Naast mijn GT heb ik ook een GTL staan, maar deze start erg slecht als hij koud is! De situatie is als volgt: als hij koud is start hij enkel met behulp van startkabels. Als je de auto gewoon op de accu probeert te starten dan draait de startmotor vrij langzaam rond en start de auto dus niet.
Echter is dit óók het geval met de accu uit mijn GT erin! Sterker nog: de GT start direct met de accu van de GTL erin; de conclusie is dus dat de accu niet de boosdoener is.
Al eerder heb ik de bougies, bougiekabels en verdeelkapje vervangen.
Als de motor eenmaal warm is dan start hij direct.
Heeft iemand nog een idee????!!!!!
Ik was er eerst vrij zeker van dat het aan de accu moest liggen, maar die is het dus niet.
Graag jullie bevindingen!
[R5 GTL] Start slecht; jullie mening gevraagd aub!
Gewoon de startmotor zelf? Hoop ik trouwens niet voor je, want dat is echt weer zo'n naar klusje...
Waarschijnlijk je startmotor die teveel stroom trekt van je accu. Teveel inwendige weerstand in de startmotor met koud weer. Met een ampere tang meten hoeveel stroom je startmotor trekt. Of het draaiende gedeelte van je motor, draait minder makkelijk rond. (te dikke olie)!?!
Als metaal afkoelt krimpt het, right?
Dus de kans bestaat dat de startmotor koud meer weerstand heeft dan warm (als de motor warm is is de startmotor ook warm, zit tenslotte vlak bij het uitlaatspruitstuk). Zoals Scooter al zei kan het dus zo zijn dat de inwendige weerstand van de startmotor zo groot wordt dat de accu niet meer genoeg vermogen kan leveren om hem rond te krijgen.
Dus de kans bestaat dat de startmotor koud meer weerstand heeft dan warm (als de motor warm is is de startmotor ook warm, zit tenslotte vlak bij het uitlaatspruitstuk). Zoals Scooter al zei kan het dus zo zijn dat de inwendige weerstand van de startmotor zo groot wordt dat de accu niet meer genoeg vermogen kan leveren om hem rond te krijgen.
Alla, de startmotor?
Kan ook erg hoge compressie zijn, maarja, lijkt me stug (zou weer aan de koppakking moeten liggen). Die kans lijkt me heeeel klein.

Riël schreef:Alla, de startmotor?Kan ook erg hoge compressie zijn, maarja, lijkt me stug (zou weer aan de koppakking moeten liggen). Die kans lijkt me heeeel klein.
lijkt me niet hoor riel hoe kan je nu zo ineens meer compressie krijgen ?????
water, olie? Maar idd best wazig nu ik er aan denk.. 

Rudo geeft in zijn eerste post al aan dat de auto wel start, dus de compressie zal het zeker niet zijn, want dat kan nooit zo extreem veranderen met de temperatuur.
Het heeft dus iets met de kou te maken, iets dat wel werkt als het warm is, maar koud niet. Startmotor lijkt mij nog steeds de beste kandidaat, maar ik begrijp wel dat Rudo niet meteen zegt "ga ik die toch even vervangen..."
Het heeft dus iets met de kou te maken, iets dat wel werkt als het warm is, maar koud niet. Startmotor lijkt mij nog steeds de beste kandidaat, maar ik begrijp wel dat Rudo niet meteen zegt "ga ik die toch even vervangen..."
Trek eens een dikke massakabel van de startmotor af... Is ook heel vaak een probleem, te hoge weerstand voor je koude accutje... Of gewoon eens testen door er dikek massa aan te hangen even. Of de + kabel misschien. I.e.g. kan het de weerstand van de bedrading goed zijn.
Ik moet er dan bij zeggen dat het probleem niet iets van de laatste week is, maar toen de temperaturen nog ruim boven nul lagen was het probleem er al. Ik ben begonnen met de gebruikelijke dingetjes zoals de bougies etc. maar het probleem blijft zich dus nog steeds voordoen.Matijs schreef:Het heeft dus iets met de kou te maken, iets dat wel werkt als het warm is, maar koud niet. Startmotor lijkt mij nog steeds de beste kandidaat, maar ik begrijp wel dat Rudo niet meteen zegt "ga ik die toch even vervangen..."
En wat betreft het vervangen van de startmotor: de koppeling moet ook vervangen worden van dit ding, dus dan kan de startmotor direct meegenomen worden. Maar als achteraf blijkt dat dit het probleem niet was ben ik mooi zuur, dan gaat er allemaal veel te veel geld inzitten (wat beter in een GT geïnvesteerd kan worden
De startmotor die teveel stroom trekt van je accu, ik heb dit probleem ook gehad met mn clio 16v...heb een sterkere accu gekocht en de oude accu gegeven aan een vriend met een 5 turbo. Resultaten de 5 start wel perfect op mijn oude accu...en die van mij start beter met de sterkere accu(nog steeds niet perfect). Moet het ook nog een keer fixen.
Misschien zou je dus eens kunnen kijken wat die doet met een sterkere accu
Misschien zou je dus eens kunnen kijken wat die doet met een sterkere accu
De massakabel van het blok naar de carrosserie en de minkabel van de accu naar de carrosserie heb ik vandaag onder handen genomen met een staalborstel. Ook de plek in het schutbord waar de beide kabels samenkomen heb ik goed ontroest etc. Echter is het resultaat nulMenno schreef:check ook ff de kabelverbinding van de plus accu naar je startmotor, en de massa van 't motorblok naar accu/carrosserie.

Ik begrijp er geen snars van. Als mijn GT twee weken stil heeft gestaan is het tik en lopen. Maar bij dit kreng ligt het blijkbaar anders!


Ik kan dus nog de plusbekabeling naar de startmotor checken (waar moet ik op letten anders dan roest bij de aansluitpunten?). De laatste optie is een andere startmotor denk ik.