[R5GTT] Haperende motor

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Hallo allemaal.
Ik zit hier met een hersenkraker.(Voor mijzelf in iedergeval :D )

Ik heb een haperende F1 motor bij 2000 2500 RPM.
Stadionair is er niets aan de hand.

Trek ik de shoke aan gaat het gehaper weg.

Ook als ik doortrap en er komt turbo druk loopt ie prima.
Ik snap er dan ook helemaal niets meer van.
En staar me denk ik een beetje blind op de ontsteking.



Nou ben ik al een waslijst afgegaan.
(Het is een motor zonder pingelsensor.)

Ik heb gekeken naar vacuum lekken.(Valse lucht.)

Ik heb de carberateur schoongemaakt.
Stand van de CO schoef maakt voor het haperen niets uit.

Turbo druk sensor draadjes los gehad en omgedraaid.

Relais achter de parrafan doorgemeten.

Ik heb de ontsteking module vervangen.

Ik heb de bobine/bougie kabels bekeken.
Deze zijn ook prima org. renault geen imitatie meuk.

Rotor en verdelerkap vervangen.(had ik nog nieuw liggen.)

Bougies vervangen.(Dure pleures dingen koste mij toen iets van 15 pleuro per stuk.) :-*

Ik was eigelijk van plan om vandaag nog naar de sloop te gaan voor een andere kukas.st sensor maar ik weet even niet meer waar ik mee bezig ben.
En ik zou spontaan kettingroker kunnen worden. :D

Dus iemand die een ander licht op de zaak zou kunnen brengen zou ik heel dankbaar zijn.


edit by Robert dB. in titel R5GTT toegevoegd
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik had ongeveer iets soortgelijks.

De BDP sensor is meestal of helemaal stuk of hij doet het. Hij moet iig een weerstand van 200 ohm geven.

Wat het bij mij was, dat waren die 2 pluggen (terugslagkleppen) in me spruitstuk onder de carberateur. 1 Van de carterontluchting, die was verstopt door alle olietroep, daardoor trok ie daar ontzettend veel valse lucht waardoor het voor geen meter liep.
Die andere is van je remcilinder, die kun je dan maar beter ook gelijk ff nakijken.

Als ze verstopt zijn, gewoon even met wasbenzine en blazen de boel weer schoonmaken.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

He Steven bedankt voor de tip.
Het was niet de klep maar het was wel in de goede richting. :)
Het gaat om het T stuk.
Ik heb er gewoon een universele tussen zitten.
Oude was afgeknapt. :p

Maar de orginele had er dus doseurs in zitten.
DOHW! :D
Je kan je mooi suf zoeken naar zoiets :evil: .
Naar de klep 1,7 mm naar de inlaat buis 7 mm.


dus bij deze.
Zou iemand uit het Noorden mij zo,n T stukje kunnen
verkopen.
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Erik
Berichten: 40
Lid geworden op: do 19 sep 2002 10:37
Locatie: Vlijmen

Hoi,

Ik heb dus precies hetzelfde probleem als beschreven door GTTprutser. :(
Vooral bij weer gas geven na het schakelen houdt ie ff vreselijk in maar daarna is t weer ok. Wij hebben dus ook al alles nagekeken waar GTTprutser ook al na gekeken heeft. We hebben zelfs gecheckt of die doseur in de slangetjes zat!!! En die terugslag kleppen ook al.

Maar geen resultaat dus :( :(
Iemand nog een andere tip???

Thx
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ontsteking al vervangen? bougies, verdeler kabels?
Erik
Berichten: 40
Lid geworden op: do 19 sep 2002 10:37
Locatie: Vlijmen

Er zitten reeds nieuwe bougies en kabels op...
En om nu meteen ff de ontsteking te vervangen ( is toch niet goedkoop).
Kan het misschien aan de pingel sensor liggen??
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

simpel te testen. eraf met dat ding. ik bedoel stekker er uit.
mario
Berichten: 610
Lid geworden op: za 5 mei 2001 0:00
Locatie: utrecht

zo aan het verhaal te horen ,lijkt me het eerder brandstof probleem !
lekkage cabrateur op spruitstuk of lekt op de kop.zoals je zegt dat ie met choke beter loopt dus meer benzine, lijkt het me dat ie toch ergens valse lucht trekt .
heb ooit ook zoiets gehad halve motor gedemonteerd was van het spruitstuk gewoon twee moeren weg ,dus mischien optie om er onder te gaan liggen en ff schijnen met zaklamp ,wie weet
suc6
Erik
Berichten: 40
Lid geworden op: do 19 sep 2002 10:37
Locatie: Vlijmen

Valse lucht is inderdaad het meest waarschijnlijk....
Van het weekend maar weer verder speuren :p
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nou ik ben dus ook nog steeds aan het prutsen.
En na het vervangen van het T stukje is het wel "wat" minder geworden. :(

Maar hij deed het nog steeds :evil: Gloeiende Gloeiende. :evil:
Dus ik heb mijn twee auto bijbels er eens bij gepakt.
En kwam tot de conclusie dat ik bij het brandstof systeem iets was vergeten.

De benzine druk regelaar.
Die regeld via het motor vacuum of overdruk de benzine druk naar de carb.

Dus ik trek de slang van dat ding los bij de bocht
op de carb.

Dus ik blaas is er niets aan de hand. :)
Effe zuigen dan.
GETVERDEMME! Bek vol 98 met loodverv. :-* :D

Die is dus lek. :p

Dus ik denk dat ik em nu wel heb.(Zucht)
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

GTTprutser schreef:Nou ik ben dus ook nog steeds aan het prutsen.
En na het vervangen van het T stukje is het wel "wat" minder geworden. :(

Maar hij deed het nog steeds :evil: Gloeiende Gloeiende. :evil:
Dus ik heb mijn twee auto bijbels er eens bij gepakt.
En kwam tot de conclusie dat ik bij het brandstof systeem iets was vergeten.

De benzine druk regelaar.
Die regeld via het motor vacuum of overdruk de benzine druk naar de carb.

Dus ik trek de slang van dat ding los bij de bocht
op de carb.

Dus ik blaas is er niets aan de hand. :)
Effe zuigen dan.
GETVERDEMME! Bek vol 98 met loodverv. :-* :D

Die is dus lek. :p

Dus ik denk dat ik em nu wel heb.(Zucht)
eugh...

maar aan de slang die naar carb gaar heb je gezogen?

dan klopt het toch dat er benz. uit komt?
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

GTTprutser schreef: Effe zuigen dan.
GETVERDEMME!
Je moet ook niet zuigen ze leren het ook nooit hou het nou maar bij likken dan proef je al voldoende :D

@ Abel lijkt mij ook :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

llllllllikken als lassie........ :lol:
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Abel schreef:
GTTprutser schreef:Nou ik ben dus ook nog steeds aan het prutsen.
En na het vervangen van het T stukje is het wel "wat" minder geworden. :(

Maar hij deed het nog steeds :evil: Gloeiende Gloeiende. :evil:
Dus ik heb mijn twee auto bijbels er eens bij gepakt.
En kwam tot de conclusie dat ik bij het brandstof systeem iets was vergeten.

De benzine druk regelaar.
Die regeld via het motor vacuum of overdruk de benzine druk naar de carb.

Dus ik trek de slang van dat ding los bij de bocht
op de carb.

Dus ik blaas is er niets aan de hand. :)
Effe zuigen dan.
GETVERDEMME! Bek vol 98 met loodverv. :-* :D

Die is dus lek. :p

Dus ik denk dat ik em nu wel heb.(Zucht)
eugh...

maar aan de slang die naar carb gaar heb je gezogen?

dan klopt het toch dat er benz. uit komt?
Nee hij heeft de vacuum slang eraf gehaald niet de benzine toevoer. Dus klopt niet als daar benzine uitkomt.
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Nou ik heb ook zo'n soort probleempje!
Als ik t volle vermogen vraag, gaat ie sputteren en inhouden, en hoor je zware ploffen uit de uitlaat??
Dit gebeurt vaak bij 4500 / 5000 toeren.
Hij lekt ook wel (valse) lucht bij t spruitstuk, zal dit echt t probleem kunnen zijn??
Ik dacht dat t een soort brandstof probleem is.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

al vervangen dat ding?
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Nee, nog niet vervangen, ik ga z.s.m. het blokkie er (even) uitlepelen, en dan gelijk nog maar wat dingen vervangen, maar kwee niet of mn spruitstuk zelf lek is, t kan ook de pakking zijn, koop ik ook maar ff nieuw.
We zullen wel zien als ie t dan nog doet, zal ik wel weer wat info vragen :D
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ivo8hoven schreef:Nee, nog niet vervangen, ik ga z.s.m. het blokkie er (even) uitlepelen, en dan gelijk nog maar wat dingen vervangen, maar kwee niet of mn spruitstuk zelf lek is, t kan ook de pakking zijn, koop ik ook maar ff nieuw.
We zullen wel zien als ie t dan nog doet, zal ik wel weer wat info vragen :D


goed dat ik weet dat JIJ het gaat doen :lol:
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Ja verkeerde woordspeling, ik doe t natuurlijk samen met een ervaren "vakman", toch???

He Haas, VRIEND :D :D
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Dat probleem heb ik ook..Bij de garage tjekken ze wel eens of je spruitstuk lek is door met een draaiende motor de lobster van je carburateur af te halen en er dan je hand op te doen. Als ie dan niet stikt en afslaat, haalti ergens anders z'n lucht weg (tussen de spruitstukpakking). Ga ik ook ff proberen vandaag of morgen. Tiz niet iets motorisch lijkt me. Meer iets met benzine toevoer of valse lucht omdat ie van die plofjes (valse ontsteking) geeft bij mij.
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Hmm...testje ff gedaan..slaat netjes af, dus spruitstukpakking zit (stationair) nog dicht. Het vreemde is dat ie t bij mij alleen bij veel toeren doet of in bochten of heuvels..
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Sorry, maar als je de bovenkant van de carburateur afdekt slaat hij echt wel af hoor... en de silpele reden is, hij mag dan een nog zo lekke spruitstuk pakking hebben, maar hij krijgt zeker geen benzine meer....
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

je kan ook remmenreiniger op je inlaatspruitstuk spuiten,als je motor dan reageert erop heb je ergens een lekkage.









....wel uitkijken dat het niet in de fik vliegt
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Laatst lag mijn uitlaatspruitstuk er tussen weg. Dit werd gecontroleerd door garage door die carb af te dekken. De auto bleef lopen, dus hij pakte ergens aners lucht. Pakking vervangen en hij deed t weer.

Ik hoor nu verhalen van de brandstofdrukregelaar. Die zou verstift kunnen zijn (membraampje) en de membraam van de ontstekingsmod. Ook maar s ff checken. Phase 1 heeft btw geen pingelsensor toch?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

klopt. niet standaard iig

deze zit aangeloten op de onderste stekker van de ontsteking. dus dat is makkelijk te zien
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Zo..stotteren eindelijk gefixd....Carburateur moest afgesteld worden. Haperd niet meer. Nog wel heel iets soms met schakelen..ietsie fijnafstelling nog denk ik.
laguna2
Berichten: 328
Lid geworden op: do 13 jun 2002 9:22
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Goed, om even op de topicstarter terug te komen... (ik ben de nieuwe eigenaar van deze GTT)

Ik heb vandaag het grootste deel van de motor gesloopt om er een nieuwe pakking tussen te frotten :) Daarbij heb ik de oorzaak van het probleem gevonden: De 209 maakte geen massa meer met de carrosserie, nadat ik er een nieuw kabeltje op deed liep ie als een trein 8)
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Dat is toch vrij vreemd. 209 kan ook zonder massadraad. heb je gelijk 4 graden voorontsteking.
Plaats reactie