[R5]Opgewarmd -> motor slaat af !?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Floyd

Mannuh!

Ik tune niet veel aan mijn Renault 5 SL 1.1, maar ik houd 'm wel zelf op de weg. Sinds zaterdag nacht heb ik een probleem dat ik niet begrijp.

Tijdens het rijden verloor ik langzaam vermogen en wist nog net de oprit van m'n ouders te bereiken. Ik dacht aan een vastgelopen cilinder. Mooi niet. De dag erop startte het ding gewoon, draaide met horten en stoten, maar deed het wel.... zo ongeveer 5 minuten. In die 5 minuten ging het toerental omlaag (en de choke omhoog) om vervolgens weer af te slaan. Achter de uitlaat onstaat er een zwarte vlek op de klinkers - ik dacht dat ie olie verbrandde, wellicht vanwege een kapotte koppaking. Maar vervolgens bleken alle bougies zwart te zijn. Verder is het olie peil wel gedaald, maar niet zo heel veel. De ontsteking lijkt ook geen probleem, want anders zou ie ook niet starten.

Iemand een idee hoe deze problemen opgelost kunnen worden?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Goede avond Floyd.

Stel je eerst eens voor in het topic wie is wie.

Heb je ook al eens naar je koelvloeistof gekeken?? Als die ook niet goed is kan het idd zijn dat je koppakking er uit ligt.

Kan er verder niet ergens een oliekering lek zijn? ik heb er ook niet veel verstand van maar het klinkt logisch

Je bent in ieder geval wel aan het juiste adres bij deze club.

Succes.

Gr. Frits
Menno

brandstofprobleem, duidelijk.
ding is stervensrijk. Koud stroomt dat nog wel weg, warm verdampt 't, en is 't mengsel zo rijk dat ie 't echt niet lekker meer vindt.
Check eerst eens of je choke blijft hangen
rev it like a rental
Floyd

Dat is snel!

Maar ff serieus, ik kan geen topic wie is wie vinden. Frits, waar moet ik zijn?

Verder, wat bedoel je met oliekeringen, ik dacht dat de koppakking zo ongeveer de enige oliekering naar je cilinders is.

Menno, het probleem ontstond tijdens het rijden. Onderweg van Delft naar Eindhoven begon het ergens rond Tilburg. Plankgas reed ik maar 140, terwijl dat normaal 150-155 is. Bij 140 leek het alsof ie af en toe inhield. Van de snelweg af, was het snel gedaan en lukte het niet eens meer om naar z'n 4 te schakelen (en ja, ik heb maar een 4-bak). Maar of het dan de afstelling is, zo snel veranderd die toch niet als je lekker aan het cruisen bent....
Floyd

Nog ff vergeten: de koelvloeistof is in orde. Daar zit geen olie in en is ook niet van niveau veranderd.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Sorry ik kan soms sneller denken dan typen.

Als Het goed is kan je het topic wie is wie hier vinden.http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... .php?t=183

Verder heb ik niet veel verstand van auto's. Als je koppakking lek mocht zijn zie je ook witte rook ipv zwarte. dus dat is het niet.

Maar er zijn er veel meer die er wel verstand van hebben en die zullen wel weten wat je zou kunnen doen.

Gr. Frits[/url]
hitman

frits, die witte rook is water lekkage.
bij een koppakking kan ook een olie kanaal gaan lekken:dit is echter geen witte rook :)

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Menno

ik blijf d'r bij dat 't volledig een geheel klinkt als een carburateur-probleem. Ik zou eerst checken of de choke klep wel helemaal open gaat.
rev it like a rental
Hugo

ik heb precies het zelfde met mijn gtx zou dit door afstelling te verhelpen zijn?
Floyd

Nog ff feedback over de uiteindelijke oplossing. Menno raakte met de volgende opmerking de bullseye.

[quote="Menno"]brandstofprobleem, duidelijk.
ding is stervensrijk. Koud stroomt dat nog wel weg, warm verdampt 't, en is 't mengsel zo rijk dat ie 't echt niet lekker meer vindt.
Check eerst eens of je choke blijft hangen[/quote]

Nu wordt de mengverhouding niet alleen bepaald door de hoeveelheid benzine, maar ook de de hoeveelheid lucht. En wat bleek, de luchtfilter zat helemaal dicht. Blijkbaar zijn die dingen na 2.5 jaar toch wel aan vervanging toe.... In combinatie met een paar nieuwe bougies loopt het beestje weer als vanouds!

gr. Floyd
Plaats reactie