elektro-magnetische klepstoters

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
RO 16v

Wie kan mij uitleggen hoe het werkt en wat het voordeel hiervan is tenopzichte van hydrolische klepstotoers?

Is dit een nieuwe uitvinding of wordt het al toegepast bij verschillende merken?
Hans R.

Hoe het werkt zou ik niet weten.

Maar een voordeel zou kunnen zijn dat je een variabele kleptiming kunt creeren.

De kleppen zijn namelijk niet meer afhankelijk van een mechanische aandrijving.
Marcel B.

Ik denk ook dat het minder snel stuk gaat
Don't walk the grass... smoke it
Riël
Über-Spammer

dat denk ik niet...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
bruno @af
Contacteer:

Gezien het uur van vorige posts vraag ik ... Slapen jullie nooit :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Riël
Über-Spammer

:) net trug van stappe .. nu weer wakker, duidelijk :D
Haas
Car: Megane RS

RO 16v schreef:Wie kan mij uitleggen hoe het werkt en wat het voordeel hiervan is tenopzichte van hydrolische klepstotoers?

Is dit een nieuwe uitvinding of wordt het al toegepast bij verschillende merken?
je bedoelt zeker electromagnetische??
speedline

De elektro magnetische klepstoters worden toegepast door Bmw in een speciale proefmotor. Dus nog NIET in een productiemotor. Er zijn nog teveel nadelen die moeten worden opgelost met uit te ontwikkelen systemen.

Een andere constructie maar hetzelfde principe van inlaatkleppen met smoorfunctie gebruikt BMW bij haar Valvetronic motoren. Dit zijn de 1.8 liter 4-cilinder in lijn en alleen de V8Žen uit de nieuwe 7-serie. Dit zijn dus andere varianten als in de huidige 5-serie.

Het voordeel van volledig variabele lifthoogte is dat de smoorfunctie kan worden overgenomen door de inlaatkleppen! Bij de 4-cilinder is de kleplift traploos variabel tussen 0 en 9.7mm en de versteltijd tussen minimum en maximum is 300ms! De nokkenassen kennen een zelfde versteltijd van 60° in 300ms!

Omdat wordt uitgegaan van een motor met BMWŽs doppel VANOS (variabele nockenwellen steurung) techniek kan zowel het openingsmoment, de openingsduur als de openingsafstand volvariabel worden geregeld.

De gasklep kan dus in principe vervallen. De motor heeft dus vooral onder deellast een substantieel hoger rendement.
Op alle motoren zijn één of twee noodgaskleppen aanwezig. Deze is voor noodloopprogrammaŽs en het ontluchten van het actief koolfilter (benzinedamp uit tank).

Deze motoren kunnen dus net zo vrij aanzuigen als een Dieselmotor, alleen het extra rendement uit de bij een Dieselmotor hogere compressieverhouding is niet beschikbaar. Al kan wel de compressieverhouding naar een hoger niveau dan gebruikelijk worden getild.

Een andere wetenswaardigheid is dat 4-cilinder motoren op een brandstofbesparende 5W/30 motorolie draaien met een High Temperature High Shear HTHS-waarde van <2.5MPas. Deze nieuwe soort motoroliën mogen niet gebruikt worden in enige andere BMW motor. Ik zal op termijn in "motorolietalk" hier een apart topic aan wijden. N.b.: Deze oliekeuze heeft NIETS met de valvetronic techniek te maken maar met de motorconstructie die dit mogelijk maakt.

In de formule 1 passen ze een vergelijkbaar pneumatisch principe toe ! Dit tov de elektromagnetische klepstoters. En dus NIET de Valvetronic technologie van BMW !

vr/gr

Speedline

P.s.: verander de Topic naam ff in elektro-magnetisch voor de correctheid...
Laatst gewijzigd door speedline op ma 9 dec 2002 0:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Je kunt op deze manier ook hogere toerenaantallen bereiken omdat het princiepe "zwevende kleppen" vrijwel opgelost kan worden, de aansturing is namelijk veel directer en zeker veel meer onder controle te houden. Daarom zoals MR. Speedline al zegt, wordt in de formule 1 ook pneumatiek gebruikt voor het aansturen van de kleppen, nu begrijpen jullie ook waarom de motoren daar 19.000 toeren kunnen draaien :)
Derby

Er bstaan ook volledig elektrische kleppen. BMW gebruikt nog steeds een nokkenas. Ze hebben alleen een traploze verstelling.
Er wordt al proef gedraaid met volledig elek. kleppen zonder nokkenas. Met magnetisme. Is sneller, zuininger, precies, en heeft geen last van zweven.
Het werkt vrij goed. Grote klep opening mogelijk. Kleppen onafhankelijk openen.
Er is een probleem, het lawaai. Het lawaai schijnt verschrikkelijk te zijn. Vooral op hoge toeren.

Derby
Anonymous

Derby schreef:Er bstaan ook volledig elektrische kleppen. BMW gebruikt nog steeds een nokkenas. Ze hebben alleen een traploze verstelling.
Er wordt al proef gedraaid met volledig elek. kleppen zonder nokkenas. Met magnetisme. Is sneller, zuininger, precies, en heeft geen last van zweven.
Het werkt vrij goed. Grote klep opening mogelijk. Kleppen onafhankelijk openen.
Er is een probleem, het lawaai. Het lawaai schijnt verschrikkelijk te zijn. Vooral op hoge toeren.

Derby
Dat zei ik ook al ;)
Derby

Mooi sta ik niet alleen. :)
Steven
Car: M536

Das wel vet want je kan de timing dan optimaal maken en in principe een bijna vlakke lijn produceren.
Als dat eenmaal ontwikkelt is, gaat er een hele nieuwe wereld open..
Matijs
Contacteer:

Moet ook wel, anders rijden we over vijf jaar allemaal in een TDI :-*
Steven
Car: M536

Idd daar ben ik ookal bang voor....

Die stink TDi's beginnen al een behoorlijke plaag te vormen op de snelweg... Nouja goeie reden om nog eens naar de motoriek te kijken van het GT'tje 8)
Derby

Die stink TDi's beginnen al een behoorlijke plaag te vormen op de snelweg... Nouja goeie reden om nog eens naar de motoriek te kijken van het GT'tje
Ach met een uurtje sleutelen moet het er in kunnen toch :)
Nee dat duurt nog even voordat het ge introduceerd wordt. en dan waarschijnlijk eerst op het merk met de ster. Tegen de tijd dat het beschikbaar is voor de gewone man rijden we allemaal in zo'n elektrische naaimachines aangedreven door water.

Derby
Riël
Über-Spammer

Ik geloof dat er toch een immense power op die electrische 'klepstoters' moet staan, niet?
Derby

Ik geloof dat er toch een immense power op die electrische 'klepstoters' moet staan, niet?
uiteraard. Maar zo als bij (bijna) alles. er is altijd een oplossing voor. Andere materialen. Er is niet meer zo iets als een stoter. De klep zweeft in een magneet die wanneer die bekrachtigd wordt alles binnen het magn. veld weg duwt. Er is wel een vreselijk grote kracht maar aleen op de klep zelf. Verder geen slijtage onderdelen.

Derby
Riël
Über-Spammer

Ja ok, maar waar halen we de elec. energie vandaan? Er zal toch een enorme versnelling plaats moeten vinden, en de klep moet ook als ie open staat, tegengehouden worden door diezelfde kracht. Moeilijk voor te stellen als een magnetisch veld.
Derby

Hallo. het de 21ste eeuw. Alles gaat elektrisch. De dynamo's van vroeger voldoen al lang niet meer. Men wil niet voor niet naar 42 volt. Dan kan men dunnere bekabeling gebruiken want het neemt tegenwoordig toch wel veel gewicht voor zijn rekening.
De kleppen is het zelfde principe als bij de huidige injector. De naald wordt d.m.v. een magn. veld op en neer bewogen en omhoog gehouden. Tegen een veer spanning in. En je kan een hoop kracht op wekken met magnetisme. Maar je moet niet vragen wat het gaat kosten en wegen. Mensen willen meer voor minder. Dus wil je voorlopig nog, weinig hoeven betalen aan wegenbelasting zou ik nog even in de gtt blijven rijden

derby
Riël
Über-Spammer

Derby schreef:...zou ik nog even in de gtt blijven rijden

derby

Dat sowieso :)
RO 16v

Tankx voor de reacties.

Dus hier kan ik uit opmaken.

De voordelen:
- Geen zwevende kleppen meer.
- Reageert directer.
- Minder slijtage.
- Grote klep opening mogelijk.
- De kleppen kunnen onafhankelijk openen.

De nadelen:
- 42v
- Veel lawaai op hoge toeren.

Misschien een rare vraag maar worden door het magnetisch veld niet de kleine metaal restjes van de slijtage aangetrokken en kan deze daar gaan ophopen???

Hoe werkt het pneumatische systeem dan precies?? met luchtdruk toch maar dat is toch niet zo precies??

Nou hoorde ik laatst dat Renault in de F1 ook elekto- magnetische kleppen gebruikt of is dat gewoon pneumatisch?
Menno

DE grote reden dat we elektrisch bediende kleppen willen, is de mogelijkheid om de gasklep overboord te gooien, en daarmee 't rendement van de motor fors omhoog te brengen.

Leuke bijgaande reden is dat je voor elk toerental (en belasting) een optimale timing kan verzinnen, voor een optimaal koppel.

De rest van de redenen zijn bijzaken, en heeft 't voornamelijk nadelen. Geluid, afmetingen, benodigde electronica (de exemplaren die ik gezien heb hadden een besturingskast zo groot als 2 kratten bier), benodigd vermogen!!!!!

De tendens lijkt trouwens om 't alleen voor de inlaatkant te gebruiken. Daar heb je de minste problemen, en 't meeste effect.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Als je dan alleen de inlaatkant wil gebruiken, volstaan dan geen injectors met een heel hoog debiet, die al gevormd MENGSEL inspuiten? De mate van verrijking kan dan eventueel net ervoor gebeuren, of: 2 injectors, 1 met lucht en 1 met benzine. Je kan met de opstelling van deze 2 dan ook heel mooi de swirl verzorgen... of is dit ook al geprobeerd?
Derby

als het al geintroduceerd wordt dan toch zeker met directe inspuiting. En de hoeveelheid brandstof hangt van veel factoren af. brandstof druk grote van de naald. En de swirl moet toch echt van het inlaat kanaal komen. Wat trouwens weer ongunstig is i.v.m. weerstand.

derby
Plaats reactie