versnellingsbak Mégane Coupé

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Moontje Mégane Coupé
Contacteer:

Ik heb al een tijdje problemen met de versnellingsbak van mijn Mégane 2.0 van 1998.... Hij schakelt moeizaam of zelf helemaal niet terug van de drie naar de twee.. En dat alleen als ik een tijdje gereden heb... Bijvoorbeeld autosnelweg en daarna binnen de bebouwde kom... Als ik regelmatig terug moet van de drie naar de twee dus...

Ik ben er al een aantal keren voor bij de dealer geweest... Ze hebben al twee keer andere olie in de bak gegooid, maar het probleem was hiermee niet verholpen...

De eerste keer hebben ze de olie gewoon ververst... De tweede keer (afgelopen vrijdag) hebben ze automaten bakolie erin gegooid, mét een toevoeging... Ook hiermee was het probleem niet verholpen....

De enige oplossing is de bak uit elkaar halen... Kosten: minimaal €800,- :(

Het kan zijn dat de CMS-ringen kapot/versleten zijn... Of dat de koppelingsplaat blijft hangen/kapot/versleten is... :evil:
:evil:
Dat mag toch eigenlijk niet al 'gaar' zijn als de auto pas 80.000 km gelopen heeft ????

Is iemand bekend met dit probleem... Of heeft iemand nog een advies voor me... Ik voel me echt radeloos...
Rudo

Hmmm, das dus mooi kl&te voor je!!

Tja, 80.000 km is niet bijster veel voor een auto tegenwoordig. Met een pittige rijstijl kan het zo zijn dat je koppelingsplaten "op" zijn na zo veel/weinig kilometers en als je wat moeite hebt met het tegelijk bedienen van het koppelingspedaal en de versnellingspook dan kan ook de bak sneller slijten dan normaal. Maar dit zal toch niet voor jou opgaan??!

M.a.w.: met normaal gebruik van de wagen lijkt het mij persoonlijk veel te snel, en dan met namen het synchromesch verhaal.
Patrick

kan het niets te maken hebben met het schakelmechanisme vanaf de pook,ik heb daar ook wel eens last van gehad,welliswaar met een andere auto als een megane maar is dit misschien mogelijk dat dit problemen veroorzaakt?
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Riël
Über-Spammer

Je kan proberen de koppelingskabel wat strakker te zetten om te zien of dit toch misschien het geval is.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick

Riël schreef:Je kan proberen de koppelingskabel wat strakker te zetten om te zien of dit toch misschien het geval is.

deze is toch zelfstellend?
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Riël
Über-Spammer

Jawel, maar misschien komt ie niet goed genoeg vrij.
Moontje Mégane Coupé
Contacteer:

Riël schreef:Je kan proberen de koppelingskabel wat strakker te zetten om te zien of dit toch misschien het geval is.

Dit is al eens gedaan, maar helaas zonder resultaat.. :(
Moontje Mégane Coupé
Contacteer:

Ik ben vamiddag nog maar eens bij Kerres geweest... Vanochtend schakelde ik terug van de drie naar de twee, en gaf de bak een geluid, een kraakgeluid.. Was weliswaar maar eenmalig, maar toch...

Ik heb ook geïnformeerd naar een ruilbak, maar dan moest ik rekening houden met een kostenplaatje van om en nabij €2500,- .... :( :(
En daar word je ook niet echt vrolijk van...

Ik moet maar een afspraak maken om de bak uit elkaar te laten halen, en dan zien we wel weer verder...

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Tom
Moderator
Car: MB

2500??? is dat niet een beetje veel?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jan-Geert (Momentsleutel)

op t werk hadden we ook een bak nodig van een megane 2.0 16v , 500 eurotjes op de sloop :-(
Riël
Über-Spammer

Is dat Jb5? DUs een gtt bak gaat niet passen?

nee het is jc5
Riël
Über-Spammer

Zat er neit ver naast ...
J. Reekers
Contacteer:

Een versnellingsbak van een megane kost ongeveer 1300 Euro. Dat heb ik ook gevraagt bij Achterberg. Als je hem er door een beunhaas er op laat zetten ben je niet zo heel veel meer kwijt. Ik heb zelf net onder de clio Williams een nieuwe versnellingsbak (ruil bak) zitten. Ik heb er een JC 5015 bak, deze heeft mij met montage en al 1405 Euro gekost.
Merijn.V
Contacteer:

Moontje Mégane Coupé schreef:Ik heb al een tijdje problemen met de versnellingsbak van mijn Mégane 2.0 van 1998.... Hij schakelt moeizaam of zelf helemaal niet terug van de drie naar de twee.. En dat alleen als ik een tijdje gereden heb... Bijvoorbeeld autosnelweg en daarna binnen de bebouwde kom... Als ik regelmatig terug moet van de drie naar de twee dus...

Ik ben er al een aantal keren voor bij de dealer geweest... Ze hebben al twee keer andere olie in de bak gegooid, maar het probleem was hiermee niet verholpen...

De eerste keer hebben ze de olie gewoon ververst... De tweede keer (afgelopen vrijdag) hebben ze automaten bakolie erin gegooid, mét een toevoeging... Ook hiermee was het probleem niet verholpen....

De enige oplossing is de bak uit elkaar halen... Kosten: minimaal €800,- :(

Het kan zijn dat de CMS-ringen kapot/versleten zijn... Of dat de koppelingsplaat blijft hangen/kapot/versleten is... :evil:
:evil:
Dat mag toch eigenlijk niet al 'gaar' zijn als de auto pas 80.000 km gelopen heeft ????

Is iemand bekend met dit probleem... Of heeft iemand nog een advies voor me... Ik voel me echt radeloos...
Ik heb een '97 megane 2.0 16v bak gekocht voor 800 euro en dat ding was perfect. Montagekosten afhankelijk van wie hem monteert.

De kosten voor een ruilbak waren ca 2500 tot 2700 GULDEN is mij door Achterberg verteld, dus een bedrag van 2500 euro vink een beetje vreemd, tenzij daar de montage en nieuwe orginele koppelingsplaat en een nieuwe drukgroep bijin zit, maar dan zou je is het nog redelijk prijzig.

En een versleten koppelingsplaat bij 80.000 dat kan aan de bestuurder liggen, dat kan aan een teruggedraaide teller liggen en aan je algehele rijstijl.
Laatst gewijzigd door Merijn.V op za 19 okt 2002 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

bak van 500 eurotjes was ook perfect ;-)
Moontje Mégane Coupé
Contacteer:

Ik ben zojuist bij een garage geweest voor second opinion van de versnellingsbak... Na een proefritje was duidelijk dat er dus helemaal niks met de bak aan de hand is... Niet de CMS-ringen, en ook niet de koppelingsplaten.... :)

Dat ie moeilijk van de drie naar de twee terugschakelt komt waarschijnlijk doordat de toeren nog te hoog zijn, óf doordat ik te snel van de drie naar de twee terug wil schakelen...

Kerres Sittard heeft dus té makkelijk de conclusie getrokken dat de CMS-ringen kapot zijn, of de koppelingsplaat... Ze hadden er dan makkelijk €800,- mee verdiend...

Op die manier word ik ook rijk !!!! :evil:
Ollie

Met hoeveel toeren wil jij normaal gesproken terugschakelen dan? 5000? :)
Mickael

Moontje Mégane Coupé schreef:
Dat ie moeilijk van de drie naar de twee terugschakelt komt waarschijnlijk doordat de toeren nog te hoog zijn, óf doordat ik te snel van de drie naar de twee terug wil schakelen...
Moontje,

Ik vind dit eigenlijk een raar verhaal.

Als ik in mijn clio terug schakel kan ik zonder problemen terug schakelen van zijn 3 naar 2 met 8000 toeren in zijn 2 zonder ook maar iets van extra weerstand te voelen. Of ik dit nu heel snel of heel langzaam doe maakt geen verschil.

Ik weet niet of de garages waar jij naar toe gaat een renault dealer is, maar ik vind dit soort opmerkingen vreemd.

Misschien toch maar naar een echte dealer?
Anonymous

Dat te snel terug schakelen is idd beetje raar want dat speelt alleen een rol als de synchromeshringen versleten zijn. Als je dan wilt terugschakelen dan hoor je een kraak of het gaat niet soepel. Als je bak goed is kun je zo snle terugschakelen als je wilt en je merkt verder niets hoor. Als je het aan mij ligt: broodje aap verhaal, van de garage. Die toeren doen er ook echt geen fuck toe.
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma 21 okt 2002 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mickael

Zeeuw schreef:Dat te snel terug schakelen is idd beetje raar want dat speelt alleen een rol als de synchromeshringen versleten zijn. Als je dan wilt terugschakelen dan hoor je een kraak of het gaat niet soepel. Als je bak goed is kun je zo snle terugschakelen als je wilt en je merkt verder niets hoor. Als je het aan mij ligt: broodje aap verhaal. van de garage. Die toeren doen er ook echt geen fuck toe.
:) juist dat bedoelde ik.

Kon alleen de juiste woorden niet vinden.
Moontje Mégane Coupé
Contacteer:

Nou Mickael... Ten eerste ben ik bij een Renault dealer geweest... Die hebben me eerst tot twee keer toe nieuwe olie in de bak gedaan, terwijl ze al vermoedden dat het daar niet aan lag... Twee maal een rekening van €120,-..

Ik ben nu naar een andere garage gegaan... Die hebben een stukje gereden... Het ligt niet aan de koppelingsplaat, en niet aan de CMS-ringen... Als het wel aan de CMS-ringen had ik voortdurend problemen met (terug)schakelen... En dat heb ik niet... 1 á 2 keer per week schakelt ie minder makkelijk terug...

En ik ga echt geen €800,- betalen voor de bak uit elkaar te laten halen en te reviseren, als het daar absoluut niet aan ligt... !!!!
Anonymous

Kraakt de bak bij terigschakelen of krijg je em er gewoon niet geod in?
Moontje Mégane Coupé
Contacteer:

Zeeuw schreef:Kraakt de bak bij terigschakelen of krijg je em er gewoon niet geod in?

Hij kraakt niet, gaat er moeilijk in... Als ik tussengas geef, of even ontkoppel gaat ie wel goed in de versnelling....
Mickael

Hoho,

Ik zeg niet dat je de bak moet vervangen!

Het enige wat ik ermee bedoelde was dat ik het maar een raar verhaal vind en als een dealer iets zegt dan ga ik ervan uit dat dat wel redelijk klopt. Maar je zal wel zien in de loop der tijd.

Een dealer vervangt misschien eerder iets als voorzorg terwijl het best nog een lange tijd mee zou kunnen gaan. Heb dit zelf meerdere malen meegemaakt.

Wat jij doet moet jij weten.

PS. idd erg duur voor bakolie.
Anonymous

Moontje Mégane Coupé schreef:
Zeeuw schreef:Kraakt de bak bij terigschakelen of krijg je em er gewoon niet geod in?

Hij kraakt niet, gaat er moeilijk in... Als ik tussengas geef, of even ontkoppel gaat ie wel goed in de versnelling....
Dit probleem had ik ook, het zijn serieus de synchromesh ringen. Vooral het tussengas geven en dan wel erin gaan duidt daar sterk op. Je zou ook nog een ander koppel/ ontkoppel mechanisme kunnen overwegen, zit bij de kopp pedaal. Als je ont nl even ontkoppelt hebben de ringen meer tijd om het zaakje af te remmen, zodat de tandwielen synchroon in elkaart schuiven/ over elkaar schuiven. Zelfde geldt voor het tussengas, daardoor krijgen ze ong dezelfde snelheid en schuiven ze wel over elkaar.
Plaats reactie