Plaatsen van een 480 turbo in een gt turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Jimbo

Hallo allemaal,

Ben hopenlijk binnenkort gelukkige eigenaar van een Renault 5 GT turbo van 86 met een watergekoeld blok.

Dit blok is opgeblazen en ligt al heel wat jaartjes uit elkaar. Ik ken mezelf en power is nooit genoeg.

Nu kan ik voor een eitje een 440 Turbo kopen met een goed blok erin. Is dit enigszins te doen met ombouwen of kom ik hele rare dingen tegen.
Tom
Moderator
Car: MB

Hoi Jimbo, Welkom op het forum, het zou leuk zijn als je je even voorstelde in het volgende topic klik hier voor "wie is wie"

Probeer de search knop eens. over het blok uit de volvo zijn al meerder topics geweest
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jimbo

Was al even aan het zoeken geweest, maar kon niet echt vinden wat ik zocht. Ik had gisteren al een alpine blok op de kop getikt, maar dat gaat helemaal niet passen en heeft minder PK's :( :(

En om veel geld uit te geven om een blok te restaureren wat al iets van 6 jaar uit elkaar ligt en wat al 2 keer is opgeblazen..... Vandaar dat ik op zoek ben naar zoveel mogelijk info betreffende dat ombouwen. Liefst met foto's.
Foeke

ask it catrinus
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Riël
Über-Spammer

Ik heb het al eens gelezen, het moet heel goed te doen zijn .Alles past, je moet alleen even kijken met de electronica. Enige wat niet zou gaan lukken is de radiateur. Gaat niet passen of iets, je moet d8 ik die van de volvo gebruiken en een aparte oliekoeler (beste van een kadettgsi) bijplaatsen. Qua passen leg he 't er in elk geval zo in. Als ik de kans krijg doe ik het ook i.e.g.

Groeten en succes ermee!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marius

Riël schreef: Gaat niet passen of iets, je moet d8 ik die van de volvo gebruiken en een aparte oliekoeler (beste van een kadettgsi) bijplaatsen.
GSI oliekoeler heb ik nog liggen, mocht iemand interesse hebben.
catrinus

Riël schreef:Ik heb het al eens gelezen, het moet heel goed te doen zijn .Alles past, je moet alleen even kijken met de electronica. Enige wat niet zou gaan lukken is de radiateur. Gaat niet passen of iets, je moet d8 ik die van de volvo gebruiken en een aparte oliekoeler (beste van een kadettgsi) bijplaatsen. Qua passen leg he 't er in elk geval zo in. Als ik de kans krijg doe ik het ook i.e.g.

Groeten en succes ermee!
Waarom zal dat niet lukken met je radiateur? Wil prima hoor. Alleen moet je een andere intercooler gebruiken. Die van een 5 wil wel alleen is zo`n gekloot om die ergens te plaatsen. Alleen een goede kabelboom maken kost veel tijd. ik ben er al voor gewaarschuwd en ik ga pas met de kabelboom bezig als mijn blok er in ligt. Dan word het voor mij een stuk gemakkelijker.
There will be plenty of time to rest when your dead
Riël
Über-Spammer

Ja echt? Op de site van RTOC (toch, die engelsen?) staat een artikel over deze ombouw. Toen kon ik dat lezen, maar nu moet je lid zijn van de site. Daar stond het best netjes in beschreven, ook met afkoppelen van bepaalde slangen. Er was ook beschreven hoe de druk te verhogen. Was erg duidelijk. Is er niemand die volledige toegang heeft daar toevallig?
Rob

Ik heb hier ook heel erg geinteresseerd in!
Ik heb van Dirk S gehoord dat alles best goed paste alleen de uitlaat niet.
Catrinus, kan jij ons niet wat meer info geven?
Of iemand anders die hier mee bezig is/al heeft gedaan?
Riël
Über-Spammer

Heb net gelezen dat de downpipe en de rest precies past !! Dus... tja... ach als dat het ergste probleem was he!
Jimbo

Die downpipe en uitlaat zijn wel de laatste die me intereseren. Zonder loopt ie ook wel....

Maar die worden toch aangepast naar een RVS pijp van voor naar achteren toe... Al die oude troep gaat eronderuit.
kevinb
Contacteer:

Ben ik nu zo verkeerd , heeft de volvo nu geen injectie?
Riël
Über-Spammer

Jij bent verkeerd :)
kevinb
Contacteer:

toch? heeft het me altijd meer afgeschrikt dan eigenlijk nodig was.

Zal dan ook ooit nog is een projectje worden.
Jimbo

Tsja, krijg net een complete 5gt turbo aangeboden voor weinig. Met een goed (hoop je dan maar) motorblok. Zit ik wel weer op 1400cc ipv een 1700cc, maar ik ben wel een stuk sneller klaar met inbouwen.

Wat zouden jullie adviseren?
catrinus

Ik zou dan voor de 1400 gaan. Ten eerste ben je sneller klaar met opbouwen dus kun je sneller de weg op. Ten 2e je kunt veel tunings onderdelen krijgen voor de 1400. en ten 3e, je hoeft geen kabelboom te maken voor het blok. Het is plug and play (bij wijze van)
There will be plenty of time to rest when your dead
Riël
Über-Spammer

Valt alleen niet veel te pluggen bij een gtt :) Om lastigheden te voorkomen en snel en makkelijk en leuk de weg weer op idd 1400...

maar.. bedenk de lol es die je hebt met een 1700!!!
;)
TimTurbo

Ik heb ook een tijdje lopen denken om een 1700 turbo erin te leggen. Het moet idd. passen. Het blok draait bij volvo alleen de andere kant op, maar dat is geen probleem. Wat wel een probleem is, is dat het uitlaatspruitstuk met turbo niet goed passen. Deze zit namelijk achter het blok, en dan zit het schutbord van de GTT in de weg. Dit moet je vervormen.
Zo heb ik me laten vertellen door iemand die het al wel eens had gedaan.
Riël
Über-Spammer

Het zou precies zo moeten passen hoor!!

Blok draait de andere kant op?? Euh... neu :)
Jimbo

Toch nog een vraag, blijf maar piekeren. Dat blok wat er nu inzit is waanzinnig snel. Kan het zijn dat het een phase I of II blok is en zoja waar herken ik dat aan. Het huidige blok is in ieder geval watergekoeld.

Er is weliswaar getuned aan het defecte blok, zo zit er binnen een draaischakelaar om de wastegate omhoog te draaien.... :p 8)

Huidige eigenaar heeft er 1 keer mee gereden, toen hij flink gas gaf sloeg het stuur uit zijn hand vandaan en vloog de auto over de weg heen....

Waarom ik dit wil weten is omdat ik hiervan een bloedjesnele auto wil maken 0-100 < 6 a 7 sec. Als dat alleen zou kunnen met een Volvo blok dan ga ik daarvoor ook al kost me dat meer tijd en moeite.

Als alles mee zit staan aankomend weekend de eerste foto's op m'n site.
ed_pret

nou om ff kort te zijn, ipv al dat geld en moeite te investeren in die 1700 blok zou je liever spenderen aan die 1400

er zijn enkele 1400'tjes die onder de 5 sec voor 0-100 zitten.

denk bij 1400 aan :
-blok bleuprinten
-carb veranderen
-GROTERE turbo :)
-intercooler
-uit/inlaat

Overweeg ook dat als je voor de sprint wilt gaan een 1700 meer weegt dan een 1400, volgens mij zal er ook een verschil in lag van de turbo zijn

Dan nog iets wat misschien niet veel uitmaakt, de 1700 verbruikt meer dan de 1400 ? :)

ik zou de 1400 gaan aanpakken !! tieft er bijvoorbeeld zo'b turbo van 3000 pond op..dan zal ie wel voorruit willen!
Jimbo

Maar is het niet zo dat een 1700cc blok wat meer aankan dan een 1400 blok? Blijf twijfelen hoor. Weet niemand een beschrijving met eventueel foto's op internet?
Rob

Jimbo schreef:Het huidige blok is in ieder geval watergekoeld.
Blok? Turbo zal je bedoelen denk ik. :wink:
ed_pret

jimbo weet je wat je moet doen, stel eerst een lijstje met eisen op dus qua pk's topsnelheid en sprinttijden wat wil je bereiken?

als je dat hebt dan kan je voor de 1700 en voor de 1400 blok gaan vergelijken bij verschillende tuners of het haalbaar is en welke prijskaartje eraan hangt

ik heb in den beginne van mijn voorkeur voor de r5gtt te horen gekregen dat het BLOK van deze zeer sterk is gebouwd. Plus ik had met ene offenga uit groningen gesproken over volvo swap. Voorbeeld die ik van hem kreeg was voor de volvo 180 pk: grotere intercooler en chiptuning, zal je nu ongeveer 1000 euro kosten schat ik. Er vanuitgaande dat je blok in goede staat is.

kijk ff op http://www.gtturbo.org en zoek tussen membervars naar offenga misschien dat hij je wat meer kan vertellen
jeroen.k

Ik zou gewoon voor de 1400 gaan, ten eerste een beetje nostalgie, ten tweede is dit blok gebouwd voor een turbo ne ten derde is er verschrikkelijk veelt tuningsspul voor te krijgen.

Het volvo-blok is wel een Renault-blok, maar deze is eigenlijk niet gemaakt voor een turbo. De Pk's van deze twee blokkies zijn standaard dus gelijk. Alleen het koppel van de volvo ligt 10 Nm hoger. Nu heeft de volvo op zich wel meer over natuurlijk en is hij makkelijk te tunen dmv chippen, maar ik denk dat als je echt met een beetje turbodruk rondt wil rijden je toch aardig wat aan moet passen aan het blok.

Als je lekker veel Pk's uit je GTT-blokkie wil hebben ga je met een grote zak geld naar Achterberg of DJH, nog beter ga je naar Engeland naar BBperformance-tuning of K-Tec. Dan heb je zeker wel een snelle auto! :D
Plaats reactie