Chargecooler/intercooler discussie

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
robert001

te koop chargecooler merk pace compleet met radiateurtje, vaatje, pompje, luchtklep en weerstand te gebruiken voor diverse autos prijs 300 euro.
info : 06- 50207956
Patrick

mag ik vragen wat dat is zo'n charge cooler,zegt me ff niks en zou graag weten wat dat inhoud,thanks pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
robert001

Een charge cooler is een water gekoelde intercooler
Patrick

dus dit zou beter moeten functioneren als een luchtgekoelde intercooler,heb je dan winst op een bepaald gebied?
is deze voor de 21 turbo trouwens?
Riël
Über-Spammer

patrick 21TURBO schreef:dus dit zou beter moeten functioneren als een luchtgekoelde intercooler,heb je dan winst op een bepaald gebied?
Een chargecooler koelt ook als je langzaam rijdt bijvoorbeeld als je begint aan een sprintje. Bij de normale intercooler waait er dan nog geen wind doorheen en koelt ie pas als je wat vaart hebt. De chargekoeler koelt ook als je stilstaat zegmaar dus je hebt eerder koude lucht. En hij zal best op de 21 gemonteerd kunnen worden denk ik...

In een oud topic heeft michel al es zoeen ding zelf gemaakt geloof ik. Daar staat ook veel uitleg.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Riël schreef:
patrick 21TURBO schreef:dus dit zou beter moeten functioneren als een luchtgekoelde intercooler,heb je dan winst op een bepaald gebied?
Een chargecooler koelt ook als je langzaam rijdt bijvoorbeeld als je begint aan een sprintje. Bij de normale intercooler waait er dan nog geen wind doorheen en koelt ie pas als je wat vaart hebt. De chargekoeler koelt ook als je stilstaat zegmaar dus je hebt eerder koude lucht. En hij zal best op de 21 gemonteerd kunnen worden denk ik...

In een oud topic heeft michel al es zoeen ding zelf gemaakt geloof ik. Daar staat ook veel uitleg.
Toch ben ik van mening dat dat water ook vrij snel afkoelt, het is vrij warm onder die kap..... zeker als je stilstaat..... die rijwind heeft ie echt wel nodig om het water koud te houden........ (denk maar na.... je water temp van je auto is ook zo lauw als ie koud is.......
Tijn
Contacteer:

ehm... een chargecooler koelt met koelvloeistof die door een radiateur gekoeld moet worden, en die werkt op zijn beurt toch ook gewoon weer met rijwind?
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

Ja maar 't werkt met een apart radiateurtje en tankje, waar ook koud water is als ie stilstaat. Je hebt zeg maar een 'buffer'. Als er geen wind is is ie toch in staat een bepaalde tijd je lucht koel te houden. Na een tijdje wordt 't water warm, maar als je gaat rijden koelt de rijwind het water voor je koeler weer af.
Patrick

Toch ben ik van mening dat dat water ook vrij snel afkoelt, het is vrij warm onder die kap.....

je bedoeld denk ik opwarmt!?toch :wink: 8)
Riël
Über-Spammer

Matthijs schreef:Toch ben ik van mening dat dat water ook vrij snel afkoelt, het is vrij warm onder die kap..... zeker als je stilstaat..... die rijwind heeft ie echt wel nodig om het water koud te houden........ (denk maar na.... je water temp van je auto is ook zo lauw als ie koud is.......
Opwarmt idd :) Water blijft langer koud als lucht, en via de radiateur verliest ie vanzelf ook veel warmte. Het opwarmen van de chargecooler gaat veel langzamer als bij de intercooler hoor, water heeft een grotere euh.. soortelijke warmte :)
Patrick

zijn hier geen gegevens van dan wat de verschillen kunnen zijn ten opzichte van de gewone intercooler,of zijn die verschillen minimaal?
ik ben hier best nieuwschierig naar,en hoe ziet dat ding uit en waar zit die dan.
is dat zoeentje die voor de bumper zit?
Riël
Über-Spammer

Geen flauw idee, denk dat je alleen bij lage snelheden voordeel hebt eigenlijk. Als je eenmaal op de autosnelweg zit zal het hetzelfde werken...

Wel iets gevonden:

[img]http://www.netcomuk.co.uk/~gavinp/watercirc.jpg[/img]

Heat-Exchanger zal je lucht dus doorheen gaan, zoals bij de intercooler.
Menno

Met een chargecooler heb je een flinke warmte buffer. Daardoor heb je al goeie intercooling zonder dat je rijwind hebt. Vooral in de stad, en bij sprints enzo is 't dus een wezenlijk voordeel tov een normale intercooler.
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

robert001 schreef:te koop chargecooler merk pace compleet met radiateurtje, vaatje, pompje, luchtklep en weerstand te gebruiken voor diverse autos prijs 300 euro.
info : 06- 50207956
hoeveel bar kan deze aan?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Anonymous

Tijn schreef:ehm... een chargecooler koelt met koelvloeistof die door een radiateur gekoeld moet worden, en die werkt op zijn beurt toch ook gewoon weer met rijwind?
Zijn wij het eens tijn ?? ondaks dat de vloeistof zijn temp iets langer aan zou kunnen houden ?? Het lijkt mij namelijk als de vloeistof snel koud kan worden dan kan ie ook weer snel warm worden, dat is evenredig met elkaar denk ik zo :)
Riël
Über-Spammer

Dat klopt wel, maar lang niet zo snel als lucht die warm en koud wordt!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

voordeel is dat je minder ruimte kwijt bent
voor super koeling kan je een aqua mist erop zetten
nadeel is dat als ie ploft dat je kans hebt op water slag
ed_pret

ik heb een charge cooler en het is een goed ding!

de werking is zoals in het plaatje, een pompke draait de koelvloeistof via een radiateur en een bijvulreservoir naar een kleine tankje, in dit tankje heb je een radiateur zitten waar dus de koele vloeistof heen gaat, zodoende heb je een tank met koele lucht voor je motor.

Indien juist gemonteerd komt het tankje op de plaats van de originele intercooler. hier vangt hij de koele lucht rijdend bij 20km/h al. De radiateur kan je voor je normale radiateur hangen.

De mijne kon via een elektrische schakeling met 9 of met 12 volt worden aangestuurd.

Dingen zijn bestand tot 60 psi las ik ergens dus das best wel wat druk:)

Helaas moet ik me radiateur vernieuwen na een schade. ma via jl tuning is dit geen probleem

Nogmaals, dit is een goede investering.
Anonymous

Riël schreef:Dat klopt wel, maar lang niet zo snel als lucht die warm en koud wordt!
Als je een dikke alu intercooler hebt (desnoods met cyberspray) dan bijft dat alu zeker wel een koud (het alu is namelijk meetal wel iets dikker dan origineel) ik denk dat lasje dat geheel met water onder een hele warme kap hebt dat het niet echt meer uitmaakt wat je hebt....... dat water moet ook weer koud worden....... je hebt dus een wqarmte wisselaar dat vertraagt. ik blijf denk ik toch bij luchtkoeling (desnoods met cyberspray voor als je echt heel koud wil onder hoge snelheid)

Maar niet te min................... dit is zeker geen rommel........ :D:D:D
robert

die chargecoolers zijn uitermate geschikt voor een t1/2.
Floris
Contacteer:

(dit zegt robert uit ervaring) :D
robert

ik bedoel de r5turbo-met-motor-achterin, die het daardoor nogal moeilijk heeft om frisse wind voor zn kiezen te krijgen.
Anonymous

robert schreef:die chargecoolers zijn uitermate geschikt voor een t1/2.
hint hint ;) Bij een standaart versie heb je wel genoeg aan de luckthappers....... een maxiversie heeft een chargecooler...... een Tour de Corse heeft een combi van charge en lucht :) maar dat had je al vast en zeker wel gelezen ;)
Anonymous

Floris schreef:(dit zegt robert uit ervaring) :D
hij probeert me een hint te geven :lol: :D
ed_pret

MA WIE WIL DAT DING KOPEN???

hoe bedoel je der wordt ff off topic geluld?? :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

ed_pret schreef:MA WIE WIL DAT DING KOPEN???

hoe bedoel je der wordt ff off topic geluld?? :D
Stuur eens een PM naar tom(hitman). Hij is bezig een GTT blok in zŽn 1100 clio te leggen maar was nog op zoek naar een goede intercooler/chargecooler. misschien is dit wat voor hem.

Gr. Frits
Riël
Über-Spammer

Nou ja offtopic geluld... hehe er wordt iets nieuws en interessants aangeboden, en deze discussie laat sommige mensen misschien de overweging maken zoiets aan te schaffen, waardoor robert meer kans heeft op een potentiele koper :D
ed_pret

fritse spits

ik verkope niet.

ik had in me achterhoofd nog dat dit een te koop.nl topic was.

:)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

ed_pret schreef:fritse spits

ik verkope niet.

ik had in me achterhoofd nog dat dit een te koop.nl topic was.

:)
Sorry, ik dacht dat het jouw topic was en ik weet wat ik verder al gezegd heb.

dus nog maals ROBERT
Stuur eens een PM naar tom(hitman). Hij is bezig een GTT blok in zŽn 1100 clio te leggen maar was nog op zoek naar een goede intercooler/chargecooler. misschien is dit wat voor hem.

Gr. Frits
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ja en naar mij!!
ik wil weten hoeveel bar hij kan hebben en wat de afmetingen zijn
verders lijkt ie op die van k tec??
Patrick

[desnoods met cyberspray voor.........

wat the heck is cyberspray?
Riël
Über-Spammer

Water recht op je intercooler, zodat ie daarmee extra gekoeld word. Vind cyberspray een beetje overdreven naam...
Jeroen Lubking
Contacteer:

PM!
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Riël schreef:Water recht op je intercooler, zodat ie daarmee extra gekoeld word. Vind cyberspray een beetje overdreven naam...
meestal wordt er iets toegevoegd aan het water zodat er door een chemische reactie een extra koeling onstaat
Plaats reactie