paar sub vraagjes

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
jeffrey
Contacteer:

Nou ben ik van plan om achterin mijn 5 Žt een en ander aan ice te gaan maken.

Ik zat te denken aan 2 subwoofers, merk weet ik nog niet, maar eerst maar eens wat vraagjes:
als je nou 2 subs hebt en deze in 1 kist wilt maken, is het dan beter dat je de kist in 2en verdeeld of een grote ruimte?
En op wat voor versterker sluit je zoiets aan, of, is het mogelijk om 2 subs op 1 versterker aan te sluiten? en zo ja Hoe? en wat voor versterker is daar dan het beste voor geschikt?(2 kanaals of 4)

waarschijnlijk voor de kenner niet de moeilijkste vragen, maar je kan me er erg mee helpen b.vd

Jeffrey
van marwijk passion
Tom
Moderator
Car: MB

waarom zat je eigenlijk te denken aan twee subs (speciale reden). Maar op jouw vragen weet Rob zeker antwoord (robclio).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marcel dLC

Je hebt voor elke sub 1 kanaal nodig, dus een 2-kanaals versterker is genoeg. Wil je er ook nog speakers op aansluiten dan kun je een 4 of meer kanaals versterker of meerdere versterkers nemen.

Van die kist weet ik niet zeker, bij mij zijn het in ieder geval 2 aparte delen.

Marcel
Dirk (CRX)

jeffrey schreef:als je nou 2 subs hebt en deze in 1 kist wilt maken, is het dan beter dat je de kist in 2en verdeeld of een grote ruimte?
En op wat voor versterker sluit je zoiets aan, of, is het mogelijk om 2 subs op 1 versterker aan te sluiten? en zo ja Hoe? en wat voor versterker is daar dan het beste voor geschikt?(2 kanaals of 4)
Twee subs in 1 kist, mag wel, mag ook beide gescheiden. Als je dubbelspoels subs neemt kun je deze + --> - --> + --> - en dan de buitenste twee plussen en minnen bruggen op een 2 kanaals versterker.. zodoende kom je uit op een 4 ohm last over die 2 kanalen en speelt elk kanaal 2 ohm (lager stabiel zijn de meeste versterkers niet) je kunt ook een 1ohm stabiel monoblok nemen, kost wel meer richting de hoofdprijs alleen zal ontzettend veel plezier hebben met 2 subs.

2 enkelspoels woofers hetzelfde verhaal.

2 dubbelspoels subs die je elke spoel appart wil laten spelen moet je echt meerdere versterkers gaan denken of hele stabiele monoblokken.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Robke
Car: Lexus IS250

Het is niet perse noodzakelijk om 2 gescheiden ruimtes te hebben, zolang als de kist dan maar wel gepoort is.

Het is afhankelijk van het merk en type woofer en natuurlijk muziekkeuze wat je ermee doet.
Wil je een wat diepere bas, moet je hem poorten, wil je een strakkere bas, dan moet je gesloten laten en 2 aparte ruimtes hebben.

Het is het beste om een mono vertserker te nemen, maar een goede 2 kanaals versterker die gebrugd 2 ohm stabiel is voldoende, dus moet hij stereo 1 ohm stabiel zijn.

Ik hoop dat ik het goed genoeg heb uitgelegd. :wink: :)
jeffrey
Contacteer:

Tom schreef:waarom zat je eigenlijk te denken aan twee subs (speciale reden). Maar op jouw vragen weet Rob zeker antwoord (robclio).
Laat ik het zo zeggen, ik had eigenlijk eerst een kist in gedachte, alleen het mooiste is als daar 2 subs in gaan. i.v.m de symmetrie.
Het gebruiken van 2 subs is daar dus uit voorgekomen, het het hoeft van mij niet een suuuuper geluid te geven. als het maar mooi wordt.
van marwijk passion
Dirk (CRX)

Foutje in mijn antwoord, 2 enkelspoels woofers moet inderdaad een 1ohm stabiele 2 kanaals hebben..
Tom
Moderator

zoals je zelf al zegt. Wil je hard dan moet je dus een gepoorte kist nemen en wil je strak dan houd je je kistje dicht
jeffrey
Contacteer:

robclio16V schreef:Het is niet perse noodzakelijk om 2 gescheiden ruimtes te hebben, zolang als de kist dan maar wel gepoort is.

Het is afhankelijk van het merk en type woofer en natuurlijk muziekkeuze wat je ermee doet.
Wil je een wat diepere bas, moet je hem poorten, wil je een strakkere bas, dan moet je gesloten laten en 2 aparte ruimtes hebben.

Het is het beste om een mono vertserker te nemen, maar een goede 2 kanaals versterker die gebrugd 2 ohm stabiel is voldoende, dus moet hij stereo 1 ohm stabiel zijn.

Ik hoop dat ik het goed genoeg heb uitgelegd. :wink: :)
ok zo komen we er wel...alleen hoe kom je er dan achter of de versterker( die ik ook nog moet aanschaffen) zogenaamd 1 ohm stabiel is? of staat dat er op?
van marwijk passion
Robke

Over het algemeen wordt het dan wel vermeld als hij zo stabiel is.
Dirk (CRX)

Yep is behoorlijk bijzonder als je 1ohm stabiel zijn, dus dat staat er dan BIJNA altijd wel op.. anders moet je je goed laten voorlichten.. Voor merken, tja, maar net wat je zelf wilt uitgeven, geef es een budget?

Denk je overigens wel over goede voorspeakers na, want daar moet het meerendeel van het geluid vandaan komen.. Niet uit de hoedenplank.. of je moet de hele dag achteruit zitten kijken :D

Voor de rest is een kofferbak van een GTT maar klein, ik had 2JBL subs in een gesloten kist en de ruimte was bijna vol.. Goed kijken naar JL audio subs of Polk, die kunnen in gesloten ruimtes ontzettend kleine kistjes hebben.. Prijs - Kwaliteitverhouding kijk naar den Emphaser Extreme T3 sub, speelt echt ontzettend mooi voor zijn geld.

Versterkers? Goede 1ohm stabiele 2 kanaals versterker? GROUND ZERO HYDROGINE :) echt superapparaat!!
Dirk (CRX)

Ground Zero Hydrogen GZHA2350x 1x800w RMS op 1ohm.

€ 399,=

kijk ook op http://www.hifipoint.nl

Voorspeakers? uhm, advies, neem die Focals die elders te koop staan op het forum, voor die prijs echt een ONTZETTEND mooie speaker, speelt alles heel mooi!!
Foeke

Hey dirk je moet je signature even wijzigen
<-------So you know don't mess with a Reno------->
jeffrey
Contacteer:

dan gelijk maar de volgende vraag, voor heb ik 2x 150 watt kenwood, met tweeters in de raam sierlijsten verwerkt.

En idd zoals het nu ingebouwd zit komt alle geluid van achteren.
ik heb de pioneer deh 7900 (dacht ik) met die dolfijnen e.d.

Nu kan je de voorspeakers direct op je cd
speler aansluiten( er zitten 4 aansluitingen op), maar je kan ook via een tulp ze via een versterker aansluiten. alleen probleem dan is dat je vanuit de versterker weer met draden naar voren moet. ( als de versterker achterin ligt)
Waar doe je dan in dit geval goed aan? toch via een versterker of gewoon op de radio zelf, en hoe zit dat met achter speakers?
want als je die daar ook op aansluit kan je denk ik voor en achter niet regelen(fader)?
Wie weet raad?
van marwijk passion
Robke

Het is belangrijker om meer geluid van voren te hebben, dat scheelt echt een hele hoop.
Het beste kun je wat meer geld investeren in een goede composet en achterin geen of wat goedkopere luidsprekers doen.

Het is natuurlijk altijd beter om je luidsprekers op een versterker aan te sluiten, een versterker heeft meer vermogen, een betere klank en een betere stabiliteit als een radio.
jeffrey
Contacteer:

amen, bedankt :wink: :wink:
van marwijk passion
bruno @af
Contacteer:

Tom schreef:zoals je zelf al zegt. Wil je hard dan moet je dus een gepoorte kist nemen en wil je strak dan houd je je kistje dicht
Dit wil ik direkt tegenspreken ...
Tom
Moderator

ga je gang............
cliomaniac

ik heb twee woofers op een kanaal zitten speelt redelijk hard tot best hard
if it isn't possible it is not impossible
Dirk (CRX)

Bruno? waarom wil je dat tegenspreken? een kistberekening heeft in gepoorte toestand een hogere SPL waarde t.o.v. een gesloten kist. Das puur theoretisch berekend.. Alleen is het wel zo dat je een gepoorte woofer niet te erg moet underpoweren (te weinig RMS vermogen versterker t.o.v. de woofer) anders is hij nog slechter controleerbaar en zal de woofer nogal snel overlijden..

En Cliomaniac, flinke versterker waar je op 1 kanaal 2 woofers hebt hangen, of kleine woofers :)
cliomaniac

2x 10" rockford = 136.7 db bij mr. oizo het vreemde is dat wanneer ik met mijn auto voorbij de electro zaken rij met de muziek vol open alle beelden gaan bewegen !
if it isn't possible it is not impossible
bruno @af
Contacteer:

Neen, ik wil alleen zeggen dat je met een gesloten kist ook 'hard' kan spelen ... :wink:
Robke

Het ligt er maar net aan wat je onder het begrip "hard" verstaat.
Wanneer een woofer diep speelt gaat hij voor het gevoel heel hard, doe je er dan mee aan SPL wedstrijden, dan schrik je hoe zacht hij gaat.

Als je een woofer wilt hebben die voor SPL doeleinden hard speelt, zul je een woofer moeten hebben die niet al te diep speelt, een diepe bas vraagt heel veel vermogen van je versterker en je accu('s).

Dus een woofer in een kleine, gesloten kist zal in theorie harder spelen als een woofer in een grotere, gepoorte kist. Voor je gevoel gaat de gepoorte harder, omdat hij dieper speelt.
Tom
Moderator

staan ook wel een paar leuke voorbeelden:

http://members.lycos.nl/caraudioforfanatics/resume.html
Roy
Moderator

Jeffrey ik heb hier nog een 15 inch sub met een 5 kanaals versterker liggen.

Misschien iets voor jou?
5 GT Turbo '88 GT5
RonaldClio16v
Contacteer:

Geef mij maar gewoon een dichte kist echt veel strakker geluid, of dit ook harder gaat is afhankelijk van de karakteristieken van de woofer. En je hoeft geen scheiding in een kist te maken tussen twee woofers als ze gelijk bewegen (dus zelfde woofers en niet stereo).
Kijk hier even voor meer uitleg.
http://www.mtx.com/caraudio/education/index.cfm
AT YOUR SERVICE
jeffrey
Contacteer:

is er hier iemand bekend met STEALTH woofers????
van marwijk passion
Dirk (CRX)

Ja, niet de beste woofers verkrijgbaar op de markt.. te koop in de Conrad gids...
RS

Ik heb ook een subje gemaakt (low budget)
2x 16cm Visaton woofer á 150w
een stapel MDF
en een Sub Filter
[img]http://members1.chello.nl/~r.smids01/image/sub.gif[/img]
is niet om wedstrijden mee te winnen of zo.
Maar speelt erg leuk en gaat lekker diep. :wink:
Foeke

om een burp met je sub te laten op wat voor frequentie kan je dat het beste doen???????
-Ray-
Contacteer:

een watte??
Immer wieder die verdammte Holländer
Foeke

@ Ray

Als je bij een db drag je db laat meten dan draai je niet gewoon even een nummertje van Marco V. Dan lijkt het mij dat je een bepaalde frequentie opzoekt van een bass en dat laat horen, het enige wat je hoort is burp :D snappie.

Of zit ik nu helemaal fout te denken
-Ray-
Contacteer:

ik draai sowieso nooit marco v ;)

nee ik begrijp je, wist alleen die term niet :D
Immer wieder die verdammte Holländer
jeffrey
Contacteer:

Nou gelijk maar het volgende dan, vandaag een aansluitset voor versterker gekocht. met daarbij 10m + kabel en 1,5m massa draad.
Nou heb ik me laten vertellen dat het beter is om je massa ook vanaf je accu te pakken i.p.v ergens in de achter bak, klopt dit of is het weer eens een onzin verhaal????????
van marwijk passion
Foeke

massa kabel moet je juist zo kort mogelijk houden dus niet vanaf je accu
Plaats reactie