[R5GTT] Waarschuwings lampje accu blijft branden

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Laat ik voorop stellen dat ik nul comma nul verstand van electra heb. :wink:
Sinds enige tijd blijft op mŽn dashboard het waarschuwings lampje van de accu branden. Het vage is dat soms na een nacht stil staan het probleem zich niet meer voor doet, echter een dag later.....
Dit is sinds de afgelopen week inmiddels 3 keer voorgekomen. :(

In mijn logische redenering kan dit een aantal dingen betekenen;
accu leeg, dynamo over of een los contact ergens.

Accu is zoŽn Optima yellowcap accu, jaar oud, dus het zou me verbazen dat het daar aan ligt. Accu-polen heb ik inmiddels toch maar ff opgeschuurd maar zonder resultaat.
Als de dynamo over is, laadt de accu niet meer op. Lijkt mij ook een reden om een lampje te laten branden.
Los contact ergens?? Waar beginnen met zoeken dan?
Of zoek ik totaal in de verkeerd richting?

Help me!!!
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

alternator(dynamo) stuk(waarschijnlijk de kooltjes)
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Als je acculamp gaat branden is 't meestal de dynamo. Je kunt 'm laten reviseren, of je krijgt 'n ruil-dynamo.
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Thanx :D
Wordt het dus tijd voor een revisie..... Loop denk ik wel toch nog maar ff de contactjes na.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Ik zou beginnen met het controleren van de twee stekkertjes bovenop je dynamo, op de spanningsregelaar. Gewoon even twee nieuwe stekkertjes erop. Grote kans dat het probleem dan verholpen is.
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

Het kan natuurlijk ook geen kwaad om effe advies in te winnen bij de garage.
Anonymous

9/10 x zijn het de stekkertjes die er niet goed op zitten. Heb het al vaak meegemaakt.
mario
Berichten: 610
Lid geworden op: za 5 mei 2001 0:00
Locatie: utrecht

ja had paar weken terug zelfde probleem :(
inderdaad stekkertjes vervangen van draadjes die aan boutjes zitten m-6 + m5.
en het probleem was opgelost :wink:
Driekus
Berichten: 98
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Nijmegen

Nou, bij mij was het toch de startmotor die naar de klote was toen het lampje bij mij brandde... Dynamo is nog vrij nieuw bij mij en nix mis mee. Toen ik 'nieuwe' startmotor had was lamje uit! :)

suc6
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Startmotor??????????????? Euh... denk niet dat het daaraan gelegen heeft... je startmotor zit NIET naast je radiateur hé!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

heel makkelijk te testen of het je dynamo is,

- laat de auto lopen
- trek de accupool los
- als de auto blijft lopen ,doet hijdit op de dynamo dus deze is goed.
- slaat hij meteen af dynamo stuk.

laat de auto niet te lang lopen op de dynamo dan gaat hij zeker stuk.

zo kontroleer ik altijd of het mijn dynamo is of anders de accu :)
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Goed, was dus idd dynamo.
Vandaag gereviseerde ingegaan, 66 euro, viel dus ook wel weer mee :)

Meteen 15" dŽronder :D, tnx 2 Maik!
ik weer zo blij als een kind :D:D
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Goof schreef:Goed, was dus idd dynamo.
Vandaag gereviseerde ingegaan, 66 euro, viel dus ook wel weer mee :)

Meteen 15" dŽronder :D, tnx 2 Maik!
ik weer zo blij als een kind :D:D
66 pleuro voor een nieuwe dynamo dat is voor niks waar heb je die vandaan gehaald.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

fabio schreef:heel makkelijk te testen of het je dynamo is,

- laat de auto lopen
- trek de accupool los
- als de auto blijft lopen ,doet hijdit op de dynamo dus deze is goed.
- slaat hij meteen af dynamo stuk.

laat de auto niet te lang lopen op de dynamo dan gaat hij zeker stuk.

zo kontroleer ik altijd of het mijn dynamo is of anders de accu :)
neeheee, niet doooeeeeen. Met een beetje pech (vooral veel verbruikers aanzetten >-) ) blaas je zo echt alles op wat elektrisch is, of d'r aan gedacht heeft 't ooit te worden.
rev it like a rental
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Riël schreef:Startmotor??????????????? Euh... denk niet dat het daaraan gelegen heeft... je startmotor zit NIET naast je radiateur hé!
effe goed lezen: lampje brandt, dynamo is goed, startmotor vervangen (ja, de startmotor!), lampje uit. Wat concludeer je dan? Blijkbaar is dit een mogelijkheid :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

de dikke kabel vanaf de accu zit verbonden met de rest van de auto, ter plaatse van je startmotor. Als je daar een contactprobleem hebt/had, is een dikke kans dat dat verdwijnt als je de startmotor vervangen hebt.
rev it like a rental
Ra!ser0
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 26 jul 2002 10:06
Locatie: Neede

Je zou natuurlijk ook gewoon ff kunnen meten. ff de multimeter op de polen van je accu, motor uit, moet je ongeveer 12 Volt meten, motor starten, moet je ongeveer 15 Volt hebben.

Meet je met een draaiende motor minder dan 15 Volt, is je Dynamo kapot. Meet je dan wel 15 Volt, maar geen 12 volt met een stilstaande motor is het je Accu.
R19 S 1.7
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

Als jullie goed lezen is mijn probleem reeds opgelost ;):)
Toch bedankt..... :D
Koen
Berichten: 59
Lid geworden op: di 19 jun 2001 0:00
Locatie: Marienberg
Contacteer:

Wat ik laatst had bij m'n (sorry jongens) peugeot, was dat af en toe ook acculampje ging branden. Dus ik meten, accu was in top conditie!!! (13,6 volt) voldoende laad SPANNING (15, nog wat volt) maar af en toe zakte de hele donderse boel in naar 11,8 of minder volt terwijl motor aan stond, als je dan motor uit zette kwam ie weer terug naar accu spanning van 13,8 volt. Rara ra wat dat zou zijn.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Stefijn schreef:
Riël schreef:Startmotor??????????????? Euh... denk niet dat het daaraan gelegen heeft... je startmotor zit NIET naast je radiateur hé!
effe goed lezen: lampje brandt, dynamo is goed, startmotor vervangen (ja, de startmotor!), lampje uit. Wat concludeer je dan? Blijkbaar is dit een mogelijkheid :)
Blijkbaar gezopen toen :) kan wel, want bij mij maakte de startmotor een kleine sluiting met aarde, waar je dus via de dikke kabel rechtstreeks van je dynamo veel stroom verliest (molde bij mij het hele startrelais + accu in 1 klap .. )
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie