Werking van torsieveren en de- en montage?

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

illuminator schreef:als ik die remschijven zo bekijk dan remt niet echt frisjes meer.
Best vaak dat ie meteen begint te roesten als ie een dagje stilstaat hoor...
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Riël schreef:
illuminator schreef:als ik die remschijven zo bekijk dan remt niet echt frisjes meer.
Best vaak dat ie meteen begint te roesten als ie een dagje stilstaat hoor...
Na regen is 5 minuten genoeg.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

warme schijven bijna meteen
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ik heb de torsies er nu uitliggen, maar krijg ze er niet in terug. Het wordt al donker, snelle hulp zou plezierig zijn. !!
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Help!! Wij (Martijn en ik) zijn nu druk bezig maar we krijgen de indruk dat we meer aan het slopen zijn dan iets netjes terug doen! :( En het is inderdaad al bijna donker!! :evil:

Gaarne spoedige reactie!!!! :p :D
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

mpsanten schreef:
Riël schreef:
illuminator schreef:als ik die remschijven zo bekijk dan remt niet echt frisjes meer.
Best vaak dat ie meteen begint te roesten als ie een dagje stilstaat hoor...
Na regen is 5 minuten genoeg.
Ik bedoel ook niet de roest. Maar als je goed kijkt zie je dat ie alleen op het binnenste remt van de schijf. Het buitenste gedeelte raakt de blokken niet goed.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Rudo schreef:Help!! Wij (Martijn en ik) zijn nu druk bezig maar we krijgen de indruk dat we meer aan het slopen zijn dan iets netjes terug doen! :( En het is inderdaad al bijna donker!! :evil:

Gaarne spoedige reactie!!!! :p :D
Je moet ze een beetje ronddraaien tot ze wel passen. Als ik het goed heb zijn de splines aan beide kanten niet hetzelfde verdeeld, en past hij op een gegeven moment wel.
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Helemaal correct, dat is het. Anders kan je pielen tot je een ons weegt, maar je moet je absoluut draaien om succes te hebben. Bedankt !!!! :D :D :D :D :D
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Overigens, mbv het spacer tooltje. (de 5,5 cm lange uitlaat (bij mij)) is het verlagen zelfs gelukt zonder de skirt er vanaf te halen. De opgegeven 10 cd is echt te lang dan lukt het niet zonder de skirt te verwijderen.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Goed om te horen dat het allemaal gelukt is. En die tip met dat stukkie uitlaat is genoteerd! :)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Is ook maar een maniertje.........

Auto aan de achterkant opkrikken tot beide banden net de grond niet meer raken.
Meet nu de afstand van het achterste stukje zijskirt tot aan de grond, bv. 35 cm.
Nu de torsie-as eruit trekken aan beide kanten.
Wil je de auto 4 cm verlagen, laat dan de auto zakken tot 31 cm. (de hoogte van de grond tot de skirt)
Steek nu je assen terug in het huis, je kan lopen piemelen omdat deze assen maar op 1 manier passen.
En er zijn een hoop vertandingen, dus een statische schatting laat al raden hoeveel foute manieren er zijn :lol: :D
En de auto is ongeveer 4 cm. verlaagt.
Een aap kan de was doen

Voor de geen die het nog wil doen.
Mrtn = Maarten
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Mrtn schreef:Is ook maar een maniertje.........

Nu de torsie-as eruit trekken aan beide kanten.
Precies, en wat jij hier in één klein zinnetje opschrijft slokt de meeste tijd op. Dit is dus makkelijker gezegd dan gedaan, maar met de methode zoals hierboven beschreven staat is het te doen.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Van te voren (2a3 wkn) inspuiten met WD40 o.i.d en met het juiste gereedschap (torsie-trekker) is het echt een koud kunstje. Dan draai jem 'goed'los, maakt toch niet uit alst stroef gaat.

Goed gereedschap is ECHT het halve werk.
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Nog ff een vraagje over de torsievering.

Bij mijn R19 piepen en kraken de veren achter als een gek! Als de auto stilstaat en ik druk de achterkant naar beneden, dan hoor je niks, maar als ik aan het rijden ben dan piept en kraakt het als een gek (net een oud krakend bed). Wat betekent dit? Moeten die dingen gesmeerd worden oid? Of zijn ze dan gewoon op? Alle info welkom uiteraard!

:D
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

al die techneuten online en niemand die het weet?
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

jeroen.k schreef:Nog ff een vraagje over de torsievering.

Bij mijn R19 piepen en kraken de veren achter als een gek! Als de auto stilstaat en ik druk de achterkant naar beneden, dan hoor je niks, maar als ik aan het rijden ben dan piept en kraakt het als een gek (net een oud krakend bed). Wat betekent dit? Moeten die dingen gesmeerd worden oid? Of zijn ze dan gewoon op? Alle info welkom uiteraard!

:D
dempers denk ik, geen veren ....
there is no spoon.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Tijn schreef:
jeroen.k schreef:Nog ff een vraagje over de torsievering.

Bij mijn R19 piepen en kraken de veren achter als een gek! Als de auto stilstaat en ik druk de achterkant naar beneden, dan hoor je niks, maar als ik aan het rijden ben dan piept en kraakt het als een gek (net een oud krakend bed). Wat betekent dit? Moeten die dingen gesmeerd worden oid? Of zijn ze dan gewoon op? Alle info welkom uiteraard!

:D
dempers denk ik, geen veren ....
idd, dempers ja. Ik typ weleens te snel! ;)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

je zult ff lekker wd 40 in de besherm kappen van je schokbreker moeten spuiten daar wil het probleem nog wel eens liggen
maar eh wat voor uitvoering heb je?
de bevestiging van de achter bamk kan ook wel eens piepjes veroorzaken
wat je ook kan horen is piepen als je je rem vast hebt en er stapt iemand uit bijv.
of je rijd remmen ergens op de achter remmetjes geven dan ook nog al eens een piepje
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:je zult ff lekker wd 40 in de besherm kappen van je schokbreker moeten spuiten daar wil het probleem nog wel eens liggen
maar eh wat voor uitvoering heb je?
de bevestiging van de achter bamk kan ook wel eens piepjes veroorzaken
wat je ook kan horen is piepen als je je rem vast hebt en er stapt iemand uit bijv.
of je rijd remmen ergens op de achter remmetjes geven dan ook nog al eens een piepje
versie is 1.4e (3-deurs, bijna even oud als de jouwe, iets jonger, GZ-HN-**). Het geluid hoor je continu eigenlijk (als ik rij dus). Het wordt soms iets luider als ik bijv. schuin een drempel oprij. Ook hoor ik soms (redelijk vaak) een vage tik van achter alsof er iets loshangt (klinkt een beetje als uitlaat oid die ergens tegenaan klapt, maar is geen uitlaat. Die zit goed vast). Dat van het uitstappen ken ik ja, maar stoor me daar niet aan (heeft elke auto wel toch?). Dit is echt een verschrikkelijk irritante piep. Heeft die tik er mischien mee te maken? en hoe heeft de achterbank-bevestiging hiermee te maken eigenlijk?
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

[img]http://www.rtoc.org/articles/i/lowering/5.jpg[/img]

wat voor een bout heb je nodig om in die torsie-as te draaien??
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

een M10.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ok
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

kun je die torsie staven er trouwens helemaal uithalen en vervangen???
Rafe
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 31 jul 2002 18:30
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

jeroen.k schreef:Nog ff een vraagje over de torsievering.

Bij mijn R19 piepen en kraken de veren achter als een gek! Als de auto stilstaat en ik druk de achterkant naar beneden, dan hoor je niks, maar als ik aan het rijden ben dan piept en kraakt het als een gek (net een oud krakend bed). Wat betekent dit? Moeten die dingen gesmeerd worden oid? Of zijn ze dan gewoon op? Alle info welkom uiteraard!

:D
nou heb ik geen 16V maar ik had dat laatst ook
ik d8 dat het van 8er kwam bij mijn torsiestaaf.
maar het kwam eigenlijk van de voorkant
omdat de hoes van de aandrijfas verrot was.
balen natuurlijk :-*
kijk daar eerst maar es goed naar.
ik kan het fout hebben dat het bij jou ook zo is .dus onder voorbehoud :p
Doe mij maar de JBL GTI A6000 Versterker!!
heeft u misschien 10.000 pleuro's voor mij?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Johan de clio man schreef:kun je die torsie staven er trouwens helemaal uithalen en vervangen???
ja
Mrtn = Maarten
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

mooi zo
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

ok
Mrtn = Maarten
Plaats reactie