[R5gtt] Probleem koeling, zie inhoud topic.
ja maar als je gewoon bijvult met het vloeistoftankje BOVEN het niveau van de ontluchtingsnippels, gaat sowieso alle lucht eruit. Dus dan hoef je helemaal niet te blazen! Doe je dit ook nog met lopende motor, voorkom je dat een luchtbel bovenin de kachel blijft zitten.
Nee dat valt reuze mee, het loopt er wel redelijk hard uit maarja wat boeit dat? Wel niet lang wachten anders brand je je als je de nippel er weer in wil draaien 

Huh? Er loopt wat koelvloeistof van de slang af op de grond, even met een doekje... Die zooi is maar koelvloeistof
Ik zie er iig nix van onder de kap.

Heb jij een spuitert!
stationair valt het echt wel mee, straaltje komt niet verder dan 1cm omhoog.

Heb ik bij mij ook een keer gedaan. Nou het knalde er aardig uit hoor. 

He! nu is die weer rood.
Jaja...het ongelofelijke is gebeurd: m'n R5GTT Phase 1 koelt weer normaal. Iemand van Renault Nederland uit Amsterdam kwam een kijkje nemen bij de garage waar ik m in onderhoud heb, had een paar tipz en heeft de hele handel gifixed in ca. 1,5 uurt tijd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Probleem:
M'n r5 koelde niet meer stationair met de radiator fan. (met veel stationaire toeren wel af en toe).
Effect:
Stationair motor binnen 5 minuten aan de kook.
Voorwerk:
Nieuwe motor (Frankrijk:september 2002) custom build. (ca 1100 euro..slik)
Opvallend:
Koelwater thermometer klimt snel op en zakt weer en stijgt weer..erg onregelmatig. Dit wijst op luchtbellen in koelsysteem. Fan slaat niet aan. Met veel toeren (stationair) kan de fan aanslaan.
Opslossing 1:
Ph1 had als eerste watergekoelde turbo. Voor de turbo moet een doseur zitten (3mm). Als deze er niet zit is er te weinig stroming door de turbo en kookt het water voordat het retour is.
Oplossing 2:
Sommige garages kunnen alleen de verkeerde kachelslang krijgen. dit is een dubbele slang welke aan elkaar zitten. Deze bevat echter maar 1 ontluchtingsnippel. Dit moeten er 2 zijn.
Koop 1 zo'n dubbele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en snij deze van elkaar los. Plaats de kant met nippel VOOR de waterpomp. houd de andere appart. Koop een enkele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en plaats deze aan de achterzijde van de waterpomp. De slangen dienen naast erkaar te lopen. ontlucht het systeem met de 3 ontluchtingsnippels (kachelslang 2x en 1x radiatorslang). Problem solved.
Op m'n site staat een foto..(klik op het linkje "problemen".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Probleem:
M'n r5 koelde niet meer stationair met de radiator fan. (met veel stationaire toeren wel af en toe).
Effect:
Stationair motor binnen 5 minuten aan de kook.
Voorwerk:
Nieuwe motor (Frankrijk:september 2002) custom build. (ca 1100 euro..slik)
Opvallend:
Koelwater thermometer klimt snel op en zakt weer en stijgt weer..erg onregelmatig. Dit wijst op luchtbellen in koelsysteem. Fan slaat niet aan. Met veel toeren (stationair) kan de fan aanslaan.
Opslossing 1:
Ph1 had als eerste watergekoelde turbo. Voor de turbo moet een doseur zitten (3mm). Als deze er niet zit is er te weinig stroming door de turbo en kookt het water voordat het retour is.
Oplossing 2:
Sommige garages kunnen alleen de verkeerde kachelslang krijgen. dit is een dubbele slang welke aan elkaar zitten. Deze bevat echter maar 1 ontluchtingsnippel. Dit moeten er 2 zijn.
Koop 1 zo'n dubbele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en snij deze van elkaar los. Plaats de kant met nippel VOOR de waterpomp. houd de andere appart. Koop een enkele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en plaats deze aan de achterzijde van de waterpomp. De slangen dienen naast erkaar te lopen. ontlucht het systeem met de 3 ontluchtingsnippels (kachelslang 2x en 1x radiatorslang). Problem solved.
Op m'n site staat een foto..(klik op het linkje "problemen".
Jaja...het ongelofelijke is gebeurd: m'n R5GTT Phase 1 koelt weer normaal. Iemand van Renault Nederland uit Amsterdam kwam een kijkje nemen bij de garage waar ik m in onderhoud heb, had een paar tipz en heeft de hele handel gifixed in ca. 1,5 uurt tijd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Probleem:
M'n r5 koelde niet meer stationair met de radiator fan. (met veel stationaire toeren wel af en toe).
Effect:
Stationair motor binnen 5 minuten aan de kook.
Voorwerk:
Nieuwe motor (Frankrijk:september 2002) custom build. (ca 1100 euro..slik)
Opvallend:
Koelwater thermometer klimt snel op en zakt weer en stijgt weer..erg onregelmatig. Dit wijst op luchtbellen in koelsysteem. Fan slaat niet aan. Met veel toeren (stationair) kan de fan aanslaan.
Opslossing 1:
Ph1 had als eerste watergekoelde turbo. Voor de turbo moet een doseur zitten (3mm). Als deze er niet zit is er te weinig stroming door de turbo en kookt het water voordat het retour is.
Oplossing 2:
Sommige garages kunnen alleen de verkeerde kachelslang krijgen. dit is een dubbele slang welke aan elkaar zitten. Deze bevat echter maar 1 ontluchtingsnippel. Dit moeten er 2 zijn.
Koop 1 zo'n dubbele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en snij deze van elkaar los. Plaats de kant met nippel VOOR de waterpomp. houd de andere appart. Koop een enkele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en plaats deze aan de achterzijde van de waterpomp. De slangen dienen naast erkaar te lopen. ontlucht het systeem met de 3 ontluchtingsnippels (kachelslang 2x en 1x radiatorslang). Problem solved.
Op m'n site staat een foto..(klik op het linkje "problemen".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Probleem:
M'n r5 koelde niet meer stationair met de radiator fan. (met veel stationaire toeren wel af en toe).
Effect:
Stationair motor binnen 5 minuten aan de kook.
Voorwerk:
Nieuwe motor (Frankrijk:september 2002) custom build. (ca 1100 euro..slik)
Opvallend:
Koelwater thermometer klimt snel op en zakt weer en stijgt weer..erg onregelmatig. Dit wijst op luchtbellen in koelsysteem. Fan slaat niet aan. Met veel toeren (stationair) kan de fan aanslaan.
Opslossing 1:
Ph1 had als eerste watergekoelde turbo. Voor de turbo moet een doseur zitten (3mm). Als deze er niet zit is er te weinig stroming door de turbo en kookt het water voordat het retour is.
Oplossing 2:
Sommige garages kunnen alleen de verkeerde kachelslang krijgen. dit is een dubbele slang welke aan elkaar zitten. Deze bevat echter maar 1 ontluchtingsnippel. Dit moeten er 2 zijn.
Koop 1 zo'n dubbele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en snij deze van elkaar los. Plaats de kant met nippel VOOR de waterpomp. houd de andere appart. Koop een enkele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en plaats deze aan de achterzijde van de waterpomp. De slangen dienen naast erkaar te lopen. ontlucht het systeem met de 3 ontluchtingsnippels (kachelslang 2x en 1x radiatorslang). Problem solved.
Op m'n site staat een foto..(klik op het linkje "problemen".
Maar ik heb een luchtgekoelde turbo. Dus wat hierboven staat geldt niet voor mij. denk ik.
Waarneming: Ik zag laats 1 duppel koelvloeistof rechts onder mijn middenconsole vandaan komen.
Dat vind ik geen leuk teken. Kan dat betekenen dat mij kachel lek is?? Of kan 1 zo'n duppel overal vandaan komen?
Waarneming: Ik zag laats 1 duppel koelvloeistof rechts onder mijn middenconsole vandaan komen.
Dat vind ik geen leuk teken. Kan dat betekenen dat mij kachel lek is?? Of kan 1 zo'n duppel overal vandaan komen?
He! nu is die weer rood.
Hmmm, das knap. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je motor warm is. In ieder geval dusdanig wam dat je thermostaat open staat, anders kun je het grootste gedeelte van je systeem niet ontluchten.Tom schreef:ik moet wel toegeven dat ik toen ontlucht heb met een koude motor
Nog iets.
ik merkte net toen ik op de snelweg reed.(het regende)
Zodra ik me fan constant aan deed, liep me temp na een tijdje gewoon op. Zodra ik hem weer uitdeed ging me temp weer omlaag???
hoe kan dit?? draait me fan de verkeerde kant op ofzo? of zit hij verkeerd om?
beetje vaag.
ik merkte net toen ik op de snelweg reed.(het regende)
Zodra ik me fan constant aan deed, liep me temp na een tijdje gewoon op. Zodra ik hem weer uitdeed ging me temp weer omlaag???
hoe kan dit?? draait me fan de verkeerde kant op ofzo? of zit hij verkeerd om?
beetje vaag.
He! nu is die weer rood.
Nou als jij rijd staat je fan stil, dan kan de wind er vrij doorheen stromen, zodra jij snelwegsnelheden rijd zijn deze veel hoger dan de luchtsnelheid die je fan kan genereren. Omdat die snelheid veel groter is gaat je fan een bariere vormen.
Dus gewoon uit laten op de snelweg
Dus gewoon uit laten op de snelweg

nou me fan draait dus de verkeerde kant op
hij draait naar rechts, en blaast dus de lucht tegen de radiateur. Ik denk dat we 2 draadjes omgedraait hebben
, lekker dom
maar ik ga de draadjes dan maar weer ff snel omdraaien. en dan hopen dan me koeling beter is.
en anders gaan we de kachelrad maar is nazien.

hij draait naar rechts, en blaast dus de lucht tegen de radiateur. Ik denk dat we 2 draadjes omgedraait hebben

maar ik ga de draadjes dan maar weer ff snel omdraaien. en dan hopen dan me koeling beter is.

en anders gaan we de kachelrad maar is nazien.

He! nu is die weer rood.
Dus toch!_Martijn_ schreef:nou me fan draait dus de verkeerde kant op![]()
hij draait naar rechts, en blaast dus de lucht tegen de radiateur. Ik denk dat we 2 draadjes omgedraait hebben, lekker dom
maar ik ga de draadjes dan maar weer ff snel omdraaien. en dan hopen dan me koeling beter is.
![]()
en anders gaan we de kachelrad maar is nazien.

Don't walk the grass... smoke it
ja, klote zooi. maarja, dit is niet heel erg gelukkig. ff twee draadjes omdraaien, en gaa met die banaan.
He! nu is die weer rood.
die theorie houd weinig steek hoor,dat hij verkeerd is aangesloten en dus nie,koelen klopt,maar als hij goed aangesloten is en fan aanzet bij snelweg gebruik dan nog warm word is er wel wat anders mis.Steven (Fiets) schreef:Hmm ok mijn theorie klopt wel maar zou je niet extreem moeten merken...
Wel stom dat ie ooit andersom aangesloten is dan... Anyway op de snelweg heb je weinig aan je fan...
maar is wel waar bij snelweg gebruikk heb je weinig aan die fan(boven de 120)
kan het veel in temp schelen, dat je fan de verkeerde kant op draait?
He! nu is die weer rood.
kan wel ja,er komt nie genoeg koeling binnen he en de warmte kan nie goed weg,dus resultaat temperatuur omhoog_Martijn_ schreef:kan het veel in temp schelen, dat je fan de verkeerde kant op draait?
ik hoop dat het zodanig veel scheeld dat ik dan van het koelings probleem af ben.
He! nu is die weer rood.
ik nie en ik hoop hij(Martijn) ook nie,als hij slim is!Steven (Fiets) schreef:Hoezo rijd jij altijd met je fan aan op de snelweg?
dat deed ik eerst wel
ik dacht dat hij dan wel koeler zou worden?
eerst liep de temp namelijk ook op de snelweg op.
ik dacht dat hij dan wel koeler zou worden?

eerst liep de temp namelijk ook op de snelweg op.
He! nu is die weer rood.
nie op de snelweg,heeft geen nut bij snelweg of snelheden van meer dan 100km per uur_Martijn_ schreef:dat deed ik eerst wel
ik dacht dat hij dan wel koeler zou worden?
ok dan weet ik dat ook weer.
He! nu is die weer rood.
zeg staat van radiator????en wat termostaat heb je gemonteerd??
_Martijn_ schreef:Mijn koeling probleem is nog steeds niet helemaal over.
Al vervangen:
Thermostaat 72 graden
Radiateur.
Alle koelvloeistof.
Ik heb een handmatige fan schakelaar.
Ik heb telkens lucht.
het een luchtgekoelde turbo.

He! nu is die weer rood.
ah ok,heb het gemist,maar phase1 turbo dus,tja das altijd wat moeilijker te koelen geweest.Steven (Fiets) schreef:_Martijn_ schreef:Mijn koeling probleem is nog steeds niet helemaal over.
Al vervangen:
Thermostaat 72 graden
Radiateur.
Alle koelvloeistof.
Ik heb een handmatige fan schakelaar.
Ik heb telkens lucht.
het een luchtgekoelde turbo.
maar is doenbaar,andere radiator van een diesel,met aparte oliekoeler.koelt alles nog beter
ik heb al een aparte olie koeler. en ik had eerst een andere rad. een kopere, van een diesel ofzo. maar nu heb ik weer een gewone. want die andere was stuk.
dus ff uitproberen, nadat die fan goed is.
en ander kan het alleen nog maar me waterpomp en me kachel zijn denk ik.
maar me waterpomp is volgens mij ook goed.
want als ik me ontluchtdopjes open zet met lopende motor dan spuit het koelvloeistof eruit. Dat betekende volgens mij dat je waterpomp goed is.
en omdat ik laats 1 druppeltje groene bende onder me middenconsole vandaan zag komen, kan er misschien iets mat die kachel aan de hand zijn. dat lijkt me allen niet echt leuk.
dus ff uitproberen, nadat die fan goed is.
en ander kan het alleen nog maar me waterpomp en me kachel zijn denk ik.
maar me waterpomp is volgens mij ook goed.
want als ik me ontluchtdopjes open zet met lopende motor dan spuit het koelvloeistof eruit. Dat betekende volgens mij dat je waterpomp goed is.
en omdat ik laats 1 druppeltje groene bende onder me middenconsole vandaan zag komen, kan er misschien iets mat die kachel aan de hand zijn. dat lijkt me allen niet echt leuk.

He! nu is die weer rood.