Einddemper zelf maken

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
16klepper

Wie heeft er ooit geprobeerd om zelf een demper te maken?

Een absorptiedemper is gewoon een pijp door een grotere pijp, met daarin gaatjes, en in de grote pijp dempingsmateriaal doch?

Wat voor materiaal gebruiken ze voor die demping?

Ik ga misschien eens wat proberen in elkaar te lassen.

Wie info heeft, gooi maar neer!!
martin rs

hmm ik heb er wel eens een gehoord die had een gewone uitlaat met een ijzerdraad met een haakje eraan helemaal leeg gepunnikt. en dan iedere keer gas geve ertussenin dan wil het wel. dan vliegt het er weer uit. ff punniken en gassen tot ie leeg is eigelijk. en het klonk best mooi lekker laag.

martin
Haas
Car: Megane RS

Als je een uitlaat voor je 16V wil maken, kun je ook je eigen demper verlassen. Ik heb zo'n demper van rob (robclio16V) overgenomen. Wat er precies allemaal aan is gebeurd weet ik niet helemaal. Maar er zit iig een ander eindpijpje op. Dat standaard kromme eindstukje is eraf. Dan zijn er om het bestaande gat wat dan dus nog in de demper zit een paar gaten geboort (10mm). Dan is er vervolgens een 80 mm pijp om deze gaten heengelast. De enigste visuele verandering is dus een dikkere eindpijp en gaten om je oorspronkelijke gat. Klinkt goed hoor :D

Rasit had ook ongeveer zo'n idee. Hij heeft dat zelf bij zijn oude 16V gedaan. Ook gewoon standaard demper genomen, eindstukkie eraf. Toen heeft hij er twee gaten van ik dacht 80 mm in geslepen/gezaagd (dus geen gaten eromheen geboort zoals bij mij). En daar twee pijpen van 80 mm opgelast...Heb je dus een dubbele uitlaat...wat je maar wil.

Als je zelf kunt lassen of een vriend van je ofzo moet je gewoon ff wat proberen. Zo'n demper kost bijna geen tol, dus als het mislukt is er niet veel verloren (alhoewel het volgens mij niet kan mislukken, je kunt alleen ontevreden zijn over het geluid). Btw Mike16V heeft nog een goede originele einddemper van een 16V liggen...

Succes :D
Christian

maar is het niet zo als je een bepaaltaantal liters inhoud moet hebbe voor een einddemper of zit ik daar helemaal mis mee :wink:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Christian (MrCool) schreef:maar is het niet zo als je een bepaaltaantal liters inhoud moet hebbe voor een einddemper of zit ik daar helemaal mis mee :wink:
nope
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
rasit..

~Haaz~ schreef:
Rasit had ook ongeveer zo'n idee. Hij heeft dat zelf bij zijn oude 16V gedaan. Ook gewoon standaard demper genomen, eindstukkie eraf. Toen heeft hij er twee gaten van ik dacht 80 mm in geslepen/gezaagd (dus geen gaten eromheen geboort zoals bij mij). En daar twee pijpen van 80 mm opgelast...Heb je dus een dubbele uitlaat...wat je maar wil.

Succes :D
2 gaten van 90 mm en 2 pijpen van 101 mm :D haal je je einddemper er ook af dan gaat dat nog lekker knallen ook.. en niet te vergeten het supergeluid dat je krijgt..
da-goof
Contacteer:

dus als je gewoon een mooie plaat rvs rond zet, die dicht last met een tig apparaat er een achterkantje in last , er een binnenpijp doorheen last die geperforeerd is, tussen de 2 wanden rockwool of zoiets frot en dan de handel aan de voorkant dicht last, dan heb je een streetlegal demper??
Wat zijn de decibel normen voor een demper?
robert

er zullen ongewtijfeld db normen zijn, maar in praktijk merk je daar bij auto nix van. Wel moet hij gasdicht zijn tot 'het eind' voor de apk.
Ik heb al een paar keer een uitlaatgemaakt, (voor motor) maar nog geen absorptiedemper. (zit nog in de pipe-line :lol: )Voor motorfiets is men nog een stukkie strenger kwa geluid, en de vulling heeft de neiging eruitgeblazen te worden, daarom het ik alleen maar reflexiedempers gemaakt.

ff een tipje: rvs dempers gaan vaak stuk doordat er binnenin wat afbreekt. En dat komt weer doordat het binnenwerk veel heter wordt dan de buitenkant, en dus veel meer uitzet. Op een gemiddelde demperlengte is dat verschil wel 1 mm. Als je de heleboel goed vast hebt gebakken scheurt het meteen open. Je zult dus het binnenwerk flexibel met de buitenmantel moeten vastmaken. Ik gebruik in het midden altijd een schuifstukje. Voor een demper met 1 kamer en 1 doorlopende pijp moet je die pijp in het midden doorzagen en in een iets dikker of dunner pijpje schuiven. Aan 1 kant vastlassen et voila.
16klepper

Kijk daar heb ik wat aan.
Ik ga eens even aan het bakken.
Wat voor dempingsmateriaal gebruik je in de demper?
jetab
Contacteer:

Een gtt zonder dempers maakt 115Db (die van mij, toen, tenminste).

Volgens mijn kennissen kring (politie wist het niet, kon mij er niets over vertellen alleen vertellen dat ik niet zo meer mocht rondrijden anders kreeg ik een boete) mag het niet meer dan 90Db zijn

Ik heb nu de middendemper laten zitten. Achter heb ik eigelijk geen demping, alleen een soort doos waar 2 pijpen van 90mm op zitten (ik noem het mijn klankkast :lol: ) De politie heeft hier nog niets over gezegt.... NOG niet tenminste....
mike16v

16klepper schreef:Kijk daar heb ik wat aan.

ik heb nog een goedkoop clio 16v einddemper liggen, kan je wel iets leuks van maken!
voor 25 euro mag je hem hebben!
robert

16klepper schreef:Kijk daar heb ik wat aan.
ja daar ben ik nog niet over uit. geeft niet, want ik heb nog niet zon demper gemaakt.

-steenwol of glaswol ligt voor de hand, maar dat spul blaas je eruit.
-staalwol lijkt ok, maar bij korte ritten krijg je gegarandeerd een dikke roestklont in je demper.
-pannensponsjes zijn van alu, licht en roestbestendig. Maar dat spul smelt (450 deg) helaas bij volgas. Dus dat heeft ook niet het eeuwige leven

voorlopige winnaar is het alu pannesponsje, maar dan moet de demper wel navulbaar zijn. Bv met een plaatje wat je erop popnagelt (rvs popnagels svp). Met wat kit ertussen is het vast wel dicht.
da-goof
Contacteer:

what about rvs krullen (of wol, zo je het wilt noemen) En wat denk je van glasschuim? Dit spul wordt en de bouw gebruikt om thermisch te isoleren, maar zal ook best wel aardig dempen aangezien het net een brosreep is. Het is uiteraard goed tegen hoge temp. bestand en het is behoorlijk hard materiaal wat je er niet zomaar uit blaast. Het enige nadeel is de prijs van het spul, schijnt vrij duur te zijn.
Derby

Over dat geluid. Het is naar aanzien van de controlerende persoon. Als de politie je aanhoudt omdat je te veel lawaai maakt kun je daar niet tegen protesteren. Evenzo bij de APK. Als de controleur het teveel laawaai vind moet je er wat aan doen. Vind de controleur het geen probleem is er niks aan de hand. Rij je dan weg bij de garage en 10 m verderop word je aangehouden omdat het voertuig te veel lawaai maakt ben je de klos.
BTW. Vlak voordat het kabinet viel is er naar buiten gekomen dat de politie meer wordt ingezet om milieu vervuiling tegen te gaan. Dus ook geluid wat te veel is wordt beboet. Er wel weer een vage reden voor zijn :). Pling pling.

Derby
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

da-goof schreef:what about rvs krullen (of wol, zo je het wilt noemen) En wat denk je van glasschuim? Dit spul wordt en de bouw gebruikt om thermisch te isoleren, maar zal ook best wel aardig dempen aangezien het net een brosreep is. Het is uiteraard goed tegen hoge temp. bestand en het is behoorlijk hard materiaal wat je er niet zomaar uit blaast. Het enige nadeel is de prijs van het spul, schijnt vrij duur te zijn.
glasschuim is een optie daar heb je gelijk in. Het heet volgens mij anders maar kan er even niet op komen.

Maar: nadeel zoals al vernoemd de prijs. Het spul stinks ontzettend als je het verwerkt. (stinkt naar rotte eieren.) En hoe doet het dat als het straks verwarmd wordt? Daarbij wordt het in harde blokken geleverd dus buigzaam of iets is het niet. En omdat het blokken zijn heb je de kans dat het kan gaan rammelen in je uitlaat en dat is ook weer niet de bedoeling.

Dus die RVS pannensponsjes gaan ook nog steeds mee als goede keuze.

Gr. Frits
Chrisv

Frits schreef:
da-goof schreef:what about rvs krullen (of wol, zo je het wilt noemen) En wat denk je van glasschuim? Dit spul wordt en de bouw gebruikt om thermisch te isoleren, maar zal ook best wel aardig dempen aangezien het net een brosreep is. Het is uiteraard goed tegen hoge temp. bestand en het is behoorlijk hard materiaal wat je er niet zomaar uit blaast. Het enige nadeel is de prijs van het spul, schijnt vrij duur te zijn.
glasschuim is een optie daar heb je gelijk in. Het heet volgens mij anders maar kan er even niet op komen.

Maar: nadeel zoals al vernoemd de prijs. Het spul stinks ontzettend als je het verwerkt. (stinkt naar rotte eieren.) En hoe doet het dat als het straks verwarmd wordt? Daarbij wordt het in harde blokken geleverd dus buigzaam of iets is het niet. En omdat het blokken zijn heb je de kans dat het kan gaan rammelen in je uitlaat en dat is ook weer niet de bedoeling.

Dus die RVS pannensponsjes gaan ook nog steeds mee als goede keuze.

Gr. Frits
Glaswol heet dat spul volgensmij...
Als ze ergens aan het bouwen zijn ligt dat spul daar in best grote hoeveelheden :) (savonds even langsgaan)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Anonymous

Chrisv schreef:Glaswol heet dat spul volgensmij...
Als ze ergens aan het bouwen zijn ligt dat spul daar in best grote hoeveelheden :) (savonds even langsgaan)
Glaswol is:

- niet duur
- stinkt niet erg
- al door robert afgedaan

dus ze bedoelen iets anders.
Chrisv

Ploegah schreef:
Chrisv schreef:Glaswol heet dat spul volgensmij...
Glaswol is:

- niet duur
- stinkt niet erg
- al door robert afgedaan

dus ze bedoelen iets anders.
Ah ok, vond al vreemd dat het duur was
some people are alive only because it's illegal to kill them
Steven
Car: M536

Vanuit het scootertijdperk weet ik nog dat glaswol vrij snel wegfikte, dus deed je eerst een heel dun lagje staalwol en daaromheen de glaswol.

Nu denk ik dat de demper van een scooteruitlaat ff iets warmer wordt dan de lange uitlaat van een auto, maar toch..
Anonymous

Steven (Fiets) schreef:Vanuit het scootertijdperk weet ik nog dat glaswol vrij snel wegfikte, dus deed je eerst een heel dun lagje staalwol en daaromheen de glaswol.

Nu denk ik dat de demper van een scooteruitlaat ff iets warmer wordt dan de lange uitlaat van een auto, maar toch..
Ik ben ooit in mijn puch tijdperk (hash-puchies) betrokken geweet bij de ontwikkeling van een uitlaat voor een puch 50 cc blok en een puch 80 cc blok. (die standaard puch 'potjes' waren k*t met peren)

Deze werden gevuld met glaswol voor de demping maar waren vrij lang dus problemen met wegfikkend glaswol hebben we nooit gehad.

Deze was het ongeveer (het puch maxi model, wij hebben de bocht hiervoor veranderd)
[img]http://members.chello.nl/~f.vanwijk3/images/homoet.jpg[/img]
da-goof
Contacteer:

dat foamglas (zo heet het officieel) stinkt als de neten, dat klopt, het is ook ontzettend duur, maar buiten vierkante blokken zijn er nog allerlei andere prefab vormen te koop, zo ook buisvormige, voor de isolatie van leidingen.
Kijk voor de gein maar eens op

http://www.foamglas.nl/industrie-site/p ... index.html

Volgens mij is foamglas wel degelijk interessant als dempingsmateriaal en zal de prijs uiteindelijk ook nog wel meevallen.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

da-goof schreef:dat foamglas (zo heet het officieel) stinkt als de neten, dat klopt, het is ook ontzettend duur, maar buiten vierkante blokken zijn er nog allerlei andere prefab vormen te koop, zo ook buisvormige, voor de isolatie van leidingen.
Kijk voor de gein maar eens op

http://www.foamglas.nl/industrie-site/p ... index.html

Volgens mij is foamglas wel degelijk interessant als dempingsmateriaal en zal de prijs uiteindelijk ook nog wel meevallen.
Foamglass is het inderdaad. Ik ken het alleen van vaste blokken. niet echt handig dus. misschien zal de prijs dan inderdaad wel mee vallen.

Voor mij zou het afvallen als het in blokken gemaakt wordt maar nu valt er over te denken. Maar ik weet nog steeds niet of het tegen hitte kan.

Gr. Frits
Anonymous

Lees dan ff die site man !

Daar staat alles over dat spul o.a. dat het bestand is tegen temperaturen van -260 tot +430 graden celsius.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Ploegah schreef:Lees dan ff die site man !

Daar staat alles over dat spul o.a. dat het bestand is tegen temperaturen van -260 tot +430 graden celsius.
Was me op dat moment net te veel werk. En er zijn altijd personen die wel de moeite nemen om de interessante informatie hier te posten.

dus bij deze: Ploegah Bedankt!!
robert

ja lezen man!!!!

ik zei toch dat alu pannensponsjes bij 450 deg smelten, en de temp achteraan de einddemper is bij een paar minuten volgas al 550 deg. (gemeten op school toen)
dus kommaar komaar komaar yep das meer dan 430 deg.

rvs pannensponsjes?? hey die heb ik nog gezien. Komt zeker door de prima-de-luxe taakverdeling thuis :lol:
ik zal es opletten.
Riël
Über-Spammer

Kan ook spul uit een sloopdemper rippen. Krijg je vast voornix, hebben wij ook gedaan. Aan de buitenkant is het nog niet zo verrot :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Dus of je nu foamglass gebruikt of (??)pannesponsjes gebruikt het smelt toch wel dus wat heeft het dan voor zin om er demping in te stoppen?? of wat kan je wel gebruiken?

we zijn dus nu nog niets verder. Of je moet aan asbest dekens gaan denken met alle vervelende gevolgen van dien.

Gr. Frits
Christian

heeft er iemand mischien 1of andere tekening van een zelf gemaakte einddemper en van want voorn plaat maak je dat zo 3mmm ??
da-goof
Contacteer:

wat gebruiken fabrikanten als devil dan voor dempingsmateriaal? Iets keramisch of zo?
16klepper

3mm lijkt me erg dik, dan heb je je auto straks automatisch verlaagd als je je demper eronder hangt.
Ik denk dat RVS van 1.5 of 2 mm is dik zat is.

Blijft inderdaad de vraag wat je er het beste kan instoppen.

Nix erin dan dempt ie neem ik aan ook van geen meter....
Christian

ja wil der eerst 1 van staal gaan maken dan .
maar hoe krijg je zoon brom er in als ware gewoon een buisje met gaatjes der in ???
16klepper

Volgens mij wel ja, zo'n demper is niet veel meer dan een grote buis met daarin een kleinere busi met gaten. in de grote buis zit dan dempingsmateriaal. (en natuurlijk is die dichtgelast aan voor en achterkant, maar da lijk me logisch)
Christian

duzz als ik het begrijp hoe meer buisjes met gaatjes der in hoe leuker het geluid ??

[img]http://www.turbofast.com.au/img/muff2.jpg[/img]
[img]http://www.turbofast.com.au/img/muff1.jpg[/img]
da-goof
Contacteer:

is dit nou een absorptiedemper of een reflectiedemper?
16klepper

reflectie
Plaats reactie