[GTT p2] turbo druk omhoog/omlaag schroeven PROBLEEM
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Pff nou weer een terugslagklepje zien te vinden :-| waar zit zoiets op een rembekrachtiger?
Nou ja, vanmiddag eerst maar eens voorzichtig testen met de stelschroef rechtstreeks op de buitenlucht
Nou ja, vanmiddag eerst maar eens voorzichtig testen met de stelschroef rechtstreeks op de buitenlucht
Nou ikheb met mijn vroige GT alleen maar op Cup gereden en heb nergens problemen mee gehad.
Bovendien hebben we het over een pietepeuterig klein gaatje dus daar zuigt ie echt geen kiezelstenen door aan. Ik vind he tnou nie techt zorgwekkend.
Volgens mij klapt de Devil daar alleen maar harder van
En dat circuit wat jij getekend heb kun je dus vergeten, dat werkt niet. Zoo alles weer duidelijk
Bovendien hebben we het over een pietepeuterig klein gaatje dus daar zuigt ie echt geen kiezelstenen door aan. Ik vind he tnou nie techt zorgwekkend.
Volgens mij klapt de Devil daar alleen maar harder van

En dat circuit wat jij getekend heb kun je dus vergeten, dat werkt niet. Zoo alles weer duidelijk

Achjo maak je niet dik, gewoon gaan met die banaan.Stefijn schreef:Pff nou weer een terugslagklepje zien te vinden :-| waar zit zoiets op een rembekrachtiger?
Nou ja, vanmiddag eerst maar eens voorzichtig testen met de stelschroef rechtstreeks op de buitenlucht

En dat terugslagklepje zit bij de GT op je remkcilinder tis een wit 90 graden hoekie waar die zwarte slang aan vast zit die in je spruitstuk gaat.
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Euh, misschien dumpvalve monteren om dat vacuum op te lossen of zeg ik nu hele domme dingen. Aangezien ik er de ballen vestand van hebStefijn schreef: Overigens ging het niet om stationair, maar om gas los na gas vol. Je trekt dan een behoorlijk vacuum in de motor, tenminste daar had ik het over.
Over dat stationair weet ik niks, gaat ie dan valse lucht aanzuigen?

Ehm, zeg maar nixDaaf (Davy) schreef:Euh, misschien dumpvalve monteren om dat vacuum op te lossen of zeg ik nu hele domme dingen. Aangezien ik er de ballen vestand van hebStefijn schreef: Overigens ging het niet om stationair, maar om gas los na gas vol. Je trekt dan een behoorlijk vacuum in de motor, tenminste daar had ik het over.
Over dat stationair weet ik niks, gaat ie dan valse lucht aanzuigen?

in de slang tussen inlaatspruitstuk en bekrachtiger.
Tis wel een dikke aansluiting, iets van 1 cm slang ofzo, dus je moet ff een verloopje prutsen. Maar je wilt natuurlijk dat dat terugslagklepje weinig weerstand heeft, dus dan zit je wel aan zon maatje vast.
Bleed gedoe wel instellen met alles erop en eraan, klep en terugslagklepje. Want alle onderdelen hebben enige weerstand, dus als je um insteld en daarna bv het klepje monteerd dan veranderd de weerstand en dus de instelling weer.
Tis wel een dikke aansluiting, iets van 1 cm slang ofzo, dus je moet ff een verloopje prutsen. Maar je wilt natuurlijk dat dat terugslagklepje weinig weerstand heeft, dus dan zit je wel aan zon maatje vast.
Bleed gedoe wel instellen met alles erop en eraan, klep en terugslagklepje. Want alle onderdelen hebben enige weerstand, dus als je um insteld en daarna bv het klepje monteerd dan veranderd de weerstand en dus de instelling weer.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
oke
[offtopic]ik heb geen devil
Ik ben nog steeds aan het discussieren met die dude die mij een OMP goep N heeft geleverd die binnen 6 maanden kapot ging
maar goed das [/offtopic]
Steven jij bedoelt die 2e versie, waarbij ook een aansluiting zit op de 2e actuator ingang, dat dat niet werkt?
[offtopic]ik heb geen devil

Ik ben nog steeds aan het discussieren met die dude die mij een OMP goep N heeft geleverd die binnen 6 maanden kapot ging

Steven jij bedoelt die 2e versie, waarbij ook een aansluiting zit op de 2e actuator ingang, dat dat niet werkt?
Voor die terugslagklep pak je gewoon zo'n ding dat achter in je inlaatspruitstuk geschroefd zit.
Ik geloof dat Robert die ook al bedoelde, maar ff voor de duidelijkheid
Go Stefijn go!
Ik geloof dat Robert die ook al bedoelde, maar ff voor de duidelijkheid

Go Stefijn go!
Juist, bij mij spinde de turbo wat laat op, dus na wat gebabbel met andere mensen een slang onder de bleedvalve op die 2e actuator aansluiting. Nou dat reed helemaal beroerd. Turbo spinde nog later op en kwam helemaal niet goed op druk.Stefijn schreef:oke
[offtopic]ik heb geen devil
Ik ben nog steeds aan het discussieren met die dude die mij een OMP goep N heeft geleverd die binnen 6 maanden kapot gingmaar goed das [/offtopic]
Steven jij bedoelt die 2e versie, waarbij ook een aansluiting zit op de 2e actuator ingang, dat dat niet werkt?
En nu is het al 3x gezegd dattie op de slang tussen je inlaatspruitstuk en je rembekrachtiger zit. (nu dus 4

Je hebt ook van die benzinefiltertjes, zet dat achterop de slang, zuigt ie alweer wat schonere lucht aan. Alles is vettig daarbinnen en de slang is zo minimini, ik denk echt niet dat er schadelijke deeltjes in je blok kunnen komen
Van dat beetje gas-los? Ik denk ook dat bij het vacuum niet erg veel zuigkracht op slangs staat hoor, hij trekt vrijwel alles van de dikke slang.

Juist, zo denk ik er ook over, niet al te moeilijk doen gewoon vlammenRiël schreef:Je hebt ook van die benzinefiltertjes, zet dat achterop de slang, zuigt ie alweer wat schonere lucht aan. Alles is vettig daarbinnen en de slang is zo minimini, ik denk echt niet dat er schadelijke deeltjes in je blok kunnen komenVan dat beetje gas-los? Ik denk ook dat bij het vacuum niet erg veel zuigkracht op slangs staat hoor, hij trekt vrijwel alles van de dikke slang.

Als je dit lekkende bleedgedoe kan uit/aan schakelen met een electrisch klepje, heb dus ook een verschil in "valse" lucht, dus in de CO afstelling bij stationair. Kan zo weinig zijn dat je er nix van merkt, maar hou het in het achterhoofd.
Die kromme elleboeg-stangetje achter de turbo haal je ervanaf bij cup-systeem. Wat heb je dan over? Een antiterugslagklep! Toch?
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
o? moet ik effe kijken, ik heb die slang volgens mij losgehaald maar zit er nog wel op.
Vanmiddag effe geprobeerd met de afsluiter en de stelschroef...niks :|
Stelschroef helemaal opengedraaid, klep nog eens gecontroleerd, ja staat open, maar geen millibarretje meer druk!?!?!
Uit pure wanhoop
heb ik de stelschroef er maar afgehaald, en met alleen de klep op open een stukje gereden, en toen wilde ie wel
half gas ging ie al richting rood van de drukmeter, toen ben ik maar gekapt.
Blijkbaar is die stelschroef die ik heb te klein..
Vanmiddag effe geprobeerd met de afsluiter en de stelschroef...niks :|
Stelschroef helemaal opengedraaid, klep nog eens gecontroleerd, ja staat open, maar geen millibarretje meer druk!?!?!
Uit pure wanhoop


Blijkbaar is die stelschroef die ik heb te klein..
Dat kan wel, hij moet best wel wat aflaten.
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
WD 40!!! anders draai je de hele santenkraam kapot. Desnoods even laten inwerken (lees: dag(en)Stefijn schreef:ah
Btw....ik krijg de actuator niet gedraaid. Als ik enige kracht zet gaat niet alleen dat asje in beweging, maar ook een soort ring in de actuator waar het asje in zit.

-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Je hebt 2 stangetjes....Stefijn schreef:? dus dat stangetje met dat moertje erop niet?
Ik neem aan dat ik nu eerst dat hitteschild moet verwijderen, want de wastegate kan ik niet zien volgens mij
1 komt de actuator uit en heeft schroefdraad....Dat stangetje NIET draaien. Op het stangetje dat uit je actuator komt zit een ander stangetje geschorefd en dat zit weer vast op een soort lipje (met borgpennetje). Als het goed is kan je dit niet zien want het zit onder je hitteschild. Hier moet je dus aan draaien.
Beste werkt het als je met 2 man even probeert te draaien -> 1 houdt het stangetje weat in je actuator gaat HEEEEEEL goed vast met een griptang bv andere persoon kan dan aan het andere stanegtje gaan draaien.
Helaas zitten die dignen lekker vastgerot :-*
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Stefijn...Stefijn schreef:? dus dat stangetje met dat moertje erop niet?
Ik neem aan dat ik nu eerst dat hitteschild moet verwijderen, want de wastegate kan ik niet zien volgens mij
you have meel!
Vaak zie je dar de mensen die hem hebben opgeschroefd er een stukje uit de hitteschild hebben gezaagd om er goed bij te kunnen.Stefijn schreef:? dus dat stangetje met dat moertje erop niet?
Ik neem aan dat ik nu eerst dat hitteschild moet verwijderen, want de wastegate kan ik niet zien volgens mij
ff een reepje van een 3 cm en 5 cm lag er uitzagen met een ijzer zaagje.
suc6
het maak voor de temperatuur niet zo veel uit.
Dat is officieel volgens het cupboek om te controleren of je niet met het actuator-circuit hebt gesjoemeld.Abel schreef:Vaak zie je dar de mensen die hem hebben opgeschroefd er een stukje uit de hitteschild hebben gezaagd om er goed bij te kunnen.Stefijn schreef:? dus dat stangetje met dat moertje erop niet?
Ik neem aan dat ik nu eerst dat hitteschild moet verwijderen, want de wastegate kan ik niet zien volgens mij
ff een reepje van een 3 cm en 5 cm lag er uitzagen met een ijzer zaagje.
suc6
het maak voor de temperatuur niet zo veel uit.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
laten we het dan maar officieel doen
bedankt dusver, ik ga straks weer klooien
bedankt voor het plaatje:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... rsmall.gif[/img]
Even dus voor de duidelijkheid, ik moet dus aan dat busje draaien? Dat moertje is dan voor borging?
Dus ik moet dat moertje losdraaien op het asje, en dan kan ik het busje verdraaien?
Als dat zo is snap ik eindelijk wat men bedoeld met het asje langer is.
btw ik heb wel geprobeerd aan dat moertje te draaien
(met enig beleid overigens, dat vond de actuator niet leuk)

bedankt voor het plaatje:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... rsmall.gif[/img]
Even dus voor de duidelijkheid, ik moet dus aan dat busje draaien? Dat moertje is dan voor borging?
Dus ik moet dat moertje losdraaien op het asje, en dan kan ik het busje verdraaien?
Als dat zo is snap ik eindelijk wat men bedoeld met het asje langer is.
btw ik heb wel geprobeerd aan dat moertje te draaien

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
als je het voor je ziet is het heel logisch. Als je de konstructie ziet dan snap je ook dat alleen het moertje draaien geen nut kan hebben.
asje korter >> druk omhoog
asje langer >> druk omlaag
asje korter >> druk omhoog
asje langer >> druk omlaag
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Ik krijg de actuator nog steeds niet verdraaid. Ik heb 2 weken WD40 op dat ding gespoten en nu heb ik het moertje losgekregen. Nu zou het dus mogelijk moeten zijn om het busje te verdraaien, maar tot nu toe geen succes.
Ik heb alles effe een kleurtje gegeven voor de duidelijkheid.
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... or%202.jpg[/img]
Ik heb even aangenomen dat als ik aan dat buisje (groen) draai links en rechts het stangetje langer wordt (2 pijltjes)? Dat wordt dan weergegeven door de gele schroefdraden.
In dat geval zou ik dan in de richting A moeten draaien?
Toch heb ik het idee dat ik nog steeds niet de werking van dat
ding begrijp 
Nu is het probleem dat ik dat buisje niet gedraaid krijg. Ik houd daarbij met een tang het paarse palletje vast en probeer met een andere tang het busje te bewegen, maar er zit geen micron speling op.
Of moet ik soms eerst het paarse palletje losmaken om te kunnen draaien? M.a.w. zit er maar 1 schroefdraad in (links)?
Dus, iemand nog tips?
Ik heb alles effe een kleurtje gegeven voor de duidelijkheid.
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... or%202.jpg[/img]
Ik heb even aangenomen dat als ik aan dat buisje (groen) draai links en rechts het stangetje langer wordt (2 pijltjes)? Dat wordt dan weergegeven door de gele schroefdraden.
In dat geval zou ik dan in de richting A moeten draaien?
Toch heb ik het idee dat ik nog steeds niet de werking van dat


Nu is het probleem dat ik dat buisje niet gedraaid krijg. Ik houd daarbij met een tang het paarse palletje vast en probeer met een andere tang het busje te bewegen, maar er zit geen micron speling op.
Of moet ik soms eerst het paarse palletje losmaken om te kunnen draaien? M.a.w. zit er maar 1 schroefdraad in (links)?
Dus, iemand nog tips?
Keej daar gaan we:
Je actuator zit waarschijnlijk vastgerot, denk dat er weinig anders opzit dan even een nieuwe te scoren.
Je moet het moertje iig in de richting van A draaien en je moet opassen dat je de actuator niet in in z'n potje draait, sommige membranen kunnen daar niet tegen en dan heb je een stukke actuator wat dus helemaal niet opschiet....
je moet dus je actuator-rod op je wastegete laten zitten, en links van het moertje bij het potje het stangetje tegenhouden met een waterpomptang of een griptang. Maar ik ben bang dat het een nieuwe actuator moet worden... voordeel is wel dat die lekker soepel draaien
Je actuator zit waarschijnlijk vastgerot, denk dat er weinig anders opzit dan even een nieuwe te scoren.
Je moet het moertje iig in de richting van A draaien en je moet opassen dat je de actuator niet in in z'n potje draait, sommige membranen kunnen daar niet tegen en dan heb je een stukke actuator wat dus helemaal niet opschiet....
je moet dus je actuator-rod op je wastegete laten zitten, en links van het moertje bij het potje het stangetje tegenhouden met een waterpomptang of een griptang. Maar ik ben bang dat het een nieuwe actuator moet worden... voordeel is wel dat die lekker soepel draaien

Pfoe nou je kan ze van een 2-handsturbo afhalen natuurlijk, dan hoeft niet zoveel te kosten. (je kan mooi kijken of je em los kan krijgen, zoniet dan niet
)
Hotshot heeft bijv. nog 2 turbo's liggen..
Voor een nieuwe gok ik iets van 50-100 euro, maar daar heb je natuurlijk snel verschillen in.
Als je een nieuw-freak bent moet je het zelf weten, maar ik zou eerst even een gebruikte zoeken.

Hotshot heeft bijv. nog 2 turbo's liggen..
Voor een nieuwe gok ik iets van 50-100 euro, maar daar heb je natuurlijk snel verschillen in.
Als je een nieuw-freak bent moet je het zelf weten, maar ik zou eerst even een gebruikte zoeken.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Maar, als ik de schroefdraad vasthoudt en aan het groene deel ga draaien, dan draait die paarse bevestiging mee. Dan sloop ik dat toch helemaal? Moet dat paarse ding eigenlijk vrij draaien tov het busje?
Misschien dan tohc handig om het paarse palletje effe los te maken van de wastegate bediening?
het moertje is overigens los, is ook te zien op het plaatje. Die heb ik losgedraaid door het busje vast te houden.
Misschien dan tohc handig om het paarse palletje effe los te maken van de wastegate bediening?
het moertje is overigens los, is ook te zien op het plaatje. Die heb ik losgedraaid door het busje vast te houden.