Comressie verhouding??

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
RO 16v

Ik ben op zoek naar een bedrijf die gewone 6 bak (geen seqentiel) voor de clio of megane leverd.
Zijn die er wel in nederland of moet ik op zoek in het buitenland.(closed)

Last update:

Ik ben bij Prima sport geweest en het probleem met de versnellingsbak is opgelost.
Als ik een megane bak daar breng wordt deze helemaal versterkt, zoals tandwielen,lagers,enz. en de prijs valt mee. :) en ik heb de keuze om een sper.dif te nemen.

Ik heb alleen een volgende vraag.

Als Prima sport het blok bouwt met turbo kan ik zelf de compressie verhouding bepalen. Zij geven aan dat de beste compressie verhoudingen tussen de 7,5:1 en 8,5:1 liggen.
dus wat is de beste verhouding voor een motor van +250 pk en +32 mgk koppel ?? (hoeveel nm is dit?)
en waarom is de verhouding zo bepalend?

De motor is een 2.0 16v v/d megane.
Laatst gewijzigd door RO 16v op vr 18 okt 2002 15:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

6-bak = $$$$$$$$$$$$4

Een sadev bak kost je nieuw 7000 euro. GEbruikt zijn ze hier weleens voor 4000 euro aangeboden. Dit zijn dan de europacup bakken. In Frankrijk kun je wel seqentiele bakken vinden maar reken ook op prijzen van min 7000 euro.
RO 16v

Ik kan Sadev en weet wat ze leveren en wat ze kosten.
Maar ik zoek geen seqentiele bak maar een gewone had ik er bij moeten zetten.
catrinus

Dan moet je marcel.t ff mailen. die heeft volgens mij nog een 6-bak liggen
There will be plenty of time to rest when your dead
Anonymous

Sadev leverde ook de 'gewone' europacup 6-bak. En Marcel tromp vroeg er jaartje terug 4000 euro voor.
RO 16v

Ik heb marcel.t al een pm gestuurd.
Anonymous

BEter pak je een JC5 bak en pas de tandwielverhoudingen aan. Is 10x goedkoper en leuker. Ben er ook tijd mee bezig geweest maar tis niet zo heell interessant. De 6-bak hebben ze toendertijd geleverd omdat ze iets meer vermogen hadden dan de standaard cupclio en ze met de 6-bak eigenlijk altijd in het ideale toerengebied konden blijven. Dit is dus eigenlijk alleen leuk als je op circuit rijdt want anders heb je er niet zo veel aan, zeker niet voor het geld dat je ervoor nee moet leggen. JE koopt daar immers een complete clio voor en met een beetje geluk een complete williams.
RO 16v

Daar heb ik ook al aan lopen denken, alleen welke vehoudingen moet je dan gebruiken.

Volgens mij leverde Prima sport ze ook, kan alleen helemaal geen informatie van ze vinden.
RO 16v

Zeeuw schreef:BEter pak je een JC5 bak en pas de tandwielverhoudingen aan. Is 10x goedkoper en leuker. Ben er ook tijd mee bezig geweest maar tis niet zo heell interessant. De 6-bak hebben ze toendertijd geleverd omdat ze iets meer vermogen hadden dan de standaard cupclio en ze met de 6-bak eigenlijk altijd in het ideale toerengebied konden blijven. Dit is dus eigenlijk alleen leuk als je op circuit rijdt want anders heb je er niet zo veel aan, zeker niet voor het geld dat je ervoor nee moet leggen. JE koopt daar immers een complete clio voor en met een beetje geluk een complete williams.
Eigenlijk heb je gelijk.
Maar zijn die bakken ook bestendig tegen + 230 pk. >-)
Anonymous

Tja of ze daartegen bestemd zijn weet ik niet. Dennis16v rijdt strax met williamsblok en turbo rond met originele williamsbak. Weet niet of dat het gaat houden. Weet wel dat bij Raepers in belgie nieuwe 2liter RS bakken gemonteerd worden omdat deze nog sterker zouden zijn. Misschien kun je hen beter ff bellen. 230pk is errug veel, als je bak en blok het houdt is het de vraag of je assen het gaan houden maar goed das dan weer voor latere zorg. Raapers kan ook de andere tandwielen leveren.
Anonymous

Tis allemaal wel heel leuk 200+ pk maar eigenlijk is het niet te doen, althans als je het enigszins betrouwbaar wil houden. Anders gezegd, als je neit elke week stil wil staan. Ik heb daarom ook besloten gewoon een auto te gaan kopen die er al op gebouwd is dan hoef je ook niet zo onwijs veel geld erin te pompen wat je nooit meer terugverdiend. Aan de andere kant heb je wel weer iets exclusiefs.
RO 16v

Je geeft het al aan ik wil iets speciaals, iets wat niemand heeft of nog nooit heeft gezien. :)
En een andere auto kopen die alles al heeft ben ik al een tijd mee bezig namelijk een GTR-VSPEC >-) zegt genoeg denk ik.

Kijk aan 220 pk zit ik straks ook alleen dan zonder turbo (die komt er later op) dus ik heb een betrouwbare bak nodig.
Ik heb dit al met Achterberg besproken en die zei dat ik het beste opzoek kon gaan naar een 6-bak, omdat de 5-bakken binnen no time uit elkaar zullen spaten wat je er ook aan verandert.

Hoe kan ik Raepers berijken?
Menno

RO 16v schreef: Kijk aan 220 pk zit ik straks ook alleen dan zonder turbo (die komt er later op) dus ik heb een betrouwbare bak nodig.
Een bak gaat hoofdzakelijk kapot van veel koppel.
Een atmosferische motor met veel vermogen heeft meestal niet extreem veel koppel, en kan dus best een bak heelhouden.

Iets anders: 220 pk is goed mogelijk. 't is wel veel, dus je moet een hoop dingen aanpassen. Voor een turbomotor moet je die dingen juist volstrekt anders aanpassen. Dus kies of voor 't een, of voor 't ander. Eerst atmosferisch 220pk, en dan later een turbo is echt onzin.
rev it like a rental
RO 16v

Menno schreef:
RO 16v schreef: Kijk aan 220 pk zit ik straks ook alleen dan zonder turbo (die komt er later op) dus ik heb een betrouwbare bak nodig.
Een bak gaat hoofdzakelijk kapot van veel koppel.
Een atmosferische motor met veel vermogen heeft meestal niet extreem veel koppel, en kan dus best een bak heelhouden.

Iets anders: 220 pk is goed mogelijk. 't is wel veel, dus je moet een hoop dingen aanpassen. Voor een turbomotor moet je die dingen juist volstrekt anders aanpassen. Dus kies of voor 't een, of voor 't ander. Eerst atmosferisch 220pk, en dan later een turbo is echt onzin.
Dat ik veel moet aanpassen weet ik. De motor wordt voorbereidt voor een turbo die er later na het inrijden opkomt. Dit om niet meteen de nieuwe onderdelen die in het blok zitten te zwaar te belasten.

Als je meer wil weten over wat voor onderdelen moet je maar een pm sturen. Ro
jacco 16v

blijft een bak van een megane DCI niet heel?
die hebben ook iets van 250 nm.
dat is volgens mij ook een JC bak.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Visscher
Contacteer:

RO 16v schreef:Je geeft het al aan ik wil iets speciaals, iets wat niemand heeft of nog nooit heeft gezien. :)
En een andere auto kopen die alles al heeft ben ik al een tijd mee bezig namelijk een GTR-VSPEC >-) zegt genoeg denk ik.

Kijk aan 220 pk zit ik straks ook alleen dan zonder turbo (die komt er later op) dus ik heb een betrouwbare bak nodig.
Ik heb dit al met Achterberg besproken en die zei dat ik het beste opzoek kon gaan naar een 6-bak, omdat de 5-bakken binnen no time uit elkaar zullen spaten wat je er ook aan verandert.

Hoe kan ik Raepers berijken?
Dus je zit zonder turbo al aan de 220 pk? Vet! Hoeveel ga je er dan krijgen met turbo een dikke 400?? Dat word dan best wel bruut!
Suc6
RO 16v

400 pk wordt teveel van het goeie denk maar eens hoeveel koppel dat heeft, bij zoveel pk en koppel gaat echt alles kapot.
Dat het bruut gaat worden is zeker, maar het gaat niet simpel worden daar ben ik al een tijdje achter. :wink:

p.s. Weet iemamd het aderes van Prima sport in Engeland.
marcel.t

Even vertellen wat je wil hebben precies, dan gaan we even zoeken.

ps; de 6 bak van sadev (h-patroon) is qua materiaal opbouw gelijk aan die van de sadev 5 bak.

ook even sterk als de 5 bak, beide zijn nw te leveren. waarbij de 5 bak iets goedkoper is en meerdere verhoudings mogelijkheden heeft, deze zijn voor meerdere doeleinden gebruikt, Rally, Rallycross, circuit (DTCC B.V.) met of zonder sper etc.

Een 6 bak is in jouw geval niet nodig omdat je met het vermogen wat je hebt niet bang hoeft te zijn dat je bij het overschakelen in een gat komt, ik zou me eerder druk maken over een sper dan een 6e versn.

enz.
MARCEL LE COUPE
Tijn
Contacteer:

RO 16v schreef:400 pk wordt teveel van het goeie denk maar eens hoeveel koppel dat heeft, bij zoveel pk en koppel gaat echt alles kapot.
Dat het bruut gaat worden is zeker, maar het gaat niet simpel worden daar ben ik al een tijdje achter. :wink:

p.s. Weet iemamd het aderes van Prima sport in Engeland.
http://www.primaracing.com/
there is no spoon.
Jeroen
Contacteer:

Prima Racing:

Gearboxes
We stock close ratio gearkits, multiplate LSD units & a range of final drive ratios. We can supply 5 or 6 speed gearboxes with normal or sequential gear shift. Heavy duty casings are available and also heavy duty driveshafts.
We have experience in blueprinting and building racing gearboxes, so we can build according to your specifications. Please Contact Us for more details.

le francais connection
Sandiacre Road
Stapleford
Nottingham
NG9 8EX
Tel: +44 (0)115 949 1903
Fax: +44 (0)115 949 1838

http://www.primaracing.com
Tijn
Contacteer:

there is no spoon.
Xedrah

RO 16v schreef: Dat ik veel moet aanpassen weet ik. De motor wordt voorbereidt voor een turbo die er later na het inrijden opkomt. Dit om niet meteen de nieuwe onderdelen die in het blok zitten te zwaar te belasten.
Toch ben ik dan benieuwd hoe je dat bijvoorbeeld met de compressie van het blok gaat doen. Met de standaard compressie is het niet verstandig om zoveel vermogen uit het blok te halen. Ik neem aan dat de boel dan weer uit elkaar gaat?
Tom
Moderator
Car: MB

andere kopppaking mischien
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Xedrah

marcel.t schreef: Een 6 bak is in jouw geval niet nodig omdat je met het vermogen wat je hebt niet bang hoeft te zijn dat je bij het overschakelen in een gat komt, ik zou me eerder druk maken over een sper dan een 6e versn.

enz.
Een sper is inderdaad veeel belangrijker bij zoveel vermogen. Je komt gewoon niet weg zonder. Op een beetje nat wegdek heb je zelfs bij 180 km/u spinnende wielen, en waarschijnlijk op droog ook wel bij het schakelen. Heeft Dennis de Vos ook met zijn GSi Turbo.

Check: http://www.xs4all.nl/~ddv98/nl/ombouw10.htm
RO 16v

even een update gedaan.
Jeroen V
Contacteer:

1 kilo is 9,81 N, dus 9.81 * 32 is het aantal Nm
robert

lastiglastig.

in princiepe wil jum zo hoog mogelijk (niet overdrijven natuurlijk) maar dan gaatie pingelen. je wil dat hij net niet gaat pingelen.

cv hoger:
voor:
-meer vermogen, beter rendement (lb) maar daardoor koelere uitlaatgassen en kleppen.
na:
-pingelkans, hogere piekdrukken, hogere belasting van drijfwerk, moeilijker onsteekbaar

cv lager natuurlijk precies andersom.

en wanneer is een motor pingelgevoelig:
- das afhankelijk van de verbrandingssnelheid, dus vorm verbrandingskamer, de mengselstromen daarin, kopvorm, hoeveel restgas, squish blablaenzo heleboel.
int algemeen zijn moderne 16vtjes een stuk beter als ouwe 8vtjes. (mazzelaar)
- dan kan je pingel nog telijf door: verrijken, onsteking spelen, waterinjectie, intercooling, andere truken?

dus zeg het zelf maar. das precies wat jouw tuner nu ook doet. Dat moet je zelf uitvinden. Het gaat vroeger of later toch weer kapot.
De beste uitvinding is het afkijken!
Dus zoek een ongeveer gelijke motor (kwa kop/kleppen/zuigervorm/zuigerdia) die al turbo heeft en kijk vooral wat jij beter of slechter doet.

Of kies gewoon 1:7.0, lekker safe.

r
Laatst gewijzigd door robert op vr 18 okt 2002 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
dennis16v

in wat voor auto wil je dit in godsnaam gaan zetten?

220 pk haal je met een 2l 16v blok volgensmij praktisch niet. zit je toch aan een enorme hoge compressie.

een turbo hebbie weer nodig een extreem lage compressie.

ben wel benieuwd hoe je dat voor elkaar wilt krijgen. (en heel houden)

dat bleek bij mij bij een 170 pk turbo al vrij lastig te zijn.
Matijs
Contacteer:

Nouja, 170 pk krijg je zelfs uit een 1.4 8v GT Turbo, dus dat je over de tweehonderd pk komt met een 2.0 16v lijk me het probleem niet.
Een vriend van mij heeft een 2.2 liter VW kever met het originele blok (nouja, met veeeel aanpassingen en andere koppen enzo) die met waterinjectie, watergekoelde turbo, watergekoelde intercooler en injectie dik boven de 300 pk zit. Het kan. Revisie is inderdaad een woord dat je wat vaker in de mond neemt met zo'n auto, maar het kan.
Wat mijns inziens inderdaad niet kan is een blok zonder turbo tunen en er dan later een turbo 'opplakken'. Zoals als is aangegeven zijn de aanpassingen die nodig zijn om een snelle atmosferische motor te maken zeer tegenstrijdig met de aanpassingen die nodig zijn om een snelle turbomotor te maken. (denk bijv. aan compressieverhouding en vooral kleptiming)
Laatst gewijzigd door Matijs op vr 18 okt 2002 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Edit: foutje
Laatst gewijzigd door Matijs op vr 18 okt 2002 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Geloof dat dennis over (toen nog) een 1800 16v praatmet 170 pk op de wielen.
RO 16v

robert schreef:lastiglastig.

in princiepe wil jum zo hoog mogelijk (niet overdrijven natuurlijk) maar dan gaatie pingelen. je wil dat hij net niet gaat pingelen.

cv hoger:
voor:
-meer vermogen, beter rendement (lb) maar daardoor koelere uitlaatgassen en kleppen.
na:
-pingelkans, hogere piekdrukken, hogere belasting van drijfwerk, moeilijker onsteekbaar

cv lager natuurlijk precies andersom.

en wanneer is een motor pingelgevoelig:
- das afhankelijk van de verbrandingssnelheid, dus vorm verbrandingskamer, de mengselstromen daarin, kopvorm, hoeveel restgas, squish blablaenzo heleboel.
int algemeen zijn moderne 16vtjes een stuk beter als ouwe 8vtjes. (mazzelaar)
- dan kan je pingel nog telijf door: verrijken, onsteking spelen, waterinjectie, intercooling, andere truken?

dus zeg het zelf maar. das precies wat jouw tuner nu ook doet. Dat moet je zelf uitvinden. Het gaat vroeger of later toch weer kapot.
De beste uitvinding is het afkijken!
Dus zoek een ongeveer gelijke motor (kwa kop/kleppen/zuigervorm/zuigerdia) die al turbo heeft en kijk vooral wat jij beter of slechter doet.

Of kies gewoon 1:7.0, lekker safe.

r
Dus dat wordt gissen over de juiste cv.
Maar het is dus het beste om een zo laag mogelijke cv te realiseren voor een turbo motor.
Matijs
Contacteer:

Nee, te laag is ook weer niet goed. Te lage compressie -> lage efficientie (Lees het stukje van Robert er nog maar even op na)
RO 16v

Matijs schreef: Wat mijns inziens inderdaad niet kan is een blok zonder turbo tunen en er dan later een turbo 'opplakken'. Zoals als is aangegeven zijn de aanpassingen die nodig zijn om een snelle atmosferische motor te maken zeer tegenstrijdig met de aanpassingen die nodig zijn om een snelle turbomotor te maken. (denk bijv. aan compressieverhouding en vooral kleptiming)
Deze informatie had ik van Achterberg die goed is om atmosferische motoren te tunen en geen turbo motoren daar ben ik nu duidelijk achter. :(
Plaats reactie