Vraagje, wat is precies een doweled block?
K-tec noemt het op hun website:
KTR built 1397cc, lightened and balanced bottom end, ceramically coated internals, wire ringed liners, triple doweled block, KTR Level 3 gasflowed head with modified valves and seats, gas flowed inlet manifold, KTR.....
Heeft volgens mij iets met de ophanging te maken....
Wie biedt?
(r5gtt)Wie weet wat een "doweled" block is?
Mja, ze verzinnen wat die Engelsen...
Een ding weet ik wel, en dat is dat het te duur is
Een ding weet ik wel, en dat is dat het te duur is
Ze maken je wel lekker daar ... Mike...
een 'dowel' is, volgens mijn engelse collega, een hotuen pen die gebruikt word in houtverbindingen.
Voor binten in boerderijen enzo, je kent het wel.
Maar hij heeft geen idee wat dit zou kunnen betekenen in een auto-context.
Voor binten in boerderijen enzo, je kent het wel.
Maar hij heeft geen idee wat dit zou kunnen betekenen in een auto-context.
Hard eiken motorsteunen...
-
Kom op mensen......
Robert, Menno, Speedline dit moeten jullie toch weten? Internet levert dus ook niks op.....
Robert, Menno, Speedline dit moeten jullie toch weten? Internet levert dus ook niks op.....
Nouja, een dowel is dus inderdaad een deuvel, oftewel een stift die in een verbinding tussen twee vlakken word geplaats om afschuiving te voorkomen. Deze hoeven natuurlijk niet van hout te zijn. In een standaard R5 motorblok komen we deze dingetjes bijvoorbeeld tegen in de rand van het distributiedeksel (eentje rechts boven en 1 links onder). Maar verder dan deze twee kom ik zo snel niet. Ik kan me voorstellen dat je een dergelijke verbinding zou willen maken tussen de cilinderkop en het onderblok (?), maar waar je ruimte gaat vinden om zo'n stift te plaatsen zou ik echt niet weten.
Dowelen is naar mijn idee afdraaien van onderdelen. Flywheel doweling wordt veel gedaan. Doweling kan ook uitboren zijn. Gaten maken.
Flywheel doweling lijkt mij dus het aanbrengen van deuvels in de verbinding tussen krukas en vliegwiel, zodat de bouten niet alle moment hoeven op te nemen. Kennelijk willen de bouten het nog wel eens begeven bij hoog vermogen-motorblokken (hoewel die engelsen wel meer dingen verkopen die je niet nodig hebt, maar dat is een andere discussie)...
Dat kan ook, want het doweling werdt genoemd met het balanceren...