[Clio 16V] Vaag sturen

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
BartK (Adrenalin)

Mijn vriendin had vandaag m'n auto mee en belde me zojuist op of ik haar niet kon komen halen. Ze durfde niet meer terug te rijden omdat het stuur vaag tot vrijwel niet zou reageren. Mijn vader heeft me naar haar toe gebracht en ik heb meteen een stukje gereden. Ik heb zelf niets gemerkt met sturen en ben met haar naar huis gereden. Vorig weekend had ze het ook al gemerkt zei ze. Ook hoorde ze een vreemd geluid.
Heeft hier iemand misschien een veklaring voor? Het gaat om een Clio 16V.
Riël
Über-Spammer

Niet meer sturen? Dat zou je meteen moeten merken, en dan was ze toch ook niet doorgereden neem ik aan? Misschien wat speling op stuurhuis/spoorstangen/etc die hele reutemeteut. Of het stuur zit los?? Kan dat?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
BartK (Adrenalin)

Dat bedoel ik, je zou het meteen moeten merken. Ik heb er zelf (nog) niets aan gemerkt.
BartK (Adrenalin)

Zou het met de stuurbekrachtiging te maken kunnen hebben ofzo, dat ie af en toe weigerd ofzo?
Nielske

haal het rubber(bij de pedalen) van de stuurstang es los en check eens op speling, dáár waar de stang verbinding maakt met het stuurhuis (koppelstuk)...

het lijkt me sterk dat het dit is, maar niet onmogelijk...
ik heb het ook eens gehad en dan zwalkt je auto over de weg, wel geinig effect by the way.
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
BartK (Adrenalin)

Lijkt me ook sterk, dan had ik dat zelf ook wel gemerkt. Kan natuurlijk altijd ff kijken.
Patrick L.

heeft mijn clio vorig jaar ook gehad, wazig stuurgedrag. Meestal komt dit bij de Clio door het trillingdemper, wat versleten is, hierdoor speling in de stuurstang. Het is een rubber.Heb toen mijn stuurstang uitgebouwd en die 2 delen laten lassen, dus geen rubbertje meer. Probleem opgelost :) .
BartK (Adrenalin)

Hmmm, zal ik van het weekend ff naar kijken dan. Dan gaat namelijk het blok eruit ivm een gare koppeling. Kan ik iig overal goed bij.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

dan zou je dat wel moeten horen
bijvoorbeeld je pomp slaat vast dan moet je snaar gaan gillen en ruik je een rubber achtige geur.
wat ook kan gebeuren is dat er inwendig in je stuurhuis klepjes blijven hangen,
dus dan werkt het systeem niet goed meer en dan kan de pomp wel zwaarder belast worden wat zich uit door hetzelfde geluid als dat je hebt als je helemaal uitstuurd en belasting op je stuur houd.
nog een mogelijkheid is een fusee kogel die er uit licht,
je stuurt uit en de kogel die ruim is
wordt door de stuur verdraaing omhoog getild en slaat vast
dus slaat je stuur ook vast .
een moment later zat de kogel weer terug en je kan weer sturen.
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Nielske

bij mij was het toen ook niet altijd 'nadrukkelijk' aanwezig! sluipt erin als het ware en als je er vaak in rijdt is de overgang niet zo groot...

vergelijk het met een fiets die een scheve trapper heeft... fiets je vaak, merk je er niets meer van (gewenning)...
fiets je opeens nog maar zelden omdat je zo'n onwijs vette clio 16v hebt :D Dan merk je het opeens wel.
(projectie op jou en je vriendin - jij rijdt vaak in je clio en je vriendin waarschijnlijk stukken minder - )

peace Nielske (gewoon ff checken en mocht er idd. speling op zitten... lassen is nog niet zo'n gekke optie)
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
BartK (Adrenalin)

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:nog een mogelijkheid is een fusee kogel die er uit licht,
je stuurt uit en de kogel die ruim is
wordt door de stuur verdraaing omhoog getild en slaat vast
dus slaat je stuur ook vast .
een moment later zat de kogel weer terug en je kan weer sturen.
Die heb ik een tijdje terug al vervangen. Maar ik zal er evengoed even naar kijken.
BartK (Adrenalin)

Ik ga ff een paar dingen checken. Alvast bedankt :wink: voor de tips en aanwijzingen allemaal, mocht jullie nog iets te binnen schieten hoor ik het graag.
Patrick L.

Ik dacht eerst ook aan het ergste. Eerst fusees en stuurkogels gecontroleerd, dat was ok. Toen dacht ik dat het hele stuurhuis verrot was. Gelukkig kreeg ik toen van 2 mensen de tip , om de stuurstang uit te bouwen en dat rubber te controleren, dat bleek gelukkig ook achteraf de oorzaak te zijn.
canonballman

Mn moeder dr Ibiza heeft ook ooit last gehad van een stuurprobleem.
Was als de auto al een heel stuk gereden had, dan ging ie ook gek sturen.

Bleek dat al het vet uit de homokineet was gekomen. Als die dus wat warmer werd, ging de auto moelijker sturen.

Dussss: MISSCHIEN DEFECTE HOMOKINEET????
BartK (Adrenalin)

Nog iets om morgen/zaterdag te controleren :)
Plaats reactie