[R5gtt]Verschil aangegeven snelheid en rijdende snelheid!
Mijn snelheid die me teller aangeeft en dat wat ik echt rij verschillen nogal veel.
Het viel me al op toen ik langs flitspalen reed, met een voorganger.
Waar jij 50 mocht, reed ik op me teller
ong 38 km/u.
Dus dat moeten we dan maar ff meten.
Een vriend van me reed in zijn kadett die volledig standaard is, dus dat zou moeten kloppen.
Hij 50 en ik 38.
Hij 80 en ik 62.
Beetje extreem.
Harder hebben we nog niet getest, maar als je zo doorteld dan rij ik bij 160, 200 km/u!!
en ik heb er al een keer 175, op mijn teller, meegereden.
Mijn bandenmaat is 195-50-15. En nu zou dat eigenlijk 195-45-15 moeten zijn, lees ik hier en daar.
Maar, zou dat dit extreme verschil weer normaal moeten kunnen krijgen????
Het viel me al op toen ik langs flitspalen reed, met een voorganger.
Waar jij 50 mocht, reed ik op me teller
ong 38 km/u.
Dus dat moeten we dan maar ff meten.
Een vriend van me reed in zijn kadett die volledig standaard is, dus dat zou moeten kloppen.
Hij 50 en ik 38.
Hij 80 en ik 62.
Beetje extreem.
Harder hebben we nog niet getest, maar als je zo doorteld dan rij ik bij 160, 200 km/u!!
en ik heb er al een keer 175, op mijn teller, meegereden.
Mijn bandenmaat is 195-50-15. En nu zou dat eigenlijk 195-45-15 moeten zijn, lees ik hier en daar.
Maar, zou dat dit extreme verschil weer normaal moeten kunnen krijgen????
He! nu is die weer rood.
lijkt me stug, maar wie weet.
Hij kan wel iedereen inhalen als hij 120 op de snelweg rijd.
Dan moet ik het maar is met een reno kangoo testen.
Hij kan wel iedereen inhalen als hij 120 op de snelweg rijd.
Dan moet ik het maar is met een reno kangoo testen.
He! nu is die weer rood.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Jouw banden hebben een véél te grote omtrek, vandaar dat je harder rijdt dan je teller aangeeft. Zelfs 195/45 R15 geeft een soorgelijke (maar kleinere) afwijking
Wil je m verstellen, lees dan dit topic door
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... ght=teller
Staat ook info in over wielomtrekken, en er staat zelfs in wat je moet doen als je afstelactie mislukt wegens een kapot onderdeeltje
Wil je m verstellen, lees dan dit topic door
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... ght=teller
Staat ook info in over wielomtrekken, en er staat zelfs in wat je moet doen als je afstelactie mislukt wegens een kapot onderdeeltje

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
195/50/15 >> rolomtrek >> 1760 mm
195/45/15 >> roltomtrek >> 1700 mm.
verschil dus van 60 mm. en aangezien jij een GTT hebt moet jouw maat volgens mij 195/55/13 zijn en die heeft een rolomtrek van 1660 mm. Dat is dus een verschil 100 mm met nu. Vrij veel idd
195/45/15 >> roltomtrek >> 1700 mm.
verschil dus van 60 mm. en aangezien jij een GTT hebt moet jouw maat volgens mij 195/55/13 zijn en die heeft een rolomtrek van 1660 mm. Dat is dus een verschil 100 mm met nu. Vrij veel idd
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Klopt inderdaad. Een kadett geeft veel te veel aan.Arjen schreef:Een beetje off-topic, maar de Kadett staat erom bekend dat de teller gigantisch afwijkt. 100 op de teller is maar iets van 85.
5 GT Turbo '88 GT5
Om bij dat potmetertje te komen moet zeker het hele dashbord uitelkaar?
Kan iemand mij uitleggen hoe zoiets uitmekaar moet?
En is er niet iemand, die dit eerder gedaan heeft, en mij daarbij zou kunnen helpen? Want ik heb idd dat andere topic gelezen, en volgens mij is dat een flink geklooi.
Kan iemand mij uitleggen hoe zoiets uitmekaar moet?
En is er niet iemand, die dit eerder gedaan heeft, en mij daarbij zou kunnen helpen? Want ik heb idd dat andere topic gelezen, en volgens mij is dat een flink geklooi.
He! nu is die weer rood.
waarom heb ik met 195/45/15 dan nergens last van??
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
- Locatie: Vuren
- Contacteer:
Toen ik 195/45/15 onder mijn gtt had wert ik geflitst met 205 km/h op de teller, de bon die ik binnen kreeg stond op 186 km/h na meet correctie.
Hoe kan dat dan.
Hoe kan dat dan.
AT YOUR SERVICE
195/45/15 zou zo goed als hetzelfde moeten zijn als de originele 13 inchertjes van de gtturbo hoor.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
195/45/15 heeft een rolomtrek van 1700. Scheeld dus idd veel minder als het verschil van Martijn. en je rijd dan toch juist harder dan op de teller !!!
Laatst gewijzigd door Tom op ma 25 nov 2002 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Dan heb je gewoon een enorme afwijking in je teller. Maar dat is op zich logisch bij zo'n hoge snelheid. Bij 120 zal de afwijking minder groot zijn. Iedereen kan toch wel bedenken dat je wielen met grotere omtrek minder omwentelingen maken bij een bepaalde snelheid en dat de kmteller dan DUS lagere snelheid aangeeft dan dat je werkelijk rijdt?RonaldClio16v schreef:Toen ik 195/45/15 onder mijn gtt had wert ik geflitst met 205 km/h op de teller, de bon die ik binnen kreeg stond op 186 km/h na meet correctie.
Hoe kan dat dan.
Misschien heeft de vorige eigenaar de teller bijgesteld voor grotere banden?
Bij mijn (blauwe) GTT geeft de teller ook te weinig aan, terwijl ik gewoon 13 inch velgen met 185/60/13
Ik rijdt 100 op de teller met 3800/4000 toeren in de 5. Terwijl ik met de (witte) GTT met 195/50/15 een tellerafwijking van 20 km had bij 120. Als ik 100 op de teller reed, reed ik eigenlijk 120
Ik rijdt 100 op de teller met 3800/4000 toeren in de 5. Terwijl ik met de (witte) GTT met 195/50/15 een tellerafwijking van 20 km had bij 120. Als ik 100 op de teller reed, reed ik eigenlijk 120
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
dat zeg ikStefijn schreef: Iedereen kan toch wel bedenken dat je wielen met grotere omtrek minder omwentelingen maken bij een bepaalde snelheid en dat de kmteller dan DUS lagere snelheid aangeeft dan dat je werkelijk rijdt?

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
- Locatie: Vuren
- Contacteer:
Even uitgerekend je moet eigenlijk 205/40/15 onder een gtt doen, komt de rolomtrek het beste overeen. Nanelijk 21,45 inch. Moet kunnen toch.
AT YOUR SERVICE
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Dat gaat zéker aanlopen (als je niet stevige spoorverbreders monteert) 195/45 R15 loopt al aan over het algemeen (qua breedte)RonaldClio16v schreef:Even uitgerekend je moet eigenlijk 205/40/15 onder een gtt doen, komt de rolomtrek het beste overeen. Nanelijk 21,45 inch. Moet kunnen toch.
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
- Locatie: Vuren
- Contacteer:
Nee geen soorverbreders gewoon goede et van 30 monteren bij die maat banden. dan loopt 195 ook echtnie aan.
AT YOUR SERVICE
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Moet je wel velgen met ET30 hebbenRonaldClio16v schreef:Nee geen soorverbreders gewoon goede et van 30 monteren bij die maat banden. dan loopt 195 ook echtnie aan.
Het is makkelijker en goedkoper om spoorverbreders te monteren
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
- Locatie: Vuren
- Contacteer:
Ik weet er nog wel een paar te koopStefijn schreef: Moet je wel velgen met ET30 hebben


En ja heeft het zelfde effect dus even opletten bij het aanschaffen van wielen.
AT YOUR SERVICE
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ik heb nu sinds zaterdag 195/45/15 (staat erg mooi plat) maar ze lopen NIET aan!!Stefijn schreef:Dat gaat zéker aanlopen (als je niet stevige spoorverbreders monteert) 195/45 R15 loopt al aan over het algemeen (qua breedte)RonaldClio16v schreef:Even uitgerekend je moet eigenlijk 205/40/15 onder een gtt doen, komt de rolomtrek het beste overeen. Nanelijk 21,45 inch. Moet kunnen toch.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Heb je velgen met de - voor GTT standaard - ET-waarde van 36? Als de ET-waarde lager is is het logisch dat ze niet aanlopen.
En je moet kijken aan de binnenkant van het spatbord, aan de motorzijde. Dus aan de BINNENZIJDE van het wiel, op ashoogte, daar loopt het meestal (links of rechts) nét aan, en deze wijze van aanlopen heeft geen oorzaak in verlagen van de auto.
Bij mij rechts, ET 36, 195/45 R15 Uniroyal Rainpsort 1, 3,5 cm verlaagd.
En je moet kijken aan de binnenkant van het spatbord, aan de motorzijde. Dus aan de BINNENZIJDE van het wiel, op ashoogte, daar loopt het meestal (links of rechts) nét aan, en deze wijze van aanlopen heeft geen oorzaak in verlagen van de auto.
Bij mij rechts, ET 36, 195/45 R15 Uniroyal Rainpsort 1, 3,5 cm verlaagd.
Laatst gewijzigd door Stefijn op ma 25 nov 2002 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Dan moet je dus effe aan de binnenzijde spatbord kijken, binnen- en voorzijde van het wiel op ashoogte.Tom schreef:15"inch 6,5J ET 36 4 gaats steek 100 >> dit heb ik nu. Past perfect en ziet er icm een 45 band erg netjes uit
Bij mij loopt het NET aan, een slijtplek van 2 cm.
O wacht, ik heb 7J velgen, die zijn dus 0,5 breder.
Ik heb nog ff een beetje gerekend.
Als die kadett sneller aangeeft dan dat hij rijd, en als ik er dan achteraan rij.
Dan zou hij dus i.p.v 50 km/u bijv. 60 km/u moeten rijden, om echt 50 te rijden. en dan rij ik dus i.p.v 38 - 45 ofzo. Dus dan zou het verschil met teller en echt, kleiner zijn dan dat ik nu denk, bij mijn auto.
En dat zou weer kunnen betekenen dat als ik er 195-45-R15 onder gooi, dat hij dan wel goed loopt.
Heeft een reno kangoo ook een afwijking standaard?
En ik ga dat met die 1000m test wel is doen, dat is denk toch het betrouwbaarste.
Als die kadett sneller aangeeft dan dat hij rijd, en als ik er dan achteraan rij.
Dan zou hij dus i.p.v 50 km/u bijv. 60 km/u moeten rijden, om echt 50 te rijden. en dan rij ik dus i.p.v 38 - 45 ofzo. Dus dan zou het verschil met teller en echt, kleiner zijn dan dat ik nu denk, bij mijn auto.
En dat zou weer kunnen betekenen dat als ik er 195-45-R15 onder gooi, dat hij dan wel goed loopt.
Heeft een reno kangoo ook een afwijking standaard?
En ik ga dat met die 1000m test wel is doen, dat is denk toch het betrouwbaarste.
He! nu is die weer rood.
nee hoor.Stefijn schreef:RonaldClio16v schreef: 195/45 R15 loopt al aan over het algemeen (qua breedte)
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Wel met ET36 en 7J velgen...en dan heb ik het niet over aanlopen op de spatborden zoals meestal het probleem bij aanlopen is-Ray- schreef:Stefijn schreef:nee hoor.RonaldClio16v schreef: 195/45 R15 loopt al aan over het algemeen (qua breedte)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Dan doe ik het ook niet goed met ET 30 breedte 7J en 195 50 15. En toch heb ik nergens last van.
o ja, het is een "gewone" clio.
Gr. Frits
o ja, het is een "gewone" clio.
Gr. Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Een GTT is geen clioFrits schreef:Dan doe ik het ook niet goed met ET 30 breedte 7J en 195 50 15. En toch heb ik nergens last van.
o ja, het is een "gewone" clio.
Gr. Frits
En voor zover ik weet staan ET30 velgen verder naar buiten dan ET36 velgen. Mocht dat niet kloppen verwijs ik naar mijn 1e opmerking...