DANSENDE OLIEDRUKMETER

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jpp_GTX

Dansende Oliedrukmeter.

Gisteren kwam ik erachter dat mijn oliedrukmeter in mijn renault 5 GTX het niet meer goed deed. Voorheen sprong hij bij het contact maken meteen helemaal omhoog, zelfs zo hard dat hij eerst even tegen de zijkant tikte en daarna bijna op max bleef staan.

Als de motor eenmaal gestart is dan doet en deed hij niets meer (oftewel gaf hij niets meer aan) Gisteren echter toen ik contact maakte begon de meter op en neer te dansen. Dan weer op max, dan weer bijna niets, dit ging echt snel op een neer.

Wat houdt dit in? Ik zal vandaag even het dashboard losmaken en alle contactjes even schoonmaken en met contactspray inspuiten.

Iemand een idee? Wat bepaalt de oliedruk?, zit er een oliepomp in de auto?, of is de sensor mogelijk kapot? Is er iemand die dit al eerder mee heeft gemaakt? En kan ik er mee blijven rijden?

Groeten Jan-Paul.
-Ray-
Contacteer:

je kan er gewoon mee blijven rijden, niks aan de hand. ik weet alleen niet of de oliedruk bij een GTX hetzelfde word gemeten als bij een GTT, door dat busje boven aan je carter, maar ik weet wel dat de metertjes in het dash wel eens willen verzaken, heb er zelf al heel wat versleten. het wil idd ook weleens liggen aan je contactjes of aan al die plastieken frummeldraadjes aan de achterkant van je tellerbak, alles even goed schoonmaken kan je idd mee beginnen. mocht de meter stuk zijn heb ik er wel 1 voor je, is heel simpel te verwisselen. :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Ben

Ff snel een half offtopic vraagje, maar waar zitten de aansluitpuntje van de oliedruk meter bij het blok? Mijn meter staat de ene dag goed en de andere dag heeft hij geen zin.
Abel
Über-Spammer

Ben schreef:Ff snel een half offtopic vraagje, maar waar zitten de aansluitpuntje van de oliedruk meter bij het blok? Mijn meter staat de ene dag goed en de andere dag heeft hij geen zin.
Volgens mijn inzicht zit die aan het begin aan de olie toevoerslang van de turbo. dus de slang rechts voor op het blok
Bart V

een gtx heeft volgens mij helemaal geen oliedruk meter. De meter waar jpp het over heeft lijkt mij zn peil meter die dus tijdens het rijden een beetje tript. Een gtx heeft standaard inelkgeval geen oliedrukmeter.
jpp_GTX

Ha die Bart,

Nou tijdens het rijden doet hij helemaal niets hoor en dat was ook nooit. Echter bij het contact maken sprong voorheen het metertje omhoog. (kan best voor het oliepeil zijn hoor, maar dat weet ik niet)

Dat zou betekenen dat er ook een oliepeilsensor zou moeten zijn. Enig idee waar ik die kan vinden dan?

Groeten JPP.
speedline

Vuil in de opnemer... Vervangen is de enige permanente oplossing.
jpp_GTX

speedline schreef:Vuil in de opnemer... Vervangen is de enige permanente oplossing.
??? Sorry ik ben geen echte techneut, welke opnemer bedoel je? En wat moet ik dan vervangen?

Misschien kun je iets meer uitleg geven?

Bij Voorbaat Dank,

JPP
Bart V

Links voor onder op je blok naast je pijlstok zit een oliepijl sensor, het zou kunnen dat die dus stuk is, maar je komt er lastig bij en waarschijnlijk krijg je hem moeilijk los (eigen ervaring)

Ik zou eerst die stekker (2 polig) eens goed schoonmaken, het is daar vaak erg vet van de olie dus mischien een slecht contact. Ook kan het metertje op je dasboard zelf stuk zijn. Maar idd bestaat de kans dat de pijlzender op het blok defect is.

Succes
Riël
Über-Spammer

Of je hebt een berg teveel olie?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jeroentje

Het is zeker weten de olieniveaumeter die checkt het olie niveau en bij het starten en lopende motor meet deze geen niveau, want dan zit de olie door je gehele motor verdeelt dus je hebt geen kapotte meter!

:lol: :D
jpp_GTX

Hoi,

Het is inderdaad de oliepeilmeter die raar doet. Het metertje beweegt wel (alleen op contact, maar dat is idd altijd zo en als de motor loopt niet) maar hij danst dus echt op en neer. Ik denk dus dat er een los contactje ergens zit dus dat moet ik nog nalopen. Echter, hoe krijg ik het dashboard eruit? ik heb de torx schroefjes al losgedraaid en die 4 "klik-klemmen" willen ook wel los, maar het dashboard wil er maar niet uit. Zit hij nog ergens anders aan vast? (type auto: R5 GTX)

groeten JPP.
Bart V

als je een search doet op het forum kom je het meerdere malen uitgebreid tegen, er zitten hier nog een paar mensen met een 5 :D :D

Succes
Bas Blue Sport

jpp_GTX schreef:Hoi,

Het is inderdaad de oliepeilmeter die raar doet. Het metertje beweegt wel (alleen op contact, maar dat is idd altijd zo en als de motor loopt niet) maar hij danst dus echt op en neer. Ik denk dus dat er een los contactje ergens zit dus dat moet ik nog nalopen. Echter, hoe krijg ik het dashboard eruit? ik heb de torx schroefjes al losgedraaid en die 4 "klik-klemmen" willen ook wel los, maar het dashboard wil er maar niet uit. Zit hij nog ergens anders aan vast? (type auto: R5 GTX)

groeten JPP.

Moet de kap boven de cockpit verwijderen. Dan de twee torx schroeven losdraaien. Daarna voorzichtig met een kleine schroevendraaier onder de cockpit en dan voorzichtig naar boven werken. Als je hem naar boven hebt, met een andere schroevendraaier de bovenkant naar je toe trekken. É voilá.

Succes.....
Mrtn
Car: R5GTT

Erg oppassen met schroevendraaiers, het is hard plastic wat zo breekt.
Je kan via de onderkant (onder je stuur links) je km.kabel los trekken en dan aan dit blokje je gehele tellerpaneel naar boven duwen, komt ie gelijk naar voren. Via de onderkant te werk gaan dus.

Succes hiermee, en vloek een eind heen als je schrammen oploopt, dat lucht op :wink:
Mrtn = Maarten
Plaats reactie