Stabstang wat voor een voordeel??
Heb van de week een stabstang binnen gekregen. Ik blij naar m'n auto om te kijken ofdat ie paste mhh paste niet vond het al vreemd zaten geen ringen/schotels bij..
Bleek het een stabstang te zijn voor de onderkant.. kan iemand me vertellen wat voor nut dit heeft en ofdat ik dit in combinatie moet laten plaatsen met een stabstang voor boven of niet. Heb een clio 16v

Wat jij wilde hebben is een veerpootbrug, das iets anders dan een stabilisatorstang voor onder.
De stabilisatorstang zit onder je subframe en bevestigd aan je draagarmen. Het nu van dit ding is dat als jij hard door de bocht gaat en op 1 wiel gaat leunen, deze je andere wiel ook wat inveert zodat de auto niet zo overhelt en dus meer grip heeft over beide voorwielen.
Nou hoop ik dat je een dikkere stbilisatorstang hebt gekocht, want dan heb je er wel degelijk wat aan.
En sja nu maar een veerpootbrug bestellen dan
De stabilisatorstang zit onder je subframe en bevestigd aan je draagarmen. Het nu van dit ding is dat als jij hard door de bocht gaat en op 1 wiel gaat leunen, deze je andere wiel ook wat inveert zodat de auto niet zo overhelt en dus meer grip heeft over beide voorwielen.
Nou hoop ik dat je een dikkere stbilisatorstang hebt gekocht, want dan heb je er wel degelijk wat aan.
En sja nu maar een veerpootbrug bestellen dan

Zit er dan nog geen stabilisator stang onder? Volgens mij heeft een staby stang meer nut dan een veerpoot brug...Armando schreef:Het is idd een vrij dik ovaal ding van sparco.. Als het nut heeft zoals jij zegt komt ie er ook zeker onder Bedankt
Moet deze er standaard op zitten ?? Weet wel dat bij de 19 16v een veerpootbrug op een simpele wijze er standaard op zit (gewoon een stale staaf)Visscher schreef:Zit er dan nog geen stabilisator stang onder? Volgens mij heeft een staby stang meer nut dan een veerpoot brug...Armando schreef:Het is idd een vrij dik ovaal ding van sparco.. Als het nut heeft zoals jij zegt komt ie er ook zeker onder Bedankt
Yoooo Armando, heb je F.N.O al gelezen?????
-
Steven (Fiets) schreef: En sja nu maar een veerpootbrug bestellen dan
hahaha

Ik lag je niet uit, maar ik vind het een grappige uitspraak.
Maar dat is dus wel heel erg handig dus zo een stabiliisator stang.
Wat kost zo'n ding ? De dikste die ze hebben

G
Serge
Heb er € 53 voor betaaldSerge1916V schreef:Steven (Fiets) schreef: En sja nu maar een veerpootbrug bestellen dan
hahaha![]()
![]()
![]()
Ik lag je niet uit, maar ik vind het een grappige uitspraak.
Maar dat is dus wel heel erg handig dus zo een stabiliisator stang.
Wat kost zo'n ding ? De dikste die ze hebben![]()
G
Serge
je moet een beetje uitkijken hoor, als je aan de rolstijfheid gaat sleutelen. Dat doe je dus met andere stabilisatorstangen. Je beinvloedt het over/onderstuur hiermee. 
Int algemeen: hoe rolstijver een kant is hoe groter de neiging voor die kant om te gaan glijden.
Voorwielaandrijvers zijn aardig rolslap aan de voorkant, want het is zaak beide voorwielen in een bocht nog aardig tegen de grond te drukken. De achterkant is altijd een stuk stijver, vandaar dat bij snel bochtenwerk ook een achterwieltje opgetild wordt.
Bij achterwielaandrijvers presies anderom.
Als je bij een voorwielaandrijven de voorkant te stijf gaat maken, dat heb je geen tractie meer in de bocht, en wordtie ook erg onderstuurd.
Bij veerpoorbruggen kan je ongestoord je gang gaan.
Effe voor de duidelijkheid:
-stabilisatorstangen zijn die stangen die je aan het bewegende deel van je wielophanging vastmaakt.
-veerpootbruggen: dat zijn die stangen die je aan je chassis vastmaakt, aan het niet bewegende deel dus.
edit: kzie dat stevie dat laatste ook al had gezegd.

Int algemeen: hoe rolstijver een kant is hoe groter de neiging voor die kant om te gaan glijden.

Voorwielaandrijvers zijn aardig rolslap aan de voorkant, want het is zaak beide voorwielen in een bocht nog aardig tegen de grond te drukken. De achterkant is altijd een stuk stijver, vandaar dat bij snel bochtenwerk ook een achterwieltje opgetild wordt.
Bij achterwielaandrijvers presies anderom.

Als je bij een voorwielaandrijven de voorkant te stijf gaat maken, dat heb je geen tractie meer in de bocht, en wordtie ook erg onderstuurd.

Bij veerpoorbruggen kan je ongestoord je gang gaan.

Effe voor de duidelijkheid:
-stabilisatorstangen zijn die stangen die je aan het bewegende deel van je wielophanging vastmaakt.
-veerpootbruggen: dat zijn die stangen die je aan je chassis vastmaakt, aan het niet bewegende deel dus.
edit: kzie dat stevie dat laatste ook al had gezegd.
Laatst gewijzigd door robert op do 17 okt 2002 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ehh weet ik niet zo.
ik gaat voornamelijk over de verhouding voor/achter.
de bandjes liggen rondom dusseh..
Ik heb vroegah met mn (slopel) ook eens zon stunt uitgehaald, ipv 1 stabilsatorstang voor maar meteen 2 onder elkaar. Resultaat: (nog
) levensgevaarlijker.
Haha zal je denken, natuurlijk is 2 dubbel en veels te veel, maar bedenk dat een maar 20% dikkere stang even stijf is als 2 stangen.
Hoe het uitpakt voor andere auto's weet ik niet.
ik gaat voornamelijk over de verhouding voor/achter.
de bandjes liggen rondom dusseh..
Ik heb vroegah met mn (slopel) ook eens zon stunt uitgehaald, ipv 1 stabilsatorstang voor maar meteen 2 onder elkaar. Resultaat: (nog

Haha zal je denken, natuurlijk is 2 dubbel en veels te veel, maar bedenk dat een maar 20% dikkere stang even stijf is als 2 stangen.
Hoe het uitpakt voor andere auto's weet ik niet.
nou ik heb nog nooit gehoord van een ovale stab stang. Een zeker niet van Sparco, ze zijn mi vrijwel altijd gewoon rond. Ja sommige auto's hebben een maffe achterwielcontructie waarbij een open profiel zowel een stuk wielophanging is en ook nog stabi werking heeft.
Duzz ik weet niet wat je nu in handen hebt.
Duzz ik weet niet wat je nu in handen hebt.
Het zal toch niet deze zijn [img]http://www.kicken.com/images/kicken.com-ben.geil.jpg[/img]
Foto maken?
Neej, aargh, ik bedoel een foto maken van dat stabilisatording dat je gekocht hebt, zodat we kunnen zien waar we over praten.
Oh, okee.