vochtverlies en kreunen clio 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
mdmx

Ik verlies wat koelvloeistof, ergens rechtsonder blok, de vraag is, heeft imand hier ervaring mee?, verder: weet iemand waarom koelsysteem bij warme motor iets onder druk gehouden wordt door tankdoppie? kan dat zijn om gasvorming op hete delen te voorkomen?, en is dit nodig?, kheb t idee dat zonder die druk het lekken een stukkie minder zal zijn....

tweede vraag: Stuurbekrachtiging kreunt en zingt nogal snel, olie is vers genoeg, is nu mijn pomp niet fris meer? vorige eigenaar had dit ook, na vervangen olie grotendeels over, alle suggesties zijn welkom....... :)
Hans R.

Dat je koelvloeistof systeem onder druk staat, is er voor om het kookpunt van de vloeistof te verhogen en dit is dus noodzakkelijk.

Het kreunen van de stuurbekrachtiging kan komen door een te laag peil.
Het peilen moet gebeuren met lopende motor en met de wielen in rechtuit stand.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik heb een vermoeden dat het je waterpomp is succes
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
J. Reekers
Contacteer:

Het zuchten en kreunen van de stuurbekrachteging kan zijn dat je er toch iets te weinig olie er in hebt zitten en als de auto zeer verlaagt is heb je het ook al snel. Ik heb het ook, maar mijn stuurhuis is lek daarom zit er vaak te weinig olie in en dan kun je hem goed horen pompen. Maar als je de pomp kapot hebt kan ik er nog wel 1 regelen voor 120 Euro.
Arjen

Zal inderdaad wel de waterpomp zijn. Wanneer die kapot is kan ie gaan piepen en gaat hij vaak lekken door het overloopje.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

maar die stuurberachtiging kan toch ook gaan kreunen als je er breede banden op legt.??
mdmx

dan moek er maar in berusten dak daar is een keer naar moet kijke, waterpompie...
enne da kreunen, ZIJ is wel verlaagt, maar t peil van de bekrachtiging is goed, en banden 195 dus das nie te gek zou k denken.
mdmx

Nou we zijn er uit, kheb nog s goed gekeke met CB en de waterpomp moet vervangen worden, dit ga ik zelf doen!

Hebben jullie als ervaren waterpomp rotten nog tips hoe dit het simpelste en snelste gedaan kan worden. ik heb namelijk wel gezien dat er een soort schaarste is aan ruimte....
Alle tips zijn welkom! :wink:
RO 16v

waterpomp vervangen is niet 1,2,3 gedaan , als ik het goed had moet je radiateur eruit en dan kom je er wel bij.
Arjen

Ik weet niet hoeveel ruimte er bij een Clio zit tussen de waterpomp en het chassis. Bij een 19 16v (zelfde motor) kun je de pomp er het beste van onderaf uitbouwen. Dat past dan allemaal net. Misschien dat het bij een Clio ook zo wil. Wiel rechtsvoor eraf halen en het kunststof binnenscherm loshalen.
Laatst gewijzigd door Arjen op za 26 okt 2002 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

bij renault gebruiken ze een toevoeging voor je stuurbekrachtigins olie
dat spul is van het merk forte
het beste is dan om eerst je olie te verversen en daarna dat spul toe te voegen
let er op dat je niet over peil gaat
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Paanz

Dat kreunen zal wel niet uit je stuurpomp komen maar je waterpomp zijn.

Dat ie gaat kreunen als je aan je stuur draait komt omdat er dan spanning op de snaar komt. (mits ze op de zelfde snaar zitten.

Heb zelf een keer me eigen een ongeluk zitten denken wat dat afgrijselijke gekrijs kon zijn als ik mn stuur tegen de aanslag draaide. was tevens bij koude start.

Bleek achteraf dempingsrubber van de krukaspoelie door te slippen.

Ikke daarvoor nog stuurolie vervangen, en dan stug denken dat het gekrijs minder was, haha :D
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
mdmx

Na nog een keer op een brug te hebben gekeken, gezien dat er vooral achter het blok, rechts, over de oliepomp koelvloeistof lekt, amaal groene drapsporen en prut, kan nog niet alles zien, maark verdenk nu een van de "vriesdoppen" die achterin het blok zitten, of koppakking daarboven, waterpomp was niet nat en drapperig....vervangen daarvan wacht ik dus nog ff mee.....

Vraag: wat nu??, iemand eerder ervaring gehad met lekkage op deze plek???? vant weekend weer ff beter en verder kijken!!

Bedankt alvast.. :D
mdmx

foto's gemaakt van de gebieden die ik niet kon zien, k krijg ze ff niet online, maar rond de oliedruksensor ist hilmaal groen, vooral een boutkop net naast de sensor links...., weet iemand waar die bout voor is, is dat een aftapplug of zo??? morge ff aandraaien! :) :) :)
Plaats reactie