Hmm, dan moet je toch echt even goed teruglezen. We waren toch juist bezig om de theorie te verklaren? Dus dat is toch eigenlijk het proefje in gedachten doen? Nou ja, als je de theorie hebt en je hebt de praktijk, waarom verschillen die dan? Dat is nu juist interessant...Ploegah schreef:Ok daar ga ik dan:
Ik zit niet in het wondere wereldje der autotechniek, en ook ben ik geen natuurkunde expert.
Maar jij, clio_rally, als jonge onderzoeker en TU student zou toch wel dusdanig abstract moeten kunnen denken om het proefje van robert (desnoods in gedachten) te kunnen uitvoeren ? Het is toch de bedoeling met dit soort vraagstukken dat je de dingen eerst zo elementair mogelijk bekijkt en vervolgens eventueel pas allerlei vervelende praktische shit gaat toevoegen ? Ik bedoel je leert toch geen vak ofzo daar in Delft ?
Volgens mij moeten we eerst leren lopen voordat we kunnen gaan rennen.
edit: ik ben niet boos, maar ik wil graag weten hoe het zit
Grotere velgen hebben welk voordeel?
-
- Contacteer:
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
KAn je als je dan toch aan het proeven bent niet makkelijker een rol behang papier kopen en een gedeelte van je band insmeren met (wateroplosbare) verf.
Rij een hele omtrek om over het papier enje hebt je opper vlak toch?? Doe dit verschillende keren bij verschillende drukken en zie het verschil.
Kan zijn dat ik het wat wazig formuleer maar dat ligt aan de avond.
Gr. Frits
Rij een hele omtrek om over het papier enje hebt je opper vlak toch?? Doe dit verschillende keren bij verschillende drukken en zie het verschil.
Kan zijn dat ik het wat wazig formuleer maar dat ligt aan de avond.
Gr. Frits
Project: GTT Blue Sport
Voor de derde keer, dat proefje doet niet terzake!
Robert heeft gelijk. De toename van het contactoppervlak is nauwelijks waarneembaar en nauwelijks relevant. Dus puur voor het kwijtkunnen van het remsysteem en de wielophanging (Honda S2000 heeft deels in de velg geïntegreerde ophanging) monteer je grotere velgen.
Alleen levert de toegenomen roterende massa hier de ontwerpers van stuurinrichting ("stuurgevoel") voor een extra probleemen op.
In dit licht kunnen grotere remmen ook een ander (lees: "slechter") stuurgevoel opleveren !
Alleen levert de toegenomen roterende massa hier de ontwerpers van stuurinrichting ("stuurgevoel") voor een extra probleemen op.
In dit licht kunnen grotere remmen ook een ander (lees: "slechter") stuurgevoel opleveren !
Laatst gewijzigd door speedline op zo 27 okt 2002 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
kleine (vage) toevoeging:
Om weinig zijdelingse vervorming van de band te krijgen, worden erg lage banden toegepast. Ik heb wel eens begrepen dat je voor een correct functioneren van een "band-systeem' een minimale hoeveelheid lucht nodig hebt. (om volume verandering niet gelijk tot eindeloos grote drukverandering te laten leiden?). Bij een platte band heb je derhalve een groter wiel nodig.
Verder zijn de remmen inderdaad superbelangrijk, en staat 't gewoon kewl.
Om weinig zijdelingse vervorming van de band te krijgen, worden erg lage banden toegepast. Ik heb wel eens begrepen dat je voor een correct functioneren van een "band-systeem' een minimale hoeveelheid lucht nodig hebt. (om volume verandering niet gelijk tot eindeloos grote drukverandering te laten leiden?). Bij een platte band heb je derhalve een groter wiel nodig.
rev it like a rental
De redenering is, volgens mij, als volgt: bij toepassing van een lagere band, bij gelijke aslast, moeten we compenseren in de breedte om het luchtvolume in de band te behouden. Het draagvermogen, tov de snelheid, van een band is nl. "recht" evenredig met het luchtvolume.Menno schreef:kleine (vage) toevoeging:
Om de bredere band kwijt te kunnen moeten we nu een bredere velg toepassen waarop de band beter afsteund. De ontwikkelde spoorkracht c.q. grip neemt nu toe. De stuurprecisie neemt ook toe indien de breedte-verhouding band/ velg kleiner wordt. De band steunt beter af en door de al lager gekozen band neemt de wangvervorming af.
-
- Über-Spammer
oke velgen he.
Hoe zit het dan met de acceleratie/toerenberijk/grip
13" >>??
15" >>195/45/15
16" >>195/40/16
wat zijn de voordelen van 16 tegenover 15..
je zou zeggen:
13": snelle acceleratie, hoge toeren/ lage topsnelheid, weinig grip met veel pk's.
15": ook een snelle acceleratie ivm meer grip omdat je veel pk's hebt. minder hoge toeren dus hogere topsnelheid.
16": misschien snellere acceleratie maar omdat je velg nu veel groter is toch weer iets langzamer, of je hebt nu meer grip dus je kan makkelijk al die PK's op de weg houden dus je trekt sneller op.
wie kan mij helpen met deze punten..
13" >>??
15" >>195/45/15
16" >>195/40/16
je zou zeggen:
13": snelle acceleratie, hoge toeren/ lage topsnelheid, weinig grip met veel pk's.
15": ook een snelle acceleratie ivm meer grip omdat je veel pk's hebt. minder hoge toeren dus hogere topsnelheid.
16": misschien snellere acceleratie maar omdat je velg nu veel groter is toch weer iets langzamer, of je hebt nu meer grip dus je kan makkelijk al die PK's op de weg houden dus je trekt sneller op.
Als je gelijke band en velgbreedtes gebruikt verschilt het uiteindelijke griplevel tussen de verschillende velgmaten niet of nauwelijks. Alleen neemt de genormeerde bandbreedte iets toe !Maik (WOOFER) schreef:oke velgen he.
13" >>??
15" >>195/45/15
16" >>195/40/16
je zou zeggen:
Meestal neem je echter bij een zelfde bandbreedte een grotere velg die ook breder is ! Indien de velg breder is steunt de band beter af en kan deze een grotere spoorkracht (lees: "grip") ontwikkelen !
Dus grotere velgen pas je in principe alleen toe om grotere remschijven kwijt te kunnen. Een bijkomend voordeel is dat de sectiehoogte omlaag gaat, indien je de afrolomtrek gelijk wilt houden, en zo de stuurprecisie verbeterd. Een nadeel hiervan is dat de auto minder voorspelbaar wordt.
-
- Über-Spammer
ok tnx 

Ehm die snelheid maakt omgekeerd uit, met grotere (zwaardere velgen) trek je en minder hard op en issie minder snel op top.
Onafgeveerde massa weegt onztettend zwaar, ongeveer 4 maal het eigen gewicht (zou eigenlijk even terug in de mechnica moeten duiken
). Dus zal het je eerder topsnelheidsverlies geven.
Kep trouwens gisteren nog even 213 km/u (zover we de teller kunnen vertrouwen) gehaald op de A9, op "de standaard 13" fase 2 velgen
Dit blok loopt toch wel erg hard moet ik zeggen...
Onafgeveerde massa weegt onztettend zwaar, ongeveer 4 maal het eigen gewicht (zou eigenlijk even terug in de mechnica moeten duiken

Kep trouwens gisteren nog even 213 km/u (zover we de teller kunnen vertrouwen) gehaald op de A9, op "de standaard 13" fase 2 velgen

Dit blok loopt toch wel erg hard moet ik zeggen...
Als de afrolomtrek gelijk blijft blijven de acceleratiecijfers en topsnelheid gelijk. Plus het feit dat een grotere afrolomtrek minder effectief koppel levert aan de voorwielen, en dus wel eens voor een betere acceleratie uit stilstand kan zorgen. Als je met verhoogd toerental van start gaat dan hé...Steven (Fiets) schreef:Ehm die snelheid maakt omgekeerd uit, met grotere (zwaardere velgen) trek je en minder hard op en issie minder snel op top.
Onafgeveerde massa weegt onztettend zwaar, ongeveer 4 maal het eigen gewicht (zou eigenlijk even terug in de mechnica moeten duiken). Dus zal het je eerder topsnelheidsverlies geven.

Onafgeveerde massa is puur massascheiding aan beide zijden van de veer. En is niet 4x zo zwaar...

vr/gr...