R5GTT Schiet uit de 2e versneling
Ik heb een vreemd probleempje.
Als ik lang in z'n 2 zo rond de 3000 rpm blijf rijden, schiet de auto uit z'n versnelling.
Dit heb ik alleen in de 2e versnelling.
Er blijft een ratelend geluid hoorbaar, totdat ik m weer terug in z'n 2 ros.
De synchro's zijn denk ik al versleten, daar ik m al niet meer boven de 2000 rpm van 3 naar 2 kan schakelen.
Info:
1986 Renault 5 GT Turbo Phase 1.
Motor nieuw (september 2002).
Sachs® Power clutch.
Ik zit er over te denken om bij Carrec een gereviseerde wisselbak aan te schaffen voor 450.
Weet iemand of er nog wat versteld kan worden aan die 2e vernelling?
Greetz Raymond.
Als ik lang in z'n 2 zo rond de 3000 rpm blijf rijden, schiet de auto uit z'n versnelling.
Dit heb ik alleen in de 2e versnelling.
Er blijft een ratelend geluid hoorbaar, totdat ik m weer terug in z'n 2 ros.
De synchro's zijn denk ik al versleten, daar ik m al niet meer boven de 2000 rpm van 3 naar 2 kan schakelen.
Info:
1986 Renault 5 GT Turbo Phase 1.
Motor nieuw (september 2002).
Sachs® Power clutch.
Ik zit er over te denken om bij Carrec een gereviseerde wisselbak aan te schaffen voor 450.
Weet iemand of er nog wat versteld kan worden aan die 2e vernelling?
Greetz Raymond.
ik geloof dat cannobal ook versnellings bakken repareert probeer het anders bij hem eens. Maar ff een ander vraagje je hebt toch een fabrieks nieuwe motor en ik sta op het punt om er ook een te bestellen maar hoe is tie eigelijk bevallen.
Het gaat hier niet om een ruilblok maar om een fabrieks nieuw blok.Steven (Fiets) schreef:
btw, wat kost zo'n ruilblok bij reno?
Prijs valt reuze mee is niet veel duurder dan een revisie blok. Voor een kaal blok met kop ben je een dikke 1000 euro kwijt , ligt er aan via welke weg je hem krijgt. Overigens als je hier naar de dealer gaat zullen die wel zeggen dat die niet meer leverbaar is (hebben geen zin om dat uitezoeken verkopen liever een ruilblok). Het beste kun je het proberen via renault frankrijk (is ook het goedkoopste).
ik heb nog een 3 tal versnelling bakken liggen.
pm me maar als je belangstelling hebt voor een 2 handsje..
Ik weet de staat van de bakken niet, maat ik weet dat ze niet stuk zijn. eventueel voor een meerprijsje nieuwe synchromesh ringen er in.
pm me maar als je belangstelling hebt voor een 2 handsje..
Ik weet de staat van de bakken niet, maat ik weet dat ze niet stuk zijn. eventueel voor een meerprijsje nieuwe synchromesh ringen er in.
Wat kosten nieuwe synchromeshringen eigenlijk? En is het veel werk?
Het ging bij mij om een PhASE 1 C1JS7881 R5 GT Turbo motor. koste 1158 incl. moet je 'm nog wel inbouwen..kreeg ik gratis van mr. Renault. Bevalt goed..kep 'm met pijn en moeite 8000 km ingereden (in ca. 2 mnd tijd
loopt super. Nu wil ik dus nog de rest aanpakken (T25 turbo, Forge intercooler en wisselbak.) Wisselbak heeft prioriteit denk ik. Kunnen die mensen waar jullie t over hebben ook inbouwen? ben zelf ni zo handig. Check ff m'n site (drive.to/r5gtt) voor de updates ('car history') aan m'n auto en schrik je t lazerus aan t bedrag dat ik uitgeef. Staat ook m'n ervaringen in met auto.
Ik moet ff m'n auto laten verlagen..ben zo terug. mzzl.

Ik moet ff m'n auto laten verlagen..ben zo terug. mzzl.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ik reviseer inderdaad versnellingsbakken. Uitbouw en inbouw is ook mogelijk. Verlagen ook al.....
groeten Reinier

groeten Reinier
Ik heb het zelfde probleem met de tweede versnelling. Telkens als ik een bocht instuur en een beetje gas geef schiet die uit zijn versnelling. Helemaal ziek wordt ik ervan. Heb al de schakle stang verstelt maar helpt niks. Zit nieuwe olie in. Verschil is ook minimaal. Dus wordt toch een ruilbak. Blok maar meteen mee nemen.
Derby
Derby
in dit geval zou ik toch ook ff de motorsteunen checkenDerby schreef:Ik heb het zelfde probleem met de tweede versnelling. Telkens als ik een bocht instuur en een beetje gas geef schiet die uit zijn versnelling.
rev it like a rental
Derby wrote:
Ik heb het zelfde probleem met de tweede versnelling. Telkens als ik een bocht instuur en een beetje gas geef schiet die uit zijn versnelling.
Bedankt. Maar wat hebben de motor steunen er mee te maken dan? Als het dat is zou ik daar een heel eind mee geholpen zijn.in dit geval zou ik toch ook ff de motorsteunen checken
Derby
simpel. je motor steunt (naam zegt het al) daar op. als die niet meer fris zijn kantelt je motor teveel. waardoor hij zichzelf uit zijn versnelling trekt.
om dat je aangeeft dat dit in bochten gebeurt. zou je idd kunnen stellen dat er een probleem met je motor steun zou kunnen hebben. want waarom niet op een recht stuk en wel in en bocht. juist in een bocht kantelt je motor meer.
om dat je aangeeft dat dit in bochten gebeurt. zou je idd kunnen stellen dat er een probleem met je motor steun zou kunnen hebben. want waarom niet op een recht stuk en wel in en bocht. juist in een bocht kantelt je motor meer.
ok thanx. Maar er zit toch ook wel steun aan de bak neem ik aan. Never had the time to take a good look really. waar zitten deze steunen. bij een gtt dan. is hier al een topic over? Want het zal wel weer niet makkelijk te vervangen zijn.
Derby
Derby
Motorsteun, baksteun, das een beetje 1 pot nat. Motor en bak zijn immers 1 massief ding dat aan de koets bevestigd moet zijn.
Rechts voor de motor zit een steun, linksvoor aan de bak zit een steun, en midden achter de bak zit een steun. Verders zit er aan de voorkant, op het scheidngsvlak van motor en bak nog een steuntje dat als kantelbegrenzing dient. Go check
Rechts voor de motor zit een steun, linksvoor aan de bak zit een steun, en midden achter de bak zit een steun. Verders zit er aan de voorkant, op het scheidngsvlak van motor en bak nog een steuntje dat als kantelbegrenzing dient. Go check

rev it like a rental
i will. Mafg ik vragen hoe het dan komt dat het niet in andere versnellingen gebeurt. Ik verwijt het zelf aan de bak. er zal wel iets met een palletje zijn wat niet meer zijn functie vervult. Dan is de bak toch kapot. ?
Derby
Derby
Nou het onvermijdelijke is gebeurd: wisselbak kaduuk.
Ik kwam snachts van de snelweg, schakelde terug in z'n 2 en reed richting stoplicht. Versnelling plopte er tussentijds weer eens uit as usual. Ging vrij zacht. Versnelling weer terug duwen zoals gewoonlijk en doorgereden naar het stoplicht en stopte voor het rode licht (moest wel..flitspaal
. Bij groen wou ik wegrijden en dacht dat ik m in z'n vrij had staan. niet dus: stond in z'n 1. dus ik door schakelen naar z'n 2. Niets.
1e en 2e versnelling zo dood als een pier. 3,4,5 en achteruit werken nog. Kep m bij de renaultgarage staan, omdat ik niet in zn 3 op wil trekken en zo m'n mooie Sachs® powerclutch naar te tering help.
Waarschijnlijk stuk van tandwiel af, synchro's zowieso versleten, en 'selector' (zie Haynes renaultbijbel) kapot of stervende.
Nieuwe wisselbak kost 1200 pleuros (incl.) bij mr. Renault.
Revisie van je bak bij een gemiddelde beuner (kep er 5 gebeld) kost 500 euro (kitje kost zoveel), maar dan worden alleen je synchromeshringen vervangen, niet de tandwielen. Tandwielen kosten ook nog eens 500 euro. Dan moet je nog s de het besturingsgedeelte vervangen (die schakelt tussen de 2 banken met tandwielen ('selector'), dan kom je zo bij de 1200 euro. Alle bedrijven geven 6 maanden garantie. Kep 5 verschillende bedrijven gebelt die gespecialiseerd zijn in transmissies en kwamen allemaal op zelfde bedrag uit. Ik heb een nieuwe besteld bij mister Renault. Zij hebben een zelfde prijs, maar dan ALLES vervangen, waarbij alleen gietijzeren deel (omhulsel) oud is. Zij geven een jaar garantie. Ik heb ook al een nieuwe blok op dezelfde wijze bij hun gekocht en bevalt goed. Kwas niet van plan om nu te gaan besparen op de wisselbak.
Over die motorsteunen: die heb ik ook nieuw. (laten vervangen met inzetten nieuwe blok). Alle steunen laten vervangen ook triangel-baksteun. Toch schoot ie steeds uit z'n 2. Tot ie dus nu bezweek.
Binnenkort dus weer een hagelnieuw item rijker en een shitload euro's armer..nu maar hopen dat ik belastinggeld terugkrijg
Ik kwam snachts van de snelweg, schakelde terug in z'n 2 en reed richting stoplicht. Versnelling plopte er tussentijds weer eens uit as usual. Ging vrij zacht. Versnelling weer terug duwen zoals gewoonlijk en doorgereden naar het stoplicht en stopte voor het rode licht (moest wel..flitspaal

1e en 2e versnelling zo dood als een pier. 3,4,5 en achteruit werken nog. Kep m bij de renaultgarage staan, omdat ik niet in zn 3 op wil trekken en zo m'n mooie Sachs® powerclutch naar te tering help.
Waarschijnlijk stuk van tandwiel af, synchro's zowieso versleten, en 'selector' (zie Haynes renaultbijbel) kapot of stervende.
Nieuwe wisselbak kost 1200 pleuros (incl.) bij mr. Renault.
Revisie van je bak bij een gemiddelde beuner (kep er 5 gebeld) kost 500 euro (kitje kost zoveel), maar dan worden alleen je synchromeshringen vervangen, niet de tandwielen. Tandwielen kosten ook nog eens 500 euro. Dan moet je nog s de het besturingsgedeelte vervangen (die schakelt tussen de 2 banken met tandwielen ('selector'), dan kom je zo bij de 1200 euro. Alle bedrijven geven 6 maanden garantie. Kep 5 verschillende bedrijven gebelt die gespecialiseerd zijn in transmissies en kwamen allemaal op zelfde bedrag uit. Ik heb een nieuwe besteld bij mister Renault. Zij hebben een zelfde prijs, maar dan ALLES vervangen, waarbij alleen gietijzeren deel (omhulsel) oud is. Zij geven een jaar garantie. Ik heb ook al een nieuwe blok op dezelfde wijze bij hun gekocht en bevalt goed. Kwas niet van plan om nu te gaan besparen op de wisselbak.
Over die motorsteunen: die heb ik ook nieuw. (laten vervangen met inzetten nieuwe blok). Alle steunen laten vervangen ook triangel-baksteun. Toch schoot ie steeds uit z'n 2. Tot ie dus nu bezweek.
Binnenkort dus weer een hagelnieuw item rijker en een shitload euro's armer..nu maar hopen dat ik belastinggeld terugkrijg

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Nou, ik krijg een GT bak toch voor 650 euro COMPLEET gereviseerd, en ook een jaar garantie.
Maarja, ik ben ook geen beuner.......
Maarja, ik ben ook geen beuner.......

Sorry dat ik er zo tussendoor kom, maar heb ook een probje met mijn bak van mijn clio. Dat heb ik al eens eerder aangekaart hier, maar kwam toen niet veel uit, behalve nieuwe bakolie.
Ik krijg mijn auto steeds vaker niet in de tweede en soms niet in de derde versnelling. Nu zit er nieuwe bakolie in en in het begin ging het iets beter, maar nu komt t toch weer terug. Zit zelf nu te denken aan mijn synch.ringen of zou dit ook te maken kunnen hebben met mijn motorsteunen? Kan het me haast niet voorstellen maar toch...
oja, me blok+bak heeft 108000 gelopen...Clio S wel teverstaan..
Ik krijg mijn auto steeds vaker niet in de tweede en soms niet in de derde versnelling. Nu zit er nieuwe bakolie in en in het begin ging het iets beter, maar nu komt t toch weer terug. Zit zelf nu te denken aan mijn synch.ringen of zou dit ook te maken kunnen hebben met mijn motorsteunen? Kan het me haast niet voorstellen maar toch...
oja, me blok+bak heeft 108000 gelopen...Clio S wel teverstaan..
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ik reviseer bakken zelf, Derby.
En wat dat schakelprobleem betreft:
Als ie niet kraakt bij het schakelen en bij jouw lage km stand, lijkt het me sterk dat de synchromeshringen versleten zijn.
Probeer eens een baktoevoeging.
En wat dat schakelprobleem betreft:
Als ie niet kraakt bij het schakelen en bij jouw lage km stand, lijkt het me sterk dat de synchromeshringen versleten zijn.
Probeer eens een baktoevoeging.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Aan motorsteunen zal het niet gauw liggen.
Komt de koppeling wel goed vrij?
Komt de koppeling wel goed vrij?
Nee, dat is nou juist ook al wat anderen zeiden. Ik krijg m er gewoon niet, ik kan niet eens verderduwen. Het voelt aan net als je achteruit, maar je die ring niet omhoog trekt. Gewoon of je 2e danwel 3e afgesloten is.Derby schreef:lijkt op synchromesh. Hoor je "tandenpoetsen" als je door drukt? als dat zo is is het synchromesh.
derby
Wel is het zo dat als ik m dan zo ver mogelijk naar achter trek en de koppeling op laat komen, dat je dan wel tanden poetst, maar das logisch aangezien je niet in een versnelling zit...
Naar mijn mening wel,maar hoe kan ik dat controleren??canonballman schreef: Komt de koppeling wel goed vrij?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
En doet ie dat alleen als de bak koud is (is niet abnormaal) of doet ie het bij koude EN warme bak?
Nee, ik heb de gehele historie van de auto, van op kenteken zetten tot nu. Ik ben 150% zeker hiervan aangezien de vorige eigenaar de auto heeft gekocht en altijd in onderhoud heeft gezeten waar ik m heb gekocht en in onderhoud heb. Die 108000 kloppen echt!!!Abel schreef:Hoe zeker ben je hier van? ik bedoel is hij niet ff leuk een ton terug gedraaid? door de verkooper?~Haas~ schreef: blok+bak heeft 108000 gelopen...Clio S wel teverstaan..
Moet zeggen dat hij het vaker doet bij koud weer, maar ook bij warm. Kijk, ik snap ook dat hij een keer kan haperen, maar soms is het wel eens 3x in het kwartier, vooral als ik in stad of dorp rijd waar je veel moet remmen en schakelen enzo. Koppeling word dan ook vaak zachter, maar weet niet of die er direct mee te maken heeft.canonballman schreef:En doet ie dat alleen als de bak koud is (is niet abnormaal) of doet ie het bij koude EN warme bak?
Heb zelf al eens zitten denken aan het feit dat een S een kortere 1 en 2 heeft, misschien dat dat hogere slijtage opleverd??
Nee, hoor verder ook geen rare geluiden....Ik snap er gewoon niets van. Als het mijn synch.ringen niet zijn, wat zou het dan misschien kunnen zijn? Wil m misschien in de carnavalsvakantie openmaken en kijken of ik iets kan vinden? Schaafplekken ofzo?Derby schreef:hoe kort een versnelling ook is meer slijtage levet het niet op. als je flink met de pook door de bak roert hoor je dan of er iets los door de bak zwerft.
IS maar een suggestie
derby
BTW. Nadat er nieuwe bakolie in is gegaan, schakelde hij wel lichter, je kon vooral bij koude motor merken dat de olie dunner was....
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Je schakelstang nog in orde, niet wat verbogen/verplaatst?? Ik heb hetzelfde gehad bij mijn golf. Toen gewoon de stang nagelopen, bleek wat krom te zijn, waarschijnlijk een keer iets doms gedaan. Bij de rallyclio hetzelfde gehad na wat stukjes vliegwerk, ging hij ook niet meer in 1 en 2...~Haas~ schreef:Nee, hoor verder ook geen rare geluiden....Ik snap er gewoon niets van. Als het mijn synch.ringen niet zijn, wat zou het dan misschien kunnen zijn? Wil m misschien in de carnavalsvakantie openmaken en kijken of ik iets kan vinden? Schaafplekken ofzo?Derby schreef:hoe kort een versnelling ook is meer slijtage levet het niet op. als je flink met de pook door de bak roert hoor je dan of er iets los door de bak zwerft.
IS maar een suggestie
derby
BTW. Nadat er nieuwe bakolie in is gegaan, schakelde hij wel lichter, je kon vooral bij koude motor merken dat de olie dunner was....
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."