Voor school ben ik een werkstukje aan't maken over de grootste verschillen van de 2 auto's, mbt tot de functie van de turbo op de motoren. Renault heeft ze beiden in 't gamma, maar informatie of technische gegevens zijn niet te vinden.
Het is zo dat een turbodiesel veel voordelen heeft tov een gewone diesel, een turbobenzine heeft dat niet zo tegenover een gewone benzine. Aan mij dit es mooi uit te werken. Maar er ontbreekt mij informatie. Iemand? Thanx alvast!
Turbodiesel <--> Turbobenzine
Karakteristiek van een diesel motor: onderin veel trekkracht bovenin wat minder.
Karakteristiek van een benzine motor: onderin wat minder, bovenin wat meer.
Karakteristiek van een turbo: onderin niets, bij een bepaald toerentel steeds meer en meer.
dus als je een TDI klust heb je onderin lekker koppel en bovenin ook vanwege je turbo. Resultaat is dus lekker vlak, overal goed.
benzine turbo krijg je meer bovenin maar niets meer onderin. Dus je kan iets heel snels bouwen omdat het bovenin de toeren steeds sneller gaat, maar mooi vlak word het niet (per definitie).
Karakteristiek van een benzine motor: onderin wat minder, bovenin wat meer.
Karakteristiek van een turbo: onderin niets, bij een bepaald toerentel steeds meer en meer.
dus als je een TDI klust heb je onderin lekker koppel en bovenin ook vanwege je turbo. Resultaat is dus lekker vlak, overal goed.
benzine turbo krijg je meer bovenin maar niets meer onderin. Dus je kan iets heel snels bouwen omdat het bovenin de toeren steeds sneller gaat, maar mooi vlak word het niet (per definitie).
Ok da's duidelijk. Maar een beetje makkelijk opgeschreven. Waarom is dat zo? Compressieverhoudingen, hogere verbrandingswaarden diesel? Wat koppelkrommes erbij zou ook leuk zijn trouwens! Vooral vergelijk diesel-turbodiesel en benzine-turbobenzine. Ik kan die spullen echt nergens vinden... Niemand wat van een golfje tdi en een sdi ofzo?
Sorry ik ben ook maar een IT denker, en beschik niet over de juiste diagrammen/cijfers om dit correct te onderbouwen.
Maar ff snuffelen over het net en je vind het zo me dunkt.
Genoeg grafieken van benzine turbomotoren hier op deze site bijvoorbeeld. (Hakke's grafiek bijvoorbeeld)
Maar ff snuffelen over het net en je vind het zo me dunkt.
Genoeg grafieken van benzine turbomotoren hier op deze site bijvoorbeeld. (Hakke's grafiek bijvoorbeeld)
Snuffelen is niet genoeg, ben al vanaf vanmorgen aan't pluizen! kom er wel uit denk ik...
in verhouding tot cil. inhoud een beperkt koppel. Datgene wat ie heeft, heeft ie bij een vrij laag toerental. Bovenin weinig koppel, en dus geen vermogen.Ploegah schreef:Karakteristiek van een diesel motor: onderin veel trekkracht bovenin wat minder.
Wat meer koppel, met een maximum ergens in 't midden van het toerengebied. Koppel stort bovenin niet zo dramatisch in, dus redelijk wat vermogen.Ploegah schreef: Karakteristiek van een benzine motor: onderin wat minder, bovenin wat meer.
voordat de turbo in komt weinig koppel, als de turbo inkomt een fors koppel, maar omdat het nog steeds zo dramatisch instort weinig vermogen.Ploegah schreef: Karakteristiek van een turbo: onderin niets, bij een bepaald toerentel steeds meer en meer.
Bij een benzineturbo motor gebruikt men doorgaans een stuk tammere nokkenas. Daardoor wat meer koppel onderin dan bij de non-turbo. Als de turbo inkomt een fors koppel, wat redelijk aanblijft dus ook een heel aardig vermogen. Bij de normale productiemotoren zorgt de kleine turbine en de tamme nokkenas er voor dat bij hoge toerentallen het koppel wat meer in begint te storten dan bij de non-turbo. Bij normale productie motoren zie je dan ook dat de koppelstijging tgv de turbo groter is dan de vermogensstijging. (ik hoef hier vast niet te vertellen dat een hoop top vermogen wel mogelijk is)Ploegah schreef: benzine turbo krijg je meer bovenin maar niets meer onderin. Dus je kan iets heel snels bouwen omdat het bovenin de toeren steeds sneller gaat, maar mooi vlak word het niet (per definitie).

rev it like a rental
Thanx!
Allemaal leuk en aardig. Maar naar wat voor motoren wordt gekeken. Diesels zijn vaak nog 2 kl/cil. Benzine turbo al niet meer. 4 kl/cil zorgt voor veel koppel bovenin maar slechtere werveling bij lage toeren. Dus minder koppel onderin. Vandaar ook dat diesel nog steeds (vaak) 2 kl/cil zijn. Dus het is moelijk een vergelijk te maken.
Derby
Derby
Geen absoluut vergelijk, maar een turbo op een diesel zetten levert je veel meer op dan een turbo op een benzine. En die stelling wordt net uitgewerkt.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is wel waar dat diesel een hogere verbrandingswaarde heeft, maar benzine kan hogere toerentallen aan.
Het vergelijk tussen diesel en benzine gaat niet helemaal op. Al zou je alles het zelfde doen als bij een diesel zijn er grote vermogens winsten mogelijk. kijk naar een lancer. Een standaard twee liter blok levert (d) 65 pk (b) 140 pk. Met turbo, intercooler, directe injectie,
130 (b) 280. Allebei verdubbeling. Uitzonderingen daar gelaten.
Ik zal wel even zoeken voor je naar grafieken.
Derby
Het vergelijk tussen diesel en benzine gaat niet helemaal op. Al zou je alles het zelfde doen als bij een diesel zijn er grote vermogens winsten mogelijk. kijk naar een lancer. Een standaard twee liter blok levert (d) 65 pk (b) 140 pk. Met turbo, intercooler, directe injectie,

Ik zal wel even zoeken voor je naar grafieken.
Derby
Heb het niet alleen over vermogenL turbodiesel =
1 hoger vermogen 2 beter rendement 3 zuiniger rijden 4 soepeler rijden 5 minder schadelijke stoffen.
En dat haal je niet met een benzine turbo. Snappie?
1 hoger vermogen 2 beter rendement 3 zuiniger rijden 4 soepeler rijden 5 minder schadelijke stoffen.
En dat haal je niet met een benzine turbo. Snappie?
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
er is nog een wezenlijk verschil tussen benzine en diesel. met of zonder turbo.
Kijk eens waar de motoren voor gebruikt worden. (turbo)diesels worden vooral voor trekkracht gebruikt en benzine meer voor snelheid of zie ik dan nu verdeerd. Ken geen diesel met 500??Pk die ook gewoon op de weg kan.
Vooral het de hogere koppels bij weinig toeren maken de diesel een ideaal werkpaard.
Gr. Frits
Kijk eens waar de motoren voor gebruikt worden. (turbo)diesels worden vooral voor trekkracht gebruikt en benzine meer voor snelheid of zie ik dan nu verdeerd. Ken geen diesel met 500??Pk die ook gewoon op de weg kan.
Vooral het de hogere koppels bij weinig toeren maken de diesel een ideaal werkpaard.
Gr. Frits
Project: GTT Blue Sport
Sorry Frits, maar ik ken die +500 pk straat legale voertuigen wel. Daf, Scania en Renault produceren allemaal +500 pk modellen.
ok is weer heel bijdehand...
Derby
ok is weer heel bijdehand...
Dat is toch bij benzine toch ook waarom ze een turbo monteren? Dat is wat ik het laatst gehoord heb (1 uur geleden).Heb het niet alleen over vermogenL turbodiesel =
Derby
Misschien heb ik ook wat een soort rekenmachine waarin je kan bepalen wat voor turbo je nodig hebt. Maar er wordt ook bij gegeven wat het vermogen vermoedelijk zal zijn. http://www.turbofast.com.au/TFmatch.html
Capaciteit is de totale cil inhoud. boost. staat boven uit gelegd. Maar klopt niet naar mijn idee. Have some fun.
Capaciteit is de totale cil inhoud. boost. staat boven uit gelegd. Maar klopt niet naar mijn idee. Have some fun.
je kan de vergeljking alleen goed maken als je de vermogens gelijk houdt.Abel schreef:Hogere vermogen ok.. maar de rest vraag ik me sterk af.
'Wij' denken nog teveel in termen van opvoeren.
Dus je vergelijkt bv een 1400cc benzine turbomotor van 120 pk met een (grotere) atmosferische benzine motor van ook 120pk. Diesel natuurlijk netzo.
Je moet redeneren vanuit de gedachte van de fabrikant: ik wil een motor van 120pk, wat doe ik
groot atmosferisch of klein en turbo.
dus voordeel van turbo is hoog vermogen is onzin, want je vergelijkt appels met peren.
Inderdaad zal je zien dat diesel en turbo een heel geslaagde combinatie is, maar benzine en turbo
maar matigjes.
een cliomotor van 150 pk preseert op alle fronten gewoon veel beter dan een gttmotor van 150 pk.
Ik ben toch van mening dat een combinatie turbo-benzine wel degelijk werkt. Vooral op het rendementen vlak. Voor diesel is dit misschien iets groter. Maar om de comb. Benzine-turbo matig te noemen, vind ik wat ver gaan. We hebben het natuurlijk niet voor niets over downsizing.
Derby
Derby
ja joe hebt een punt bij die 16 jaar. 
je vraagt je wel af waarom het tegenwoordig stikt van de TDItjes, en dat er bijna geen turbobenzienetjes meer worden gemaakt. dat heeft toch een reden. en daar gaat het om in riel zijn werkstuk.

je vraagt je wel af waarom het tegenwoordig stikt van de TDItjes, en dat er bijna geen turbobenzienetjes meer worden gemaakt. dat heeft toch een reden. en daar gaat het om in riel zijn werkstuk.
Ok Het is natuurlijk makkelijker om een oud blok op te waarderen voor nieuwe emissie eisen. Een aanpassing als en turbo kost te veel waarschijnlijk.
Nou riel ik heb voor je gezocht naar vermogens grafieken maar kan niks vinden. Ja dit werk:
http://www.detroitdiesel.com/public/bro ... 6SA303.pdf
Maar die is er alleen met turbo niet zonder.
Ga eens naar de volkswagen dealer en vraag om een folder van de golf sdi en gti tdi. waarschijnlijk staan daar wel grafieken in.
derby
Nou riel ik heb voor je gezocht naar vermogens grafieken maar kan niks vinden. Ja dit werk:
http://www.detroitdiesel.com/public/bro ... 6SA303.pdf
Maar die is er alleen met turbo niet zonder.
Ga eens naar de volkswagen dealer en vraag om een folder van de golf sdi en gti tdi. waarschijnlijk staan daar wel grafieken in.
derby
Naar mijn idee is het probleem met turbo's voor benzine-motoren dat ze vrijwel altijd met een sporty versie worden geassocieerd. De primaire eis is dan gewoon een hoop vermogen(Derby schreef:Ik ben toch van mening dat een combinatie turbo-benzine wel degelijk werkt. Vooral op het rendementen vlak. Voor diesel is dit misschien iets groter. Maar om de comb. Benzine-turbo matig te noemen, vind ik wat ver gaan. We hebben het natuurlijk niet voor niets over downsizing.
Derby
goed voor in de folder). Men zou de turbo ook kunnen gebruiken om een soepel en efficient motortje te maken.
rev it like a rental
De pk's boeien me echt niet!!! Da's het makkelijkste van al. Het GING (
) om de verschillende voor en nadelen, en waarom het op de diesel zo populair is. Bedankt heel erg voor jullie hulp, heb een goeie start gehad, momenteel is het zo goed als af (is maar een heel klein stukje geworden, daarniet van... ben nu bezig aan een verslagje over mijn excursie met betrekking daarop --> bij jasons turboworld. Zal hier ook ff wat fototjes zetten dadelijk ! Mzzl!

ik ook niet op jou maar op de bunder reply's voor me