Versnellingsbak olie bijvullen
Zo staat het wel in de papieren.
Greetz Marcel
Greetz Marcel
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
Bij een R5 zit er aan de binnenkant van dat dopje een soort pieletje, dit fungeert als pijlstokje. Op dit uitsteekseltje zit een verdikking in het midden, dit geeft het gebied aan waar het olieniveau moet zijn.
Hmm, JB3 dat weet ik niet. Bij een JB5 in ieder geval wel. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat bij een JB3 niet ook is.
Overlopen is trouwens iets boven max. Zal wel niet heel veel kwaad kunnen, maar ik heb zelf altijd zoiets van 'ze hebben niet voor niets een maximum niveau aangegeven...'
Overlopen is trouwens iets boven max. Zal wel niet heel veel kwaad kunnen, maar ik heb zelf altijd zoiets van 'ze hebben niet voor niets een maximum niveau aangegeven...'
-
Je kan er al wel rekening mee houden want er kan maar 3.4 liter in als het goed is.16klepper schreef:de olie in de versnellingsbak, als je die bijvult bij een r19 1800 16V, moet je em dan vullen tot ie bij je vulnippel gaat overstomen?
Plaatjes:jpp_GTX schreef:Nou ik heb de laatste tijd een "trillings" probleem als ik harder dan 140 km/h rijd. Ik weet dus niet in hoeverre een overschrijding van het max. oliebakpeil een trillende bak kan veroorzaken.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/gearboxrefilling.jpg[/img]
Ik weet niet of het zo erg is dat je jouw probleem hieraan kan toeschrijven...
Edit: check puntje 7, jij hebt dus waarchijnlijk een stalen plug, en niet zo'n plastic versie met zo'n pieletje. Dan staat er dat je hem moet vullen tot de onderkant van het vulgat. Dat is niet helemaal het zelfde als 'tot hij overloopt' (heeft weer te maken met die oppervlaktespanning van vloeistoffen die gisteren ook al ter sprake kwam

Ik denk inderdaad niet dat het stuiteren van jouw auto komt door de olie in de versnellingsbak. Daarvan zal de oorzaak toch in de wielophanging of stuurinrichting gezocht moeten worden, zoals in het andere topic besproken is.
Alle non-turbo R5 bakken: SAE 80W (volgens het werkplaatshandboek APIGL5-MILL2105 B C, maar dat zegt mij weinig (TRANSELF TRX 80 W voor Turbo))jeroen.k schreef:Klein beetje offtopic, maaruh wat voor bakolie moet er eigenlijk in een JB3 bak?