[GTT] welke draad is +12v van de ontsteking?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Stefijn

Ik heb een relais gevonden dat mijn CV kan koppelen aan mijn alarm, en tegelijkertijd bij het inschakelen van het alarm een ander circuit kan uitschakelen (=in mijn geval voor startonderbreking)

Even 2 vragen:

1: Waar kan ik een startonderbreking maken met MAXIMAAL 10 ampere, want meer schakelstroom kan het relais niet aan
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/star ... relais.jpg[/img]
Elke vorm van onmogelijk maken van starten is goed, bijv. contactslot uitschakelen, startmotor, bobine (?), accu (maar dat lijkt me nie ;) ) etc.

2: Ik heb om het allemaal een beetje redelijk te kunnen bevestigen het relais en een connector (zie boven) op een printplaat gesoldeerd, en aan de achterkant de juiste contacten van het relais aan de connector gesoldeerd.
Hiervoor heb ik toch best wel dunne draadjes gebruikt:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/star ... oldeer.jpg[/img]
Dit is ongeveer ware grootte. Zou ik dikkere draadjes moeten gebruiken voor die 10 ampere? Heb hier zo niks liggen, maar dan moet ik die nog even halen.

1e vraag is het belangrijkste btw, tnx alvast :)
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 10 dec 2002 16:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Menno

keb ff geen schema bij de hand, maar je kan bv de stuurdraad van je toerentalrelais onderbreken. Dat trekt bijna geen stroom.
rev it like a rental
Stefijn

hoe onderbreekt die het starten (of lopen van motor)? Wat doet het toerentalrelais en waar zit dat?

O ja, mocht iemand een andere idee hebben, zeg dr aub effe bij waar ik dat moet zoeken, want ik weet dr nog niet zoveel van :)
Menno

zit in de paravan, vlakbij de kachelfan. As far as I know onderbreekt ie de brandstofpomp.
rev it like a rental
Stefijn

Menno schreef:paravan
Dat woord zat nog niet in mijn vocabulaire :-|
Stefijn

Maar die toerentalrelais is dus wel goed bereikbaar. En nu je het erover hebt: ik zou ook de brandstofpomp kunnen onderbreken, hoeveel Ampere zou die trekken?
Stefijn

heb er maar even wat dikkere draadjes opgesoldeerd ivm de 10 ampere :)
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/star ... ldeer2.jpg[/img]

Maar, heeft iemand nog andere goede aansluitmogelijkheden ivm de startonderbreking? Liefst natuurlijk iets dat achter het dashboard zit en max 10 ampere dus
Heino

Gewoon de 12 volt voeding van de ontsteking onderbreken,wordt origineel ook zo gedaan en dat trekt ook niet zoveel stroom.
Tom
Moderator
Car: MB

ik heb mijn startonderbreking in de buurt van het contactslot gehaald. Ik weet alleen niet hoeveel I die daar trekt
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Stefijn

Ik heb een keer gemeten, over het startslot gaat 10 tot 30 ampare, afhankelijk van wat er gedaan wordt (starten, ramen etc)
Stefijn

Ik heb voor in de accubak gekeken naar de draad van de onsteking, dat is een gele. Maar nu moet ik die binnen óók zien te vinden :-|

[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/star ... /wires.jpg[/img]

Welke gele draad is degene die naar de ontsteking leidt :( Het enige dat ik weet is dat ie bij stand 1 en stand 2 van het contactslot stroom af moet geven (dus niet alleen bij stand 2 - lopende motor), maar dat doen de meeste van deze gele draden. Welke moet ik hebben, hoe kom ik daar achter?
Overigens, rood omcirkeld, dat is de stekker die achter het contactslot zit~waar in 1e instantie het geschakelde 12v vandaan komt (bij stand 1-2 of stand 2), krijg die er niet uit (hoeft ook niet echt). Daarbij zijn dit vrij dikke draden (veel stroom? )

Heeft iemand misschien een schema online staan of een ander idee?
Riël
Über-Spammer

He je kan ook via dat relais de signaaldraad van de krukasopnemer kortsluiten. Lijkt me makkelijker en je hoeft verder nix te veranderen. Daar staat bijna nix van amperes op en vonken zal ie daarna niet meer. Je legt de signaaldraad dan eerst naar binnen, dan in een krimpkousje, samen met een kabel die via het relais massa maakt (dus zodra de onderbreker erop gaat). Andere kant van het kroonsteentje terug naar de onsteking. Leg ze binnen, want komt een eventuele dief met kennis van zaken onder de kap hoeft ie dat kabeltje maar los te trekken. Ligt het ergens onder het dash is het al wat lastiger.
Laatst gewijzigd door Riël op di 10 dec 2002 18:02, 8 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno

Riël schreef:kroonsteentje
Mijn voorstel voor mensen die kroonsteentjes gebruiken onder de kap: standrechtelijk executeren. >-)

Ik zou zowiezo die draad van je toerentalopnemer niet onderbeken. 't is een hoogfrequent, zwak signaal, en derhalve relatief gevoelig voor storingen. Die wil je liever niet kilometers door je auto leiden, overal storing uitzended en oppikkend
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

dan doe je 't ergens dichtbij.. sorry van de kroonsteentjes zeg :D over die storing: ik geloof niet dat de onsteking daar enig fout vonkje van gaat geven...
Stefijn

Kan ook :) maar is een beetje lood om oud ijzer.

De reden dat ik het dashboard open heb liggen (zoals te zien boven ;) ) is inderdaad omdat ik het ergens verborgen achter het dashboard wil doen. Maar waarom dan een draad van de krukasopnemer naar binnen leggen en die onderbreken als daar al een draad van de ontsteking ligt die ik daarvoor kan gebruiken? Moet m alleen effe vinden.

Tis niet dat ik je idee niet waardeer, alleen ik zie er even het voordeel niet van boven de draad die ik zoek, behalve dan dat ik weet welke het is (maar ja, die ligt in de motorruim, net als de 12v van de onsteking)

Damn, balen dat er boven die kluwen draden niet net 1 cm ruimte zit om te kijken wat er binnenkomt.

ZIT de 12v van de onsteking op die stekker die ik omcirkeld heb? Het moet wel bijna, want tussen de top van de kluwen draden en de ingang in de accubak van die draden zit maar een paar centimer, dus veel kan er niet tussen zitten.
gille
Contacteer:

Stefijn schreef:Kan ook :) maar is een beetje lood om oud ijzer.

De reden dat ik het dashboard open heb liggen (zoals te zien boven ;) ) is inderdaad omdat ik het ergens verborgen achter het dashboard wil doen. Maar waarom dan een draad van de krukasopnemer naar binnen leggen en die onderbreken als daar al een draad van de ontsteking ligt die ik daarvoor kan gebruiken? Moet m alleen effe vinden.

Tis niet dat ik je idee niet waardeer, alleen ik zie er even het voordeel niet van boven de draad die ik zoek, behalve dan dat ik weet welke het is (maar ja, die ligt in de motorruim, net als de 12v van de onsteking)

Damn, balen dat er boven die kluwen draden niet net 1 cm ruimte zit om te kijken wat er binnenkomt.

ZIT de 12v van de onsteking op die stekker die ik omcirkeld heb? Het moet wel bijna, want tussen de top van de kluwen draden en de ingang in de accubak van die draden zit maar een paar centimer, dus veel kan er niet tussen zitten.
ik dacht dat er ergens een schema op de site stond(van onsteking) ,ik dacht die van de cupversie,doe ff een search,ik heb het er ooit op gevonden toen ik onsteking problemen had,realis was stuk dus had ff een rechtstreekse verbinding gemaakt naar +
Stefijn

Kan t niet vinden...ik zit me kop te breken om een truucje te bedenken om uit te vissen welke draad ik moet hebben :(
Riël
Über-Spammer

laten lopen en draadjes uittrekken?
hitman

niet de bobine kabellll!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:lol: :lol: :lol:
PATS aaaaaauwwww hehe
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
bruno @af
Contacteer:

waarom niet even met een Ohm-meter uitmeten, de ene draad aan de gele van de bobijn, en met de andere draad van de multimeter zoeken tot wanneer je 0 Ohm hebt ... Easy toch ??
Stefijn

Nou, had ik aan gedacht, maar dan moet ik via buitenlangs, moet je zowieso al lange kabeltjes hebben, mijne zijn volgens mij niet zo lang.
Daarbij: ik kan wel één van die gele kabels pakken van die omcirkelde stekker, maar hoe weet ik of die onsteking niet parallel is afgetakt van één van die kabels, m.a.w. staat daar véél ampere op, en op de onsteking maar een beetje. Pak ik dus wel de verkeerde draad, krijg ik wel 0 ohm.
En ampereŽs meten is een beetje lastig, want de meeste gaan niet zo hoog dat ik er eventueel 20 ampere mee kan meten, knak, meter kapot.

Ik moet eigenlijk weten hoe de stroomvoorziening van de onsteking loopt vanaf het contactslot...

Of ik moet die stekker dr uit zien te krijgen, maar ook dat is een beetje lastig. Kan ik wel de polen van de stekker één voor één doorverbinden en kijken wat er op reageert.
Heino

Je kunt het ook direkt op de ontsteking zelf doen,volgens mij is dat de rode draad op de bovenste stekker.
Tom
Moderator

ik heb zo ook een tijdje liggen meten in de GTT voor de draad van startonderbreker. Tevergeefs wel te verstaan :( . Aangezien mijn alarm blijkbaar geen bezwaar heeft tegen de hogere stromen heb ik toen voor het contactslot gekozen. Werkt dus prima maar daar is de stroom wat hoger
Tom
Moderator

ik heb hier nog wel wat liggen van 5 over die draden. Zal binnenkort eens even kijken voor je
jean-paul

ik kijk morgen ff voor je in het electrische schema boek,morgen antwoord.
Stefijn

Heino schreef:Je kunt het ook direkt op de ontsteking zelf doen,volgens mij is dat de rode draad op de bovenste stekker.
Dat zou kunnen, maar dan ga ik de verbindingen onder de motorkap leggen. Weliswaar is de motorkap gealarmiseerd ;) maar ik heb liever dit (ook met de hand schakelbare) relais achter het dashboard zitten.
Overigens is een GELE draad onderaan de +12V van de onsteking, zoals ik boven al aangaf, alleen ik kan deze draad BINNEN niet lokaliseren.
De rode gaat het motorcompartiment in (ik geloof naar die sensor op de cilinderkop?)
Tom schreef:ik heb zo ook een tijdje liggen meten in de GTT voor de draad van startonderbreker. Tevergeefs wel te verstaan :( . Aangezien mijn alarm blijkbaar geen bezwaar heeft tegen de hogere stromen heb ik toen voor het contactslot gekozen. Werkt dus prima maar daar is de stroom wat hoger
Jep, mijn alarm heeft ook geen moeite met de stroom van het contactslot (maar daar komt dus wel > 20A overheen!), maar mijn alarm heeft geen startonderbreking, vandaar dat ik dit met een relais wil doen, alleen dat kan slechts 10A aan.
Zoals ik in een ander topic al aangaf doe ik het zo moeilijk omdat ik dit relais OOK nodig heb om mijn alarm te schakelen (ik vermoed dat de vorige eigenaar de remotecontrol kwijt is geraakt en die heeft er toen een tuimelschakelaartje tussen gezet dat enerzijds het alarm schakelde, en anderszijds het stroomcircuit onderbrak)

Als één van jullie morgen mij kan vertellen waar ik het moet zoeken, dan ben ik dankbaar :)

Wat ik moet weten is of de gele + 12v van de onsteking rechtstreeks vanaf die stekker met 4 gele draden komt aan de achterzijde van het contactslot (rood omcirkeld), als dat niet zo is zou ik graag willen weten waar de vertakking zit.
Stefijn

nja, ik pak wel zoŽn gele draad vanaf het contactslot, knip m door, dan zie ik wel of het die van de ontsteking is. En dan zet ik wel een 7,5A zekering voor het relais, fikt die door dan moet ik die draad dus niet hebben ....

trial and error, kweet het anders ook niet :-|
Plaats reactie