Waterpomp
Misschien een stomme vraag: Maar hoe kan ik kontroleren of mijn waterpomp nog goed werkt. Was bezig met het vervangen van de thermostaat en vroeg t me gewoon af. Ik probeer nu rond te rijden zonder thermostaat, maar dan loopt de temp wel erg snel hoog op. Komt dat door een druk verschil of iets dergelijks?
-
- Moderator
- Car: MB
zou je even aan kunnen geven om welke auto het gaat? En als ik me niet vergis dan zou ie zonder thermostaat toch op zijn koelst moeten blijven. (of zie ik dat nu verkeerd?)
Bij mijn GTT bleef de oude open staan met als gevolg dat ie veel te koud bleef (alles gaat dan door de rad.), nu met de nieuwe standaard en goedwerkende thermostaat komt ie op een nette temp en blijft ie zeer stabiel
Bij mijn GTT bleef de oude open staan met als gevolg dat ie veel te koud bleef (alles gaat dan door de rad.), nu met de nieuwe standaard en goedwerkende thermostaat komt ie op een nette temp en blijft ie zeer stabiel
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
domme bragen bestaan niet!Koen schreef:Misschien een stomme braag: Maar hoe kan ik kontroleren of mijn waterpomp nog goed werkt. Was bezig met het vervangen van de thermostaat en vroeg t me gewoon af. Ik probeer nu rond te rijden zonder thermostaat, maar dan loopt de temp wel erg snel hoog op. Komt dat door een druk verschil of iets dergelijks?

Als jij je termostaat eruit gehaald heb hoort de temp juist minder snel op te lopen, dus er klopt iets niet. Als er druk op je koelsysteem staat (dop resevoir zit strakker, en als je de ontluchtingsnippels losdraait komt er vloeistof uit (NIET DOEN MET WARME MOTOR!!!) dan doet je waterpomp het gewoon. Je kunt sowieso wel zeker zijn dat hij het doet, anders heb je namelijk alleen minime luchtkoeling en dat is niet genoeg. Als die kapot is loopt je motor binnen een paar km veels te warm en stopt hij vanzelf (koppaking kapot of bij carb een overstromende carb door een uitzettende vlotter)
Een waterpomp wordt mechanisch aangedreven dus die doet het altijd. Hij kan hooguit lek zijn waardoor je koelvloeistof verliest, dit moet je dus goed in de gaten houden want er komt dan lucht in het systeem en dat is funest voor je koeling.
Meestal gaat hij lekken op de as achter die schotel waar je v-snaar overheen loopt. Vaak gaat dat gepaart met een hoge fluittoon omdat het lager is drooggelopen.
Meestal gaat hij lekken op de as achter die schotel waar je v-snaar overheen loopt. Vaak gaat dat gepaart met een hoge fluittoon omdat het lager is drooggelopen.
Bedankt voor de tips, ik was dus met m'n stomme kop het koelsysteem vergeten te ontluchten, dan komt er dus geen koelwater in de kop. Met als gevolg dat de temo erg snel hoog oploopt. Het ging trouwes om een niet renault auto. Maar alsnog bedankt voior de info.
Het compleet weghalen van je thermostaat is niet echt verstandig in verband met de stroomsnelheid en -richting in je blok. Je mag alleen het binnenwerk eventueel verwijderen. Een goede oplossing voor een iets lagere temperatuur is een gaatje boren in de thermostaatbehuizing of een exemplaar met lagere schakeltemperatuur aanschaffen.
Het weghalen van je thermostaat kan uiteindelijk tot motorschade lijden !
Het weghalen van je thermostaat kan uiteindelijk tot motorschade lijden !
Precies, dit werd vroeger ook in de Reanault 5 GTT cupraces gedaan, om maar eens een voorbeeld te noemen.speedline schreef: Een goede oplossing voor een iets lagere temperatuur is een gaatje boren in de thermostaatbehuizing .
Kleine correctie, er zijn ook diverse Renaults met een electrische waterpomp die dus niet door de V-snaar aangedreven wordt (dus niet mechanisch) en die hoeven het dus niet perse altijd te doen. Bijvoorbeeld de R19 TXE, maar de 1.4e inectie volgens mij ook (aangezien mijn V-snaar maar op 2 rollen loopt en niet over de waterpomp) maar ik dnek dat er dan wel een lampje op je dash gaat branden als die het niet meer doet?Rudo schreef:Een waterpomp wordt mechanisch aangedreven dus die doet het altijd. Hij kan hooguit lek zijn waardoor je koelvloeistof verliest, dit moet je dus goed in de gaten houden want er komt dan lucht in het systeem en dat is funest voor je koeling.
Huh??? dacht het nietjeroen.k schreef:Kleine correctie, er zijn ook diverse Renaults met een electrische waterpomp die dus niet door de V-snaar aangedreven wordt (dus niet mechanisch) en die hoeven het dus niet perse altijd te doen. Bijvoorbeeld de R19 TXE, maar de 1.4e inectie volgens mij ook (aangezien mijn V-snaar maar op 2 rollen loopt en niet over de waterpomp) maar ik dnek dat er dan wel een lampje op je dash gaat branden als die het niet meer doet?Rudo schreef:Een waterpomp wordt mechanisch aangedreven dus die doet het altijd. Hij kan hooguit lek zijn waardoor je koelvloeistof verliest, dit moet je dus goed in de gaten houden want er komt dan lucht in het systeem en dat is funest voor je koeling.
Greetz
Here we go again...
Niet van gehoord = niet automatisch aannemen dat het dan ook niet bestaat
De elektrische "extra" by-pass waterpomp op sommige Renault modellen is om oververhitting van de motor na uitzetten (en daardoor aankoeken van olie) te voorkomen. Dit is dus een systeem om de auto hufter proof te maken. Je zou ook kunnen zeggen dat telkens wanneer dit systeem aanslaat je de auto niet lang genoeg stationair hebt laten draaien. Doe dit afhankelijk van de belasting minimaal tussen de 30 seconden en 2 minuten.
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken ! Na zware belasting (maat van intrappen gaspedaal) motor laten uitdraaien !
http://www.daviescraig.com.au/
Deze tent maakt hoge capaciteits elektrische waterpompen. Nog steeds niet full flow, maar Behr, Hella of Bosch zal binnen korte tijd een elektrische waterpomp voor serieproductie introduceren.
http://www.emp-corp.com/html/
Hier nog een link.
Niet van gehoord = niet automatisch aannemen dat het dan ook niet bestaat
De elektrische "extra" by-pass waterpomp op sommige Renault modellen is om oververhitting van de motor na uitzetten (en daardoor aankoeken van olie) te voorkomen. Dit is dus een systeem om de auto hufter proof te maken. Je zou ook kunnen zeggen dat telkens wanneer dit systeem aanslaat je de auto niet lang genoeg stationair hebt laten draaien. Doe dit afhankelijk van de belasting minimaal tussen de 30 seconden en 2 minuten.
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken ! Na zware belasting (maat van intrappen gaspedaal) motor laten uitdraaien !
Deze tent maakt hoge capaciteits elektrische waterpompen. Nog steeds niet full flow, maar Behr, Hella of Bosch zal binnen korte tijd een elektrische waterpomp voor serieproductie introduceren.
Hier nog een link.
Ja dat staat ook in mijn postspeedline schreef:Here we go again...
Niet van gehoord = niet automatisch aannemen dat het dan ook niet bestaat![]()
De elektrische "extra" by-pass waterpomp op sommige Renault modellen is om oververhitting van de motor na uitzetten (en daardoor aankoeken van olie) te voorkomen.

alweer een tijdje terug, maar ik heb eer toch ng een vraag over.speedline schreef:Here we go again...
Niet van gehoord = niet automatisch aannemen dat het dan ook niet bestaat![]()
Hier nog een link.
Mijn 19 16v (chamade uit 91) heeft in mijn ogen iets opvallends, als ik het contact aan heb gehad (niet gestart) dan hoor ik ook meteen de electrische waterpomp na het contact uit gedaan te hebben. maar dan valt er toch niks na te koelen?? zo slijt ie wel heel hard denk ik?
En als ik stevig gereden heb, dan lekt ie wel is een beetje coolvloeistof, mijn waterpomp maakt wel geluid, zal die aan vervanging toe zijn? ik begrijp dat ie aagedreven wordt door de multieriem, is dit een duur geintje om dat te laten vervangen? of klust er iemand wel is wat bij?
Gr. Mike