[Clio] Motor aanpassingen en andere tips
De laatste tijd zijn er steeds meer vragen of het ene blok in een andere auto past en wat de aanpassingen daarvoor zijn dus hierbij informatie wat mogelijk is.
In de Clio 16v of Willams passen de volgende motoren, die van de RS (F4R), die van de megane 2.0 16v (F7R) en die van de Vel Vatis 2.0 16v turbo (F4R).
Het blok van de RS past alleen de cilinderkop is niet te gebruiken omdat hij dan te hoog komt te liggen. Als je het RS blok wilt inbouwen let er dan wel op dat je kabelboom, computer en contactsleutel erbij hebt anders heb je niks aan het blok vanwege de startonderbreker.
De cilinderkop is te vervangen door die van de 16V, Willams of met aanpassingen die van de Megane. De versnellingsbak van de RS is ook te gebruiken anders een JB3 of JC5 bak die passen er ook op. Het enige wat anders is de baksteun deze is zwaarder maar is verkrijgbaar bij de dealer.
Het megane blok past ook zonder probleem want deze is gelijk aan die van de Willams alleen de cilinderkop is anders, de inlaatkanalen zijn kleiner dan die van de 16V of Willams en de onsteking zit ook op een andere plaats het voordeel is dat de kleppen groter zijn dan die van de Willams dit geeft dus meer koppel.
Om het inlaatspruitstuk en de cilinderkop te laten aanpassen ben je al snel 1000 euro kwijt.
De motorsteunen zijn allemaal over te zetten past zonder probleem alleen de baksteun van de Megane versnellingsbak (JC5) is zwaarder en is ook verkrijgbaar bij de dealer.
Het nieuwe 2.0 16v turbo (F4R) blok past ook onder de motorkap van de Clio.
Hier geld hetzelfde verhaal als voor de RS alleen is aan te raden om ook de versnellingbak te gebruiken vanwege het hoge koppel en het subframe moet worden versterkt.
Ik heb prijzen gehoord tussen de 15.000 en 20.000 euro dat is met een nieuwe motor en 6-bak (h-patroon), het inbouwen en de motor tunen naar 265 pk.
De versnellingsbakken zijn onderling te verwisselen, dus de JB3 (R5, Clio), JC5 (Willams, Megane), de JC5 bak van de megane 2.0 16v is de kortste bak die er is je topsnelheid gaat wel omlaag maar je trekt er stukken sneller mee weg omdat de verhoudingen beter bij elkaar liggen. Het enige nadeel is dat je kilometerteller bijna 2 keer zo snel loopt dan normaal (b.v. 1 kilometer echt gereden is 2 kilometer aangegeven).
De versnellingsbakken van de RS of Vel Vatis zijn elekronisch dus je moet de tellerbak erbij hebben of je moet het snelheidsopnemer vervangen door die van de 16V, Willams of Megane, de RS bak van de phase 2 is ook een korte bak.
Het remsysteem aanpassen bij een sneller blok is zeker aan te raden.
Een goedkope oplossing is de hoofdremcilinder vervangen door een zwaarder model ( Megane) hierbij RVS remslangen en sport remblokken (Feredo) de schijven kan je gewoon standaard houden, dit remt al 10 keer beter dan standaard.
Om het nog beter te krijgen kan je ook nog de Remschijven van de Megane of RS (deze zijn 280 mm) gebruiken. Nog beter kom je snel bij de big brake sets van b.v. Brembo, AP racing, Move-it, enz.
Het remsysteem achter kan je gewoon standaard houden als je toch beter wilt is dit weggegooid geld.
Als je met een aangepast remsysteem gaat rijden haal dan het a.b.s systeem er onder vandaan.
De wiellagers zijn ook te versterken.
De snelle Clios hebben ook nog het probleem van snel slijtende wiellagers maar hier is een oplossing voor.
Als je de voorophanging van een R19 of Willams hebt kan je de lagers van de Megane gebruiken hier is een pas set van verkrijgbaar bij de dealer.
De wiellagers achter kan je vervangen door die van de laguna maar dan moet je wel de voorremschijven van de R5 tl gebruiken en deze laten afdraaien zodat ze dezelfde diameter krijgen als die van de Clio
Dit is dus allemaal toepasbaar voor de R5GTT, Clio RSI (met onderstel en remsysteem van 16V of Willy), Clio16v, Clio Willams , R19 en de Laguna en zelfs de Twingo.
Ik hoop dat jullie wat aan de info hebben, ik kan nog wat vergeten zijn maar dat zal niet veel zijn en misschien hebben jullie hier nog wat toe te voegen.
Groet, Ro
In de Clio 16v of Willams passen de volgende motoren, die van de RS (F4R), die van de megane 2.0 16v (F7R) en die van de Vel Vatis 2.0 16v turbo (F4R).
Het blok van de RS past alleen de cilinderkop is niet te gebruiken omdat hij dan te hoog komt te liggen. Als je het RS blok wilt inbouwen let er dan wel op dat je kabelboom, computer en contactsleutel erbij hebt anders heb je niks aan het blok vanwege de startonderbreker.
De cilinderkop is te vervangen door die van de 16V, Willams of met aanpassingen die van de Megane. De versnellingsbak van de RS is ook te gebruiken anders een JB3 of JC5 bak die passen er ook op. Het enige wat anders is de baksteun deze is zwaarder maar is verkrijgbaar bij de dealer.
Het megane blok past ook zonder probleem want deze is gelijk aan die van de Willams alleen de cilinderkop is anders, de inlaatkanalen zijn kleiner dan die van de 16V of Willams en de onsteking zit ook op een andere plaats het voordeel is dat de kleppen groter zijn dan die van de Willams dit geeft dus meer koppel.
Om het inlaatspruitstuk en de cilinderkop te laten aanpassen ben je al snel 1000 euro kwijt.
De motorsteunen zijn allemaal over te zetten past zonder probleem alleen de baksteun van de Megane versnellingsbak (JC5) is zwaarder en is ook verkrijgbaar bij de dealer.
Het nieuwe 2.0 16v turbo (F4R) blok past ook onder de motorkap van de Clio.
Hier geld hetzelfde verhaal als voor de RS alleen is aan te raden om ook de versnellingbak te gebruiken vanwege het hoge koppel en het subframe moet worden versterkt.
Ik heb prijzen gehoord tussen de 15.000 en 20.000 euro dat is met een nieuwe motor en 6-bak (h-patroon), het inbouwen en de motor tunen naar 265 pk.
De versnellingsbakken zijn onderling te verwisselen, dus de JB3 (R5, Clio), JC5 (Willams, Megane), de JC5 bak van de megane 2.0 16v is de kortste bak die er is je topsnelheid gaat wel omlaag maar je trekt er stukken sneller mee weg omdat de verhoudingen beter bij elkaar liggen. Het enige nadeel is dat je kilometerteller bijna 2 keer zo snel loopt dan normaal (b.v. 1 kilometer echt gereden is 2 kilometer aangegeven).
De versnellingsbakken van de RS of Vel Vatis zijn elekronisch dus je moet de tellerbak erbij hebben of je moet het snelheidsopnemer vervangen door die van de 16V, Willams of Megane, de RS bak van de phase 2 is ook een korte bak.
Het remsysteem aanpassen bij een sneller blok is zeker aan te raden.
Een goedkope oplossing is de hoofdremcilinder vervangen door een zwaarder model ( Megane) hierbij RVS remslangen en sport remblokken (Feredo) de schijven kan je gewoon standaard houden, dit remt al 10 keer beter dan standaard.
Om het nog beter te krijgen kan je ook nog de Remschijven van de Megane of RS (deze zijn 280 mm) gebruiken. Nog beter kom je snel bij de big brake sets van b.v. Brembo, AP racing, Move-it, enz.
Het remsysteem achter kan je gewoon standaard houden als je toch beter wilt is dit weggegooid geld.
Als je met een aangepast remsysteem gaat rijden haal dan het a.b.s systeem er onder vandaan.
De wiellagers zijn ook te versterken.
De snelle Clios hebben ook nog het probleem van snel slijtende wiellagers maar hier is een oplossing voor.
Als je de voorophanging van een R19 of Willams hebt kan je de lagers van de Megane gebruiken hier is een pas set van verkrijgbaar bij de dealer.
De wiellagers achter kan je vervangen door die van de laguna maar dan moet je wel de voorremschijven van de R5 tl gebruiken en deze laten afdraaien zodat ze dezelfde diameter krijgen als die van de Clio
Dit is dus allemaal toepasbaar voor de R5GTT, Clio RSI (met onderstel en remsysteem van 16V of Willy), Clio16v, Clio Willams , R19 en de Laguna en zelfs de Twingo.
Ik hoop dat jullie wat aan de info hebben, ik kan nog wat vergeten zijn maar dat zal niet veel zijn en misschien hebben jullie hier nog wat toe te voegen.
Groet, Ro
Laatst gewijzigd door RO 16v op za 19 apr 2003 12:02, 3 keer totaal gewijzigd.
-
licht eens even dat remcilinder 19mm toe! tnkx
if it isn't possible it is not impossible
-
- Contacteer:
ik heb prijs opgevraagd bij renault sport voor remklauwen met grotere rempomp in dan de williams deze remmen zeer goed en kan men zo plaatsen op 16V en williams ook de cup wagens rijden hier vaak mee.
megane heeft dezelfde kleppen als een williams. Die van een 16v zijn kleiner.RO 16v schreef:Het megane blok past ook zonder probleem want deze is gelijk aan die van de Willams alleen de cilinderkop is anders, de inlaatkanalen zijn kleiner dan die van de 16V of Willams en de onsteking zit ook op een andere plaats het voordeel is dat de kleppen groter zijn dan die van de Willams dit geeft dus meer koppel.
rev it like a rental
Weet je dat zeker want ik heb ze toen allemaal naast elkaar gezien en die van de Megane zijn het grootst, de kleppen die ik in mijn Megane kop heb zitten zijn in diameter 2 mm groter dan die van de Willams de kop en kleppen waren wel nieuw geleverd door Renault.Menno schreef:megane heeft dezelfde kleppen als een williams. Die van een 16v zijn kleiner.RO 16v schreef:Het megane blok past ook zonder probleem want deze is gelijk aan die van de Willams alleen de cilinderkop is anders, de inlaatkanalen zijn kleiner dan die van de 16V of Willams en de onsteking zit ook op een andere plaats het voordeel is dat de kleppen groter zijn dan die van de Willams dit geeft dus meer koppel.
Is er trouwens iemand die de maten van de kleppen heeft dus van de 16v, willams en de 16v megane?????
-
- Contacteer:
Ik snap niet waarom je je remsysteem aan moet passen als je banden dezelfde breedte blijven....
Harder remmen als net niet blokkeren kan toch niet, dus waarom dan een grotere cilinder erop als je de wielen nog steeds kunt laten blokkeren?
Ik snap wel dat je met een grotere cilinder minder hard hoeft te trappen om ze te laten blokkeren, maar dat hebbie toch alleen in "noodgevallen" nodig en dan ben je echt wel zo scherp dat je met 1 stamp die wielen laat blokkeren.
Harder remmen als net niet blokkeren kan toch niet, dus waarom dan een grotere cilinder erop als je de wielen nog steeds kunt laten blokkeren?
Ik snap wel dat je met een grotere cilinder minder hard hoeft te trappen om ze te laten blokkeren, maar dat hebbie toch alleen in "noodgevallen" nodig en dan ben je echt wel zo scherp dat je met 1 stamp die wielen laat blokkeren.
Het is aanbevolen als je je auto sneller maakt om dan ook het remsysteem aan te passen zo had ik het bedoelt.da-goof schreef:Ik snap niet waarom je je remsysteem aan moet passen als je banden dezelfde breedte blijven....
Harder remmen kan wel, ik heb precies hetzelfde remsysteem als omschreven en ik kan je vertellen dat niks zo goed remt, mijn remweg is bijna 10 meter korter dan een standaard auto met of zonder a.b.s.
Met een standaard remsysteem moet je het pedaal indrukken dus des te verder je hem intrapt des de meer druk je krijgt, met een aangepast remsysteem zoals omschreven gaat het er alleen om hoe hard je trapt dus het reageert veel sneller en krachtiger dus je staat ook eerder stil en met een aangepast systeem gaat het om feeling want als je dan met 120 een stevige trap geeft blokeren je voorwielen meteen, is al uitgetest.

En dat blokeren wil je dus niet he... dat maakt je rem weg wel weer een stuk langer. Dus ABS er op lijkt me een stuk beter..RO 16v schreef:Het is aanbevolen als je je auto sneller maakt om dan ook het remsysteem aan te passen zo had ik het bedoelt.da-goof schreef:Ik snap niet waarom je je remsysteem aan moet passen als je banden dezelfde breedte blijven....
Harder remmen kan wel, ik heb precies hetzelfde remsysteem als omschreven en ik kan je vertellen dat niks zo goed remt, mijn remweg is bijna 10 meter korter dan een standaard auto met of zonder a.b.s.
Met een standaard remsysteem moet je het pedaal indrukken dus des te verder je hem intrapt des de meer druk je krijgt, met een aangepast remsysteem zoals omschreven gaat het er alleen om hoe hard je trapt dus het reageert veel sneller en krachtiger dus je staat ook eerder stil en met een aangepast systeem gaat het om feeling want als je dan met 120 een stevige trap geeft blokeren je voorwielen meteen, is al uitgetest.
Dus als jij je auto gaat opvoeren doe je niks aan het remsysteem omdat je het gevaarlijk vindt, dat snap ik niet.da-goof schreef:oftewel, een aangepast systeem bij hogere snelheden is levensgevaarlijk, want blokkerende wielen met 150+ km's per uur lijkt me niet wat je noemt veilig.
Een goeie bestuurder hoort de auto of ander vervoersmiddel goed aan te voelen, maar ik denk persoonlijk dat maar 5% van de weggebruikers hun auto onder controle heeft, gezien het gene wat ik dagelijks meemaak.
Een auto onder controle hebben is FEELING (dus ook de remmen), je hebt het of je hebt het niet.( no hard feelings

Daar horen ook andere velgen en banden bij, trouwens doe die actie maar es 10x achter elkaar met de originele remmen, kijken of nog wat blokkeerd... Abs is puur om de auto nog bestuurbaar te maken onder het remmen, de remweg is niks korter, als je een goeie bestuurder bent.da-goof schreef:oftewel, een aangepast systeem bij hogere snelheden is levensgevaarlijk, want blokkerende wielen met 150+ km's per uur lijkt me niet wat je noemt veilig.
Laatst gewijzigd door Riël op di 10 dec 2002 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Theorethisch helemaal correct, maar die perfecte bestuurder is nog steeds niet opgestaanDerby schreef:Een goede rijder staat met een auto zonder abs eerder stil als een auto met. Abs laat constant de wielen blokkeren en laat dan de rem weer los. En dat kleine momentje wordt er dus niet geremd.
Derby

rev it like a rental
Mmm weet ik niet, denk dat ik met mijn 5 ook constant tegen blokkeren aan kon remmen, da's niet zo lastig!
-
Goed en mooi overzicht Ro!! Zoiets willen we ook wel in het clubblad opnemen
Dus schiet je nog meer te binnen, meldt het de redactie dan even.

TankxRobert dB. schreef:Goed en mooi overzicht Ro!! Zoiets willen we ook wel in het clubblad opnemen![]()

Binnenkort kan de redactie iets verwachten, ik was al gevraagd voor een stukje.
Dat valt dus op droog wegdek reuze mee hoor ! Niet het standaard lulverhaal opnoemen wat je door autokneuzen verteld krijgt !Abel schreef: En dat blokeren wil je dus niet he... dat maakt je rem weg wel weer een stuk langer. Dus ABS er op lijkt me een stuk beter..
De remweg is, blokerend, grofweg zoŽn 10% langer op droog wegdek. Al is dit weer gigantisch onderhevig aan wegdek, auto, etc.
Laatst gewijzigd door speedline op di 10 dec 2002 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie zo praat rijdt niet "hard" met zijn auto. En over een beetje autotechnisch inzicht maar niet te spreken.da-goof schreef:Ik snap niet waarom je je remsysteem aan moet passen als je banden dezelfde breedte blijven....
No offence maar dit is dermate kortzichtig dat ik alleen maar hard kan lachen...
Gelul...Derby schreef:Een goede rijder staat met een auto zonder abs eerder stil als een auto met. Abs laat constant de wielen blokkeren en laat dan de rem weer los. En dat kleine momentje wordt er dus niet geremd.
Derby
Probeer je theorie maar eens uit door met je GT te plakken achter een nieuwe Mercedes E-klasse vlak voor een noodberemming. Ben je meteen van al je illusies verlost.
Dat apparaat remt namelijk met 10.5m/s² !!! Met een geavanceerd ABS systeem. En dat doet geen mens Žm na.
Als mens ben je absoluut niet in staat de techniek te verslaan. Zeker niet als een F1 coureur dit al niet kan...
Kijken ofdat ze bij Porsche de nieuwe 911 GT3 voorzien van trommels met kleinere diameterda-goof schreef:oftewel, een aangepast systeem bij hogere snelheden is levensgevaarlijk, want blokkerende wielen met 150+ km's per uur lijkt me niet wat je noemt veilig.

Bingo...Riël schreef: Daar horen ook andere velgen en banden bij, trouwens doe die actie maar es 10x achter elkaar met de originele remmen, kijken of nog wat blokkeerd... Abs is puur om de auto nog bestuurbaar te maken onder het remmen, de remweg is niks korter, als je een goeie bestuurder bent.
Alleen is de functie van het ABS wel wat uitgebreider tegenwoordig. Zeker omdat de wielophangingen en remsystemen van tegenwoordig een stuk verder zijn als de ingeburgerde "lulpraat" over ABS. Denk maar eens aan ESP en ASR varianten !
-
- Contacteer:
Nou ben je zelf een kletsverhaal op aan het hangen. Van trommels is algemeen bekend dat die nogal snel "happen" en meteen blokkeren zonder dat de uiterste vertraging is bereikt, dus het gebruik van schijfremmen heeft wel degelijk nut. Ook kan ik me voorstellen dat er vanwege slijtage problemen en/of koelingsproblemen in de autosport andere remschijven/remklauwen gemonteerd worden, voor het normale straatwerk lijkt me dit overbodig.speedline schreef:Kijken ofdat ze bij Porsche de nieuwe 911 GT3 voorzien van trommels met kleinere diameterda-goof schreef:oftewel, een aangepast systeem bij hogere snelheden is levensgevaarlijk, want blokkerende wielen met 150+ km's per uur lijkt me niet wat je noemt veilig.![]()
Ook het gebruik van ABS heeft volgens mij wel nut, want zelfs al denk je van jezelf dat je maximaal kunt remmen, abs komt er toch pas in op het moment dat de wielen blokkeren, dus mochten je goddelijke remkwaliteiten je een keer in de steek laten, rem je toch nog steeds zonder volledige blokkering van de wielen.
-
- Contacteer:
Hoop dat je smakelijk hebt gelachen, want als je goed had gekeken en gelezen had je het begrepen. Op het moment rij ik renault 4, zoals mijnheer de autotechnicus wellicht weet gaat dat ding standaard niet harder als 126 km/h en weegt slechts 670 kg. Autotechnisch inzicht heb ik idd in beperkte mate aangezien ik geen opleiding in die richting heb gehad, maar als je de tekst goed had gelezen, dan had je gezien dat ik schreefspeedline schreef:Wie zo praat rijdt niet "hard" met zijn auto. En over een beetje autotechnisch inzicht maar niet te spreken.da-goof schreef:Ik snap niet waarom je je remsysteem aan moet passen als je banden dezelfde breedte blijven....
No offence maar dit is dermate kortzichtig dat ik alleen maar hard kan lachen...
"Ik snap niet waarom je je remsysteem aan moet passen..."
Lijkt me vrij duidelijk verhaal.
Conclusie: Leer lezen, hou op met kloteopmerkingen te maken en ga maar eens nadenken wie er hier nou eigenlijk kortzichtig is.
Kijk jij zeker vaak F1. Hoevaak gebeurt het dat een rijder met vol blokkerende wielen over de baan heen vliegt. Idd niet. Ok af en toe een keer een wieltje dat blokkeert. Abs daarentegen blokkeert constant zou jij als technicus toch moeten weten. Maar het wegdek speelt ook een rol op ijs is abs niet te verslaan maar op goed asfalt (wat in nederland niet bestaat) is abs echt wel te verslaan. Over die ster. Moet je onder de 5gtt de zelfde banden, velgen schijven, klauwen, blokken, gewicht gelijk trekken en de zelfde bestuurder zetten. Dan pas gaan vergelijken.Derby wrote:
Een goede rijder staat met een auto zonder abs eerder stil als een auto met. Abs laat constant de wielen blokkeren en laat dan de rem weer los. En dat kleine momentje wordt er dus niet geremd.
Derby
Gelul...
Probeer je theorie maar eens uit door met je GT te plakken achter een nieuwe Mercedes E-klasse vlak voor een noodberemming. Ben je meteen van al je illusies verlost.
Dat apparaat remt namelijk met 10.5m/s² !!! Met een geavanceerd ABS systeem. En dat doet geen mens Žm na.
Als mens ben je absoluut niet in staat de techniek te verslaan. Zeker niet als een F1 coureur dit al niet kan...
Derby
Dan is Speedline niet de enige die je niet begrijpt, want ik doe dat ook niet.da-goof schreef:Hoop dat je smakelijk hebt gelachen, want als je goed had gekeken en gelezen had je het begrepen. Op het moment rij ik renault 4, zoals mijnheer de autotechnicus wellicht weet gaat dat ding standaard niet harder als 126 km/h en weegt slechts 670 kg. Autotechnisch inzicht heb ik idd in beperkte mate aangezien ik geen opleiding in die richting heb gehad, maar als je de tekst goed had gelezen, dan had je gezien dat ik schreefspeedline schreef:Wie zo praat rijdt niet "hard" met zijn auto. En over een beetje autotechnisch inzicht maar niet te spreken.da-goof schreef:Ik snap niet waarom je je remsysteem aan moet passen als je banden dezelfde breedte blijven....
"Ik snap niet waarom je je remsysteem aan moet passen..."
Lijkt me vrij duidelijk verhaal.
Conclusie: Leer lezen, hou op met kloteopmerkingen te maken en ga maar eens nadenken wie er hier nou eigenlijk kortzichtig is.
"Ik snap niet waarom je je remsysteem aan moet passen...." deze vraag is al aan het begin van het topic beantwoordt, maar nogmaals als je je auto opvoerd moet je ook het remsysteem aanpassen, voorbeeld een instap klasse Porsche heeft een minder remsysteem dan een opgefokte GT3 waarom zal dat nauw zijn? begrijp je het nu een beetje?
Niet iedereen heeft veel autotechnisch inzicht en ik heb ook geen opleiding in deze richting gehad maar als je een beetje lochisch nadenkt kom je heel ver.
Speedline zegt nu eenmaal alles recht voor zijn raap, ik wou ook zo reageren maar heb het netjes geprobeerdt, ik hoop nu dat het gezijk in dit topic ophoudt doe het anders met de pm.
-
- Contacteer:
Laat ik het dan zo zeggen (ook ik denk logisch
)
Ik snap niet wat het verschil is tussen slippende banden met een standaard remsysteem en slippende banden met een aangepast remsysteem. Harder remmen als net niet slippen kan niet, dus als je met een gewoon remsysteem nog kunt slippen, waarom dan een aangepast.
Nogmaals, ik begrijp dat om slijtage technische en hitte redenen er in de autosport ander materiaal gebruikt wordt, maar dat heb je op de openbare weg toch absoluut niet nodig.
En wat dat verhaal van die porsches betreft, als je die gt3 op 4 thuiskomertjes zet, dan heb je ook niks meer aan die grote schijven, want harder remmen als de grip van de banden op het wegdek kun je niet, hoe goed je systeem ook is.
Maar misschien is er iemand die haarfijn uit kan leggen waarom dat het remsysteem groter moet worden als je meer power hebt.
Zo schijnt het althans te werken, alhoewel ik niet kan beredeneren waarom. Volgens mijn beredenering hangt je remsysteem alleen af van het gewicht van de wagen en de grootte van het raakvlak van de banden met de weg.

Ik snap niet wat het verschil is tussen slippende banden met een standaard remsysteem en slippende banden met een aangepast remsysteem. Harder remmen als net niet slippen kan niet, dus als je met een gewoon remsysteem nog kunt slippen, waarom dan een aangepast.
Nogmaals, ik begrijp dat om slijtage technische en hitte redenen er in de autosport ander materiaal gebruikt wordt, maar dat heb je op de openbare weg toch absoluut niet nodig.
En wat dat verhaal van die porsches betreft, als je die gt3 op 4 thuiskomertjes zet, dan heb je ook niks meer aan die grote schijven, want harder remmen als de grip van de banden op het wegdek kun je niet, hoe goed je systeem ook is.
Maar misschien is er iemand die haarfijn uit kan leggen waarom dat het remsysteem groter moet worden als je meer power hebt.
Zo schijnt het althans te werken, alhoewel ik niet kan beredeneren waarom. Volgens mijn beredenering hangt je remsysteem alleen af van het gewicht van de wagen en de grootte van het raakvlak van de banden met de weg.