{clio16V} Versterkte wiellagers achter

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Ik heb weer een achter wiellager gesloopt :( .

De achterlagers heb ik nog geen jaar geleden vervangen en zijn nu al weer aan de beurt.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:

1. Waarom gaan die dingen zo makkelijk kapot?
(Hij ging kapot na een te snel genomen bocht, achterkant glee dus weg.)

2. Zijn er versterkte wiellagers te krijgen voor een clio16V?
(ik heb hier en daar al gezocht, maar kon niets vinden)

Dus wie weet iets hierover?

Tijn hebben jullie andere lagers in de rally clio?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

rijd jij met spacers????
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

spacers nee.

Mijn velgen hebben ook de juiste ET waarde dus daar kan het ook niet aan liggen.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Ik zou eens uitzoeken wat voor een lager het precies is en dan eens bij SKF te gaan kijken.

SKF moet vast een sterkere lager kunnen leveren die precies past.
Drive it like you stole it
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Wiellagers gaan niet zo snel kapot hoor, zeker niet na een snelle bocht. Je zal naar iets anders (oorzaak) moeten zoeken.
Mrtn = Maarten
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Mrtn schreef:Wiellagers gaan niet zo snel kapot hoor, zeker niet na een snelle bocht. Je zal naar iets anders (oorzaak) moeten zoeken.
Zoals?

Heb echt geen flauw idee waar ik naar kan kijken.

En dat van die bocht is eigenlijk alleen maar om aan te geven wanneer die is gaan "fluiten".
Anonymous

heb je ze met monteren niet te vast gezet ,dat verkort de levensduur ook aanzienlijk,en lekker vet houden is ook wel lekker. :D
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

fabio schreef:heb je ze met monteren niet te vast gezet ,dat verkort de levensduur ook aanzienlijk,en lekker vet houden is ook wel lekker. :D
Lijkt me niet dat een Renault dealer ze te vast zou zetten.

Vet jij ze dan zelf om de zo veel tijd?

ik niet, zou ik dat dus moeten doen om ze langer heel te houden?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Invetten heeft geen zin, het zijn gesloten lagers.
Verder zou je kunnen kijken of je nog ergens speling hebt gehad, waardoor er veel kracht op een lager zou kunnen ontstaan in bochten of wanneer dan ook.
Kzou als ik jou was toch even langs de dealer gaan die ze heeft vervangen en navraag doen. Zij weten meestal meer...........
Mrtn = Maarten
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Mrtn schreef:Invetten heeft geen zin, het zijn gesloten lagers.
Verder zou je kunnen kijken of je nog ergens speling hebt gehad, waardoor er veel kracht op een lager zou kunnen ontstaan in bochten of wanneer dan ook.
Kzou als ik jou was toch even langs de dealer gaan die ze heeft vervangen en navraag doen. Zij weten meestal meer...........
Spelling heb ik zeker weten niet! Je kan trekken en douwen op het achter maar er beweegd niets.

Maar wat ik wel raar vind is dat ze ineens een enorme herrie maken. Het overtreft bijna mijn uitlaat en die maakt echt een hoop herrie (leeg van voor naar achteren).

En nog iets spelling op achterwiel bedoel jij toch? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er spelling op de achteras kan zitten.

Of het ik het mis.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mickael schreef:
Mrtn schreef:Invetten heeft geen zin, het zijn gesloten lagers.
Verder zou je kunnen kijken of je nog ergens speling hebt gehad, waardoor er veel kracht op een lager zou kunnen ontstaan in bochten of wanneer dan ook.
Kzou als ik jou was toch even langs de dealer gaan die ze heeft vervangen en navraag doen. Zij weten meestal meer...........
Spelling heb ik zeker weten niet! Je kan trekken en douwen op het achter maar er beweegd niets.

Maar wat ik wel raar vind is dat ze ineens een enorme herrie maken. Het overtreft bijna mijn uitlaat en die maakt echt een hoop herrie (leeg van voor naar achteren).

En nog iets spelling op achterwiel bedoel jij toch? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er spelling op de achteras kan zitten.

Of het ik het mis.
Als jij geen speling voelt wil dit niet zeggen dat het er niet is! Als je het voelt is het flinke speling.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

een lager wat je hoort heeft speling, minimaal onvoelbaar wellicht, maar het is er idd wel, anders zou hij immers geen herrie maken. Hoe is de balans van je wielen?????? Als je een slingerend wiel hebt, of een kromme velg krijgt dat lager ook op zn donder. Er moet een aanwijzbare oorzaak zijn voor het feit dat jij binnen een jaar een wiellager hebt gemold. Verstevigde wiellagers moeten in principe niet nodig zijn.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

jeroen.k schreef:
Mickael schreef:
Mrtn schreef:Invetten heeft geen zin, het zijn gesloten lagers.
Verder zou je kunnen kijken of je nog ergens speling hebt gehad, waardoor er veel kracht op een lager zou kunnen ontstaan in bochten of wanneer dan ook.
Kzou als ik jou was toch even langs de dealer gaan die ze heeft vervangen en navraag doen. Zij weten meestal meer...........
Spelling heb ik zeker weten niet! Je kan trekken en douwen op het achter maar er beweegd niets.

Maar wat ik wel raar vind is dat ze ineens een enorme herrie maken. Het overtreft bijna mijn uitlaat en die maakt echt een hoop herrie (leeg van voor naar achteren).

En nog iets spelling op achterwiel bedoel jij toch? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er spelling op de achteras kan zitten.

Of het ik het mis.
Als jij geen speling voelt wil dit niet zeggen dat het er niet is! Als je het voelt is het flinke speling.
Hummm..

Oke maar hoe kan je het dan checken?
Anonymous

Lagers kunnen ook te warm worden, dit wordt meestal veroorzaakt door te weinig vet. Hierdoor gaan ze sneller slijten dan normaal.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

OK vraag 1 is wel een beetje duidelijk nu vraag 2 nog

Wat voor lagers zitten in de cupclio's en rally clio's, zijn dit dezelfde als een gewone 16V of zijn dit andere?
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ik heb met mijn 11, met trommels achter, in een jaar tijd wel 3 wiellagers versleten. Later bleek de passing in de trommel iets te ruim te zijn. Ik heb toen een andere trommel op de sloop gehaald en toen was het probleem over. Misschien dat het lager iets te ruim in/op de schijf zit?
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Arjen schreef:Ik heb met mijn 11, met trommels achter, in een jaar tijd wel 3 wiellagers versleten. Later bleek de passing in de trommel iets te ruim te zijn. Ik heb toen een andere trommel op de sloop gehaald en toen was het probleem over. Misschien dat het lager iets te ruim in/op de schijf zit?
Dat is misschien mogelijk, dan zal ik dat ook maar vervangen.

thanks
Plaats reactie