2.0 8V megane/laguna blok in clio rsi???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
*Stephan_RSI*

Ik heb gezocht op het forum en ik kon niks vinden over de aanpassingen van een megane 2.0 16V blok in een clio rsi. Ik heb wel gelezen dat een onderblok van de megane en een bovenblok van een clio 16V wel lukt, maar kan dat ook met een rsi 8V blok?
Lukt het niet om gewoon compleet de megane blok erin te hangen? Zoja, wat voor aanpassingen zijn er precies voor nodig?

Groetjes Stephan.
Laatst gewijzigd door *Stephan_RSI* op wo 30 okt 2002 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

Bij een clio 16v past 't inlaatspruitstuk van een megane niet. De aansluiting van de kop is anders, dus je kan er niet zomaar een clio inlaatspruitstuk op zetten. Dat vergt een heftig stukje aanpassen.
Onderblok past wel.

Een normaal 16V blok krijg je wel in een RSi. Het is lastig dat je de voorbalk niet los kan schroeven tijdens montage, maar 't past wel. Omdat je niet de hobbel op de kap hebt, zal je wel een stukje van 't binnenframe van de kap moeten verwijderen. Maar dan past 't wel, met de originele kap.
rev it like a rental
*Stephan_RSI*

Ik ben A technisch dus verbeter me als ik het verkeerd heb. Het inlaat spruitstuk is zeg maar hetzelfde als een boven blok?
Dus de bovenblok van een rsi past niet 1,2,3 op het onderblok van een megane?
Wat moet er dan precies aangepast worden?
De kabelboom e.d. kan ik dat gewoon aanhouden? hoeft niks aan gedaan te worden?

Groetjes Stephan.
Anonymous

NEe gaat niet zomaar passen, Het is een compleet ander onderblok. Tevens is kabelboom ook anders. Of alles of niets!!
*Stephan_RSI*

Wat is verstandiger om te doen? Een Clio RS 2.0 blok erin of toch een megane 2.0 onderblok???
De aantal kleppen maakt trouwens niks uit? 16 kleppen i.p.v. 8?
Anonymous

HEt gedeeltelijk wisselen kun je vergeten, tis een compleet ander onderblok. Maw megane verhaal wordt niets tenzij je alles van de megane gebruikt. kabelboom blijft een probleem omdat megane ook startblokkering heeft. EEn 2l. RS blok zou een optie zijn maar ook dan is de kabelboom lastig. Weet ook niet of je huidige bak er zo op past. Valt echt niet mee. Het makkelijkste is een sloop clio, kun je motor en bak zo erin hangen incl ophanging en remmerij.
*Stephan_RSI*

Ikzelf wil geen clio 16V blok erin hangen, ik weet uit ervaring dat de prestaties bijna hetzelde zijn. Ok 16V heeft meer PK maar houdt hem goed bij.
Weet je misschien of er een ander snel blok beter in mijn rsi past dan een meganeblok?
Ik moet mijn bak zowieso vervangen want de synchromesh ringen zijn versleten dus motor moet er ook uit en ik wou dan een ander motor er voor in de plaats inlepelen.

Stephan
Menno

Wat wel goed te doen moet zijn is een 2 liter blok van bv een laguna gebruiken, en daar dan je eigen kop/bovenblok op monteren.
rev it like a rental
RO 16v

Menno schreef:Bij een clio 16v past 't inlaatspruitstuk van een megane niet. De aansluiting van de kop is anders, dus je kan er niet zomaar een clio inlaatspruitstuk op zetten. Dat vergt een heftig stukje aanpassen.
Onderblok past wel.
Het is zoals Menno al zegt het past wel maar het inlaatspruitstuk moet worden aangepast.
Je hebt een inlaatspruitstuk van een 16v of willams nodig.
Hiervan laat je de spoelpoorten van het inlaatspruitstuk een stukje dicht lassen en pas frezen zodat ze gelijk zijn aan de spoelpoorten van de cilinderkop van de megane.
Daarbij moet de onsteking ook om gezet worden omdat het bij een megane op een andere plaats zit.
Dit heeft Achterberg voor mij gedaan omdat ik met een cilinderkop van een 2.0 16v megane op mijn 1.8 onderblok rond rij.
Wat het kost weet ik niet maar moet je maar eens bellen.
Wat je wel kan doen is een onderblok van een megane nemen en daar de cilinderkop van een 16v of willams opzetten dan hoef je de minste aanpassingen te doen.

Het is niet mogelijk om een 16v kop op een 8v onderblok te zetten en andersom ook niet.
Een rs 2.0 16v blok past wel maar kost een heleboel geld en aanpassingen en voor dat geld rij je met een getund willams blok rond. Ik ben ook al een heleboel aan het informeren geweest over wat haalbaar is.

Vergeet niet dat je ophanging, remsysteem en koelsysteem aangepast moeten worden.
Laatst gewijzigd door RO 16v op zo 27 okt 2002 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

HEt verschil tussen 16v en Rsi is en blijft in pk's toch dik 20 pk, dat is erg veel. Het aantal pk's moet wel het uitgangspunt zijn (incl koppel). Je hebt een beter uitgangspunt, er is meer voor te krijgen en je kunt in principe low-budget je auto upgraden als je een schade bak koopt. Je hebt dan alles in een keer, ophanging, remmerij enz enz. Restant verkoop je en klaar. Chipje, uitlaat en luchtfilter aanpassing leveren zo maar 10 pk's extra op. Zit je dus al bijna tegen de 150pk.
Steven
Car: M536

Sja als je zelf al zegt weinig kennis te hebben is het omlepelen ook een hoop gedoe (en als je het laat doen ook aardig wat geld).
Dan kom je toch al gauw weer terug op je RSi verkopen en een 16v te nemen.
Of wil je persé je RSi behouden voor de std looks, die je inmiddels toch wat aangepast hebt ;)
*Stephan_RSI*

Steven (Fiets) schreef:Sja als je zelf al zegt weinig kennis te hebben is het omlepelen ook een hoop gedoe (en als je het laat doen ook aardig wat geld).
Dan kom je toch al gauw weer terug op je RSi verkopen en een 16v te nemen.
Of wil je persé je RSi behouden voor de std looks, die je inmiddels toch wat aangepast hebt ;)
Ja ik wil mijn RSI behouden, omdat ik al aardig wat geld erin heb gestoken en het is geen afgetrapte bak en ziet er nog netjes uit. Als ik hier in de buurt naar een knappe 16V gaat zoeken vind ik er geen een denk ik. Veel zijn ook afgetrapt of er moet wat aan gedaan worden en voor mijn RSI krijg ook niet meer zoveel geld voor terug denk ik.
Ik ga ff informeren om mijn motor te laten reviseren en misschien nog een beetje te laten tunen.
Wie weet misschien nog wat ik kan gaan veranderen aan mijn motor om ff wat extra peekaas te krijgen, hij ligt er dan toch uit dus kan meteen wat aan knutselen :D .

Stephan
*Stephan_RSI*

Menno schreef:Wat wel goed te doen moet zijn is een 2 liter blok van bv een laguna gebruiken, en daar dan je eigen kop/bovenblok op monteren.
De 2 liter blok van een laguna heeft dacht ik maar 115 pk, bijna hetzelfde als een Rsi, dus vind ik het moeite niet waard want kan net zo goed deze blok erin houden dan. De bedoeling is eigenlijk ook meer pk te krijgen. Maar toch bedankt voor de info.

Stephan
RO 16v

Een paar dingen kan je doen:

- kop laten flowen
- nokkenassen
- chip
- compleet uitlaatsysteem
- luchtfilter
- en als laatste een turboset maar dat is vrij kostbaar.
Menno

*Stephan_RSI* schreef:
Menno schreef:Wat wel goed te doen moet zijn is een 2 liter blok van bv een laguna gebruiken, en daar dan je eigen kop/bovenblok op monteren.
De 2 liter blok van een laguna heeft dacht ik maar 115 pk, bijna hetzelfde als een Rsi, dus vind ik het moeite niet waard want kan net zo goed deze blok erin houden dan. De bedoeling is eigenlijk ook meer pk te krijgen. Maar toch bedankt voor de info.

Stephan
hoho, lezen

Je houdt jouw kop met in en uitlaatgedeelte, dus ongeveer dezelfde karakteristiek. Alleen 200 cc'tjes er bij, dus een kleine 10% meer koppel en vermogen, nix mis mee toch?
rev it like a rental
RO 16v

*Stephan_RSI* schreef:

Stephan
Wat Menno bedoelt is dat er meer koppel in een 2 liter zit dan een 1.8 en koppel is toch belangrijker dan pk's.
jeroen.k

ff een vraagje van mijn kant over dit hele verhaal. Ik hoor steeds praten over onderblok van dit en kop van dat. Waarom niet het hele blok ombouwen? Is dat om de kosten te drukken ofzo? Wat is het voordeel ervan? Hoe kan het dat een kop van een 1.8 op een 2.0 onderblok past? Is de 1.8 kop dan niet te klein?

Kweet het klinkt mischien allemaal een beetje dom dit, maar ik als technisch-leek begrijp niet helemaal wat het nut zou zijn om een ander onderblok en een ander kop te gebruiken.
*Stephan_RSI*

Menno schreef:
*Stephan_RSI* schreef:

Stephan
hoho, lezen

Je houdt jouw kop met in en uitlaatgedeelte, dus ongeveer dezelfde karakteristiek. Alleen 200 cc'tjes er bij, dus een kleine 10% meer koppel en vermogen, nix mis mee toch?
Ohw ok, sorry, ik wist dat niet. Ik ga het dan ff informeren bij garages hoeveel het ongeveer gaat kosten. Moet ik nog wat aanpassen bij een laguna 2.0 blok?? Qua motorsteun, kabelboom e.d.?

Stephan
RO 16v

jeroen.k schreef:ff een vraagje van mijn kant over dit hele verhaal. Ik hoor steeds praten over onderblok van dit en kop van dat. Waarom niet het hele blok ombouwen? Is dat om de kosten te drukken ofzo? Wat is het voordeel ervan? Hoe kan het dat een kop van een 1.8 op een 2.0 onderblok past? Is de 1.8 kop dan niet te klein?

Kweet het klinkt mischien allemaal een beetje dom dit, maar ik als technisch-leek begrijp niet helemaal wat het nut zou zijn om een ander onderblok en een ander kop te gebruiken.
op de eerste paar vragen heb ik niet zo 1,2,3 een antwoordt ben ook een leek. :wink:

Met een ander onderblok of andere kop kan je de pk's en koppel beinvloeden.
Ik had ook het probleem dat er te weinig koppel in mijn blok zat en er uit een 1.8 16v niet veel koppel te halen is. Nu rij ik met een kop van een 2.0 16v megane waarvan de kleppen een stuk groter zijn dan die van een 1.8 16v dit leverd meer koppel en haast geen extra pk's maar omdat mijn koppel nu +190 n/m is en vanaf 2800 tpm beschikbaar is en standaard pas vanaf 4200 tpm (dacht ik) dus het verschil is merkbaar.
Anonymous

Hoe kan het dan dat een megane 16v 185nm koppel heeft en dat bij 4200 toeren beschikbaar heeft, terwijl dat een 2liter is en jij een 1800 hebt?
Menno

Zeeuw schreef:Hoe kan het dan dat een megane 16v 185nm koppel heeft en dat bij 4200 toeren beschikbaar heeft, terwijl dat een 2liter is en jij een 1800 hebt?
tuning, of course.

Btw, ik weet niet of een megane grotere kleppen heeft, maar de reden dat ie wat meer koppel onderin levert is dat de poorten in de kop wat kleiner zijn dan de extreem grote verdwaalgaten bij een clio.
rev it like a rental
Anonymous

Menno schreef:
Zeeuw schreef:Hoe kan het dan dat een megane 16v 185nm koppel heeft en dat bij 4200 toeren beschikbaar heeft, terwijl dat een 2liter is en jij een 1800 hebt?
tuning, of course.

Btw, ik weet niet of een megane grotere kleppen heeft, maar de reden dat ie wat meer koppel onderin levert is dat de poorten in de kop wat kleiner zijn dan de extreem grote verdwaalgaten bij een clio.

Dacht dat ie verder origineel was...
Hans R.

jeroen.k schreef:ff een vraagje van mijn kant over dit hele verhaal. Ik hoor steeds praten over onderblok van dit en kop van dat. Waarom niet het hele blok ombouwen? Is dat om de kosten te drukken ofzo? Wat is het voordeel ervan? Hoe kan het dat een kop van een 1.8 op een 2.0 onderblok past? Is de 1.8 kop dan niet te klein?

Ik weet niet de verschillen in blokken.
Maar als een in/uitlaatspruitstuk niet op een bepaalde kop past kun je soms beter je orginele kop behouden.
En om van hetzelfde onderblok een 1.8 versie en een 2.0 versie te maken hoef je niet de diameter van de cilinder te veranderen, maar je kunt ook de slag groter maken.
Dan gaat de zuiger dieper en is er dus een grotere inhoud.

Dit doen autofabrikanten vaak om zo niet een nieuw onderblok te hoefen ontwerpen en zo een hele hoop geld te besparen.
RO 16v

Menno schreef:
tuning, of course.

tuning >-)

De kleppen van een megane zijn dacht ik bijna 4 mm groter dan die van de 16v. En de poorten zijn bijna 35% kleiner dan die van de 16v.

Achterberg heeft ook grotere injectoren met betere verstuiving erin gezet en de bezinedruk staat op 3,4 bar afgesteld bij vollast ik weet niet of dit ook wat vermogen opleverd maar denk het wel.
*Stephan_RSI*

Ik heb toch nog een paar vragen.
Je hebt een megane 2.0 8V blok en een laguna 2.0 8V blok. Zijn deze 2 blokken hetzelfde???
Zonee welke blok kan ik het beste als onderblok gebruiken?? Zijn er veel aanpassingen hiervoor nodig? Kan mijn kop van de rsi er makkelijk opgeplaats worden?

Stephan.
jeroen.k

Ik heb ook nog ff een vraagje mbt het inbouwen van een ander motorblok in mijn auto (toekomstmuziek) nu zat ik altijd te denken aan het 1.7 mpi blok van een R19/R5, maar nu zat ik ff te zoeken (Carbase) en bij de R21 is het TXE blok een 2 liter of 2.2 liter. Zou zo'n 2 liter blok ook normaal in een 19 passen? Of is dit veel te groot? Nu zag ik nog een leukere, namelijk de 21 TXI, een 2 liter 12 klepper met 136 pk bij 6000 rpm en 173 Nm bij 4300 rpm, dat tegenover de 1.8 16v met 137 pk bij 6500 rpm en 158 Nm bij 4250 rpm lijkt dat me toch een aardig leuk blokje die wellicht betrouwbaarder is dan een 1.8 16v en toch vrijwel dezelfde specs heeft (alleen trekt dus beter, hoger koppel). Zou zo'n blok in een 19 passen? Met passen bedoel ik dus dat ie zodanig past dat alles wat onder de motorkap hoort daar ook kan blijven. :)

Zijn die TXI blokjes trouwens zeldzaam? Of komen ze toch vrij veel voor? Zag er bij holtrop op de site wel één te koop, maar aangezien dit toekomstmuziek is voor mij (1-3 jaar) heb ik daar nu niks aan!

BVD voor de antwoorden :D
jeroen.k

Overigens vindt ik de specs van de 2 liter TXE ook niet kinderachtig

88 kW (120 pk)/5500tpm
max. koppel 164 Nm/4500tpm

voor die tijd (voor '89) wel mpi, dus geen probleem met kenteken (kat).

Deze blokjes hebben ook wel wat meer over denk ik? (met chippen ofzo?) of is dat niet zo!
jeroen.k

Hmmm, hoop techneuten online, maar niemand die dit weet? :p
Steven

Die 137 pk die jij opnoemt is volgens mij een 2.2-12 klepper.

En gezien jij het over de 21 hebt denk ik niet dat het gaat passen, omdat daar de blokken in de lengte van de auto liggen ipv dwars. Dus zijn de afmetingen zodanig anders dat het niet gaat passen naar mijn idee.

Beter ga je dan op zoek naar een laguna-blok.
jeroen.k

Hmmm, volgens Carbase is het toch echt een 2 liter, maar ja die zitten er vaker nasst natuurlijk, maar zitten alle 21 blokken in de lengte? De 1.7 mpi motor uit de 21 ligt immers ook niet in de lengte (zie Hagen zn GTE)
Steven

Jah maar Hagen z'n blok komt ook uit een 19 TXE, en een kleiner blok kun je altijd in een grote auto hangen.

Maargoed ik kan het ook mis hebben hoor :)
jeroen.k

Steven (Fiets) schreef:Jah maar Hagen z'n blok komt ook uit een 19 TXE, en een kleiner blok kun je altijd in een grote auto hangen.

Maargoed ik kan het ook mis hebben hoor :)
Volgens mij kwam Hagen zn blok uit een 21, maar ja...Kan het net zo goed mis hebben als Carbase natuulijk.

Voordeel van die 21 blokkies is dat ze ouder zijn en dus goedkoper, die van de megane zal wel wer een stuk duurder zijn. En aangezien ik hem toch wil "laten" reviseren...
Martijnberk
Contacteer:

Even back to the RSI, in heerhugowaard aan de Celciusstraat zit een tuning/rally bedrijf. Kan je daar niks laten doen aan je blok? Daar staan altijd die Seat rally wagens voor de deur.
*Stephan_RSI*

Ohw wist ik niet eens, bedankt voor de info ga maar binnenkort ff kijken. Doen ze dan ook veel renault of is het gewoon een bedrijf die alle merken doen?

Stephan
*Stephan_RSI*

Weet iemand hier misschien het antwoord op deze vraag? Alvast bedankt voor de info.
Stephan
*Stephan_RSI* schreef:Ik heb toch nog een paar vragen.
Je hebt een megane 2.0 8V blok en een laguna 2.0 8V blok. Zijn deze 2 blokken hetzelfde???
Zonee welke blok kan ik het beste als onderblok gebruiken?? Zijn er veel aanpassingen hiervoor nodig? Kan mijn kop van de rsi er makkelijk opgeplaats worden? Kabelboom veranderen??

Stephan.
Plaats reactie