Ik weet dat ik er al een keer een topic over gemaakt heb, maar ik kan deze niet meer vinden.
Volgende week gaat de auto naar de garage en wil ik er meteen nieuwe banden op laten leggen.
Specs:
velg: 14" x 6J
band: 165/60/14
Ik wil er 185 op leggen en nu dus heel kort mijn vraag: is 185/55/14 de goede keuze?? Wat betreft rolomtrek leek t me redelijk te kloppen...
bandenmaat: Rolomtrek:
165/60/14 173.92
185/55/14 175.65
Alleen hoe bereken je de breedte? ik dacht 6J is 6 x 2.54...maar dat lijkt me niet goed...
Bandenmaat op velg 14" x 6J
snap ik...
maar hoe kan het dan het het EN 6J is EN 165 EN mijn banden \_/ op de belg liggen...?
maar hoe kan het dan het het EN 6J is EN 165 EN mijn banden \_/ op de belg liggen...?
sorry....Velg~Haaz~ schreef:snap ik...

-
op een 6j velg moet wel een band van 185 breed kunnen.
Dat snap ik wel, maar wat is dan de waarde van j? Ik neem aan dat dat een vast getal is ofzo...Ivar schreef:Een velg is toch een andere maat aanduiding dan een band vandaar de verschillende waardes
Als j in inch gemeten wordt, heb je bij 6J dus 6x2.54 dus ongeveer een breedte van 15.24 cm.
Hoe vergelijk je dat dan met de breedte van de band?
-
wat haas volgens mij bedoeld is als een velg 6J is 6x2.54=152 mm is er toch een band van 165,175 of 185 breed op past. Wat maximaal hiervoor geldt. Geen idee eigenlijk.
Zo past er op een 7j weer standaard makkelijk een 205 band terwijl de velg breedte 7 x 2,54 = 177 mm is. Een band ligt op een velg met aan beide kanten een wang. Dus een band is meestal breder dan de velg. Een smalle band op een brede velg geeft dus een schuintrekkend effect ( duits effect) Maar wat er nu maximaal op die 6j velg past. ik heb geen idee.
Zo past er op een 7j weer standaard makkelijk een 205 band terwijl de velg breedte 7 x 2,54 = 177 mm is. Een band ligt op een velg met aan beide kanten een wang. Dus een band is meestal breder dan de velg. Een smalle band op een brede velg geeft dus een schuintrekkend effect ( duits effect) Maar wat er nu maximaal op die 6j velg past. ik heb geen idee.
Kijk, jij snapt wat ik bedoel...precies mijn vraagilluminator schreef:wat haas volgens mij bedoeld is als een velg 6J is 6x2.54=152 mm is er toch een band van 165,175 of 185 breed op past. Wat maximaal hiervoor geldt. Geen idee eigenlijk.

Ach ik zie wel...als 185 afgeraden wordt, ga ik gewoon voor de 175...

als ik er 185 op doe, dan wel 185/55...ten eerste omdat ik anders mijn km-teller aan moet passen: geen zin in en te tweede: dan komt mijn auto weer hoger te liggen...NOT!!!Ollie schreef:Ik heb om mijn velgen 185/65 liggen, ook 6J 14". Past heel goed, als je wilt mail ik je effe een fotootje ervan!
Maar mail die pics maar ff naar:
martijn.de.h@renault-tuning.nl
Tnx alvast:D
ps.Hoest met de verkoop??(pm maar ff, anders gaan we offtopic..niet de bedoeling