[5gtt] REMSCHIJVEN(+blokken) VERVANGEN (achter).

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

ok.

voor de APK moet ik mn achterschijven vervangen.

Nou hoor ik van een monteurende vriend van me dat dat helemaal niet moeilijk is.
dus...ik wil t graag zelf gaan doen.
a) scheelt me geld.
b) leer ik erg veel van.
c) Dealer/monteurende vriend heeft pas over een week of twee tijd...
d) ik vind het erg leuk om zelf te doen!

Haynes geraadpleegt....nou, zou moeten lukken volgens mij.

maaaarrr....nou search ik effies hiero een beetje.
En kom ik de volgende topics tegen.

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... ght=remmen

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... ght=remmen

In beide topics word gezegd dat ook de lagers vervangen moeten worden wanneer je de schijven vervangt.
WHat is that about?!?!?
HAynes zegt daar (volgens mij!) niets over.
En geeft met twee tot drie "sleuteltjes" aan dat het allemaal best te doen moet zijn.(in vergelijking met lagers....)

Nou ben ik confused....
Ik had er helemaal zin an om zaterdag lekker te gaan knutselen, maar nu begin ik weer te twijfelen of ik dit wel zelf moet gan doen...
Want lagers persen ken ik niet!(en t verschil tussen ken en kan ken ik ook niet! :) )

what to do....????

Advies/info/suggesties/etc. VAN HARTE WELKOM!!!

Want als ik het zelf ga doen was ik eigenlijk van plan effe een mooi verslag te maken met foto's e.d.
Dan kan iedereen dat gewoon gebruiken.

LET ME KNOW PLEASE!
ed_pret

nou reken er maar op dat je mag gaan persen!!

die schijven zitten namelijk met een soort van 'dop' vast, en deze dop moet eruit geperst worden. 9 van de 10 keer pers je de lagers dan kapot :)

Als je niet gelooft, haal je wiel maar eens eraf en dan zie je vanzelf dat je die schijf er met geen enkele sleutel afhaalt. De klauw wel.

Hoe en wat persen moet en is heb ik zelf geen idee ik heb het toen laten doen :) (overigens toen waren de lagers niet beschadigt geraakt)
hitman

nou, wat wij in de garage meestal hebben(en dat is met v.w. audi zo) is dat de lagers in de schijf zitten.bij v.w. is het zo dat je de lager schalen er uit kunt tikken met een drijver en eventueel gewoon weer in de nwe schijf kan zetten.

van een renault weet ik het niet precies maar denk dat het systeem hetzelfde is en dat het dus geen probleem is voor jou om dat gewoon te vervangen,maar kijk uit: het blijven remmen!!

tom
spir@l
Contacteer:

Wie heeft de Haynes??

Waarom hebben zei het niet over de lagers?!?!?!?
Als ik dat zo doorlees (ch. 12, 10, 9, 6, 7)
dan kan je met enig trek, klop, en sjorwerk alles los krijgen.

Maar dat is dus NIET zo?!

dat sucks.
Ben

Ik heb er zelfs een pers mee krom gekregen. Plus je loop het risico dat je schijf wegknalt en tegen je poten of kop komt 8) ik vond het een spannend rotwerkje. Uiteraard hadden wij geen passende spullen dus met improvisatie spul gedaan met meer risico's. Ik heb trouwens gewoon de lagers herbruikt en werken nog steeds prima.

Ik zou zeggen zelf doen. Heb je weer wat geleerd.
spir@l
Contacteer:

:lol:

Ja jij bent ook lekker Ben! :lol:

Daar leer ik wat van zegt-ie dan! :D

Leer ik dan hoe ik een wegknallende remschijf moet ontwijken!!?!?!?! :lol: :p
Of hoe ik een pers kan slopen??

Nee maar serieus, ik wil t erg graag zelf doen.
Want daar leer je idd veel van.
Maar ik wil niet dat ik zometeen 4 schijven, drie lagers en weet ik wat nog niet meer allemaal sloop voordat ik er eindelijk een set op heb zitten! :(
Want dan had ik em voor dat geld ook weg kunnen brengen!

En persen...

a) HOE kom ik aan een pers??!?!?!!?
b) HOE pers ik??
c) WAT pers ik???
d) WAAR pers ik???
e) WANNEER pers ik???
f) HOE HARD pers ik???
G) HOE LANG pers ik???
H) HOE weet ik of het goed geperst is???
:p

*help*.....
Ben

a, huren/kopen/lenen?
b, pompen
c, lager uit de remschijf
d, ruimte zonder belangstellende die in de weg komen staan
e, ?
f, zolang jij wilt :)
g, net zo lang totdat er beweging in komt. soms moet je ff met een moker een paar tikjes geven op de schijf die onder druk staat. wel link maar helpt wel :)
h, als je de lager er zonder ernstige beschadigingen uit hebt gekregen.
Steven
Car: M536

Ik neem aan dat ik schijven compleet met lager wel over kan zetten?

Wat is eigenlijk de minimum dikte van achterscijven? Anders moeten er ook maar nieuwe op.
Hans R.

Voor het uit/in persen van de lagers kun je het beste ff naar b.v. Korver of Jege gaan.

Vooral als je de lagers daar koopt, dan zetten ze die er ook zonder extra kosten voor je in.
martin rs

een gtt heeft achter ook remschijven dus. mijne niet dus lijkt me wel leuk om dat ook te hebben. eh kan je zomaar de trommels vervangen voor schijven? de leiding ligt er natuurlijk al voor de trommels. maar als ik op de sloop nu achterremmen van een gt haal kan je die dan zomaar plaatsen?
Steven

Nee dat gaat je niet lukken, de ophangpunten voor de remklauwen zitten niet op je achterbrug.

Dus dan een complete GT achterbrug erop frotten.
Tom
Moderator
Car: MB

mischien een stomme vraag, maar waarom vind je het šleukš om te hebben ?? (duh, om šharderš te remmen, maar is dat nodig op een 5....)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven

Nou je kan beter gewoon grotere voorremmen monteren, want achter gebruik je toch maar 15-30% van het remmen (afhankelijk van afstelling) Het is alleen maar de bedoeling dat je daarmee achterkant in z'n spoor houd, met de voorremmen vertraag je voor het grootste deel.

Tuurlijk staat het mooier, maar zo'n modificatie heeft meer voeten in de aarde dan je denkt.
martin rs

Steven (Fiets) schreef:Nee dat gaat je niet lukken, de ophangpunten voor de remklauwen zitten niet op je achterbrug.

Dus dan een complete GT achterbrug erop frotten.
shit das minder. ik merk namelijk als ik lekker rijd en overal laat rem dan is mijn remvermogen totaal weg. nu komen er binnenkort bredere en betere banden onder dus heb ik waarschijnlijk meer remvermogen nodig. nu kan ik toch niet verder dan blokkeren maar dat wordt met andere en betere banden anders. mischien andere remmen voor dan maar als dat zomaar kan tenminste
spir@l
Contacteer:

Als je alleen betere en bredere banden gaat monteren heb je niet per se betere remmen nodig als je t mij vraagt!

Alleen als je vermogen aanzienlijk omhoog gaat zou ik aan andere(betere) remmen gaan denken.
Want, zoals anderen al aangaven, is het niet zomaar een kwestie van "effies" schijffies erop knallen en gaan!

martin rs schreef:ik merk namelijk als ik lekker rijd en overal laat rem dan is mijn remvermogen totaal weg.
Misschien eens naar laten kijken?
Andere remvloeistof?
standaard remmen vervangen?
......?

en tja...het is natuurlijk ook niet gemaakt voor constant laat (en dus hard) remmen denk ik....

mazzl.
Steven

Zijn remmen 'faden' dus na veel heftig gebruik wordt alles zo warm dat je geen remvermogen meer hebt.

Dus moet je beter ventilerende schijven nemen, misschien je remvloeistof ook 1 gradatie (dot) hoger en uiteraard betere blokken.

Kijk eens of je de complete fusees van een GT niet kan overzetten.
martin rs

eh niet zomaar grotere schijven??? ik wou net schijnen bestellen voor een 5 die gegroefd en geperforeerd zijn vandaar. maar hoezo kan je dat dan niet zomaar monteren??
illuminator

ik dacht dat het bij de r5 hetzelfde is als bij de clio 16V. Bij de clio16V gaat het in ieder geval als volgt. Wiel eraf halen. Dan meestal wat makkelijker is ( vindt ik tenminste) de hele remklauw eraf.
Daarna met een grote dop de naafbout eraf draaien.
Iets wrikken aan de schijf met de handen en plop hij is eraf. vervolgens borgveer uit de schijf halen. daarna het lager eruit persen. dus onder de pers. Wel zorgen dat je een goed stukje massief stalen buis het wat op de lager drukt. Is die buis iets scheef afgezaagd druk je zeker weten het lager kapot. Het persen kun anders echt beter even laten doen. Zit de lager helemaal vast dan kun je de buitenkant van de schijf iets opwarmen met een brander. maar niet te warm maken want dat gaat alsnog het lager kapot. Bij de nieuwe schijven de lagers er weer in persen. Borgring er weer inzetten, Schijf ontvetten (wasbenzine). schijf monteren, naafmoer vastdraaien. remklauw schoonspuiten met compressor of remreiniger, nieuwe blokken monteren. zorgen dat het metalen v schuifje wat tussen de blokken en de klauw mooi vlak is. ( willen nog wel eens roesten) die 2 vlakke deeltjes van de remklauw ook eventueel iets opschuren of effe met de staalborstel erlangs. Klauw monteren, velg monteren en 200 km inrijden. en dan GAS op de plank >-)

Lagers bij de voor remmen gaan meestal kapot als je ze van het asje af wilt halen. Bij de achterremmen gaat het meestal wel goed.
Succes ermee :)
martin rs

jaatje wat een werk. ah ja zit niks anders op. moet er toch nieuwe op hebben want hij remt helemaal niet meer lekker. dat persen laat ik dan inderdaad maar ff doen. ik ga naar de winkel en ik haal remmen die erop passen dezelfde grootte maar dan geperforeerd en gegroefd.
illuminator

spir@l schreef::lol:

Nee maar serieus, ik wil t erg graag zelf doen.
Want daar leer je idd veel van.

*help*.....
Hoe meer je zelf kan doen hoe fijner het is. Maar om een lager eruit te persen heb je gewoon simpel een pers nodig. Zonder pers redt je het niet. Ik doe het meestal bij een kameraad van mij. de hebben een perfecte pers plus allemaal massieve stukjes buis in alle diameters. dan is het persen 2 tel. Maar zonder is dus niet te doen.
martin rs

eh ik heb geen pers maar dat laat ik dan wel doen de rest pruts ik wel aan dat komt goed. nu alleen nog een schijf en blokken uitzoeken maar dat zal de winkel wel weten haha hoop ik dan
illuminator

of kijk eens op http://www.autosportcompany.nl
Daar hebben ze mooie remschijven te koop en best goekoop ook nog eens.
Zijn gegroevd, geventileerd en geperforeerd.
martin rs

daar heb ik inderdaad gekeken die wil ik ook bestellen maar de ellende wordt dat persen
Michiel

En was het nou uitendelijk te doen; Heb nl net nieuwe schijven en blokken (OMP, geboord en gegroefd) gehaald en wil ze zelf ook wel erop zetten. Dus ben nieuwsgierig.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
-Ray-
Contacteer:

ik heb laatst ook remschijven, lagers en blokken vervangen achter, piece of cake.

tip: keg de lagers een nacht in de friezer, en voordat je gaat persen warm je de schijven een beetje op aan de binnenkant. alsof het voor mekaar gemaakt is :D

slagtrekker was bij mij niet nodig, alles kwam er zo af en was binnen een uur gebeurd. :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Michiel

Bedank voor het respons; ga dadelijk maar eens beginnen; jij hebt me overtuigd!!
Michiel

Krijg de oude lagers er toch niet uit; Ga maandag wel nieuwe halen; kan nooit kwaad; weet iemand toevallig wat tie ong. kosten??
16klepper

vorige week achterwiellager gehaald bij de brezan, maar dan voor een 19 16V. Die kostte iets van 40 euro ofzo....
-Ray-
Contacteer:

Michiel schreef:Krijg de oude lagers er toch niet uit; Ga maandag wel nieuwe halen; kan nooit kwaad; weet iemand toevallig wat tie ong. kosten??
zal morgen de bon eens opzoeken, eerst slapen :)
Immer wieder die verdammte Holländer
spir@l
Contacteer:

Nou, ik heb het dus NIET zelf gedaan uiteindelijk....

Kon gewoon niet makkelijk aan zo'n pers komen.

Baalde daar toen wel stevig van aangezien ik al vrij lang aan het klooten was geweest.

Kon dus alles weer d'rop schroeven en naar de garage karren..... :evil:

Maar goed, het SCHIJNT dus makkelijk zelf te moeten kunnen.

En anders misschien Ray effies heeeeel lief aankijken... :D

succes!
Steven

Ik kan heel mooi op school persen heb ik laatst gezien, ff klasgenoot geholpen met het eruit persen van die lagers. Piece of cake.

Let wel dat als de achterschijven niet al te best meer zijn van kwaliteit je beter de hele boel kan vervangen, bij het eruit persen wil de hele schijf wel eens scheuren.

En zoals Ray zegt, een nieuw lager zit veel makkelijker in een nieuwe schijf dan in een oud roestig ding.
Plaats reactie