Welke digitale camera moet ik kopen
Nog een paar dingen om over na te denken:
Batterijen (2 of 4 penlites) of een accu?
Wel of geen zoomlens (en dan bedoel ik niet de waardeloze digitale zoom)?
Geheugen/Megapixel verhouding. Hoe meer Megapixels de camera heeft (hoe hoger de resolutie dus), hoe groter de foto's worden, en hoe meer geheugen je nodig hebt. Voor een camera met meer dan 2 Megapixel is 8Mb al aan de krappe kant.
Batterijen (2 of 4 penlites) of een accu?
Wel of geen zoomlens (en dan bedoel ik niet de waardeloze digitale zoom)?
Geheugen/Megapixel verhouding. Hoe meer Megapixels de camera heeft (hoe hoger de resolutie dus), hoe groter de foto's worden, en hoe meer geheugen je nodig hebt. Voor een camera met meer dan 2 Megapixel is 8Mb al aan de krappe kant.
daar is al eens een mega topic over geweest (heb ik zelf geopend
)
zoek eens op digicam?
ik heb toen een Canon Digital Ixus V2 gekocht
suuuuupeeeeerrrrrrrrrrrrr

zoek eens op digicam?
ik heb toen een Canon Digital Ixus V2 gekocht

Immer wieder die verdammte Holländer
http://www.digitalecamera.nl daar kan je ook heel makkelijk camera's vergelijken qua functies en prijzen.
-
lees anders wat tijdschriften hieriver. Verschillende bladen hebben zo nu en dan een vergelijk test met daarbij alle voor en nadelen van digicams. Mensen kijken zich soms blind op pixels en andere termen terwijl je hier nix van merkt in de pratijk, tenzij je een echte pro-fotograaf bent.
Olympus is in ieder geval een goed bekend merk van fototoestellen, en dat is altijd een plus. Dan is de kans in ieder geval groter dat er een fatsoenlijke lens in zit. Zelf ben ik altijd een beetje huiverig voor de camera's van computermerken en zo, omdat die misschien wel goed zijn met electronica, maar met een slechte lens heb je daar niks aan.
[img]http://81.17.33.130/digi/images/Olympus-C-300-Zoom.gif[/img]
OLYMPUS C-300 Zoom
459,00 (inclusief BTW)
Introductie datum Juni 2002
Resolutie (geinterpolleerd) 3 Megapixels
Resolutie (effectief) 3 Megapixels
Zoom objectief 2,8-voudig
Kleurdiepte geen opgave
CCC 1/2,5" RGB-CCD-Chip met 3.000.000 Pixels
Beeldformaat JPEG (.jpg) en/of QuickTime-Movie
Opslag volgens DCF ja
DPOF-ondersteuning ja
Epson P.I.M -ondersteuning nee
Flash-geheugen intern geen opgave
Opslagmedia SmartMedia Card
Aantal foto's per acculading geen opgave
Wissen foto's via camera per Foto/alle Fotos
Aansluiting PC / MAC USB-aansluiting
Overige aansluitingen Aansluiting voor Lichtnetadapter, PAL-Videouitgang
Stroom voorziening 2 x Lithium-Batterijen Type CR-V3 (3,0 V) en/of 4 x Lithium-Batterijen Type AA (1,5 V) en/of 4 x Alkali-Batterijen Type AA (1,5 V) en/of 4 x NiCd-Batterijen Type AA (1,2 V) en/of 4 x NiMH-Batterijen Type AA (1,2 V) Lichtnetadapter optioneel
Lens vatting voor Nee
Beeldhoek 2,8-voudige Zoom 36 tot 100 mm, eveneens digitale 3,6-voudige Zoom
Verwisselbare lenzen nee
Autofocus Auto-focus
Normaal focus bereik 80 cm tot oneindig
Macro focus bereik 20 cm tot 80 cm
ISO gevoeligheid ISO 100-400 (automatisch)
Belichtingsmethoden: automatisch programma, tijdautomatiek, flitsautomatiek, Hand matige Belichting
Sluiter handmatig en automatisch (gecombineerd)
Sluitertijden 1/2 s tot 1/1.000 s (automatisch) 2 s tot 1/1.000 s (Langetijdbelichting) 1/30 s tot 1/10.000 s (bij Video-opnames)
Diafragma F2,9 - F5,6 (Groothoek) F4,4 - F8,6 (Telelens)
Belichtingscompensatie +/- 2 in 1/2 Stappen
Zoeker LCD-Monitor en optische zoeker
LCD-Monitor 1,8" TFT-LCD-Monitor met 61.000 Pixels
Beeld controle m.b.v. via LCD-Monitor, PC-Monitor en/of via TV
Ingebouwde flits Flitsen aan, Flitsen uitgeschakeld, Automatische flitser , Rode ogen reductie, Flitsen bij langere sluitertijd, Flitser opklapbaar, Flitserlaadtijd van minder als 8 sec.
Bereik Flitser 0,20 m tot 3,40 m (Groothoek) 0,80 m tot 2,30 m (Telelens)
Zelfontspanner 12 sec.
Camera besturen via PC GEEN OPGAVE
Video opname QuickTime Motion JPEG-Formatmax. 33 Seconden per Film bij 320 x 240 Pixels(15 Fotos per Seconde) max. 148 Seconden per Film bij 160 x 120 Pixels(15 Fotos per Seconde)
Afmetingen 118 mm x 66 mm x 50 mm
Gewicht ca. 322 g
Camera wordt geleverd met Standaardbatterijen
16 MByte-SmartMedia-Geheugen opslagkaart
USB-Aansluitingkabel
Draagkoord
Camerasoftware Olympus Camedia Master 4.0 voor Windows en voor Macintosh
USB-Mass Storage Class-apparaatdriver
Opties StandardBatterij
Lichtnetadapter
SmartMedia-Geheugen opslagkaarten tot 128 MByte
SmartMedia-PC-Card-Adapter
SmartMedia-Floppyadapter
Videoaansluitingkabel
Cameratas
Garantie 1 jaar
Mooi dingetje, genoeg geheugen. Maar toch weer die vier batterijen he... ik ben daar niet zo'n fan van.
OLYMPUS C-300 Zoom
459,00 (inclusief BTW)
Introductie datum Juni 2002
Resolutie (geinterpolleerd) 3 Megapixels
Resolutie (effectief) 3 Megapixels
Zoom objectief 2,8-voudig
Kleurdiepte geen opgave
CCC 1/2,5" RGB-CCD-Chip met 3.000.000 Pixels
Beeldformaat JPEG (.jpg) en/of QuickTime-Movie
Opslag volgens DCF ja
DPOF-ondersteuning ja
Epson P.I.M -ondersteuning nee
Flash-geheugen intern geen opgave
Opslagmedia SmartMedia Card
Aantal foto's per acculading geen opgave
Wissen foto's via camera per Foto/alle Fotos
Aansluiting PC / MAC USB-aansluiting
Overige aansluitingen Aansluiting voor Lichtnetadapter, PAL-Videouitgang
Stroom voorziening 2 x Lithium-Batterijen Type CR-V3 (3,0 V) en/of 4 x Lithium-Batterijen Type AA (1,5 V) en/of 4 x Alkali-Batterijen Type AA (1,5 V) en/of 4 x NiCd-Batterijen Type AA (1,2 V) en/of 4 x NiMH-Batterijen Type AA (1,2 V) Lichtnetadapter optioneel
Lens vatting voor Nee
Beeldhoek 2,8-voudige Zoom 36 tot 100 mm, eveneens digitale 3,6-voudige Zoom
Verwisselbare lenzen nee
Autofocus Auto-focus
Normaal focus bereik 80 cm tot oneindig
Macro focus bereik 20 cm tot 80 cm
ISO gevoeligheid ISO 100-400 (automatisch)
Belichtingsmethoden: automatisch programma, tijdautomatiek, flitsautomatiek, Hand matige Belichting
Sluiter handmatig en automatisch (gecombineerd)
Sluitertijden 1/2 s tot 1/1.000 s (automatisch) 2 s tot 1/1.000 s (Langetijdbelichting) 1/30 s tot 1/10.000 s (bij Video-opnames)
Diafragma F2,9 - F5,6 (Groothoek) F4,4 - F8,6 (Telelens)
Belichtingscompensatie +/- 2 in 1/2 Stappen
Zoeker LCD-Monitor en optische zoeker
LCD-Monitor 1,8" TFT-LCD-Monitor met 61.000 Pixels
Beeld controle m.b.v. via LCD-Monitor, PC-Monitor en/of via TV
Ingebouwde flits Flitsen aan, Flitsen uitgeschakeld, Automatische flitser , Rode ogen reductie, Flitsen bij langere sluitertijd, Flitser opklapbaar, Flitserlaadtijd van minder als 8 sec.
Bereik Flitser 0,20 m tot 3,40 m (Groothoek) 0,80 m tot 2,30 m (Telelens)
Zelfontspanner 12 sec.
Camera besturen via PC GEEN OPGAVE
Video opname QuickTime Motion JPEG-Formatmax. 33 Seconden per Film bij 320 x 240 Pixels(15 Fotos per Seconde) max. 148 Seconden per Film bij 160 x 120 Pixels(15 Fotos per Seconde)
Afmetingen 118 mm x 66 mm x 50 mm
Gewicht ca. 322 g
Camera wordt geleverd met Standaardbatterijen
16 MByte-SmartMedia-Geheugen opslagkaart
USB-Aansluitingkabel
Draagkoord
Camerasoftware Olympus Camedia Master 4.0 voor Windows en voor Macintosh
USB-Mass Storage Class-apparaatdriver
Opties StandardBatterij
Lichtnetadapter
SmartMedia-Geheugen opslagkaarten tot 128 MByte
SmartMedia-PC-Card-Adapter
SmartMedia-Floppyadapter
Videoaansluitingkabel
Cameratas
Garantie 1 jaar
Mooi dingetje, genoeg geheugen. Maar toch weer die vier batterijen he... ik ben daar niet zo'n fan van.
-
http://www.megapixel.net
http://www.belgiumdigital.com
Hier heb ik zelf veel info kunnen vinden. Heb onlangs zelf de canon ixus v3 gekocht.
http://www.belgiumdigital.com
Hier heb ik zelf veel info kunnen vinden. Heb onlangs zelf de canon ixus v3 gekocht.
-
De canon S40 is een super ding. We hebben hem ook en was best geteste camera van het jaar 2002 ofzo uit de consumenten gids. Het heeft 4.0 Megapixels en je kan er ook films mee maken. Je hebt nu ook volgens mij een nieuwere dat is de S45 is volgens mij hetzelfde qua specificaties. De prijs was toen 900 euro.
-
- Contacteer:
De site voor digitale camera's:
www.dpreview.com
Kijk inderdaad op Tweakers voor prijzen.
Ik heb zelf een Canon Digital Ixus 300. 2.1 megapixel en een betere lens dan een v2 of v3.
2 Mpixel is meer dan genoeg voor een compact-camera. Je haalt dan 1600x1200 pixels. Meer is niet zinvol, dan zou je een grotere camera moeten kopen.
Ik vermoed dat dit topic binnenkort gesloten gaat worden...
- Peter
www.dpreview.com
Kijk inderdaad op Tweakers voor prijzen.
Ik heb zelf een Canon Digital Ixus 300. 2.1 megapixel en een betere lens dan een v2 of v3.
2 Mpixel is meer dan genoeg voor een compact-camera. Je haalt dan 1600x1200 pixels. Meer is niet zinvol, dan zou je een grotere camera moeten kopen.
Ik vermoed dat dit topic binnenkort gesloten gaat worden...
- Peter
Kijken hoeveel posts we halen voordat de moderators het doorhebben 
Trouwens, het is wel bijna ontopic, omdat hij heeft gezegd dat hij foto's gaat maken van zijn 16v

Trouwens, het is wel bijna ontopic, omdat hij heeft gezegd dat hij foto's gaat maken van zijn 16v
-
- Contacteer:
Ik denk dat ik binnenkort eens mijn digitale camera ga gebruiken om foto's van mijn nieuwe mistlampen te maken. En volgende week of zo van mijn Bébé Confort 'Elios' kinderzitje, dat trouwens ook door Renault verhandeld wordt.
Enfin, ik vind het een beetje raar dat 'nl.chat.off-topic' gesloten is en dat alle niet-Renault gerelateerde berichten in één groot topic moeten. Ik heb er het hoofd over gebroken wat de toegevoegde waarde is, maar ik weet het nog steeds niet.
- Peter
Enfin, ik vind het een beetje raar dat 'nl.chat.off-topic' gesloten is en dat alle niet-Renault gerelateerde berichten in één groot topic moeten. Ik heb er het hoofd over gebroken wat de toegevoegde waarde is, maar ik weet het nog steeds niet.
- Peter
-
- Contacteer:
Als je het hebt over het verschil tussen de Digital Ixus 300/330 aan de ene kant en de Digital Ixus v2/v3 aan de andere: ik kan meer zoomen met mijn lens. Digitale zoom is volkomen nutteloos, dus daarom doe ik het liever met de lens zelf.maikel schreef:Wat is nou het verschil tussen deze 2. Kun je dat verschil zien.
- Peter
-
dat hadden we allang al door!Matijs schreef:Kijken hoeveel posts we halen voordat de moderators het doorhebben

-
- Contacteer:
Kheb vorige maand een camera gekocht, kwas aant rondkijken voor een Sony 3.3 MGpix. D'r werkt daar echt zo'n freak die ALLES weet daarover, dus dit was alleen maar voordelig voor mij. Het aantal Megapixels heeft inderdaad betrekking over hoe groot je de foto wilt vergroten, MAAR je hebt nix aan deze megapixels als de lens flut is (Sony). Kheb nu een Fujifilm gekocht, de Finepix A204, met 3x optische zoom, dit is toch wel een vereiste met foto's maken. Voor de rest zitten alle grappen en grollen erop en een groot schermpje, wat ook wel makkelijk is. Tevens heeft deze camera geeft accu, maar 2 penlites.
2 sterke penlites van 200Ma, speciaal voor camera's.
Het voordeel hiervan is dat je nooit misgrijpt naar stroom, mochten je batterijen leeg zijn ken je overal penlites kopen. en batterijen en accu's zijn op een gegeven moment op, dan koop je liever nw. sterke oplaadbare penlites dan zo'n stink accutje.
Succes met de koop en denk na wat je wilt. Hoef je niet zo extreem groot te vergroten (niet groter dan A4) dan heb je aan 2.0 Mgpix genoeg, voor de rest betaal je alleen maar meer en op normaal formaat (10x15) zie je absoluut geen verschil tussen 2.0 of 4.1 mgpix., pas als je extreem gaat vergroten. maar v/d prijsverschillen wordt je verdrietig.
Ben een uur in de winkel geweest, met 10 camera's foto's gemaakt, 6 opzij geschoven omdat je voor die camera's de 10000000 moest winnen, maar de Fuji Finepix A204 met 2.0 mgpix maakt veel mooiere/scherpere foto's dan de Sony DSCblabla 4.0mgpix.
2 sterke penlites van 200Ma, speciaal voor camera's.
Het voordeel hiervan is dat je nooit misgrijpt naar stroom, mochten je batterijen leeg zijn ken je overal penlites kopen. en batterijen en accu's zijn op een gegeven moment op, dan koop je liever nw. sterke oplaadbare penlites dan zo'n stink accutje.
Succes met de koop en denk na wat je wilt. Hoef je niet zo extreem groot te vergroten (niet groter dan A4) dan heb je aan 2.0 Mgpix genoeg, voor de rest betaal je alleen maar meer en op normaal formaat (10x15) zie je absoluut geen verschil tussen 2.0 of 4.1 mgpix., pas als je extreem gaat vergroten. maar v/d prijsverschillen wordt je verdrietig.
Ben een uur in de winkel geweest, met 10 camera's foto's gemaakt, 6 opzij geschoven omdat je voor die camera's de 10000000 moest winnen, maar de Fuji Finepix A204 met 2.0 mgpix maakt veel mooiere/scherpere foto's dan de Sony DSCblabla 4.0mgpix.
Mrtn = Maarten
waar wil je m voor gaan gebruiken dan?? je kan wel veel megapixels hebben, maar zoals eerder gezegd is de lens ook heel belangerijk. ik zweer gewoon bij canon, er zijn er trouwens meerdere die m hebben hiermaikel schreef:-Ray- schreef:daar is al eens een mega topic over geweest (heb ik zelf geopend)
zoek eens op digicam?
ik heb toen een Canon Digital Ixus V2 gekocht![]()
is 2 megapixels niet te weinig

Ben ik het mee eens. Heb ook al een tijdje een S40.*Stephan_RSI* schreef:De canon S40 is een super ding. We hebben hem ook en was best geteste camera van het jaar 2002 ofzo uit de consumenten gids. Het heeft 4.0 Megapixels en je kan er ook films mee maken. Je hebt nu ook volgens mij een nieuwere dat is de S45 is volgens mij hetzelfde qua specificaties. De prijs was toen 900 euro.
Komt uit vele testen als aanrader naar voren.
S45 is weinig verschil. Zit 1 extra functie op.
Prijs S40 is nu ongeveer 600 euro en S45 vergelijkbaar.
-
Canon heeft zowieso in bijna elke prijsrange cams die in diverse tests bij de beteren behoren zoniet de beste, dus Canon zou als merk je eerste optie moeten zijn.
Verder zijn alle Canon cams point&click volautomaat, maar ook volledig handmatig in te stellen (op de kleinste na, bijv. de Ixussen) met op alle specs zeer groot bereik (bijv. sluitertijden en zo). Heb je dus na een tijdje een beetje verstand van fotograferen kun je dus je canon blijven gebruiken.
Als laatste: als je een zoomfunctie wil op je camera dan moet je MINIMAAL 3x optische zoom nemen. Digitale zoom is totaal níet interessant.
De reden dat je minimaal 3x optische zoom moet nemen is omdat bij elke camera (digitaal of analoog) dit staat voor een objectief waarmee je 3x kunt UITzoomen, kleiner maken dus! Als je volledig (3x) "inzoomt" kijk je dus naar een 100% beeld!
Dit is een beetje bedrog van de fabrikanten.
WIl je het echt dichterbij halen, dan moet je 4, 5, 6 of meer keer OPTISCHE zoom hebben.
Wil je dit nader uitgelegd hebben dan kan ik wel effe een verhaaltje neerpleuren.
Overigens heb ik een perfecte Canon Powershot A40, ook met 3x optische zoom, maar met de vrij unieke mogelijkheid om op deze kleinbeeldcam een extra lens te zetten waardoor ik 6x optische zoom krijg (lees: 3x uitzoomen, maar nu ook 3x INzoomen)
Over megapixels:
2.1 megapixels is voldoende om fotoŽs af te laten drukken op normaal formaat. Wil je uitvergrotingen maken dan kan dat ook, alleen bij 2.1 megapixels ga je dat zien en zul je dus voor vergrotingen meer megapixels nodig hebben (maar ja, voor die paar vergrotingen die je doet...)
5.0 megapixels om mar iets te noemen is alleen interessant als je zonder kwaliteitsverlies wil gaan vergroten naar bijv. A4 oid. verder kost het alleen maar bergen geld.
Andere waarden in Mp liggen hier tussenin
Verder zijn alle Canon cams point&click volautomaat, maar ook volledig handmatig in te stellen (op de kleinste na, bijv. de Ixussen) met op alle specs zeer groot bereik (bijv. sluitertijden en zo). Heb je dus na een tijdje een beetje verstand van fotograferen kun je dus je canon blijven gebruiken.
Als laatste: als je een zoomfunctie wil op je camera dan moet je MINIMAAL 3x optische zoom nemen. Digitale zoom is totaal níet interessant.
De reden dat je minimaal 3x optische zoom moet nemen is omdat bij elke camera (digitaal of analoog) dit staat voor een objectief waarmee je 3x kunt UITzoomen, kleiner maken dus! Als je volledig (3x) "inzoomt" kijk je dus naar een 100% beeld!
Dit is een beetje bedrog van de fabrikanten.
WIl je het echt dichterbij halen, dan moet je 4, 5, 6 of meer keer OPTISCHE zoom hebben.
Wil je dit nader uitgelegd hebben dan kan ik wel effe een verhaaltje neerpleuren.
Overigens heb ik een perfecte Canon Powershot A40, ook met 3x optische zoom, maar met de vrij unieke mogelijkheid om op deze kleinbeeldcam een extra lens te zetten waardoor ik 6x optische zoom krijg (lees: 3x uitzoomen, maar nu ook 3x INzoomen)
Over megapixels:
2.1 megapixels is voldoende om fotoŽs af te laten drukken op normaal formaat. Wil je uitvergrotingen maken dan kan dat ook, alleen bij 2.1 megapixels ga je dat zien en zul je dus voor vergrotingen meer megapixels nodig hebben (maar ja, voor die paar vergrotingen die je doet...)
5.0 megapixels om mar iets te noemen is alleen interessant als je zonder kwaliteitsverlies wil gaan vergroten naar bijv. A4 oid. verder kost het alleen maar bergen geld.
Andere waarden in Mp liggen hier tussenin

Laatst gewijzigd door Stefijn op zo 19 jan 2003 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat is het wel. Niet dat de print nou direct slecht wordt, maar als je gaat vergroten ga je de pixels zien. Sterker nog: hoe beter de printer, hoe duidelijker je de pixels zult zien.
Maar goed, we zijn het iig over eens dat 2,1 Mp in principe al genoeg is
Maar goed, we zijn het iig over eens dat 2,1 Mp in principe al genoeg is

-
- Contacteer:
Ik heb de Ixus 300, dat is het model van vorig jaar. Het verschil met de 330 is dat die laatste wat meer grappen en grollen heeft ('My camera', wat dat dan ook moge betekenen), een aantal interessante extra's (zoals het instellen van de ISO-waarde, die bij de 300 vast is, en een veel langere sluitertijd) én een betere batterij.
Vooral dat laatste is belangrijk, want hoewel ik erg tevreden ben met de 300, de accu loopt sneller leeg dan een bioscoop na een bommelding en je moet zeker een tweede kopen. Uiteraard zijn dit niet-standaard accu's die gemakkelijk 40, 50 euro kosten. Wellicht zul je niet zo snel een tweede accu nodig hebben met de 330.
De 300 is redelijk zwaar, maar hij glijdt met gemak in je broekzak, hij is super-handig en je maakt er gemakkelijk mooie foto's mee. Sterker nog, hij heeft de neiging om foto's 'mooier' te maken.
Ik heb drie voorbeelden van foto's online gezet, zodat je een idee krijgt van wat soort kwaliteit je zou mogen verwachten.
Sint Pieter-kathedraal in Rome (1600x1200)
Altaar van de Sint Pieter-kathedraal in Rome (1024x768)
Xlendi Bay op het eiland Gozo (Malta), 's nachts (1024x768)
Aan de grootte van de mensjes voor de Sint Pieter kun je ongeveer nagaan hoe groot het ding is (de grootste kerk ter wereld dus, en de grootste renaissance- en gotische kathedraal hebben ze in respectievelijk Florence en Milaan) en van welke afstand het genomen is. Voor een camera zo groot als een credit card (alleen, eh, een beetje dikker) is het niet slecht.
Uiteraard krijg je betere kwaliteit met een grotere camera en meer pixels. Het ligt helemaal aan je budget.
- Peter
Vooral dat laatste is belangrijk, want hoewel ik erg tevreden ben met de 300, de accu loopt sneller leeg dan een bioscoop na een bommelding en je moet zeker een tweede kopen. Uiteraard zijn dit niet-standaard accu's die gemakkelijk 40, 50 euro kosten. Wellicht zul je niet zo snel een tweede accu nodig hebben met de 330.
De 300 is redelijk zwaar, maar hij glijdt met gemak in je broekzak, hij is super-handig en je maakt er gemakkelijk mooie foto's mee. Sterker nog, hij heeft de neiging om foto's 'mooier' te maken.
Ik heb drie voorbeelden van foto's online gezet, zodat je een idee krijgt van wat soort kwaliteit je zou mogen verwachten.
Sint Pieter-kathedraal in Rome (1600x1200)
Altaar van de Sint Pieter-kathedraal in Rome (1024x768)
Xlendi Bay op het eiland Gozo (Malta), 's nachts (1024x768)
Aan de grootte van de mensjes voor de Sint Pieter kun je ongeveer nagaan hoe groot het ding is (de grootste kerk ter wereld dus, en de grootste renaissance- en gotische kathedraal hebben ze in respectievelijk Florence en Milaan) en van welke afstand het genomen is. Voor een camera zo groot als een credit card (alleen, eh, een beetje dikker) is het niet slecht.
Uiteraard krijg je betere kwaliteit met een grotere camera en meer pixels. Het ligt helemaal aan je budget.
- Peter
-
- Contacteer:
De Ixus... dat zijn toch die modellen waarvoor je een vermogen betaald omdat ze zo klein zijn?
nee je moet een koelkast meeslepen in een aparte tas, das wat...
lekker klein zo in je zak, gemak dient de mens
lekker klein zo in je zak, gemak dient de mens

geweldige kwaliteit toch, die foto's van Peter.
Vraag in de winkel iig naar de ondelinge lenskwaliteiten, maar doe dat niet in een It's of Megapool bijvoorbeeld, die knuppels die daar werken weten van voren niet dat ze van achteren leven

Vraag in de winkel iig naar de ondelinge lenskwaliteiten, maar doe dat niet in een It's of Megapool bijvoorbeeld, die knuppels die daar werken weten van voren niet dat ze van achteren leven

Mrtn = Maarten
-
Die fotoŽs kunnen nog beter, maar das een kwestie van ervaring. Ik merk zelf ook nog steeds dat ik toch moeite heb om fotoŽs helemaal perfect te nemen, maar zelfs in de automatische stand lukt in principe gewoon elke foto.
En verder zijn die kleine canons technisch gezien vrijwel identiek aan de grotere exemplaren, dus de fotoŽs zijn kwalitatief gelijk, maar helaas: je betaalt inderdaad veel geld voor het kleine formaat. Daarnaast zijn ze in een aantal specificaties wat minder uitgerust (voornamelijk in de handmatige instellingen).
Grofweg gezegd zijn de kleine canons echte point&click cams, terwijl op de grotere modellen meer opties zitten om zelf de controle over de instellingen te nemen.
Het is maar waar je voor kiest
Zoals ik al zei: ik heb zelf de Canon PS A40, ook klein, maar niet klein genoeg voor je broekzak, maar wel met leuke opties, zoals diverse opzetlenzen en zelfs een duikbestendige - maar vrijwel onverkrijgbare en onbetaalbare - case (maar die cases kun je ook voor alle andere canoncams krijgen a 300 euro
)
Nou, na alle canonreclame hier
kan denk ik wel geconcludeerd worden:
koop een canon zit je altijd goed
En verder zijn die kleine canons technisch gezien vrijwel identiek aan de grotere exemplaren, dus de fotoŽs zijn kwalitatief gelijk, maar helaas: je betaalt inderdaad veel geld voor het kleine formaat. Daarnaast zijn ze in een aantal specificaties wat minder uitgerust (voornamelijk in de handmatige instellingen).
Grofweg gezegd zijn de kleine canons echte point&click cams, terwijl op de grotere modellen meer opties zitten om zelf de controle over de instellingen te nemen.
Het is maar waar je voor kiest

Zoals ik al zei: ik heb zelf de Canon PS A40, ook klein, maar niet klein genoeg voor je broekzak, maar wel met leuke opties, zoals diverse opzetlenzen en zelfs een duikbestendige - maar vrijwel onverkrijgbare en onbetaalbare - case (maar die cases kun je ook voor alle andere canoncams krijgen a 300 euro

Nou, na alle canonreclame hier

koop een canon zit je altijd goed

Ik vind dit echt onzin. Die sony lenzen zijn helemaal niet zo slecht. Ik wil jou wel foto's zien maken met een 2.0 Mp Fuji die scherper zijn dan mijn Sony p71 (met flut sony lensMrtn schreef:MAAR je hebt nix aan deze megapixels als de lens flut is (Sony).

Licht aan de gene die de foto's maakt durf ik te wedden.
en in de p71 zitten gewone penlites.
Ik weet het is niet de kleinste model, maar je hebt een helehoop voor je geld meer. (camera koste mij een 4 maand geleden een dikke 350 euro)