[R5gtt] Probleem koeling, zie inhoud topic.
Mijn koeling probleem is nog steeds niet helemaal over.
Al vervangen:
Thermostaat 72 graden
Radiateur.
Alle koelvloeistof.
Ik heb een handmatige fan schakelaar.
Ik heb telkens lucht.
het een luchtgekoelde turbo.
Als ik het hele systeem ontlucht, met de 3 nippels. Dan is het koelvloeistof vat(hoe heet dat?) vrij leeg. het pijpje dat binnenin staat, staat dan nog net onder water.
Als ik dan me auto laat draaien, dan loopt het vat, steeds voller met vloeistof. Dat wordt natuurlijk warm en zet uit. Maar als me auto dan lekker warm is en ik doe de dop open, hoor ik pshhhh. en dan kan ik er weer een heleboel lucht uitgooien.
En zo ben ik dus al een aantal weken aan het ontluchten, en steeds komt er super veel lucht uit. Maar er blijft evenveel koelvloeistof inzitten.
Zou het kunnen zijn dat mijn koelvloeistof vat dan stuk is, dat hij niet meer automatisch ontlucht ofzo??
Alvast bedankt.
Al vervangen:
Thermostaat 72 graden
Radiateur.
Alle koelvloeistof.
Ik heb een handmatige fan schakelaar.
Ik heb telkens lucht.
het een luchtgekoelde turbo.
Als ik het hele systeem ontlucht, met de 3 nippels. Dan is het koelvloeistof vat(hoe heet dat?) vrij leeg. het pijpje dat binnenin staat, staat dan nog net onder water.
Als ik dan me auto laat draaien, dan loopt het vat, steeds voller met vloeistof. Dat wordt natuurlijk warm en zet uit. Maar als me auto dan lekker warm is en ik doe de dop open, hoor ik pshhhh. en dan kan ik er weer een heleboel lucht uitgooien.
En zo ben ik dus al een aantal weken aan het ontluchten, en steeds komt er super veel lucht uit. Maar er blijft evenveel koelvloeistof inzitten.
Zou het kunnen zijn dat mijn koelvloeistof vat dan stuk is, dat hij niet meer automatisch ontlucht ofzo??
Alvast bedankt.
He! nu is die weer rood.
Dat gepssss... Blijft altijd zo. Er blijft immers lucht in je vat zitten. Dat word warm en zet uit. vandaar dat er druk op het systeem zit.
Heel normaal dus.
Heel normaal dus.
normaal als je je vat vult en dan je auto start loopt het vaatje leeg als je aan het ontluchten bent,totdat ie vol zit.
maar bij jou gaat het precies verkeerd om.
toen je alles vervangen had,hoeveel liter koelvloeistof is er toen in gegaan?
heb ergens in de werkplaatshandboek gelezen dat men in de laatste modellen een soort van vortexsysteem heeft ingebouwd, dat zou een stuk je koelsysteem automatisch ontluchten...misschien is dat in jouw geval de oplossing, om er zo één in te zetten? Dit is een soort van kelkje dat in de buurt van je waterpomp staat (als het goed is loopt er een darmpje van je waterpomp rechtstreeks naartoe).
Dit werd ook wel geplaatst na klachten van klanten van Renault. En hoe zit het met je darmen qua hardheid...worden die extreem hard wanneer je motor draait ofnie??
Dit werd ook wel geplaatst na klachten van klanten van Renault. En hoe zit het met je darmen qua hardheid...worden die extreem hard wanneer je motor draait ofnie??
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Hmm er zit of nog ergens lucht dat uitzet bij warm worden => toenemen pijl.
Of je hebt ergens een lekje waar ie valse lucht trekt, ik neem aan dat het niet smerig borrelt en stinkt naar olie/benzine? Anders zou je koppakking het wel eens begeven kunnen hebben.
Oja en ontluchten doe je niet via je koelvloeistofvaatje maar altijd via de nippels. (en even met de mond flink blazen op het tankje (wel even schoonvegen, smaakt niet lekker
)
Of je hebt ergens een lekje waar ie valse lucht trekt, ik neem aan dat het niet smerig borrelt en stinkt naar olie/benzine? Anders zou je koppakking het wel eens begeven kunnen hebben.
Oja en ontluchten doe je niet via je koelvloeistofvaatje maar altijd via de nippels. (en even met de mond flink blazen op het tankje (wel even schoonvegen, smaakt niet lekker

komt me bekend voor....Steven (Fiets) schreef: (wel even schoonvegen, smaakt niet lekker)
Mmm lekker zoet toch wel. Als je ontlucht en het water zakt, trekt ie nieuwe lucht. Met het onluchten vul ik hem ook weer bij!
-
- Moderator
- Car: MB
lekker is idd anders, je gaat er erg zure bekken van trekken
.
Maar een GTT heeft volgens mij niet zo'n special dop op het reservoir. De mijne niet iig. Maar het is een beetje een vreemd verhaal. Als ik ontlucht met de 2 nippels gaat het altijd goed

Maar een GTT heeft volgens mij niet zo'n special dop op het reservoir. De mijne niet iig. Maar het is een beetje een vreemd verhaal. Als ik ontlucht met de 2 nippels gaat het altijd goed
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
zoek je op een de sloop zo een dop,boor daar een gaatje in,doe de ventiel van een fietsband erop, en pompen met de fietspomp.simpel 

Het gaat hier om het fase 1 systeem met 3 nippels, dat werkt net ff iets anders...Tom schreef:lekker is idd anders, je gaat er erg zure bekken van trekken.
Ik had een can van 5 liter, en die is er niet volledig ingegaan, ik had ooit is ergens gelezen dat er 4,7 liter in moet, klopt dat. Als dat zo is dan is dat er volgens mij nog niet ingegaan. maar ik heb niet het idee dat er meer inkan.jean-paul schreef:normaal als je je vat vult en dan je auto start loopt het vaatje leeg als je aan het ontluchten bent,totdat ie vol zit.
Die worden wel hard geloof ik.Gunther schreef:En hoe zit het met je darmen qua hardheid...worden die extreem hard wanneer je motor draait ofnie??
Dat van valse lucht dacht ik ook al aan, maar dan moet hij toch ook ergens koelvloeistof lekken?Steven (Fiets) schreef:Hmm er zit of nog ergens lucht dat uitzet bij warm worden => toenemen pijl.
Oja en ontluchten doe je niet via je koelvloeistofvaatje maar altijd via de nippels. (en even met de mond flink blazen op het tankje (wel even schoonvegen, smaakt niet lekker)
Nee het stinkt en borrelt niet erg. alleen als ik hem natuurlijk snel open draai, als hij warm is, dan borrelt hij wel.
En dat je niet ontlucht via je vat weet ik.
maar ik doe met vat open. dan de onderste nippel. en dan hard blazen in het vat, totdat er water uitkomt, dan de middelste en dan de bovenste nippel.
Ik heb net weer een stukkie gereden, en de fan slaat goed aan, en de temp blijft nu binnendeperke(schrijf je dat zo?), maar dan heb ik dus wl me kachel voluit aan en de heetste stand.
En het is nu koud buiten. dus in de zomer zal hij wel weer heet worden.
Wat zijn de opties met een nieuwe fan? Zijn er grotere voor te krijgen? of gewoon betere, die meer lucht verplaatsen?
He! nu is die weer rood.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Als ik me niet vergis. zou je een fan van een diesel (5 of expres) kunnen gebruiken. Maar dat durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen.
Experts laat je horen!!
Gr. Firts
Experts laat je horen!!
Gr. Firts
Project: GTT Blue Sport
binnen de perken 

Immer wieder die verdammte Holländer
dankje ray 

He! nu is die weer rood.
Mensen kinderen.... ER IS NIETS AAN DE HAND MET JE KOEL SYSTEEM....
Je draait ook niet je DOP VAN HET EXPANSIE VAT er af als je hebt gereden, dat kan je je kop kosten...
de druk op je koelvloeistof val weg waar door het kan gaan koken!!!
Omdat het water warm is zet het lucht in je expansie vat uit.. het heet ook expansie vat.. je koelvloeistof zal ook niet echt superveel uitzetten. je ontlucht alleen het systeem met de 2 schroefjes in je water leidingen. daar komt lucht uit als hij ontlucht moet worden. komt er geen lucht uit als je 5 minuten stilstaat met motor uit is hij perfect ontlucht.
Duidelijk?
Je draait ook niet je DOP VAN HET EXPANSIE VAT er af als je hebt gereden, dat kan je je kop kosten...
de druk op je koelvloeistof val weg waar door het kan gaan koken!!!
Omdat het water warm is zet het lucht in je expansie vat uit.. het heet ook expansie vat.. je koelvloeistof zal ook niet echt superveel uitzetten. je ontlucht alleen het systeem met de 2 schroefjes in je water leidingen. daar komt lucht uit als hij ontlucht moet worden. komt er geen lucht uit als je 5 minuten stilstaat met motor uit is hij perfect ontlucht.
Duidelijk?
redelijk.
Dat het gaat koken als je de dop eraf draait wist ik wel. dat is het probleem ook niet.
Maar als ik bijv elke week ontlucht dan komt er elke week evenveel lucht uit. Een heleboel lucht. En dat klopt niet volgens mij.
Maar in het expansie vat zit toch ook een soort nippel? ik zal zo ff een foto er van maken. Waar is die dan voor, ook toch een soort ontluchting?
Dat het gaat koken als je de dop eraf draait wist ik wel. dat is het probleem ook niet.
Maar als ik bijv elke week ontlucht dan komt er elke week evenveel lucht uit. Een heleboel lucht. En dat klopt niet volgens mij.
Maar in het expansie vat zit toch ook een soort nippel? ik zal zo ff een foto er van maken. Waar is die dan voor, ook toch een soort ontluchting?
He! nu is die weer rood.
Hier een aantal foto's:
Expantievat: Waar is die nippel voor?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwDeAscT ... 3673588809[/img]
3 Nippels: Wat is dat boven de bovenste nippel?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwDeAtMS ... 3661881047[/img]
Dit!: Is dat dat automatische ontluchtings ding?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SgDYAu0V ... 3669012283[/img]
Zou misschien dat ding op het laatste plaatje stuk zijn, zodat er lucht in het systeem komt? of heeft dat er niets mee te maken?
Expantievat: Waar is die nippel voor?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwDeAscT ... 3673588809[/img]
3 Nippels: Wat is dat boven de bovenste nippel?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwDeAtMS ... 3661881047[/img]
Dit!: Is dat dat automatische ontluchtings ding?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SgDYAu0V ... 3669012283[/img]
Zou misschien dat ding op het laatste plaatje stuk zijn, zodat er lucht in het systeem komt? of heeft dat er niets mee te maken?
He! nu is die weer rood.
Negatief, dat is het zeker niet...dat "ding" heeft met carterontluchting te maken. Het Vortexsysteem zit normaal in de buurt van je koplamp, dus tussen je waterpomp, koplamp en antidambelventilator. Zo te zien zit die Vortex er nie op bij je er loopt ook een koeldarm naartoe vanuit je waterpomp, anders moet je maar eens een foto nemen van die plaats die ik beschreef, zien we het direct.
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Daar zit nix, maar ik zal nog wel ff een foto posten
He! nu is die weer rood.
Nog 2 foto's:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwCvBGsT ... 0009826324[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RADeAj4U ... 0017186625[/img]
Blijkbaar dus geen automatische ontluchting.
Ik ga zo weer ff testen. eerst weer ff ontluchten, bijvullen, en dag flink gassen.
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwCvBGsT ... 0009826324[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RADeAj4U ... 0017186625[/img]
Blijkbaar dus geen automatische ontluchting.
Ik ga zo weer ff testen. eerst weer ff ontluchten, bijvullen, en dag flink gassen.
He! nu is die weer rood.
En dat tuutje op het expantie vat? hoort daar nix in?
He! nu is die weer rood.
Jij hebt zeker zo'n kleintje.
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwDYAiUU ... 3741723407[/img]
Wat zou daar het verschil tussen kunnen zijn?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwDYAiUU ... 3741723407[/img]
Wat zou daar het verschil tussen kunnen zijn?
He! nu is die weer rood.
Maak dat tuutje dicht. Heb je water in de kachel? Heb je hete lucht daar?
Ik heb net weer ff geraced.
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RQCvBMYT ... 5679007572[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0PgDeAv8R ... 5685216186[/img]
Ik weet niet of dat tuutje open is, beetje moeilijk te zien, het lijkt dicht. Maar wat bedoel je met dicht maken? Dicht plakken? en wat bedoel je met water in me kachel? en er komt wel hete lucht uit als ik me kachel aanzet, alleen niet uit de middelste, daar komt altijd koude lucht uit.
Daarboven mij temp meter, wijkt af van de normale, vandaar de getallen.
Als ik eerst rustig rij dan komt hij tot de eerste.
Een tijdje later, als hij echt warm begint te worden, en ik dus al een tijdje gereden heb, en mijn oli-temp ook goed is, staat hij ongeveer op de 2de.
Daar blijft hij dan. Dus het lijkt al weer beter als eerst, maar zodra ik dus ga trappen, komt hij tot de 3e. Zodra ik weer rustig ga rijden loopt hij weer terug, dus dat is goed.
Dus ik denk dat me koeling probleem wel redelijk opgelost is. Maar ik ga denk ik nog een nieuw hitteschild voor me turbo kopen. Omdat als ik die flink ga gebruiken, loopt me temp op.
Wat denken jullie?
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RQCvBMYT ... 5679007572[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0PgDeAv8R ... 5685216186[/img]
Ik weet niet of dat tuutje open is, beetje moeilijk te zien, het lijkt dicht. Maar wat bedoel je met dicht maken? Dicht plakken? en wat bedoel je met water in me kachel? en er komt wel hete lucht uit als ik me kachel aanzet, alleen niet uit de middelste, daar komt altijd koude lucht uit.
Daarboven mij temp meter, wijkt af van de normale, vandaar de getallen.
Als ik eerst rustig rij dan komt hij tot de eerste.
Een tijdje later, als hij echt warm begint te worden, en ik dus al een tijdje gereden heb, en mijn oli-temp ook goed is, staat hij ongeveer op de 2de.
Daar blijft hij dan. Dus het lijkt al weer beter als eerst, maar zodra ik dus ga trappen, komt hij tot de 3e. Zodra ik weer rustig ga rijden loopt hij weer terug, dus dat is goed.
Dus ik denk dat me koeling probleem wel redelijk opgelost is. Maar ik ga denk ik nog een nieuw hitteschild voor me turbo kopen. Omdat als ik die flink ga gebruiken, loopt me temp op.
Wat denken jullie?
He! nu is die weer rood.
Nogmaals ontluchten doe je niet via de expansie vat daar hoort lucht in.
ALLEEN ontluchten via de 2 schroef nippels op de slangen die je op de foto hebt gezet.
En Hitte schildje is alleen om bepaalde delen te beschermen tegen de hitte van de turbo. slangen en ontsteking bv.
Dat stukje schroefdraad ziet er uit als zijnde een bevestigings nippel. Daar kont iig geen lucht uit.
De dop van het expansie vat dient ook als overdruk beveiliging, Duw er maar eens aan de binnen kant tegen aan.(in de dop wel te verstaan)
over het koelwater temperatuur.. klinkt perfect.
ps dat potje wat zo vies is van de olie, daar slaat oliedamp op neer en loopt zo weer in het carter/
ALLEEN ontluchten via de 2 schroef nippels op de slangen die je op de foto hebt gezet.
En Hitte schildje is alleen om bepaalde delen te beschermen tegen de hitte van de turbo. slangen en ontsteking bv.
Dat stukje schroefdraad ziet er uit als zijnde een bevestigings nippel. Daar kont iig geen lucht uit.
De dop van het expansie vat dient ook als overdruk beveiliging, Duw er maar eens aan de binnen kant tegen aan.(in de dop wel te verstaan)
over het koelwater temperatuur.. klinkt perfect.
ps dat potje wat zo vies is van de olie, daar slaat oliedamp op neer en loopt zo weer in het carter/
Maar je moet toch in het expantie vat blazen, en dan 1 voor 1 de nippels open doen, totdat er water uitkomt.??
En klopt het dat als mijn systeem super heet is, dat er lucht uit de dop van het expantievat komt. Je hoor het daar dan sissen, en er komen ook een paar duppels koelvloeistof uit.
Is dan die dop stuk, of zit het systeem gewoon te vol?
En klopt het dat als mijn systeem super heet is, dat er lucht uit de dop van het expantievat komt. Je hoor het daar dan sissen, en er komen ook een paar duppels koelvloeistof uit.
Is dan die dop stuk, of zit het systeem gewoon te vol?
He! nu is die weer rood.
-
- Moderator
- Car: MB
ik heb inmiddels een aantal keren ontlucht op de volgende manier en het resultaat was goed (volgens mij nog met uitleg van Gille
)
- motor uit, nippels open en dan blazen op het expansievat. Wanneer er een constante straal uit de nippels komt dicht doen
- expansievat los maken van de rubber "beugels" en zo hoog mogelijk houden.
-dan de motor starten (met het expansievat in de hoogte) en de nippels open draaien totdat er geen lucht meer uit komt (duurde bij mij altijd maar heel kort).
-Expansie vat terug zetten en in het begin even je peil checken
Zo is het bij mij al een paar keer goed gegaan

- motor uit, nippels open en dan blazen op het expansievat. Wanneer er een constante straal uit de nippels komt dicht doen
- expansievat los maken van de rubber "beugels" en zo hoog mogelijk houden.
-dan de motor starten (met het expansievat in de hoogte) en de nippels open draaien totdat er geen lucht meer uit komt (duurde bij mij altijd maar heel kort).
-Expansie vat terug zetten en in het begin even je peil checken
Zo is het bij mij al een paar keer goed gegaan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik doe het meestal zo:
Ik gooi het koelsysteem vol, draai de nippels open,
start de motor, en blijf bijschenken en wachten tot er
alleen water en geen lucht meer uit de nippels komt.
Lijkt mij toch ook een methode, alle lucht komt er wel uit neem ik aan. Ohja en expansievat omhoog.
Dat blazen voor je gaat vullen lijkt me overbodig, je blaast de 'luchtbel' uit de nippel tot er water
uit komt, dan ga je van het vat af, maar het water
zal weer terug stromen en de lucht toch weer aanzuigen??
Ik gooi het koelsysteem vol, draai de nippels open,
start de motor, en blijf bijschenken en wachten tot er
alleen water en geen lucht meer uit de nippels komt.
Lijkt mij toch ook een methode, alle lucht komt er wel uit neem ik aan. Ohja en expansievat omhoog.
Dat blazen voor je gaat vullen lijkt me overbodig, je blaast de 'luchtbel' uit de nippel tot er water
Volgens mij werkt het wel een beetje, maar inderdaat zodra je je mond eraf haald dan hoor je hem aanzuigen via het vat. Maar dat zal vast niet evenveel zijn als de hoeveelheid lucht die je eruit gehaald hebt. Het zal dus wel een beetje helpen..Riël schreef:Ik doe het meestal zo:
Maar dat van dat gisis uit die dop(van het expantievat)? Kan iemand daar nog iets nuttigs over zeggen?
He! nu is die weer rood.
[quote="
Maar dat van dat gisis uit die dop(van het expantievat)? Kan iemand daar nog iets nuttigs over zeggen?[/quote]
Dat is normaal. Je hoeft je daar echt geen zorgen over te maken. En dat van die hoge temp.meter had ik ook altijd. Volgens mij is er niets aan de hand.
Maar dat van dat gisis uit die dop(van het expantievat)? Kan iemand daar nog iets nuttigs over zeggen?[/quote]
Dat is normaal. Je hoeft je daar echt geen zorgen over te maken. En dat van die hoge temp.meter had ik ook altijd. Volgens mij is er niets aan de hand.