[R5GTT]Dubbele carb.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Riël
Über-Spammer

Ik was wat aan't stoeien in mijn hoofd over het verminderen van het drukverlies over de carborateur. Verschillende opties: grotere venturi, dubbele weber... maar een dubbele originele carb moet ook kunnen. De plaatsing zal ik wel klaar krijgen, alleen vraag ik me af in wat voor problemen ik ga komen mbt mengselverhouding.

De stroming door de venturi zal dus halveren, maar de druk blijft hetzelfde. Ik weet niet precies hoe een gtt carb werkt, het zal geen gewoon venturi-aanzuig-carbje zijn. Volgas is dus in principe volgas per carb, maar voor de carb zelf lijkt het half toerental met volle druk... boeit dit wat?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Contacteer:

Ik heb er ook na gekeken of ik twee org.carbs kwijd kon op het spruitstuk, maar dat valt vies tegen qwa ruimte. En dan zit je nog met het probleem dat je de gaskleppen precies gelijk moet laten lopen en het afstellen daar van is ook al niet zo simpel. Daar moet je twee meters voor hebben. Dan zit je nog met het probleem dat je de lucht moet verdelen, en dan wel gelijk. Waarom niet gewoon een dubbelen carb? Dat leek mij toen ook de beste/makelijkste oplosing!

Wat belangerijk is dat je genoeg luchtstroming hebt zodat je venturi op gang komt. Te klein, veel weerstand en de carb. kan dan ook overstromen(te veel bezine). Te groot, venturi komt niet op gang.( tewiening bezine) Maar dat is een mooie :-* zoektocht, en i kan het weten! :lol: :lol:

Maar ander kijk hier maar eens, er is al veel over gesproken. "hier"

S :D nder
Laatst gewijzigd door Sander op vr 29 nov 2002 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Daaf (Davy)

Riël schreef:Ik was wat aan't stoeien in mijn hoofd over het verminderen van het drukverlies over de carborateur. Verschillende opties: grotere venturi, dubbele weber... maar een dubbele originele carb moet ook kunnen. De plaatsing zal ik wel klaar krijgen, alleen vraag ik me af in wat voor problemen ik ga komen mbt mengselverhouding.

De stroming door de venturi zal dus halveren, maar de druk blijft hetzelfde. Ik weet niet precies hoe een gtt carb werkt, het zal geen gewoon venturi-aanzuig-carbje zijn. Volgas is dus in principe volgas per carb, maar voor de carb zelf lijkt het half toerental met volle druk... boeit dit wat?
K

Kijk hier eens naar :) Dubbele Weber. Kant en klaar te koop in Engeland. Kost maar 1000 euro inclusief montage!

[img]http://www.r5turbo.org/images/weber-4.jpg[/img]

[img]http://www.r5turbo.org/images/weber-1.jpg[/img]

Leuk, ben ik zeker van plan met mijn 5je
Riël
Über-Spammer

Sander schreef:Ik heb er ook na gekeken of ik twee org.carbs kwijd kon op het spruitstuk, maar dat valt vies tegen qwa ruimte. En dan zit je nog met het probleem dat je de gaskleppen precies gelijk moet laten lopen en het afstellen daar van is ook al niet zo simpel. Daar moet je twee meters voor hebben. Dan zit je nog met het probleem dat je de lucht moet verdelen, en dan wel gelijk. Waarom niet gewoon een dubbelen carb? Dat leek mij toen ook de beste/makelijkste oplosing!

Wat belangerijk is dat je genoeg luchtstroming hebt zodat je venturi op gang komt. Te klein, veel weerstand en de carb. kan dan ook overstromen(te veel bezine). Te groot, venturi komt niet op gang.( tewiening bezine) Maar dat is een mooie :-* zoektocht, en i kan het weten! :lol: :lol:

S :D nder[/url]

De gaskleppen gelijk krijgen is het probleem niet, precies gelijke afstelling van de 2 zal ook niet veel uitmaken, het wordt toch gemengd. Je kan er rustig 1 rijker zetten en de ander wat minder. Denk ik..!

Of ik genoeg flow krijg ... Had jij daar echt last van? Ik denk dat (zeker met wat hogere druk) ik nog genoeg flow over zal houden (evenveel als op het halve max toerental). Een normale carb zou werken, deze regelt bij 2x zoveel lucht 2x zoveel benzine. Dus 2x zo weinig: zelfde liedje. 2 carbs zou dan makkelijk gaan. Maar ik weet niet wat de carborateur met de volle turbodruk druk op zijn pens doet, want die heeft elke carb wel weer!

Edit:
Heb nog es het topic gelezen: jij had met je weber ook genoeg flow:
Sander schreef:Misschien draai ik ze nog wel wat groter, maar ik denk het niet. Moet het even bekijken, want ik moet niet te ver gaan anders moet ik weer nieuwe maken! Ze zijn nu ongeveer 24,4 mm. Ik heb ze 24 mm geboord, maar 24,4 mm meet ik met de schuifmaat. Origineel is de carb. is met een 25mm venturie uitgevoerd. Dus heb ik nu twee keer zoveel carb. en dat moet voldoende zijn denk ik!

S:Dnder
De venturi van de gtt is gewoon 25 mm da's evenveel als jouw aangepaste venturi's!!
Ik heb een gevoel dat het kan werken, bevestiging op 't spruitstuk is wel te maken.
Sander
Contacteer:

Riël schreef:
Sander schreef:Ik heb er ook na gekeken of ik twee org.carbs kwijd kon op het spruitstuk, maar dat valt vies tegen qwa ruimte. En dan zit je nog met het probleem dat je de gaskleppen precies gelijk moet laten lopen en het afstellen daar van is ook al niet zo simpel. Daar moet je twee meters voor hebben. Dan zit je nog met het probleem dat je de lucht moet verdelen, en dan wel gelijk. Waarom niet gewoon een dubbelen carb? Dat leek mij toen ook de beste/makelijkste oplosing!

S :D nder[/url]

De gaskleppen gelijk krijgen is het probleem niet, precies gelijke afstelling van de 2 zal ook niet veel uitmaken, het wordt toch gemengd. Je kan er rustig 1 rijker zetten en de ander wat minder. Denk ik..!

Of ik genoeg flow krijg ... Had jij daar echt last van? Ik denk dat (zeker met wat hogere druk) ik nog genoeg flow over zal houden (evenveel als op het halve max toerental). Een normale carb zou werken, deze regelt bij 2x zoveel lucht 2x zoveel benzine. Dus 2x zo weinig: zelfde liedje. 2 carbs zou dan makkelijk gaan. Maar ik weet niet wat de carborateur met de volle turbodruk druk op zijn pens doet, want die heeft elke carb wel weer!

Edit:
Heb nog es het topic gelezen: jij had met je weber ook genoeg flow:
Sander schreef:Misschien draai ik ze nog wel wat groter, maar ik denk het niet. Moet het even bekijken, want ik moet niet te ver gaan anders moet ik weer nieuwe maken! Ze zijn nu ongeveer 24,4 mm. Ik heb ze 24 mm geboord, maar 24,4 mm meet ik met de schuifmaat. Origineel is de carb. is met een 25mm venturie uitgevoerd. Dus heb ik nu twee keer zoveel carb. en dat moet voldoende zijn denk ik!

S:Dnder
De venturi van de gtt is gewoon 25 mm da's evenveel als jouw aangepaste venturi's!!
Ik heb een gevoel dat het kan werken, bevestiging op 't spruitstuk is wel te maken.
Maar ook mijn carb. heeft nog kleine propjes. Je moet gewoon kiezen! Klein venturi's loopt hij beter onder in, maar heb je boven dan wel genoeg is dan de vraag. en ander zom! :lol: :lol:

Het is niet zo simpel allemaal, je loopt altijd tegen problemen aan.

Sander
Contacteer:

Bekijk deze maar eens goed:
[img]http://www.gt-performance.com/Leistung/ ... chweis.jpg[/img]

[img]http://www.renault-tuning.nl/~rtc060/grafiektest.JPG[/img]

Bekijk maar eens goed naar het onder gebied. Dat je vaak het probleem. En om alles goed af te stellen kost je dat veel tijd op de "bank" en bank = veel geld. 1000 euro voor dat systeem van TTS is niet veel geld!!! En ze gebruiken een "32/34 Weber Twin choke carb". Het heeft mij meer geld je kost! :lol:

edit by ploegah - plaatje is te breed heb er ff een linkje van gemaakt[/img]
Laatst gewijzigd door Sander op ma 2 dec 2002 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Ach ja leuk idee is het wel. Mogelijkheid is om bij deellast 1 carb gewoon af te sluiten. mmm idee! Vollast 2e carb OPEN vroeoeoem .. :p
Matijs
Contacteer:

Sander schreef:1000 euro voor dat systeem van TTS is niet veel geld!!! En ze gebruiken een "32/34 Weber Twin choke carb". Het heeft mij meer geld je kost! :lol:

Dat is dus de carburateur die op de R5 GTS 1.4 van mijn broertje ook zit! Lijkt me knap lastig daar een beetje leuke druk mee te rijden...
En afstellen is niet alleen een kwestie van tijd (=geld), maar zeker ook van ervaring. En een goede carburateur! Ik heb het al duizend keer gezegd: neem een Dellorto i.p.v. een Weber. Maarja, niemand schijnt te willen luisteren. De Dellorto is een doorontwikkeling van de Weber, en bied, naast betere kwaliteit en betere aanpasbaarheid voor turbogebruik, veel meer afstelmogelijkheden om een gelijkmatige brandstofvoorziening te garanderen bij elk toerental, elke belastingstoestand en elke druk. Dus nooit meer een carb die te rijk staat afgesteld omdat hij anders bij maximale turbodruk te arm loopt, geen slecht oppakkende motor omdat de carburateur geen gehoor geeft bij atmosferisch rijden, etc etc.
Zodra mijn auto naar behoren functioneerd zullen we eens kijken of ik gelijk heb >-)

Tipje van de sluier:
Mijn GTT zal worden voorzien van een van de twee Dellorto's van deze kever.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/TurboBlok_small.jpg[/img]
En als twee keer een dubbele Dellorto DRLA 40 met 34mm venturi's werkt op 1900cc, dan moet eentje met 32mm venturi's het toch zeker doen op 1400cc!

P.S. nog een kleine tip om de kosten te drukken: Koop geen nieuwe carburateur, maar een tweedehands. De carburateur moet toch helemaal aangepast en herbouwd worden om geschikt te worden gemaakt voor turbogebruik.

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Budel_b ... _small.jpg[/img] Seeing is believing!
Sander
Contacteer:

De Weber die ik gebruikt heb is geschikt om met overdruk te rijden, dus die hoeft niet aangepast te worden.
veel meer afstelmogelijkheden om een gelijkmatige brandstofvoorziening te garanderen bij elk toerental, elke belastingstoestand en elke druk
Dat wil ik wel eens zien, want ik denk dat je dat met elke carb. hebt. Want een te hoge lucht stroom in een carb. is ook niet goed, want dan krijg je ook niet de goede mengverhouding. Een carb. is net zo ingewikkeld als injectie!!! Dat dacht ik eerst niet maar aldoende leert men! :lol: :lol:

Heb je een uitdraai van die kever matijs, want ik wil die wel eens zien wat hij over het hele toeren gebiedt doet.
Ach ja leuk idee is het wel. Mogelijkheid is om bij deellast 1 carb gewoon af te sluiten. mmm idee! Vollast 2e carb OPEN vroeoeoem ..
De carb. die ik heb gebruikt is een dubbelen weber, ik had ook liever een tweetraps gehad maar de keuze is beperkt!

Sander
Contacteer:

Matijs schreef:Dat is dus de carburateur die op de R5 GTS 1.4 van mijn broertje ook zit! Lijkt me knap lastig daar een beetje leuke druk mee te rijden...
Als dat zo is dat is het veel te veel geld! :( Je moet wel een carb. hebben die er op gebouwt is.
Matijs schreef:En afstellen is niet alleen een kwestie van tijd (=geld), maar zeker ook van ervaring. En een goede carburateur!
Ik heb hem BCCP laten afstellen en die man heeft dus wel ervaring met het afstellen! Maar hoeveel ervaring je ook hebt je zult het moet goed testen op een bank! "Even" drie runs doen en dan alles "even" het spul uitelkaar halen en veranderen en weer in elkaar zetten kost tijd! En de uren tellen door = dus geld. Hoe beter je hem wild afstellen, hoe meer tijd dat kost.
Matijs schreef:veel meer afstelmogelijkheden om een gelijkmatige brandstofvoorziening te garanderen bij elk toerental, elke belastingstoestand en elke druk. Dus nooit meer een carb die te rijk staat afgesteld omdat hij anders bij maximale turbodruk te arm loopt, geen slecht oppakkende motor omdat de carburateur geen gehoor geeft bij atmosferisch rijden, etc etc
Ik heb er nog eens over nagedacht vannacht hoe ik het moest op schrijven, hier komt het:
Het is haast niet mogenlijk om met een carb. over het hele toeren gebied en met/zonder turbodruk goed te krijgen. Dan heb ik het dus over het volgende van 1000 rpm to 6000 rpm en van 0 bar to 2 bar.
Eerst kleine venturi: is goed af te stellen van 1000>6000 rpm bij b.v. 0,75 bar turbodruk. Ga je de druk op voeren, b.v. 1,1 bar, dan word de drukval groter (daar willen we van af) en de lucht snelheid is zo hoog in de venturi dat de benzine toevoer een beetje een eigen leven gaat lijden, dus reageerd niet goed meer op de venturi. Dat noemen ze dacht ik "het overstromen van de carb." Twee diengen die wel dus niet willen; druk van over de carb. wordt hoog en de bezine toevoer moet wel op de venturi reageren en niet doen wat hij zelf wilt. Ten tweede
een grote venturi: Die is dus onder in minder goed af te stelen omdat die onderin minder luchtstroming heeft, t.o.v. de kleine venturi, dus later benzine aan gaat zuigen. Maar je hebt minder last van "het overstromen van de carb." en druk val over de carb.

Dus het beste is een tweetraps carb, want dan werkt er 1 venturi als je weinig luchtstroom hebt en twee als je veel lucht stroming hebt. (Dan moet je niet bij 1000rpm niet volgas geven maar pas bij b.v. 3000rpm)

Dus je moet eerst na gaan "wat wil ik" Je venturi maat wordt bepaald door hoeveel lucht er door heen moet in vollast en hoe bouwt hij zich op? Dus je moet weten met welke turbodruk je gaat rijden maximaal, maar de eigenschap van je motor is ook van belang b.v. nokkenas, kop bewerkt maar ook van de eigenschapen van je turbo, hoe bouwt hij de druk op.
Matijs schreef:P.S. nog een kleine tip om de kosten te drukken: Koop geen nieuwe carburateur, maar een tweedehands.
Let wel goed op wat je koopt, want er moet geen witte aanslag in zitten. Want die aanslag zit dan ook in de kleine kanaaltjes van de carb. en dan werkt hij dus niet goed meer.

Nog een tip van mij; je kunt beter en carb. kopen met twee venturis van b.v. 25 mm dan een carb. met 1 venturi van b.v. 34 mm. Want die met twee venturis is beter af te regelen.
En dan nog iets, maar dat is mijn idee dan, koop er een die voor overdruk geschikt is.
Matijs schreef:Zodra mijn auto naar behoren functioneerd zullen we eens kijken of ik gelijk heb >-)
Ik ben ook zeer benieuwt, want laat ik een ding zeggen; je moet ook niet iets maken wat een ander heeft gemaakt, want het mooiste is gewoon het zelf uitvinden en doen. Dat is mijn hobby te minste! Want ik maak het ook niet na, ik maak mijn eigen ideeen. Je moet gewoon een plan van aanpak maken en beginnen. Meestal komt het op het zelfde neer.

Hoe was het ook al weer? Er “lijden” vele wegen naar ........

Oja als ik het nog een keer moest doen dan deed ik het wel heel anders.

Matijs
Contacteer:

Sander schreef:Heb je een uitdraai van die kever matijs, want ik wil die wel eens zien wat hij over het hele toeren gebiedt doet.
Nee, nog niet. De carburateurs zijn volgens mij wel in duitsland op een rollenbank afgesteld, maar ik weet niet of daar een uitdraai van is. Ik heb die in elk geval nog nooit gezien. Ik zal er eens naar vragen. Wat ik wel heb is de ervaring in het monster mee te hebben gereden, en geloof me maar dat hij perfect loopt van stationair tot 7000 toeren bij 1.4 bar >-) En dat was dan nog met een vele te lage compressie omdat bleek dat de dealer van de cilinderkop foutieve gegevens had verstrekt.
Het blok ligt nu alweer uitelkaar voor verdere aanpassingen (andere krukas (met langere slag zodat hij op 2,2 liter uitkomt), andere nokkenassen, DTA injectiesysteem met 48mm throttlebodies, watergekoelde turbo en intercooler, waterinjectie). Laten we zeggen dat hij niet snel tevreden is en er nog eens 100 pk bij gaat halen 8)
Matijs
Contacteer:

Ik heb nog even met de keverman gemaild om te vragen naar een stukje bewijs, maar hij heeft hem nog niet op een rollenbank gehad omdat hij dit dus inderdaad te duur vind. Hij heeft de carburateurs dus afgesteld met alleen een lambda sonde! En het werkt prima. Zo zie je maar weer... :)
Een ander stukje 'bewijs' kon hij met wel leveren, namelijk een filmpje van een sprintje van 0 naar 190 :p Het filmpje duurt 41 seconden, waarvan 20 seconden de daadwerkelijke sprint zijn.
Even voor de duidelijkheid, we praten dus over een luchtgekoeld keverblok, opgeboord tot 1915cc met twee dubbele Dellorto's en een Garrett T3 turbo. De bak is een standaard kever 4-bak met aangepaste koppelingsplaat. Het filmpje is om voor de hand liggende redenen 's avonds gemaakt, vanuit de auto. Het geluid is helaas niet zo heel top, dus de dumpvalve is slecht hoorbaar.
http://www.xs4all.nl/~lymar/sprint.avi(1,8 Mb)
Zoals jullie kunnen zien en horen loopt hij best aardig :wink:

Verder schreef hij nog dit:
Blue Thunder schreef:Ik heb de discussie even gelezen, en Sander heeft gelijk wat betreft de
tweetraps (register) carb. Bij lage belasting gebruik je alleen het kleine
deel van de carb, waardoor hij iets zuiniger is en beter oppakt, en als je
gaat blazen gaat het secundaire circuit open. Helaas is je flow wel een stuk
minder dan een siamese dubbele carb, dus ook het maximale vermogen. Verder
is een register veel lastiger af te stellen in blow-through mode.
Even over de venturi's en het oppakken vanuit laag toerental: Wat nog veel
belangrijker is, zijn de emulsiebuizen. Die bepalen namelijk voor een
belangrijk deel wanneer het secundaire (hoofdcircuit) het overneemt van het
stationaire circuit.
Door gebruik te maken van speciale emulsiebuisjes (deze vormen een soort
luchtrem bij atmosferische omstandigheden en deze verdwijnt naarmate de boel
onder druk komt) kan je het mengsel arm genoeg krijgen om vanuit lage
belasting goed te functioneren, en rijk genoeg onder druk.
Matijs
Contacteer:

Sander schreef:
Matijs schreef:Dat is dus de carburateur die op de R5 GTS 1.4 van mijn broertje ook zit! Lijkt me knap lastig daar een beetje leuke druk mee te rijden...
Als dat zo is dat is het veel te veel geld! :( Je moet wel een carb. hebben die er op gebouwt is.
Ze zullen deze carburateur dus moeten aanpassen voor gebruik onder druk. Dit is waarschijnlijk de hoofdreden dat het zo'n duur kitje is. Elke carburateur zal helemaal uit elkaar moeten en met speciale membranen en afdichtingen weer in elkaar gezet. Wel mooi van dat kitje trouwens: de aansluiting voor een dumpvalve in de drukdeksel voor de carburateur. De ideale plek.
Sander schreef:
Matijs schreef:En afstellen is niet alleen een kwestie van tijd (=geld), maar zeker ook van ervaring. En een goede carburateur!
Ik heb hem BCCP laten afstellen en die man heeft dus wel ervaring met het afstellen!
Ja, ervaring met atmosferische motoren afstellen! Dat is nog wel ff wat anders dan een turbo motor afstellen...
Sander schreef:
Matijs schreef:Zodra mijn auto naar behoren functioneerd zullen we eens kijken of ik gelijk heb >-)
Ik ben ook zeer benieuwt, want laat ik een ding zeggen; je moet ook niet iets maken wat een ander heeft gemaakt, want het mooiste is gewoon het zelf uitvinden en doen. Dat is mijn hobby te minste! Want ik maak het ook niet na, ik maak mijn eigen ideeen.
Right on! 8)
Sander
Contacteer:

Matijs schreef:Ik heb nog even met de keverman gemaild om te vragen naar een stukje bewijs, maar hij heeft hem nog niet op een rollenbank gehad omdat hij dit dus inderdaad te duur vind. Hij heeft de carburateurs dus afgesteld met alleen een lambda sonde! En het werkt prima. Zo zie je maar weer... :)
Een ander stukje 'bewijs' kon hij met wel leveren, namelijk een filmpje van een sprintje van 0 naar 190 :p Het filmpje duurt 41 seconden, waarvan 20 seconden de daadwerkelijke sprint zijn.
Even voor de duidelijkheid, we praten dus over een luchtgekoeld keverblok, opgeboord tot 1915cc met twee dubbele Dellorto's en een Garrett T3 turbo. De bak is een standaard kever 4-bak met aangepaste koppelingsplaat. Het filmpje is om voor de hand liggende redenen 's avonds gemaakt, vanuit de auto. Het geluid is helaas niet zo heel top, dus de dumpvalve is slecht hoorbaar.
http://www.xs4all.nl/~lymar/sprint.avi(1,8 Mb)
Zoals jullie kunnen zien en horen loopt hij best aardig :wink:
Jammer dat hij geen uitdraai heeft. Ik had dat graag willen bestuderen. Het is nu ook niet zo dat als je hem op een bank afsteld dat hij dan veel meer vermogen heeft of beter loopt. Hij had bij mij ook maar 5 pk meer nadat hij was afgesteld, maar hij verbruikt wel minder brandstof, dus minder vervuiling in de motor, en je hebt nu de zekerheid dat het co over het geheel goed is. Toen ik daar aan kwam was mijn co iets van 12% en die is nu 8% en dat moet hij ongeveer zijn in het gehele gebied. Op de vermogens uitdraai kun je alleen zien dat hij in het lage toeren gebied niet de beste mengverhouding heeft maar dan loopt hij wel goed. Op de air-fuel-ratio uitdraai zie je dan dat hij dan te rijk is, dat is niet erg als hij maar niet te arm is.
Matijs schreef: Verder schreef hij nog dit:
Blue Thunder schreef:Even over de venturi's en het oppakken vanuit laag toerental: Wat nog veel
belangrijker is, zijn de emulsiebuizen. Die bepalen namelijk voor een
belangrijk deel wanneer het secundaire (hoofdcircuit) het overneemt van het
stationaire circuit.
Door gebruik te maken van speciale emulsiebuisjes (deze vormen een soort
luchtrem bij atmosferische omstandigheden en deze verdwijnt naarmate de boel
onder druk komt) kan je het mengsel arm genoeg krijgen om vanuit lage
belasting goed te functioneren, en rijk genoeg onder druk.
Dat is zeker waar. De emulsiebuis is net zo belangerijk als de venturi. Het is niet zo dat je de emulsiebuis moet vervangen bij iedere andere maat venturi. Je hebt een paar venturi maten bij een bepaalde emulsiebuis. Maar een carb. is een zeer complex ding! :)

Als je een org. carb. van de gtt gaat ombouwen kun je ook beter zo'n setje kopen en niet alleen de venturi vervangen.

[img]http://www.gt-performance.com/Teile/Ver ... uppe_A.jpg[/img]

Nog even een vraagje, met hoeveel druk rijdt die kever?

Matijs
Contacteer:

Genoeg :D
Nee, weet ik niet precies. Niet te gek in ieder geval, zal rond de 1 bar zitten denk ik. In het filmpje zal hij wel iets hoger staan (1,2 ofzo). Op Budel reed hij in de finale 1.4 bar. Hij was zelf verbaast dat dit kon, maar dit bleek dus later aan de te lage compressie te liggen.

Edit: Toch lager dan ik dacht...
Blue Thunder schreef:Nog even op een vraag van Sander: De druk waarmee gereden werd toen het
filmpje werd gemaakt wat 0.9 bar.
Pas later (toen ik wist dat mijn compressieverhouding veel te laag was) ben
ik met 1.2 bar gaan rijden.
Eigenlijk allemaal kut, ik had liever met de geplande 1:8 verhouding gereden
met een lagere druk.
Riël
Über-Spammer

Allemaal dat lastig gedoe met afstellen: Ik weet dat de originele carb in het deellastgebeuren echt wel volstaat. Vollast is het minst moeilijk af te stellen, dus ik denk dat ik ga experimenteren met de 2e carb die open gaat bij vollast, misschien ook nog boven een bepaald toerental. Technisch gezien lijkt me dit het makkelijkste, terwijl de algemene rijdbaarheid van de wagen nauwelijks veranderd. (ja alleen de carb zit niet meer midden in het spruitstuk, maar of dat zoveel boeit??)
Matijs
Contacteer:

Zoals Sander al zei zal het moeilijk zijn twee Solexen op het inlaatspruitstuk te krijgen, simpelweg omdat dit niet past.
Steven
Car: M536

Je kan wel proberen ze allebei onder een hoek te monteren, weet alleen niet of je dan veel problemen krijgt met je vlotter etc.
Ik bedoel dus dat je een 3 hoek neemt met de onderste zijde op het spruitstuk en de 2 carbs op de 2 schuine bovenste vlakken.

Tis misschien een beetje simpel bedacht, maar wie weet issut een oplossing :)
Sander
Contacteer:

Daaf (Davy) schreef:
Riël schreef:Ik was wat aan't stoeien in mijn hoofd over het verminderen van het drukverlies over de carborateur. Verschillende opties: grotere venturi, dubbele weber... maar een dubbele originele carb moet ook kunnen. De plaatsing zal ik wel klaar krijgen, alleen vraag ik me af in wat voor problemen ik ga komen mbt mengselverhouding.

K

Kijk hier eens naar :) Dubbele Weber. Kant en klaar te koop in Engeland. Kost maar 1000 euro inclusief montage!

http://www.r5turbo.org/images/weber-4.jpg

http://www.r5turbo.org/images/weber-1.jpg

Leuk, ben ik zeker van plan met mijn 5je
Ik heb nog even gemailt met een friend over deze oplosing en die had daar dus over gemailt met David van K-tecracing, het volgende.
Kees schreef:David, do you know this kind of solutions?
Kees *** **** Holland
Antwoord.
David schreef:Hello, we have seen this carb done before and the car was very bad to
drive.
The customers brought his car to us to remove this kit.
Tis maar dat je het weet!

Matijs
Contacteer:

Tsja, die Webers he? :D :wink:
Riël
Über-Spammer

Ik krijg de carbs misschien wel passend... komen wel wat hoger dan, dus de motorkap zal een bultje moeten krijgen. Het passen ff buiten beschouwing gelaten, op die manier de 2 carbs laten werken zou mogelijk moeten zijn???
Matijs
Contacteer:

Ja, moet wel kunnen. Je zal de gaskleppen moeten verbinden met een soort aanslag zoals dat op een progressieve (register) carburateur zit, zodat de gasklep van de tweede carb mee open gaat als de eerste een bepaalde stand heeft bereikt.

Edit: en bij de tweede carb de chokeklep eruit halen natuurlijk.
Abel
Über-Spammer

ALks jullie zograag geld willen uitgeven aan carbjes.. Denk dan eens aan Injectie.. Dit scheelt een helehoop praktische problemen van de carb. en je druk verlies over deventuries ben je ook kwijt. Alles gaat electronisch en bij vollast heb je een extra verreiking om de motor te koelen. Dus betrouwbaarder dan een carb. En het koppel stijgt tot over 215NM.

Info te verkrijgen bij fastchip.nl
Matijs
Contacteer:

Tsja, je hebt duur en je hebt heel duur :wink:
Bovendien heb ik al aan de volgende stap gedacht: van de dubbele Dellorto gaan we hopelijk uiteindelijk door naar een 48mm throttlebody met DTA gestuurde injectie. Mijn collega-knutselaar gaat dit systeem dit jaar testen op de bovengenoemde kever turbo, dus we zullen zien >-)

Edit: En maken geeft natuurlijk tien keer zoveel voldoening als kopen 8)
Laatst gewijzigd door Matijs op ma 2 dec 2002 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Visscher
Contacteer:

Abel schreef:ALks jullie zograag geld willen uitgeven aan carbjes.. Denk dan eens aan Injectie.. Dit scheelt een helehoop praktische problemen van de carb. en je druk verlies over deventuries ben je ook kwijt. Alles gaat electronisch en bij vollast heb je een extra verreiking om de motor te koelen. Dus betrouwbaarder dan een carb. En het koppel stijgt tot over 215NM.

volgend mij word dat niet meer geleverd bij fastchip... tenminste dat werd mij verteld, toen ik ze een maand geleden daarover mailden....
Abel
Über-Spammer

Alles zelf maken, maar de chip hebben ze nog.
Rob

Riel says:

Is dit niet met injectie van een golf/opel te doen? Bedoel, heb dat nog wel ergens in de 'schuur' liggen... Clio 16v is wel gedaan, maar daar kom ik niet zo 1 2 3 aan. Trouwens, de carbjes zien er wel een stuk vetter uit!
Job-turbo
Contacteer:

Injectie er op bouwen is niet zomaar klaar. Er komt heel wat bij kijken. Maar als ik het zou doen zou ik het met behulp van DTA doen. Zit je niet met je chip te klooien. En als je dan motorisch nog wat gaat veranderen dan hoef je ook niet elke keer een andere chip. Zit er ook nog overna te denken :p
Riël
Über-Spammer

Ach zeg dit topic gaat over dubbele carborateurs, die wil ik eerst eens zien te maken, kost me niet echt veel extra dus is voor mij weer te doen he. Laten we de injectie maar voor de echte techneuten houden... Keej?
jeroen.k

Job-turbo schreef:Injectie er op bouwen is niet zomaar klaar. Er komt heel wat bij kijken. Maar als ik het zou doen zou ik het met behulp van DTA doen. Zit je niet met je chip te klooien. En als je dan motorisch nog wat gaat veranderen dan hoef je ook niet elke keer een andere chip. Zit er ook nog overna te denken :p
En was DTA dan? :S
Riël
Über-Spammer

Abel schreef:Alles gaat electronisch en bij vollast heb je een extra verrijking om de motor te koelen. Dus betrouwbaarder dan een carb. En het koppel stijgt tot over 215NM.

Als ik op mijn manier de carbs wil afstellen kan ik de 2e carb ook wat rijker zetten, zodat die verrijking er net zo goed is bij vollast. Betrouwbaarder dan een carb? Ik vertrouw die computershit allemaal sowieso niet zo... zeker niet als het er niet op hoort.
Matijs
Contacteer:

Nou dat spul van fastchip is wel te vertrouwen denk ik, maar zoals jij het hebt bedacht met een extra rijke tweede carb is zeker een interessante oplossing, en kost waarschijnlijk een stuk minder.
Ik zou zeggen: go for it! Als iedereen een andere approach kiest hebben we uiteindelijk een duidelijk beeld van welke oplossing de beste prijs-kwaliteit verhouding biedt.
Matijs
Contacteer:

Nog even een forum-practische vraag: Sander, zou jij je dyno-uitdraai iets kleiner kunnen maken, want ik word helemaal gek van die drie schermen brede pagina!?
Anonymous

Matijs schreef:Nog even een forum-practische vraag: Sander, zou jij je dyno-uitdraai iets kleiner kunnen maken, want ik word helemaal gek van die drie schermen brede pagina!?
:-)

same here
Riël
Über-Spammer

Ploegah kan dat ook? Zet er alleen het linkje? Sander is er nie :)
Plaats reactie