Het volgende is denk ik HEEL handig voor mensen die dezelfde problemen hebben:
Sinds een lange tijd had mijn gtt last van stotteren/inhouden, Het begon allemaal weken geleden op de snelweg. Ik merkte dat de ontsteking onderproken werd (heel snel achterelkaar) dit gebeurde meestal bij vol gas en in hoog toeren gebied.
Ik heb sinds dien vanalles gedaan om dit probleem te verhelpen:
-ontsteking vervangen
-opname sensor voor ontstekingstijdstip vervangen
-andere benzine
-toevoegingen voor extra octaan gehalte
-turbo druk terug naar orgineel
-met dumpvalve geprutst
-etc etc
vorige week zondag was ik het zo spuug zat dat ik mijn carburateur eraf heb gehaald (terwijl het vroor buiten, brrrr) heb deze grondig schoon gemaakt en weer gemonteerd...
niets hielp, sterker nog het werd steeds maar slechter... het leek wel of het ook met de buiten temperatuur te maken had... ik snapte er niets van, volgens mijn rijk/arm mengsel meter liep mijn motortje perfect en had ik geen last van pingelen, maar het leek er toch op dat de pingel sensor er op sloeg.... ik de pingels sensor onderbroken en.... weg problemen! maar nu denken waarom werkt die pingel sensor dan niet goed... wat was het nou:
De bobine kabel liep langs de kabel van de pingel sensor en dat gaf storingen.... blijkbaar springen er vonkjes van de bobine kabel de pingel sensor kabel in en dit veroorzaakte dit alles.... Daar denk je niet meteen aan als je zo'n probleem hebt.
Hoop dat ik met deze info iemand een groot plezier doe!
stotteren/inhouden e.d ???
p.s. Frank uit G. bij mij toch niet die sensor boven het vliegwiel.... stom he zo'n mankement?! zo eenvoudig op te lossen (als je het wel weet tenminste)
He Jetab ik heb procies hetzelfde probleem , de auto loopt perfect en opeens stotert die iets als die stotert wilt de toerenteller soms ook wat wilt openneer gaan. En meestal als je net een sprintje wilt gaan trekken. Ben ook al een paar maanden bezig om het probleem op te lossen dan heb ik er geen last van en dan komt het opeens weer na een tijdje , wordt er ook helemaal gek van
. Heb ook zowat als vervangen of nagekeken op de carb na maar het mag niet baten.
Wat heb je met de kabel van de pingelsensor en bobinekabel gedaan om het probleem te voor komen. Zelf zat ik te denken om de kabels eens extra te isoleren , en een beetje te scheiden.

Wat heb je met de kabel van de pingelsensor en bobinekabel gedaan om het probleem te voor komen. Zelf zat ik te denken om de kabels eens extra te isoleren , en een beetje te scheiden.
ik had alle kabels die naar de ontstekingsmodule lopen door een buisje lopen (zo'n hitte bestendige flexibele buis)
Dit was dus mijn fout... heb het opgelost door de bobinekabel uit deze buis te halen en er +/- 5 cm langs te leggen... de rest loopt nog wel gewoon door die flexibele buis heen...
Dit was dus mijn fout... heb het opgelost door de bobinekabel uit deze buis te halen en er +/- 5 cm langs te leggen... de rest loopt nog wel gewoon door die flexibele buis heen...
-
- Moderator
- Car: MB
er zullen echter geen "vonken overspringen" maar het is natuurlijk algemeen bekend dat kabels storing op elkaar kunnen geven (waarom zou 230 en data altijd zo goed mogelijk gescheiden moeten zijn in een heel gebouw?).
Dit verschijnsel heeft ook een naam en word Crosstalk genoemd (Crosstalk is een storing van het signaal dat optreedt door dat meerdere kabels te dicht bij elkaar liggen. Hierdoor beïnvloedt de ene de andere kabel).
Dit verschijnsel heeft ook een naam en word Crosstalk genoemd (Crosstalk is een storing van het signaal dat optreedt door dat meerdere kabels te dicht bij elkaar liggen. Hierdoor beïnvloedt de ene de andere kabel).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
aha, die term kende ik niet, lijkt wel erg op de nederlandse naam: overspraak.Tom schreef:Dit verschijnsel heeft ook een naam en word Crosstalk genoemd (Crosstalk is een storing van het signaal dat optreedt door dat meerdere kabels te dicht bij elkaar liggen. Hierdoor beïnvloedt de ene de andere kabel).
rev it like a rental