Startmoter R21tl

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Goedenavond,
heb mij zojuist aangemeld en voorgesteld en kom nu al met een eerste vraag...na overigens eerst wel gezocht te hebben.
Ik heb een 21TL ,92. Helaas heeft de startmoter het begeven. Ik hoor deze nog wel klikken zeg maar(blijft niet plakken)maar hoor niks meer draaien; klinkt als volledig op. Nu dacht ik deze klus snel te klaren maar ontdekte dat de startmoter aardig verstopt zit.
Nu weet ik niet hoe deze te demonteren. Van bovenaf is geen optie. Van beneden zit zowel de aandrijfas erg in de weg als wel de uitlaat (spruitstukgedeelte). Ik kom tot geen andere oplossing dan dat deze verwijderd moeten worden maar dit lijkt mij wel heel rigoreus. Toch kan ik slechts 1 bout zien. Ben al bij een Renault garage geweest maar zelfs twee monteurs te zamen konden geen duidelijk en bevredigend antwoord geven. Mijn hoop is dus eigenlijk gevestigd op de kennis alhier.
Weet iemand specifiek voor deze auto hoe de startmoter gedemonteerd dient worden?
gille
Contacteer:

dollardrules schreef:Goedenavond,
heb mij zojuist aangemeld en voorgesteld en kom nu al met een eerste vraag...na overigens eerst wel gezocht te hebben.
Ik heb een 21TL ,92. Helaas heeft de startmoter het begeven. Ik hoor deze nog wel klikken zeg maar(blijft niet plakken)maar hoor niks meer draaien; klinkt als volledig op. Nu dacht ik deze klus snel te klaren maar ontdekte dat de startmoter aardig verstopt zit.
Nu weet ik niet hoe deze te demonteren. Van bovenaf is geen optie. Van beneden zit zowel de aandrijfas erg in de weg als wel de uitlaat (spruitstukgedeelte). Ik kom tot geen andere oplossing dan dat deze verwijderd moeten worden maar dit lijkt mij wel heel rigoreus. Toch kan ik slechts 1 bout zien. Ben al bij een Renault garage geweest maar zelfs twee monteurs te zamen konden geen duidelijk en bevredigend antwoord geven. Mijn hoop is dus eigenlijk gevestigd op de kennis alhier.
Weet iemand specifiek voor deze auto hoe de startmoter gedemonteerd dient worden?
wat type van motor heeft je 21????,
Bart V

21 TL zit een 1700cc monopoint injectie in.
Anonymous

Bart V schreef:21 TL zit een 1700cc monopoint injectie in.

Dat is inderdaad het motertype. Ik dacht in eerste instantie dat dit het gelijk zou zijn voor alle varianten benzinemotoren maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Jeroen V
Contacteer:

De 21 turbo heeft de motor in de lengte ( ook bij diesel ), de 1700cc heeft hem in de breete.
Ik heb werkplaats handboeken van de 21 thuis liggen, zal zo even kijken hoe ze het bij Renault doen.
Anonymous

Jeroen V schreef:De 21 turbo heeft de motor in de lengte ( ook bij diesel ), de 1700cc heeft hem in de breete.
Ik heb werkplaats handboeken van de 21 thuis liggen, zal zo even kijken hoe ze het bij Renault doen.
Dat zou echt fantastisch zijn! weet ik in ieder geval wat de bedoeling is en kan ik weer verder..
Jeroen V
Contacteer:

Het werkplaats geeft hierbij vrij weinig info, er staat:

* Maak de akkukabels los
* Verwijder het hittseschild van de uitlaat
* Maak de bedrading los (startmotor)
* Draai de drie bevestigingsbouten los
* Draai de twee bevestigingsbouten van de startmotorsteun los
* Verwijder startmotor

succes
Anonymous

[quote="Jeroen V"]Het werkplaats geeft hierbij vrij weinig info, er staat:

* Maak de akkukabels los
* Verwijder het hittseschild van de uitlaat
* Maak de bedrading los (startmotor)
* Draai de drie bevestigingsbouten los
* Draai de twee bevestigingsbouten van de startmotorsteun los
* Verwijder startmotor

Als het werkplaatshandboek het zo aangeeft, dan ga ik maar eens proberen het op deze manier te doen. Weet nu in ieder geval dat meer loshalen in principe dus niet de bedoeling is. Ik houd jullie op de hoogte, thanks so far!
Plaats reactie