Devil uitlaat en tussenpijp zelf monteren

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
jeroen.k

Ik ben dus echt een leek op gebied van autotechniek en ben nooit verder gekomen dan het vervangen van een dynamo (C1J 1.1 motor).

Nu heb ik hier voor mijn R19 1.4e een tussenpijp zonder demper liggen, een pakking voor bij de Kat? en een Devil eindemper.

Kan ik dit als leek makkelijk zelf onder mn auto monteren of kan ik dit beter laten doen?

Als ik dit zelf zou kunnen doen waar moet ik dan op letten en wat is dan de "volgorde" van demonteren en monteren?

Hebben de schroeven van de uitlaat ook nog een bepaald "aanhaalmoment"?

Alvast bedankt voor de hulp/tips.

Als er iemand uit de omgeving Harderwijk zo aardig zou zijn me hierbij te willen helpen zou dit ook perfect zijn natuurlijk! :D
Steven
Car: M536

Tip:

Vraag even rond welke bedrijven(garages) er bruggen verhuren bij jou in de buurt, das bij dit soort praktijken altijd handig.

En verder zijn er geen bepaalde momenten, dat moet je gewoon met gevoel vastzetten. (niet overdreven hengsten, vast=vast) Bovendien hangt het merendeel toch in rubbers.
jeroen.k

Mn oom heeft een "put" in zn garage, mischien mag ik die wel ff gebruiken.

Wat ik me ook nog af vroeg;

aan het einde van de tussenpijp zit een soort bobbel en aan het begin van het bochtje van devil zit een soort trompetvorm die daar tegenaan moet. Hoe maak je die vast? Moet je daar een lkem voor hebben ofzo? Dit staat namelijk niet in de beschrijving van de Devil.
Marcel dLC

Die trompetvorm valt over die bobbel. Dan moet er nog zo'n ring omheen en dan zit ie vast.
Die 'ring' zit er als het goed is nu ook tussen je demper en middenpijp dus die zal je wel weer kunnen hergebruiken.
Hans R.

Haal gewoon ff een niewe klem, rubbers en bouten/moeren.

Dit alles kost maar een paar euro, maar scheelt een hoop geklooi met monteren.

Als je bij een automaterielenzaak het merk en type auto opgeeft kunnen ze de onderdelen vaak zo uit het rek pakken.

In de klem zit vaak een beetje roest en als je dit niet helemaal goed weg krijgt dan kan de uitlaat weer een beetje blijven lekken en kun je het weer loshalen.
Marcel (mlg)
Contacteer:

Hallo Jeroen

Dat is er zo onder te zetten , Soms moet je alleen ff de boutje er af slijpen waar hij bij de kat vast zit .Die klem die op om dat 'trompetje' gaat vul je met uitlaat pasta en dan is ie gelijk gas dicht .

Ik kan je wel ff helpen eventueel . :D

Onder m'n Express heb ik er ook een geprutst dus dat komt wel goed . :lol:
Christian

uitlaat pasta ?? wat is dat dan voorn spul even vraagje tussen door :D
Anonymous

montage voor uitlaten dus
jeroen.k

Marcel (mlg) schreef:Hallo Jeroen

Dat is er zo onder te zetten , Soms moet je alleen ff de boutje er af slijpen waar hij bij de kat vast zit .Die klem die op om dat 'trompetje' gaat vul je met uitlaat pasta en dan is ie gelijk gas dicht .

Hmmm thnx, kheb vanavond met een vriend van me gesproken en die helpt me waarschijnlijk wel, dus komt goed waarschijnlijk (is monteur geweest).

Rubbers enzo zitten trouwens bij de uitlaat. Alleen die klem niet, maar dat komt ook wel goed. Kan bijna niet wachten om van die zielige standaard uitlaat af te zijn! :D
Tom
Moderator
Car: MB

bij Devil zitten volgens mij ook de klemmen (bij mij wel). Zorg idd wel voor een brug ofzo en houd een brandertje bij de hand. Is altijd handig
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k

Tom schreef:bij Devil zitten volgens mij ook de klemmen (bij mij wel). Zorg idd wel voor een brug ofzo en houd een brandertje bij de hand. Is altijd handig
de klem voor het bochtje op de demper wel ja, maar die van het bochtje op de tussenpijp niet.

Hebben jullie die stickers trouwens ook van de uitlaat afgehaald? Die grote van Devil die op de pot zit? Want die gaat anders wel stinken denk ik of niet?
jeroen.k

Marcel (mlg) schreef:Hallo Jeroen

O ja, als je deze week tijd hebt hou ik me wel aanbevolen uiteraard! :D
Marcel (mlg)
Contacteer:

Ik hoor :lol: het wel als het gelukt is . :)
Tom
Moderator

ik heb een demperloos "dempertje" van Devil (De groep N) en daar zitten van die metalen stickers op. Die krijg je er echt niet afgebrand door te rijden hoor
jeroen.k

Tom schreef:ik heb een demperloos "dempertje" van Devil (De groep N) en daar zitten van die metalen stickers op. Die krijg je er echt niet afgebrand door te rijden hoor
Nee hier zit een soort informatiesticker op. Is volgens mij van papier.
Tom
Moderator

gewoon eraf trekken dan. En anders brand je hem er wel af. Geen zorgen over maken dus :D
jeroen.k

Okee, Devil zit er nu onder samen met de demperloze tussenpijp! KLint lekker moet ik zeggen! >-) maar nu heb ik één klein probleempje. De demperloze middenpijp heeft één ophangpunt minder dan de originele pijp en de middenpijp hangt dus iets verder naar beneden. Nu hangt het bochtje van de Devil dus bijna tegen mn achteras aan en als ik door een bocht rij naar links (op een rotonde bijvoorbeeld) dan kleppert hij dus wel tegen de achterbrug aan. Das best wel een vervelend geluid. Weet iemand hier een simpele oplossing voor? Want vindt dit maar niks op een rotonde, bocht naar links eigenlijk :(
RonaldClio16v
Contacteer:

Een steuntje aan de midden pijp lassen en dan in een rubber hangen?
AT YOUR SERVICE
jeroen.k

RonaldClio16v schreef:Een steuntje aan de midden pijp lassen en dan in een rubber hangen?
Ik bedoel eigenlijk meer een noodoplossing, mn vader heeft gisteren zn auto in elkaar gereden (niet zijn schuld) en die neemt morgen dus mijn auto mee, nu vindt ik het wel zo fijn als die een auto meeneemt zonder verschrikkelijke rammel!
RonaldClio16v
Contacteer:

Oke een stuk rubber om je achterbrug taywrappen.
Had ik bij mijn GTT als permanente oplossing.
AT YOUR SERVICE
jeroen.k

RonaldClio16v schreef:Oke een stuk rubber om je achterbrug taywrappen.
Had ik bij mijn GTT als permanente oplossing.
Gaat dat niet smelten dan?
RonaldClio16v
Contacteer:

Daar had ik geen last van. De pijp ligt er toch niet konstant op?
AT YOUR SERVICE
jeroen.k

RonaldClio16v schreef:Daar had ik geen last van. De pijp ligt er toch niet konstant op?
Dat is zo, wat voor rubber heb jij gebruikt?
RonaldClio16v
Contacteer:

Ik had een rubbere goodyear slang open geknipt en om die balk vast gemaakt.
AT YOUR SERVICE
jeroen.k

RonaldClio16v schreef:Ik had een rubbere goodyear slang open geknipt en om die balk vast gemaakt.
goodyear slang? Wat moet ik me daar bij voorstellen?
RonaldClio16v
Contacteer:

Goodyear maakt niet alleen banden maar ook slanggen.
Dus heb ik op mijn werk even 200mm slang (Blauw rubber) met een diameter van 50mm geleend.
AT YOUR SERVICE
jeroen.k

RonaldClio16v schreef:Goodyear maakt niet alleen banden maar ook slanggen.
Dus heb ik op mijn werk even 200mm slang (Blauw rubber) met een diameter van 50mm geleend.
o ok, kzal ff zoeken wat ik hier heb liggen, thnx alvast :)
Marcel dLC

jeroen.k schreef:Okee, Devil zit er nu onder samen met de demperloze tussenpijp! KLint lekker moet ik zeggen! >-) maar nu heb ik één klein probleempje. De demperloze middenpijp heeft één ophangpunt minder dan de originele pijp en de middenpijp hangt dus iets verder naar beneden. Nu hangt het bochtje van de Devil dus bijna tegen mn achteras aan en als ik door een bocht rij naar links (op een rotonde bijvoorbeeld) dan kleppert hij dus wel tegen de achterbrug aan. Das best wel een vervelend geluid. Weet iemand hier een simpele oplossing voor? Want vindt dit maar niks op een rotonde, bocht naar links eigenlijk :(
Dit had ik dus ook met mijn Peco, maar dan vooral bij stationair lopen, is echt een zeer irritant geluid....
Bij mij is het opgelost door een kennis met een lasapparaat...
Rob

Marcel dLC schreef:
jeroen.k schreef:Okee, Devil zit er nu onder samen met de demperloze tussenpijp! KLint lekker moet ik zeggen! >-) maar nu heb ik één klein probleempje. De demperloze middenpijp heeft één ophangpunt minder dan de originele pijp en de middenpijp hangt dus iets verder naar beneden. Nu hangt het bochtje van de Devil dus bijna tegen mn achteras aan en als ik door een bocht rij naar links (op een rotonde bijvoorbeeld) dan kleppert hij dus wel tegen de achterbrug aan. Das best wel een vervelend geluid. Weet iemand hier een simpele oplossing voor? Want vindt dit maar niks op een rotonde, bocht naar links eigenlijk :(
Dit had ik dus ook met mijn Peco, maar dan vooral bij stationair lopen, is echt een zeer irritant geluid....
Bij mij is het opgelost door een kennis met een lasapparaat...
Gaat die die dan niet smelten? :lol: :p
jeroen.k

Heb nu een klein stukkie rubber op mn achteras vastgemaakt met tie-ribs (mn oude slangetje van de carterontluchting) en alhoewel de pijp er een beetje op leunt smelt het niet weg, maar het geluid kwam dus niet van de achteras vandaan! De middenpijp klettert tegen het hitteschild aan! :( Nu heb ik op één punt gewoon met een combinatietang het hitteschild naar buiten gebogen, maar op het klepper-punt zit het hitteschild tegen een stuk metaal aan, waardoor ik hem niet (verder) kan ombuigen. Is hier makkelijk iets aan te doen? Middenpijp verder naar rechts zetten? Hoe? Of iets anders? Help me please? Wil geen geklepper onder mn auto! :p
Mickael

Wat je kan proberen is het volgende:

De klem tussen middenpijp en einddemper los halen.
Een steuntje onder de middenpijp zetten, zoals die zou moet gaan zitten.

Vervolgens de klem weer heel strak aandraaien.

Ok nog niet verholpen?

Het zelfde verhaal alleen dan je middenpijp hoger doen als dat ie zou moeten zitten.

Ik heb dit dus ook gehad, dat stomme ding bleef maar overal tegenaan tikken. Je zal uiteindelijk wel een steuntje moeten lassen anders blijf je dit houden.
jeroen.k

Mickael schreef:Wat je kan proberen is het volgende:

Ok nog niet verholpen?

Het zelfde verhaal alleen dan je middenpijp hoger doen als dat ie zou moeten zitten.

Ik heb dit dus ook gehad, dat stomme ding bleef maar overal tegenaan tikken. Je zal uiteindelijk wel een steuntje moeten lassen anders blijf je dit houden.
Das minder, nou ja, ff proberen dan maar.
Mickael

jeroen.k schreef:

Ok nog niet verholpen?

JA.

Succes

ps. het luistert vrij nauw gewoon met die klem een beetje proberen, kan al een hoop schelen. De midden pijp zou horizontaal moeten lopen en dus niet met de bocht (L-stuk) naar beneden moeten hangen.
jeroen.k

Mickael schreef:
jeroen.k schreef:

Ok nog niet verholpen?

JA.

Succes

ps. het luistert vrij nauw gewoon met die klem een beetje proberen, kan al een hoop schelen. De midden pijp zou horizontaal moeten lopen en dus niet met de bocht (L-stuk) naar beneden moeten hangen.
De middenpijp hangt op zich ook niet naar beneden, maar er zit een niet functioneel bochtje in die teveel naar rechts zit (bijna tegen hitteschild aan) het bochtje van de Devil hebben we al diverse keren losgehaalt en in de juist positie weer vastgedraaid, maar bleef steeds zakken. Denk dat het komt omdat ik een ophangpunt mis ivm het weghalen van de middendemper. Hij zat voorheen ook al scheef volgens mij, maar weet ik niet zeker! Als hij vanaf de kat gewoon recht naar achteren zou lopen zou er niks aan de hand zijn volgens mij.
Mickael

Hmmm.

Ok als je je einddemper hebt dan zitten er twee rubber zeg maar boven de einddemper en er zit er een aan het begin van de einddemper.

Die aan het begin mis jij?

of heb ik het nu mis?
Plaats reactie