen niet bepalen!
Na het meten van het vermogen aan de wielen, wordt het gas volledig losgelaten. De weerstand die de motor en aandrijflijn hebben zorgen voor de vertraging van de rollen. De kracht waarmee dit gebeurd (dus niet de snelheid) bepaalt de weerstand!
Kijk maar eens goed naar onderstaand figuur. De weerstand plus het gemeten vermogen is het vermogen aan de krukas. De groene lijn is de GEMETEN weerstand. Dus deze wordt absoluut wel gemeten! Een dynojet kan dit niet en daarom bestaat deze verwarring. Eigenlijk heb je dus maar heel weinig aan een dynojet. Dat ding doet gewoon een gok naar het vermogen in plaats van het te meten.
[img]http://www.freddycane.com/images/uitdraai.jpg[/img]
Meer info vind je hier:
http://www.freddycane.com/rollenbank.htm
PS. Dit is ook waarom het afdraaien van een vliegwiel het krukasvermogen niet verhoogt, maar wel het vermogen op de wielen. Er wordt minder energie opgeslagen/verbruikt bij het versnellen en vertragen van dit vliegwiel.

Het verlies wordt juist heel precies gemeten. En inderdaad onbelast, anders kun je die verliezen niet bepalen!
Na het meten van het vermogen aan de wielen, wordt het gas volledig losgelaten. De weerstand die de motor en aandrijflijn hebben zorgen voor de vertraging van de rollen. De kracht waarmee dit gebeurd (dus niet de snelheid) bepaalt de weerstand!
Kijk maar eens goed naar onderstaand figuur. De weerstand plus het gemeten vermogen is het vermogen aan de krukas. De groene lijn is de GEMETEN weerstand. Dus deze wordt absoluut wel gemeten! Een dynojet kan dit niet en daarom bestaat deze verwarring. Eigenlijk heb je dus maar heel weinig aan een dynojet. Dat ding doet gewoon een gok naar het vermogen in plaats van het te meten.
[img]http://www.freddycane.com/images/uitdraai.jpg[/img]
Meer info vind je hier:
http://www.freddycane.com/rollenbank.htm
PS. Dit is ook waarom het afdraaien van een vliegwiel het krukasvermogen niet verhoogt, maar wel het vermogen op de wielen. Er wordt minder energie opgeslagen/verbruikt bij het versnellen en vertragen van dit vliegwiel.
en ben daarmee in goed gezelschap merk ikXedrah schreef:Je snapt het niet.![]()

Je was d'r toch bij?Xedrah schreef: Het verlies wordt juist heel precies gemeten. En inderdaad onbelast, anders kun je die verliezen niet bepalen!
Na het meten van het vermogen aan de wielen, wordt het gas volledig losgelaten. De weerstand die de motor en aandrijflijn hebben zorgen voor de vertraging van de rollen.

Daarnaast zouden we 't er ook nog eens over kunnen hebben dat die groene lijn zoals ie hier gemeten is niet afhankelijk van toerental maar van rijsnelheid gemeten is. Dat maakt voor 't verlies in banden en aandrijfassen etc. wel degelijk uit. Volgens deze meetmethode zal 't bepaalde vermogen aan de krukas afhankelijk zijn van de gebruikte versnelling tijdens de meting. Ik vermoed (!) dat er wat goedliegfactoren in de bank zitten om zulke effecten een beetje te corrigeren. Als dat niet zo was had er voor zo'n meting ook nix ingesteld te worden, terwijl dat wel gebeurde.
rev it like a rental
Inderdaad, de koppeling wordt ook ingetrapt. Daar zat ik ernaast.
Er zullen inderdaad verschillen zijn in de verliezen wanneer er verschillende versnellingen gebruikt zouden worden. Daar zijn echter geen goedliegfactoren voor nodig omdat er een meting plaatsvind en geen berekening!!
De verschillen zullen echter miniem zijn waardoor je rustig kan stellen dat een meting in elke versnelling betrouwbaar is. Meestal wordt de 4e versnelling gebruikt en anders wel de vijfde, dus dat geeft nog wat meer zekerheid in de vergelijken tussen verschillende auto's.
De rest van mijn verhaal blijft staan! En die 133 pk van de Cordoba staat ook, want dit is immers gemeten!
Er zullen inderdaad verschillen zijn in de verliezen wanneer er verschillende versnellingen gebruikt zouden worden. Daar zijn echter geen goedliegfactoren voor nodig omdat er een meting plaatsvind en geen berekening!!
De verschillen zullen echter miniem zijn waardoor je rustig kan stellen dat een meting in elke versnelling betrouwbaar is. Meestal wordt de 4e versnelling gebruikt en anders wel de vijfde, dus dat geeft nog wat meer zekerheid in de vergelijken tussen verschillende auto's.
De rest van mijn verhaal blijft staan! En die 133 pk van de Cordoba staat ook, want dit is immers gemeten!
Uit mijn hoofd 79 kW, maar dat zou ik thuis even moeten bekijken. Was bijna het fabrieksvermogen aan de krukas.Menno schreef:Hoeveel was dat aan de krukas?Xedrah schreef:En die 133 pk van de Cordoba staat ook, want dit is immers gemeten!

edit: ho wacht, je bedoelt het waarschijnlijk het vermogen aan de wielen. Daar reageerde ik op en dat is 79 kW.
Laatst gewijzigd door Xedrah op vr 31 jan 2003 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Los van of het correct gemeten word dat verlies (in mijn ogen is dat niet te berekenen) is het ook helemala niet interessant om te weten hoeveel Kw je aan de krukas hebt.
(of je bent van plan om alleen met je blok te gaan rijden)
Kijk maar naar die groene lijn, dan zie je in kW's het verloren gegane vermogen.Menno schreef:Nou, ik blijf d'r toch bij dat zo'n bak een rendement heeft, en geen absolute hoeveelheid vermogen opvreet. Hoe zie jij dat voor je? verklaarverklaarverklaar.
Ploegah schreef:Los van of het correct gemeten word dat verlies (in mijn ogen is dat niet te berekenen) is het ook helemala niet interessant om te weten hoeveel Kw je aan de krukas hebt.

Ja, dat klopt. Maar het klinkt wel leuk in de kroeg he?

30 cm !Xedrah schreef:Ploegah schreef:Los van of het correct gemeten word dat verlies (in mijn ogen is dat niet te berekenen) is het ook helemala niet interessant om te weten hoeveel Kw je aan de krukas hebt.
(of je bent van plan om alleen met je blok te gaan rijden)![]()
Ja, dat klopt. Maar het klinkt wel leuk in de kroeg he?![]()
ja das waar

Xedrah schreef:Kijk maar naar die groene lijn, dan zie je in kW's het verloren gegane vermogen.Menno schreef:Nou, ik blijf d'r toch bij dat zo'n bak een rendement heeft, en geen absolute hoeveelheid vermogen opvreet. Hoe zie jij dat voor je? verklaarverklaarverklaar.

ik geef 't op
rev it like a rental