Renault 5 GTE Diagnose Aansluiting

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
per-i

Dag allemaal,

Renault 5 GTE's bezitten een zogenaamde Diagnose Aansluiting. Ik weet niet of alle modellen dat hebben, maar mijn Renix-Multipoint inspuiting wel. Normaal kan de Renault dealer dit uitlezen met een XR25 testkast. Heeft iemand informatie over deze aansluiting? Ik ben nogal een elektronika expert en wil hier graag gebruik van maken. Op deze aansluiting staan allerlei handige gegevens, zoals :

Toerental
Snelheid
Water temp.
Olie temp

en nog veel meer. Nou kan ik hier wel mooie elektronika voor ontwerpen, maar alleen als ik wat meer gegevens over de aansluiting heb (protocol, voltages, etc) Deze aansluiting zit ook op Renault 19 & 21's.

Kijk hier maar eens voor een commercieel produkt dat van deze aansluiting gebruik maakt

http://www.fastchip.nl/show.php?lang=nl&action=XRD

Het ontwerpen en bouwen van zo'n schakeling is voor mij vrij makkelijk. Als ik wat meer over de aansluiting en zijn signalen wist...
Alle info is welkom!
Anonymous

tja ik wou dat ik je kon helpen maar voor mij persoonlijk mag je die moeite sparen ik gebruik de clip wel van renault is stukken handiger dan de XR 25
Anonymous

zeg denk je niet dat je dan de volledige bleu print of zo iets van de rekenheid nodig hebt want met een schema ben je toch niks van de bedrading van de auto. jij moet dan een heel protocol samenstellen om al deze info uit die rekeneenheid te krijgen lijkt me niet zo eenvoudig hoor ook al ben je een echte electronica freak.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik zal eens kijken op onze bosch kast
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Marcel (mlg)
Contacteer:

Ik heb hier een schemaboek van de 5 (GTE) , op de diagnose stekker zitten 3 draden .

Zwart - Massa( pootje nr 2 )
Rood + AVC (pootje nr 6 )
Bruin/wit Diagnose signaal inspuitpomp .(pootje nr 9 )

Over deze laatste kabel gaat alle info van de computer , je moet dan wel ff het juiste zien optevragen uit de computer .( Lijkt me vrij moeilijk)
Menno

alles kan, maar je moet je d'r wel ff serieus in verdiepen.

Breng de elektronica in kaart, dis-assamlbe de renix software, en je kunt uitvogelen wat er allemaal over die communicatie poort gaat. Dan pas kan je d'r wat mee.
rev it like a rental
Bart V

Ik ben hier ook zeker in geinteresseerd. Ik heb me er ookal eens in verdiept, maar het is moeilijk om het te bouwen. Dat apparaat van fastchip zal vast wel een schema van zijn, welliswaar niet bij fastchip, maar mischien bij de fabrikant. Je hebt dan ook meteen software, want dat zal nog het grootste probleem opleveren.

Dat ding van fastchip kan geloof ik ook berekenen hoeveel pk je motor levert in de desbetreffende omstandigheden (als we het hebben over een f7p motor) Dat is natuurlijk wel leuk.

Succes
per-i

Beste mensen,

Ik ben helemaal niet opzoek naar een XR25. Dat is het apperaat van Renault dat je aanluit op de diagnose aansluiting van Renix motoren. Op de diagnose aansluiting staat continue een serieel signaal (tussen de Gnd en de AVC). Bij Renault 5's is het inspuitpomp signaal niet aangesloten op de stekker (wel bij renault 21). Het seriele signaal bevat informatie over toerental, snelheid, temp, etc. Maar geen foutcodes en er is ook geen geheugen. Dit vindt je bij nieuwere auto, o.a. VW & BMW. Die hebben een ODB2 connector en dat is anders. Maar daar kun je zat informatie over vinden.

Ik hoef alleen maar te weten hoe het seriele signaal eruit ziet en in welke volgorde hij de data verstuurd. De elektronika is echt absoluut geen probleem. Ik ontwerp al lang electronica en software voor lasershows en tv produkties. Het gaat me puur alleen om het signaal en daar kan ik niets over vinden.

Ene eeuh Saturn, wat bedoel je precies met

"ik gebruik de clip wel van renault is stukken handiger dan de XR 25"

Greetzz,

Per
Menno

per-i schreef:Ene eeuh Saturn, wat bedoel je precies met

"ik gebruik de clip wel van renault is stukken handiger dan de XR 25"

Greetzz,

Per
de clip is het huidige diagnose apparaat van Renault. Het is een interface kast, gekoppeld aan een laptop. Als je die kast eens reverse-engineert, weet je hoe 't allemaal zit.

Hoe 't protocol in elkaar steekt ga je in ieder geval nooit via de officiele weg te weten komen, vandaar dat je 't bijvoorbeeld op zo'n manier moet doen.
rev it like a rental
per-i

Nee via de officiele weg niet, maar die gozers van die XRD box hebben het ook ergens weg... Misschien wist iemand het hier toevallig
Menno

Menno schreef: Breng de elektronica in kaart, dis-assamlbe de renix software, en je kunt uitvogelen wat er allemaal over die communicatie poort gaat. Dan pas kan je d'r wat mee.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Dat signaal, kun je dat niet ook met een oscilloscoop ofzo ook uitlezen, in combinatie met een toerenteller? Misschien word je er dan al veel wijzer van! Ik bedoel, je kunt die waardes wat je wil uitlezen ook op een andere manier te weten komen, zonder boordcomputer. Kijk als je die veranderd wat er op de boordcomputersignaal meeveranderd? Is een hoop werk maar lijkt mij wel te doen.. ?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie