Ohm

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Super 5 Devil

Ik heb een woofer en daar staat op de achterkant op: 8 Ohm. Nou lijkt me dit een beetje vreemd aangezien de meeste autospeakers volgens mij op minder draaien. Kan ik een 8 Ohm woofer nou wel of niet zomaar op een 2 Ohm stabiele versterker hangen??? En zo nee: hoe los ik dit op????
Hoe zit dat nu allemaal precies met de ohmages van speakers en versterkers??
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
Mrtn
Car: R5GTT

Ik ben niet zo'n icyman, maar caraudio is 4 ohm. Een vriend van mij heeft 2 thuisspeakers in de kofferbak liggen, merk Warfhdale 150W 8ohm, zonder versterker or whatever en doet t goed.......en hard.

Maarja......wat is verantwoord...
Mrtn = Maarten
jean-paul

kan zonder problemen.....
Tom
Moderator
Car: MB

thuis speakers zijn meestal 4 of 8 ohm, maar car-audio is volgens mij niet zo vaak 8. Als je met kleinere weerstanden werkt (ohmen), dan zal wel de stroom sterk omhoog gaan (met name dus bij een vrij constante spanning).

Al met al zal het best spelen hoor.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Als je speaker op 8 Ohm speelt kun je niet zomaar de Wattage van een 2 Ohm versterker erdoor laten gaan.
Je zult de versterker flink terug moeten draaien.
Want 50 Watt op 8 Ohm is echt al heel wat.
Cleaned Style
Projecttopic
Roy
Moderator

Het is precies andersom Peter. Des te meer ohm des te meer weerstand des te minder vermogen. :)
5 GT Turbo '88 GT5
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Dat bedoel ik ook Roy. Lees net mŽn reply terug en zie dat ik het een beetje krom opgeschreven heb.
Maar je hebt helemaal gelijk.
Cleaned Style
Projecttopic
Riël
Über-Spammer

Ja ok je zegt de wattage maar dat terugdraaien van de versterker werkt ook niet bevorderend, 8 ohm komt al niet denderend veel geluid uit. Je kan wel 2 8 ohm's parallel aanlsuiten, dna heb je 4 ohm van de versterker te pakken (of was het in serie)?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Contacteer:

Riël schreef:Ja ok je zegt de wattage maar dat terugdraaien van de versterker werkt ook niet bevorderend, 8 ohm komt al niet denderend veel geluid uit. Je kan wel 2 8 ohm's parallel aanlsuiten, dna heb je 4 ohm van de versterker te pakken (of was het in serie)?
Parallel is delen en serie is optellen. Dus het is zo als Riël zegt.

S :D nder
Super 5 Devil

Dus in principe zou ik m'n 8 ohm woofertje op 2 ohm kunnen laten draaien? Maar als mijn woofer 350W@8Ohm max is, dan is hij toch 700@4Ohm en 1400W@2Ohm??? Moet ik best behoorlijke versterker kopen of zie ik dat verkeerd??? Ik zat te denken aan 2x150W max versterker en dan bruggen tot 1x300W@2Ohm max. Zou dat genoeg zijn voor een 350W@8ohm woofer???
Rally is NOT a crime!
Riël
Über-Spammer

't is niet echt simpelweg verdubbelen. Ik had een versterker, die leverde 75W op 4 ohm en 110W op 2 ohm. Staat in de specs van de versterker. Wat ik meestal deed is de sub (van 4 ohm) op 2 ohm laten draaien, dus je sub van 8 kan dan zeker zonder problemen op 4, door de poorten van de versterker te bruggen. Dus als je Achter links+en- en rechts+en- hebt, links + en rechts - te pakken. Of andersom natuurlijk, ff kijken hoe de rest aangesloten is.
jean-paul

je woofer is een vaste weerstand +/- 1ohm maar je versterker niet.met je versterker heb je verschillende waardes afhankelijk van je weerstand.
als ie max 2 ohm kan spelen kan je er max vier woofers op laten spelen,maar ook 3,2 of gewoon 1,alleen word het vermogen op de speaker minder.
Super 5 Devil

Kan ik alleen een versterker bruggen of kan dat ook met de versterker van de headunit (radio zelf)? Moet ik dan alleen de + van channel 1 en - van channel 2 pakken of moet ik ook nog de - channel1 met de + channel2 verbinden? Lijkt mij wel eigenlijk maar voor de zekerheid vraag ik het nog maar even... Geen zin in rook :D
Rally is NOT a crime!
jean-paul

theoretisch zou het kunnen maar het wordt niet in de praktijk toegepast omdat de officele schakeling om te bruggen er niet in zit,anders stond het wel in de gebruiksaanwijzing......zou het zelf niet doen.
Arjen

Ik heb weleens begrepen dat de huidige Hi-power radio's in feite intern al "gebrugd" worden.
Riël
Über-Spammer

Super 5 Devil schreef:Kan ik alleen een versterker bruggen of kan dat ook met de versterker van de headunit (radio zelf)? Moet ik dan alleen de + van channel 1 en - van channel 2 pakken of moet ik ook nog de - channel1 met de + channel2 verbinden? Lijkt mij wel eigenlijk maar voor de zekerheid vraag ik het nog maar even... Geen zin in rook :D
Ik heb dat ook al es gedaan bij een blaupunkt. Klinkt gewoon wat beter, als je niet te zeer open draait zal het niet veel problemen geven lijkt me?
Robke
Car: Lexus IS250

Je kunt sommige nieuwere Pioneer radio's bruggen, dan kun je alleen de 2 achterste kanalen bruggen.
Dus dan kun je er 2 luidsprekers op aansluiten en een subwooferTJE, het gebrugde kanaal levert dan wel 70 Watt max. ipv. de normale 2 x 50 Watt, is dus helemaal niks.
Super 5 Devil

Dan denk ik dat ik dat maar niet ga proberen... Maar een 8 Ohm speaker op een 4 Ohm versterker kan dus zonder problemen? Mijn woofertje mag niet overlijden en mijn radio ook niet dus...... Kan het of niet?
Rally is NOT a crime!
Robke

het is wel mogelijk, maar meestal zijn de versterkers er niet voor gemaakt.
In principe zou het wel kunnen, maar dan hou je helemaal geen vermogen over voor de sub.

Het beste kun je dus een andere woofer kopen die wel 4 ohm is of nog zo'n zelfde woofer erbij nemen als je nu al hebt.
Super 5 Devil

Wat dacht je van een goeie versterker? Dat is ook nog wel een oplossing :D
Rally is NOT a crime!
Robke

Maakt niks uit, die zijn ook niet gebouwd om op 8 ohm te spelen.

Je kunt het beste eens een keer langsgaan in Zeeland, ligt toch tegen Uden aan. Moet je maar eens bij de Heihorst binnenlopen, die kunnen je daar zeker wel verder helpen. :)
Super 5 Devil

Schijnen idd goei spulleke te hebben daar. Wil binnenkort zeker eens gaan kijken voor iets leuks en voor advies.
Rally is NOT a crime!
Michiel

Tuurlijk kan je een 8 ohm speaker afspelen op een versterker die tot 2 ohm stabiel is. Een 2ohm stabiele versterker wil zeggen dat deze versterker geen speakers aan kan van minder dan 2 ohm!!!! Maar wel meer!!!!!!! Je haalt alleen een 4 keer lager rendement uit je versterker.
Je zou zelfs (indien je ze parallel zet) 4 speakers van 8 ohm op 1 kanaal kunnen zetten (volgens de formule: 1/8 + 1/8 + 1/8 + 1/8=1/R, en R is hier dan de minimale weeestand die je versterker aankan)
Dus gewoon aansluiten en mocht je niet tevreden zijn met het volume: Koop een betere Sub of koop er een aantal bij!!!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Dirk (CRX)

Over het hele ohm gebeuren, meeste auto luidsprekers zijn inderdaad gemaakt met een weerstand van 4ohm, en de meeste versterkers kunnen deze weerstand prima aan. 8 ohm woofers kunnen minder vermogen uit de versterker halen, echter, is de stroom ook lager en dus de controle en zuiverheid v/h geluid hoger. Als je maar een sterke versterker haalt die het dubbele of meer op 4ohm levert wat je op 8ohm nodig hebt.. Maar dit is voor ideale omstandigheden.

Meeste mensen hebben minder versterkerpower t.o.v. woofervermogen.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Super 5 Devil

Ja oke. Dus voor een 350W@8Ohm woofer zou ik in principe ± 1400W@2Ohm versterker nodig hebben. 2x700W gebrugd dus. Dat is nogal een ding dan! Maar goed. Ik kijk eerst wel even hoe het zo klinkt zonder dikke versterker. Heb zelf een drive-in dus heb ook nog twee leuke PA-versterkers staan (4x600W@8Ohm max/4x1200W@4Ohm max en een van 2x300W@8Ohm max/2x600W@4Ohm max). Daar kan ik dus wel een beetje mee kijken hoeveel vermogen ik aan versterkers moet aanschaffen... Ben benieuwd!
Rally is NOT a crime!
Heino

Kijk gewoon effe in het boekje als je dat hebt naar de specs van de versterker,daar staat altijd in vermeld wat het afgegeven vermogen is bij welke impedantie.
Heino

Even voor alle duidelijkheid?
Hoe hoger de weerstand hoe lager de stroom,en andersom.oftewel U=I*R en P=U*I
Tom
Moderator
Car: MB

daar zijn we inmiddels wel achter, is drie keer gezegd in dit topic volgens mij
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie