[GTT p2] turbo druk omhoog/omlaag schroeven PROBLEEM

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Stefijn

Effe wat zaakjes:

1. Ik heb als voorbereidend werk het cupcircuit aangelegd. Nu zie ik dat de maximale turbodruk ongeveer 0,1 bar lager is (maar zeker niet meer). Ik dacht dat ie meer zou zakken. Klopt dit? Ik heb ook niet echt het idee dat ie nou zoveel sneller oppakt, het scheelt wel iets, maar goed.

2. Welke kant moet je de actuatorrod opdraaien om de druk respectievelijk te verlagen danwel te verhogen, bezien van de kant van de wastegate (kloksgewijs of tegen de klok in)...dus in de rijrichting kijkend.
Ik beredeneer zelf even van achter de computer tegen de klok in draaien zodat je de stang de wastegate indraait om hem eerder open te duwen?

3. Hoever is het nou mogelijk om de turbodruk te verlagen, kun je naar 0-0,2?
Laatst gewijzigd door Stefijn op do 23 jan 2003 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Bij 2 bedoel je de 'actuator indraait' inplaats van de wastegate indraait neem ik aan. Verder moet je ff kijken hoeveel dat gaat schelen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Halve slag was toch 1-tiende bar?
Jelmer

Stefijn schreef:Effe wat zaakjes:

1. Ik heb als voorbereidend werk het cupcircuit aangelegd. Nu zie ik dat de maximale turbodruk ongeveer 0,1 bar lager is (maar zeker niet meer). Ik dacht dat ie meer zou zakken. Klopt dit? Ik heb ook niet echt het idee dat ie nou zoveel sneller oppakt, het scheelt wel iets, maar goed.

2. Welke kant moet je de actuatorrod opdraaien om de druk respectievelijk te verlagen danwel te verhogen, bezien van de kant van de wastegate (kloksgewijs of tegen de klok in)...dus in de rijrichting kijkend.
Ik beredeneer zelf even van achter de computer tegen de klok in draaien zodat je de stang de wastegate indraait om hem eerder open te duwen?

1.Het verschil is inderdaad niet echt groot maar ik vond zelf wel dat alles een stukje soepeler liep. In de 4e en 5e versnelling vind ik wel dat de turbo merkbaar eerder er in komt.

2.Hoe korter het staafje is (dus indraaien) hoe hoger je turbodruk, bij mij is het alleen niet mogelijk om de turbodruk hoger te krijgen dan 0,9-1,1 bar na het omzetten naar cupsysteem (?).

3.Zover ik weet kan je je turbo vrijwel volledig "uitzetten" met je wastegate, het lijkt me alleen wel logisch dat de klep misschien niet goed afsluit en daardoor de turbo altijd wel iets omhoog komt. Maar onder de 0,2 bar lijkt mij zeker wel mogelijk.
NiX©
Riël
Über-Spammer

Ik geloof nog altijd niet dat je verschil merkt aan het oppakken van de turbo bij gebruik van het cup-systeem. Cup-systeem veranderd alleen de aansturing van de wastegate, en niet de flow in het turbinehuis. Maar ik zal wel wat over het hoofd zien...? Of staat de wastegate door het niet-cupsysteem altijd een beetje open???
Sander
Contacteer:

Stefijn schreef:Effe wat zaakjes:

1. Als je de druk verder op voerdt merk je het verschil beter.

2. Als je het stangetje kort maakt wordt de druk hoger en ander som. Ik dacht dat het ongeveer een slag 0.1 bar was.

3. Je hebt geen turbodruk nodig om te rijden, dus je kunt hem helemaal terug schroeven als je wild.

S :D nder
Sander
Contacteer:

Jelmer schreef: bij mij is het alleen niet mogelijk om de turbodruk hoger te krijgen dan 0,9-1,1 bar na het omzetten naar cupsysteem (?).
Waarschijnlijk is jou wastegate lek of je huis aan de uitlaatzijde is gescheurt. Want anders moet de turbodruk "oneindig" hoog op lopen als je wildt.

Sander
Contacteer:

Riël schreef:Ik geloof nog altijd niet dat je verschil merkt aan het oppakken van de turbo bij gebruik van het cup-systeem. Cup-systeem veranderd alleen de aansturing van de wastegate, en niet de flow in het turbinehuis. Maar ik zal wel wat over het hoofd zien...? Of staat de wastegate door het niet-cupsysteem altijd een beetje open???
Als je het stangetje korter maakt, dus de druk op voert, span je de veer die er in zit. Hij wordt dus nog straker dicht gedrukt. Als hij gewoon is aangesloten dan ontstaat er een vaciuum aan de veer kant, dus die verzwakt de veer weer, dus gaat hij bij een lagere druk al openen. Bij het cup-systeem stuit je die al niet aan, dus is er meer druk nodig om de wastegate te openen, dus perst hij meer uitlaatgassen over de turbo (bij het zelfde toerental), dus pakt hij iets beter op.
Riël schreef:staat de wastegate door het niet-cupsysteem altijd een beetje open???
Dit is dus niet het geval!

Riël
Über-Spammer

Dan is het dus toch zo dat op het moment van opspinnen de wastegate door die 2e slang iets open staat. Staat ie dicht, dan komt alle uitlaatgas al langs de turbine, en zou het dus helemaal niet boeien hoe je de slangetjes aansluit. Ach ja, ik heb het zelf ook, en sorry, ik merk niet echt verschil.
Roy
Moderator

Ik heb gister ook alles naar cup gebouwd. Ook gelijk een bleedvalve gemonteerd. Erg veel verschil merk ik er niet van.

1,5 bar :D dat merk je pas :D
5 GT Turbo '88 GT5
Stefijn

Ehm, ik dacht dat je altijd cupcircuit moest aanleggen om met hogere druk te rijden?
Sander
Contacteer:

Stefijn schreef:Ehm, ik dacht dat je altijd cupcircuit moest aanleggen om met hogere druk te rijden?
nee hoor! :) Gewoon verstelen kan ook!

Tom
Moderator
Car: MB

kijk, dit vind ik nou een leuk topicje. Is er niemand die even een mooi foto verlsagje kan maken van het ombouwen naar cup en het verhogen van de druk (verlagen)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Blue Thunder

Wat ook mogelijk is, is het aansluiten van een slang van de drukzijde van de turbo (inlaat) met een bleedvalve daartussen en deze aansluiten op de andere zijde van de actuator dan waar de originele slang op zit. Zorg er voor dat er een klein beetje leklucht kan ontsnappen aan die zijde, door bijvoorbeeld een klein gaatje (1mm is voldoende) in het slangetje dat je aan het aanleggen bent te boren. (let op: dit is het slangetje dat je zelf aan het aanleggen bent, niet de bestaande slang naar de waste-gate!)
Plaats de bleedvalve in de auto, zodat je deze makkelijk kan verstellen, zelfs tijdens het rijden.
Door de valve open te draaien, vehoog je de tegendruk aan een zijde van het membraan in de actuator, waardoor deze langer dicht blijft. Kijk wel uit dat je niet te ver gaat, anders is het gauw afgelopen met de pret....
Ik heb helaas geen scanner, dus ik kan effe geen tekening meesturen...

>-)
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Stefijn

Standaard
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... andard.jpg[/img]

Cupcircuit
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... ircuit.jpg[/img]

Tis echt heel erg simpel. Als je dit aangelegd hebt kun je bij de rechter "bolt" een lek aanleggen (al dan niet op de een of andere manier verstelbaar), dan laat je stuurdruk voor de actuator weglekken.

Maar ehm, wat heeft het cupcircuit dan voor zin, behalve een miniem eerder oppakkende turbo?
Mij is eerder verteld dat zonder het cupcircuit het geen zin heeft om de actuator te verstellen...

Als ik dat zo nu beredeneer...als je gewoon op de acutator-aansturing lucht laat onsnappen moet het ook al genoeg zijn om meer turbodruk te genereren?
Steven

Pfff Stefijn, in kan me herineren dat we hier al tig x eerder over gediscusieerd hebben, ik mag toch aannemen dat je begrijpt wat er gebeurt?

Dat weglekken doe je dmv bleedvalve, heel gooed!
Riël
Über-Spammer

Naar mijn idee is het cup-systeem ook niet per-se nodig voor een bleedvalve.

Voordeel van het cupsysteem is d8 ik dat je een hoop rottige slangen onder de kap kwijt bent, en het hele gebeuren versimpelt, wat op circuit wel wenselijk is bij bijv. storingen etc.
Steven

Cupcircuit is ook lekker simpel, zodat ze tijdens de races makkelijk konden controleren of er niet mee gesjoemeld werd...

En je bent idd wat slangen kwijt, verder niet echt grote voordelen.
Stefijn

Steven (Fiets) schreef:Pfff Stefijn, in kan me herineren dat we hier al tig x eerder over gediscusieerd hebben, ik mag toch aannemen dat je begrijpt wat er gebeurt?

Dat weglekken doe je dmv bleedvalve, heel gooed!
Dat bedoel ik niet, het gaat erom dat ik in de veronderstelling - obv eerdere discussies - was dat je perse een cupcircuit nodig had om uberhaupt verhoogde druk te kunnen halen.

Nu begrijp ik pas dat dat zo is als je de druk wil verhogen door het verdraaien van de actuator (dán moet je dus cupcircuit hebben), terwijl daarnaast je de druk zonder enige verdere aanpassingen kunt verhogen door het monteren van een bleedventiel, dus ook zonder cupcircuit.

Niet zo sarcastisch aub, jij hebt zowieso al 1300 meer posts de kans gehad dingen te vragen ;)
Steven

Ik vraag niet zoveel.

Maar je kan dus in beide circuits de druk verhogen door actuatorverstelling (hogere veerdruk, hogere openings druk) en de bleedvalve (druk weglekken, dus actuatorveer overheerst, grotere druk).

Je cup-circuit is helemaal niet vereist voor een bleedvalve of actuatorverstelling.
Riël
Über-Spammer

En dat terwijl altijd gezegd werd dat dit wel zo was. Ach ik vind die slangetjes ook wat hebben :) Maar dan nog, de niet-cup aansluiting had een functie, ik ga me die nog eens opzoeken, of kun je die snel uitleggen, want dat weet ik nog altijd niet (waarom de actuator 2 aansluitingen heeft).
Stefijn

En dat terwijl altijd gezegd werd dat dit wel zo was.
Jep zo heb ik het ook meegekregen

Maar goed, dit is dan toch een uitermate nuttig topic voor mij :)
Steven

Het normale circuit heeft een extra slang om iets meer druk bij hoge toeren te geven.

Dit omdat bij hoge stromingssnelheden de obstakels kwadratisch meer weerstand geven (neem je uitlaat) daarvoor is het 2e slangetje op de actuator, deze drukt em ietsje meer dicht bij hoge toeren. (door druk vanuit het turbo elleboogje)

Maargoed dit alles is een paar maanden geleden nog uitgebreid besproken, dus even met de searchfunctie rommelen was voldoende geweest :p
Stefijn

Dit topic ging niet over de vraag of cupcircuit wel of niet nodig was voor hogere druk, ik had wat andere vragen en die zijn beantwoord en en passant heb ik nog het een en ander bijgeleerd :)
Riël
Über-Spammer

Steven (Fiets) schreef:Het normale circuit heeft een extra slang om iets meer druk bij hoge toeren te geven.

blabla

Maargoed dit alles is een paar maanden geleden nog uitgebreid besproken, dus even met de searchfunctie rommelen was voldoende geweest :p
Thanx, dat moest ik weten. Ga jij maar een search functie doen, maar daar vind ik nix. Enige topic waar het instond (werd in een oud al naar gelinkt) bestaat niet meer :) Searchen gaat sowieso slecht. Op search ' cup AND systeem 'geen resultaten???
Steven

Hmmm okeej ik geef toe dattie niet meer werkt zoals het hoort :)

Maargoed misschien dat Mattijs of Robert nog de link kan vinden, was wel intressant topic...

Hier had Robert nog een aangepast circuit bedacht voor bleedvalve en die overboost nog aangesloten.
Riël
Über-Spammer

Ja die link had ik ergens gevonden, maar 't forum mist ook sommige topics. Topics als dat, met een complete uitleg, zouden best passen. Of een topic? Misschien een heel sitegedeelte :)
Roy
Moderator

Maar Stefijn ik dacht dat jij alles zo origineel mogelijk wilde houden. Als je hem op de cupstand zet is hij niet meer origineel natuurlijk.
5 GT Turbo '88 GT5
Stefijn

qua uiterlijk in principe wel ja
Stefijn

Ik sprak nu iemand die een tuningbedrijfje heeft en die zegt dat dit

[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... dvalve.jpg[/img]

niet werkt, dus een bleedvalve rechtstreeks op die slangaftakking, vanwege dat de motor bij gaslos vacuum trekt en op die manier allemaal vuil naar binnen trekt ????

Nou ja het werkt wel maar tis niet gezond

Die zegt dat het zo moet:
het aansluiten van een slang van de drukzijde van de turbo (inlaat) met een bleedvalve daartussen en deze aansluiten op de andere zijde van de actuator dan waar de originele slang op zit. Zorg er voor dat er een klein beetje leklucht kan ontsnappen aan die zijde, door bijvoorbeeld een klein gaatje (1mm is voldoende) in het slangetje dat je aan het aanleggen bent te boren. (let op: dit is het slangetje dat je zelf aan het aanleggen bent, niet de bestaande slang naar de waste-gate!)
Plaats de bleedvalve in de auto, zodat je deze makkelijk kan verstellen, zelfs tijdens het rijden.
Door de valve open te draaien, vehoog je de tegendruk aan een zijde van het membraan in de actuator, waardoor deze langer dicht blijft.
Maar ik wil geen draaibare klep in mijn auto

Zou dit werken?~

[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... natief.jpg[/img]
Op deze manier creeer je dus ook tegendruk op de actuator.
Als je de bleedklep zo ver open zet dat de druk in beide aansluitingen even hoog is zal de actuator niet werken.

Eventueel in dubbele uitvoering
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... dubbel.jpg[/img]
robert

Met een bleedvalve of vaste sproeiers een instelbaar drukje onder de actuator zetten heb ik al eens geprobeerd.
Het werkte niet doordat de lek langs de actuatorstang steeds anders is, en hierdoor werd de ingestelde druk is ook steeds anders, en hierdoor natuurlijk ook de afgeleverde turbodruk.

Ik heb het toen opgelost door geen bleedvalve te nemen maar heb een drukregelaartje gemaakt. Die regeld een druk af die (bijna) onafhankelijk is van de gevraagde flow, dus is ook onafhankelijk van de lek langs de actuatorstang. En toen deed hij et wel, daar rij ik nog steeds mee.

Maar een paar plaatjes hiervoor: als hij via de bleedvalve en klep wat valse lucht aanzuigt bij stationair dan zet je er toch een terugslagklepje tussen, zo eentje die op iedere rembekrachtiger zit zal het prima doen.
Stefijn

hoe bedoel je dat het lek langs de actuator steeds anders is?

Een instelbare bleedvalve (voor in de cockpit) is toch ook neit meer dan een stelschroef die wat lucht laat ontsnappen? Hetzelfde dus als de schroef die ik hier heb liggen imo.
Steven

Nou ik heb met bleedvalve gereden en ik had nergens last van bij stationair.

Bovendien is het geen stofnest onder de motorkap, anders is er iets goed mis, dus ik zie niet direct een probleem... Maargoed een terugslagklep kan een oplossing zijn..

Trouwens het hierboven gereden circuit doet helemaal nix, zo heb ik ook gereden en dat rijd uitermate beroerd. Geloof nu maar gewoon de rest van de cup-met-bleedvalve rijders...
Stefijn

Het gaat er niet om wat ik wel en niet geloof, waarom denk je anders dat ik al een hele tijd hierover advies probeer te vragen hier? Ik kom er niet uit: ik wil een stelschroef/bleedvalve inbouwen met een electronische aan/uit, en ik probeer uit te vinden hoe dat moet. Helaas kom ik telkens weer op andere dingen uit.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit wél moet aansluiten, svp in een schetje als het kan:

- stelschroef om bepaalde druk (lees: lek) in te stellen
- electronische afsluiter (in de vorm van een benzineafsluiter) om het ingesteld lek in of uit te schakelen.

want ik snap er echt niks meer van.

Overigens ging het niet om stationair, maar om gas los na gas vol. Je trekt dan een behoorlijk vacuum in de motor, tenminste daar had ik het over.

Over dat stationair weet ik niks, gaat ie dan valse lucht aanzuigen?
Laatst gewijzigd door Stefijn op do 23 jan 2003 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Gewoon een terugslagklepje erin en gaan met die banaan! Waarom het moeilijker maken dan nodig is?
Bovendien scheelt het weer een paar slangen, en daar is Blue Tunder (Robin) zelf ook altijd een voorstander van. En als Robert het heeft geprobeerd en zegt dat het niet werkt geloof ik dat natuurlijk meteen :D
Plaats reactie