Ok zoals sommige van .nl al weten, ik heb weer een nieuwe GTT.
Ik ben er wel redelijk tevreden over, maar net als met me vorige GT begon in de eerste week de ellende alweer.
Nu is het probleem dat ik een schurende geluid in de bak heb. Nu lekt ie wat olie via de aandrijfas, dus dacht ik dat ie op een te laag peil stond. Dus heb ik gisteren uit voorzorg de bakolie maar vervangen door verse in de hoop dat het geluid weg zou gaan.
Helaas, het geluid is er weer. (er zat trouwens nog aardig wat olie in, die nog best schoon was, misschien ooit een dope gebruikt?)
Hoe klinkt het geluid?
Nou als de bakolie nog koud is horen we weinig, maar zodra alles een beetje op temperatuur is hoor je het.
In 1 en 2 hoor je het nauwelijks, zodra je over gaat naar 3 vanaf 2000 toeren en je geeft gas dan hoor je het. De Frequentie ligt vrij laag, volgens mij ongeveer gelijk aan het uitgaande toerental van de aandrijfas.
Als je gasgeeft hoor je het *njenjenjenjenjenjenej* En langzaam wordt het hoger naarmate je meer snelheid maakt. In 4 en 5 is hetzelfde verhaal.
Bij gas los hoor je het niet echt meer. (heel lichtjes nog) In bochten maakt weinig uit dus de buitenste homokineet is het niet.
Wat ik me zelf nu nog kan bedenken is dat het de binnenste kineet is, die in de bak zit. Ik zou alleen me god niet weten hoe dat klinkt als die kapot is. Het is echt zo'n slepend geluid dus ik vermoed erger. Verder giert de bak niet en schakelt goed.
Wie-o-wie weet raad? Ik heb niet al teveel geld meer dus ik moet een beetje opassen met het uitgeven van geld. Ik heb nog wel een goeie bak liggen, maar geen ruimte/geld om em erin te kunnen hangen.
(ps geen onzin antwoorden aub..)
Schurende geluiden in de bak
heb je tijdens het aftappen ook ijzervijzel mee zien komen dat zou al iets meer kunnen verklaren dan.Ik zou het je zo niet kunnen zeggen .
Bij mij was het zo dat ie wel goedschakelde en er wel redelijk inviel, maar toch niet helemaal goed was afgesteld. Wat weer een geluid produceerde.
Ik weet niet of dat bij jou ook zo is.
Hoezo heb je ruimte nodig of geld als je al een bak heb liggen?
Ruimte om te sleutelen? kan geregeld worden voor een dag of 2 zonder geld.
Ik weet niet of dat bij jou ook zo is.
Hoezo heb je ruimte nodig of geld als je al een bak heb liggen?
Ruimte om te sleutelen? kan geregeld worden voor een dag of 2 zonder geld.
Is het niet het druklager?Dat moet je trouwens ook horen bij stationair draaien,het veranderd als je de koppeling intrapt.Als het een beetje een jankend geluid is kunnen het ook verrotte lagers zijn.
Als je het echt wilt weten zit er denk ik niets anders op dan de bak te demonteren.
Als je het echt wilt weten zit er denk ik niets anders op dan de bak te demonteren.
Reken er maar op dat het je tandwieltjes zijn! Probeer eens wat dikkere olie, aangezien hij het alleen doet als ie warm is?
Ok druklager --> Nee ik weet hoe zoiets hoort, das veel hoger van toerental meer *krrrrrrrrrr*
Tandwielen --> klinkt meer als fluiten/gieren zover ik weet.
Lagers --> sja zou kunnen, maar het is echt meer schurend/jengelend *grgrgrgrgrr + nje nje nje*
Mickael, alvast bedankt voor het aanbod, ik zal em onthouden
Verslijt het deel van de aandrijfas IN de bak ook wel eens of komt dat nauwelijks voor? Zoja wat voor geluiden geeft dat?
Ut gaat goed zo, iemand nog meer suggesties?
Tandwielen --> klinkt meer als fluiten/gieren zover ik weet.
Lagers --> sja zou kunnen, maar het is echt meer schurend/jengelend *grgrgrgrgrr + nje nje nje*

Mickael, alvast bedankt voor het aanbod, ik zal em onthouden

Verslijt het deel van de aandrijfas IN de bak ook wel eens of komt dat nauwelijks voor? Zoja wat voor geluiden geeft dat?
Ut gaat goed zo, iemand nog meer suggesties?
-
Kheb ongeveer hetzelfde alleen niet zo ernstig volgensmij.
In de 2 3 en 4 een beetje een achteruitrijdgeluid wat naarmate de toeren hoger worden het geluid ook hoger klinkt.
In de 2 3 en 4 een beetje een achteruitrijdgeluid wat naarmate de toeren hoger worden het geluid ook hoger klinkt.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Is het geen wiellager? Ik kan me niet voorstellen dat de kineten geluid maken, die draaien nergens op. Wat geluid maakt, kan het differenteel zijn, da's het enige onderdeel wat constant van 'aanrakingspunt' veranderd. De kineet staat in principe stil op de as. Toch? Verder zou je met de kineten net zo goed in de 1 en de 2 wat horen.
Ow vergeten te zeggen, het fuseestuk heb ik met veel pijn en moeite al gewisseld voor een ander. (alles zat vastgeroest).
Het diff is al eerder geopperd, hoe lang leeft zoiets als ie herrie maakt? Kep nog geen echte zin om em te moeten vervangen eigenlijk...
Er zit ook naar mijn gevoel een hoop speling als ik 1 kant opkrik en het wiel probeer heen- en weer te draaien. Dus ik ben er wel bang voor.
Het diff is al eerder geopperd, hoe lang leeft zoiets als ie herrie maakt? Kep nog geen echte zin om em te moeten vervangen eigenlijk...
Er zit ook naar mijn gevoel een hoop speling als ik 1 kant opkrik en het wiel probeer heen- en weer te draaien. Dus ik ben er wel bang voor.

Als je 'm goed verzorgd en frisse olie kan ie er nog heel lang mee lopen maarja 't geluid is wel irritant he. Speling kan weer wél je homokineet zijn maar ik weet niet zeker of dan je geluid weg is...
-
Ik heb een héél licht schurend geluid met name in 3 en 4. Als ik de pook héél lichtjes van zijn plaats duw (klein beetje tegendruk) dan is het weg.
Een normaal mens hoort het nauwelijks, maar ik stop al als ik een klein steentje in mijn band hoor
Het lijkt ook van bij de pook te komen, maar dat lijkt me sterk?
Een normaal mens hoort het nauwelijks, maar ik stop al als ik een klein steentje in mijn band hoor

Het lijkt ook van bij de pook te komen, maar dat lijkt me sterk?
Ik had laatst een verkeerde as in m'n bak gestoken, deze was te lang, dus bij bochten en het veren op de snelweg bij hogere snelheden was de auto bijna niet meer te houden, qua geluid ook niet.
De as steekt dan te ver je bak in, een zwaar krakend/kloppend geluid als gevolg, toktoktoktoktoktoktok.
Bij lager snelheden had ik er geen last van.
Zoiets?
De as steekt dan te ver je bak in, een zwaar krakend/kloppend geluid als gevolg, toktoktoktoktoktoktok.
Bij lager snelheden had ik er geen last van.
Zoiets?
Mrtn = Maarten
het ziet er het meest uit als varierende speling van differentieeltandwiel. (niet de satelietjes) Misschien is er wat tussen gekomen waardoor de as in de bak een beetje krom is. Of het toplagertje (op de bakasdan, niet die int vliegwiel) is wat gammel(ik verzin ook maar wat)
Speling afstellen kan bij deze niet.
Bak wisselen is natuurlijk niet leuk. Maar dit kan best een hele tijd goed gaan. Je kan ook gewoon doorrijden en kijken of het geluid erger wordt.
Je kan es expirimenteren met bakolie met een hele ruige W-graad, eentje dus die dik blijft als het warm wordt. Ik heb 80W140, wel erg duur spul hoor.
E18,- de liter
Bak wisselen is natuurlijk niet leuk. Maar dit kan best een hele tijd goed gaan. Je kan ook gewoon doorrijden en kijken of het geluid erger wordt.
Je kan es expirimenteren met bakolie met een hele ruige W-graad, eentje dus die dik blijft als het warm wordt. Ik heb 80W140, wel erg duur spul hoor.
E18,- de liter

Ik heb in augustus een andere aandrijfas geplaatst in mijn renault 5 GTX omdat bij de oude de homokineten waren versleten.
Ik ben toen op vakantie gegaan naar Italie. Echter in Zwitserland (800 km later) begon ineens de auto te trillen. De pook ging meetrillen en het stuur ook. Dit alles bij hogere snelheden en als ik gas gaf dan was het echt niet normaal. Ik dacht dus dat mijn wiel er los aan hing en aan het klapperen was. Ik heb wel een noodstop gemaakt op de vluchtstrook om zeker te zijn dat het wiel er niet af zou vliegen. Het bleek dat het wiel wel vast zat. Ik ben zo goed en zo kwaad als het ging (langzaam op de snelweg 70km/u, zoveel mogelijk binnendoor, en heel weinig gas geven)verder gereden. In Italie (30 min verder) kwam ik een Renault garage tegen. Daar heb ik 30 min gewacht maar ze hadden nog pauze en dat ging nog eens 30 min duren) Ik ben toen doorgereden naar de camping (dit was met lage snelheid en op een weg rond het Lago Maggiore waar veel bochten in zaten, en toen voelde ik echt helemaal niets meer???.)
De rest van de vakantie nog 500 km gereden in Italie en niets gemerkt. Toen op de terugweg: 80km voor Venlo begon het weer en echt super erg. Ik de snelweg af en binnendoor naar Nijmegen gereden.
Ik meende echt zeker te weten dat het aan de aandrijfas lag. Ik heb er net bij de Renault garage nieuw vet in de ashoes laten spuiten en ik heb de voorwielen laten balanceren. (Net voordat ik de aandrijfas had vervangen was ik al 1x op vakantie geweest naar Italie en toen ook 1000km achter alkaar gereden, en toen niets)
Maar nu heb ik het weer een klein beetje.
Iemand een idee wat het kan zijn? Als de auto wat kouder is dan is er niets aan de hand, de eerste 10km op de snelweg 120km/h dan voel ik niets, pas als ik langer aan het rijden ben dan gaat er weer wat trillen (stuur ook een beetje)
Ik heb bij Renault een "nieuwe" ruilas gekocht, die is dus zeker weten goed. Ik hoop dat het nu over is , maar zo niet zou iemand zijn gedachten hier eens over willen laten gaan?
Ik hoop op wat reacties.
Groeten,
Jan-Paul Posthuma.
ps Het trillen voelt een beetje alof je op de snelweg even op de witte streep gaat rijden, dan voel je ook een getril. Alleen dan 10x erger. En niet alleen in stuur maar ook de pook en de stoel.
Ik ben toen op vakantie gegaan naar Italie. Echter in Zwitserland (800 km later) begon ineens de auto te trillen. De pook ging meetrillen en het stuur ook. Dit alles bij hogere snelheden en als ik gas gaf dan was het echt niet normaal. Ik dacht dus dat mijn wiel er los aan hing en aan het klapperen was. Ik heb wel een noodstop gemaakt op de vluchtstrook om zeker te zijn dat het wiel er niet af zou vliegen. Het bleek dat het wiel wel vast zat. Ik ben zo goed en zo kwaad als het ging (langzaam op de snelweg 70km/u, zoveel mogelijk binnendoor, en heel weinig gas geven)verder gereden. In Italie (30 min verder) kwam ik een Renault garage tegen. Daar heb ik 30 min gewacht maar ze hadden nog pauze en dat ging nog eens 30 min duren) Ik ben toen doorgereden naar de camping (dit was met lage snelheid en op een weg rond het Lago Maggiore waar veel bochten in zaten, en toen voelde ik echt helemaal niets meer???.)
De rest van de vakantie nog 500 km gereden in Italie en niets gemerkt. Toen op de terugweg: 80km voor Venlo begon het weer en echt super erg. Ik de snelweg af en binnendoor naar Nijmegen gereden.
Ik meende echt zeker te weten dat het aan de aandrijfas lag. Ik heb er net bij de Renault garage nieuw vet in de ashoes laten spuiten en ik heb de voorwielen laten balanceren. (Net voordat ik de aandrijfas had vervangen was ik al 1x op vakantie geweest naar Italie en toen ook 1000km achter alkaar gereden, en toen niets)
Maar nu heb ik het weer een klein beetje.
Iemand een idee wat het kan zijn? Als de auto wat kouder is dan is er niets aan de hand, de eerste 10km op de snelweg 120km/h dan voel ik niets, pas als ik langer aan het rijden ben dan gaat er weer wat trillen (stuur ook een beetje)
Ik heb bij Renault een "nieuwe" ruilas gekocht, die is dus zeker weten goed. Ik hoop dat het nu over is , maar zo niet zou iemand zijn gedachten hier eens over willen laten gaan?
Ik hoop op wat reacties.
Groeten,
Jan-Paul Posthuma.
ps Het trillen voelt een beetje alof je op de snelweg even op de witte streep gaat rijden, dan voel je ook een getril. Alleen dan 10x erger. En niet alleen in stuur maar ook de pook en de stoel.
Nou net nog even testgereden, maar het geluid wordt niet erger als je even flink doorkachelt op de snelweg. Het is in 2 ook een beetje als je heel goed luisterd en in 3 en 4 tussen 40 en 60 kmu hoor je het geluid het beste.robert schreef:het ziet er het meest uit als varierende speling van differentieeltandwiel. (niet de satelietjes) Misschien is er wat tussen gekomen waardoor de as in de bak een beetje krom is. Of het toplagertje (op de bakasdan, niet die int vliegwiel) is wat gammel(ik verzin ook maar wat)
E18,- de liter
Bij 100 in z'n 5 hoor je het ook nog wel goed, zodra je gas loslaat lijkt het weg te zijn maar je hoort het nog heel lichtjes. Boven de 120 hoor je het niet echt meer vanwege windgeruis enzo. En het lijkt niet echt erger te worden dus ik rijd nog even lekker door

Het geluid is schurend, constant en heeft telkens een piekje *nje* want lijkt samen te gaan met de wieltoerental of nog net iets langzamer?
Naja we kachelen maar vrolijk verder tot ie meer herrie gaat maken. Misschien nog ff een dope door de bakolie heen.