1. Weet iemand hier misschien of de maten van de katalysator van de Clio 16V hetzelfde zijn als die van de Clio Rsi??
2. Als ik mijn katalysator vervang met een lege pijp (vervangende katalysator) moet ik er dan wat aangepast worden met de computer chip oid????
Groeten Stephan
[Clio Rsi/16V] Katalysator!!!
-
OHWWWWWWWWChristian schreef:ik zou het niet weten![]()
![]()

ik had hier ergens gelezen dat je motor er wel onder te ''lijden'' heeft als je je kat eronder weg haalt zonder verdere aanpassingen, motormanagement, co2 afstelling etc...*Stephan_RSI* schreef:OHWWWWWWWWChristian schreef:ik zou het niet weten![]()
![]()
![]()
![]()
-
Wat bedoel je precies met 'lijden'? Bedoel je ermee dat je motor uiteindelijk minder lang uithoud? Wat zijn precies de aanpassingen die je dan moet doen?
Stephan
Stephan
Volgens sommigen klopt het singaal van je Lamda-sonde niet meer omdat er niet genoeg hitte is, volgens anderen maakt het geen flikker uit voor je motor.*Stephan_RSI* schreef:Wat bedoel je precies met 'lijden'? Bedoel je ermee dat je motor uiteindelijk minder lang uithoud? Wat zijn precies de aanpassingen die je dan moet doen?
Stephan
Je motor zelf is het sowieso niet slecht voor, maar of de nauwkeurigheid van je lamda er door aangetast wordt? Geen idee.
-
Ok tnx voor info.
heb laatst onder me williams een katvervanger eronder gezet en trekt veel beter en het geluid
is veel beter.
het enige wat me opviel is dat hij er nu langer over doet om warm te worden.
is veel beter.
-
Het enige probleem is dus dat de warmte niet correct word aangegeven? Nou dan heb ik mijn keuze snel gemaakt. Trekt sneller op en mooier geluid is voor mij genoeg
.

Dit komt dus omdat je lamda-sonde pas werkt als hij iets van 300 graden is, bij de kat werd het sneller warm bij je lamda (tegendruk) nu duurt dat ff wat langer en als je lamda nog niet op temperatuur is gebruikt hij hem ook niet, dus motormanagement werkt niet optimaal...snappie? Maar of daar echt veel tijds verschil inzit?jean-paul schreef:heb laatst onder me williams een katvervanger eronder gezet en trekt veel beter en het geluid
is veel beter.
Het is natuurlijk lekkere goedkope tuning en je geluid wordt er harder van (als je van schel houdt) of de auto er ook echt harder van gaat trekken durf ik niet te zeggen, want denk je nu echt dat je die 2-4 peekaa merkt? Het lijkt me alleen echt nut hebben in combinatie met andere motortuning.
-
2-4 echte peekaas is toch aardig veel, en volgens mij ga je dat ook wel voelen.
Het is max. 2 pk wat je erbij krijgt en alleen voor de 3000 tpm en dit voel je echt niet, maar iedereen heeft een andere mening over kat vervangers.*Stephan_RSI* schreef:2-4 echte peekaas is toch aardig veel, en volgens mij ga je dat ook wel voelen.
Als een kat vervanger echt nut heeft dan zullen ze ook op het cirquit gebruikt worden maar dat is niet zo. Neem eens contact op met een echte tuner's dus geen autostyle zaken en vraag hun mening eens.
Hmm we vergeten het koude weer van de laatste tijd, dat heeft ook voor een groot deel invloed op de temp en het op temp komen van je motor.jeroen.k schreef:Dit komt dus omdat je lamda-sonde pas werkt als hij iets van 300 graden is, bij de kat werd het sneller warm bij je lamda (tegendruk) nu duurt dat ff wat langer en als je lamda nog niet op temperatuur is gebruikt hij hem ook niet, dus motormanagement werkt niet optimaal...snappie? Maar of daar echt veel tijds verschil inzit?jean-paul schreef:heb laatst onder me williams een katvervanger eronder gezet en trekt veel beter en het geluid
is veel beter.
Het is natuurlijk lekkere goedkope tuning en je geluid wordt er harder van (als je van schel houdt) of de auto er ook echt harder van gaat trekken durf ik niet te zeggen, want denk je nu echt dat je die 2-4 peekaa merkt? Het lijkt me alleen echt nut hebben in combinatie met andere motortuning.