Grotere velgen hebben welk voordeel?

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Paanz

robert schreef:een grotere wielomtrek hoeft niet direct te betekenen dat een groter vlak van de band in contact staat met de grond, want dat is niet afhankelijk van de omtrek.
Edit: en ook niet van de breedte.

hihihaha, jammer!!! >-)

(het is namelijk bijna volledig afhankelijk van de bandenspanning) :D

dus wil je lekker veel band/wegdekcontact: lagere bandenspanning! Hee, doen ze bij het dragracen niet zoiets?
Bij dat dragracen is het natuurlijk ONTZETTEND belangrijk dat ze snoeihard door de bochten kunnen, net als bij de DTM WHAAHA :lol:
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
clio_rally
Contacteer:

robert schreef:
clio_rally schreef:Jongens, hou een paar dingen goed uit elkaar. De druk in een band heeft niet een direct verband met de druk die een band op de weg uitoefent, ok? Dus als ik de druk drie keer zo hoog maak, oefen ik misschien maar 20% meer druk uit op de weg, aangezien het contactoppervlak niet 3 keer zo klein wordt, maar misschien 20%. En nogmaals, een grotere omtrek zorgt voor een groter contactoppervlak. Natuurlijk niet als er een enorm verschil in druk is, maar in principe klopt het als een bus. Je moet een grotere band echt op een hoge druk zetten om net zoveel contactoppervlak te hebben als een kleinere band op normale druk en we hebben het hier over de algemeen gevallen...

Gijs
dit is ongeveer het niveau wat mijn zusje had toen ze 12 was en niet uit mocht gaan.

extra hard op de grond stampen enzo.

komop: bronvermelding of anderzins enig bewijs graag.
Ok, dat was hem weer voor mij, leuke discussie zo... Voor mij in ieder geval over...

Gijs

PS: blij dat jij wel met 'bewijs' en 'bronvermelding' komt...
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
clio_rally
Contacteer:

Ok, ik kan het niet laten, denk even logisch mee:

Het gewicht van de wagen wordt over vier wielen verdeeld. Dus als je het wiel voor je ziet is er een neerwaartse kracht door het gewicht van de wagen, gecentreerd op de as. Vervolgens is er bij een opwaartse normaalkracht op het contactoppervlak. Deze twee zijn even groot en tegenovergesteld en dus in evenwicht. Verder werken er geen krachten op dit systeem, klaar. Dit zou helemaal af zijn als je het had over een onvervormbaar wiel, klaar. Echter, het wiel is een tube gevuld met lucht onder een bepaalde druk.
Deze druk is overal in de band even groot. Aangezien je druk aan het oppervlakte (lees, de binnenkant) van de band kunnen tekenen als een krachtvector die loodrecht op het oppervlak staat, zul je al snel voor je kunnen zien, dat al deze krachtvectoren elkaar in evenwicht houden. Deze twee kunnen niet op deze manieren met elkaar in verband worden gebracht. Nu hebben we het eigenlijk over een band die nog geen belasting kent.
We laten de krik nu even zakken en op de band rust 1/4 van het gewicht van de wagen. Nog steeds houden de normaal- en de zwaartekracht elkaar in evenwicht en is het systeem in rust. De band is een beetje vervormd, maar verder wordt de druk nog steeds gelijk verdeeld. Jij zegt dat zolang de druk en het gewicht van de auto gelijk is, het contactoppervlak dat ook is. Inderdaad de druk in de band bepaalt het contactoppervlak, net als de bouw, het materiaal enzovoorts. Echter, het gewicht van de auto bepaalt niet de druk in de band, en dus niet het contactoppervlak...
Dus die hele leuke formule van F = A x p kun je vergeten als je hierbij de druk in de band dacht te gebruiken. Echter, je kunt hiermee wel zien dat een band met een groter contactoppervlak wel een kleinere wegdruk zal opleveren (want de druk in de formule is de wegdruk, niet de bandenspanning als je
tenminste de contactoppervlakte met A wil aanduiden) en andersom. Bij aquaplanning of modder wil je een hoge wegdruk, dit toonde ik aan met mijn voorbeeld. Het heeft niks met grip te maken, puur met wegdruk, leek me duidelijk genoeg...

Gijs
Bezemer Rally Team

Robke
Car: Lexus IS250

Zeeuw schreef:Ik vraag me af waaom bv DTM auto's met 18/19 inch wielen rijden. Ik kan me voorstellen dat je daardoor meer ruimte hebt voor giga schijven/remmen. Zijn er nog andere redenen want kan me ook zo voorstellen dat ie qua acceleratie er minder snel van wordt.
Het ziet er gewoon vet uit over het algemeen, zulke grote velgen! 8) :wink:
robert

clio_rally schreef:Jij zegt dat zolang de druk en het gewicht van de auto gelijk is, het contactoppervlak dat ook is. Inderdaad de druk in de band bepaalt het contactoppervlak,....
tot hier ging het helemaal goed ;)
clio_rally schreef:...
net als de bouw, het materiaal enzovoorts.
ik heb gezegd dat bij normale bandenspanningen het karkas vrijwel geen invloed heeft. Onder 0.5 bar ofzo heb je hier gelijk, maar over zon druk hebben we het niet.
clio_rally schreef: Echter, het gewicht van de auto bepaalt niet de druk in de band,.....
nee natuurlijk niet.

clio_rally schreef: ....en dus niet het contactoppervlak...
FOUT!!!

Je zegt in je betoog hierboven dat p constant blijft. F=p*A. Blijft over dat F lineair is met A. En dat zeg ik in mijn betoog. Dus je geeft me gewoon gelijk.

Kijk jij gaat binnenkort het volgende proefje uitvoeren: je legt een ruitjespapier op de weegschaal een zet daar een auto met een wiel op.
Bandenspanning 1.0 bar, meet de wieldruk, teken het contactoppervlak op het papier af. Dan idem bij 3.0 bar.
Dat aftekenen is wel lastig, maar dat lukt wel met iets heel duns. Als je met de krik gaat werken krijg je veel zijwaardse verschuiving en dat verstoord de meting.
Waarom 1.0 en 3.0 bar? nou die heb je zelf aangegeven, ok?
clio_rally
Contacteer:

Jammer dat je mij betoog niet goed gelezen hebt, dan had ik dit niet nog een keer moeten schrijven. Je kunt niet F=AXp gebruiken als F de zwaartekracht is, p de bandenspanning en A het contactoppervlak, dan stop je appels en peren in dezelfde formule!!! Als F de zwaartkracht is en a is het contactoppervlak, dan is p de druk die de band op de weg uitoefent, niet de druk in de band...

Gijs
Bezemer Rally Team

robert

a propos lezen:
ik heb gezegd dat bij normale bandenspanningen het karkas vrijwel geen invloed heeft. Onder 0.5 bar ofzo heb je hier gelijk, maar over zon druk hebben we het niet.

dat betekend dus Pband=Pwegdekcontact.

Tuurlijk, als je koppel op een wiel zet dat zal de drukverdeling onder de band gaan verschuiven, maar in totaal per band blijft het kloppen.

proefje! proefje! proefje!

(open jour mind)

proefje! proefje! proefje!
Laatst gewijzigd door robert op wo 16 okt 2002 8:42, 1 keer totaal gewijzigd.
clio_rally
Contacteer:

Jongen, ik onderbouw mijn hele verhaal net, en je leest het volgens mij niet eens. De spanning in een band wordt niet gecreeerd door de zwaartekracht. Ze staan los van elkaar! Hoe kun je ze dan wel in een formule stoppen?
Daarbij is de bouw van een band natuurlijk altijd wel van belang, misschien zijn het geen megaverschillen, dat begrijpt iedereen, maar er zijn wel verschil. Maar ok, dit laatste is niet van belang verder.
Lees mijn post van gisteravond even door en stel dan vragen, ok? Ik heb het al helemaal uitgetekend, moet even wat webspace vinden...

Gijs
Bezemer Rally Team

robert

kijk het is maar wat je varieerd.

als je de bandenspanning gaat varieren (met de compressor natuurlijk) en je houdt F hetzelfde, dan zal je hiermee lineair A gaan varieren.
(3x hogere p = 3x lagere A, en niet maar 20%)

Hou je p hetzelfde, maar ga je met de krik F varieren, dan zal je hiermee lineair A gaan varieren. 3x hogere F is 3x hogere A.

Hou je F hetzelfde, en p ook dan zal A hetzelfde blijven. Ook als je brede/smalle/grote/kleine banden monteerd.
(aka waar deze discussie over begon)

De normaalkracht wegdek op band is gewoon in evenwicht met de luchtdruk in de band op de binnenkant van de band. Natuurlijk een klein beetje karkas stijfheid in de randjes nagelaten, maar dat voorhoud had ik al gedaan.
clio_rally
Contacteer:

robert schreef:kijk het is maar wat je varieerd.

als je de bandenspanning gaat varieren (met de compressor natuurlijk) en je houdt F hetzelfde, dan zal je hiermee lineair A gaan varieren.
(3x hogere p = 3x lagere A, en niet maar 20%)

Hou je p hetzelfde, maar ga je met de krik F varieren, dan zal je hiermee lineair A gaan varieren. 3x hogere F is 3x hogere A.

Hou je F hetzelfde, en p ook dan zal A hetzelfde blijven. Ook als je brede/smalle/grote/kleine banden monteerd.
(aka waar deze discussie over begon)

De normaalkracht wegdek op band is gewoon in evenwicht met de luchtdruk in de band op de binnenkant van de band. Natuurlijk een klein beetje karkas stijfheid in de randjes nagelaten, maar dat voorhoud had ik al gedaan.
Robert, ik zeg het nog een keer, want je lult elke keer weer door. Ik begrijp wat je bedoelt, het klinkt ook logisch, het is alleen niet waar. De normaalkracht wegdek heeft niks te doen met de luchtdruk in de band op de binnenkant van de band! Je zei net zelf dat de luchtdruk in de band niet afhangt van de zwaartekracht! De normaal kracht hangt wel af van de zwaartekracht, dus hoe rijm je dit?

Gijs
Bezemer Rally Team

robert

A

ja stom he, normaalkracht (F dus) zomaar tegenover p te zetten, ipv p*A.

maar, waar heb je eigenlijk over? je hebt het zeker over de hoogste druk die op een stukje van het contactvlak op de weg drukt als er flink koppel op het wiel staat? ik niet, ik heb het over het gemiddelde onder het hele contactvlak.
clio_rally
Contacteer:

robert schreef:A

ja stom he, normaalkracht (F dus) zomaar tegenover p te zetten, ipv p*A.

maar, waar heb je eigenlijk over? je hebt het zeker over de hoogste druk die op een stukje van het contactvlak op de weg drukt als er flink koppel op het wiel staat? ik niet, ik heb het over het gemiddelde onder het hele contactvlak.
Nee, ik heb het gewoon over de gemiddelde druk onder het hele contactoppervlak bij een stilstaande wagen (om het simpel te houden). Die is niet gelijk aan de druk in de band. Laten we het duidelijk gaan maken, deze discussie. We hebben een aantal factoren:

-Zwaartkracht Fz
-Normaalkracht Fn
-Banddruk Pb
-Wegdruk Pw
-Contactoppervlak band met wegdek A

Nu kun je zeggen, Fz=Fn=A x Pw. Jij zegt helaas Fn=A x Pb, wat niet kan, je kunt geen appels en peren in een formule kwakken. Grappige is namelijk dat de druk in een band inderdaad nauwelijks varieert onder zijn lading. Maar niet omdat de A zich aan de Fz aanpast, maar omdat het binnenoppervlak van de band, waar de Pb op werkt, niet verandert. Ook al vervormt een band ondere lading, deze oppervlakte verandert niet tot minimaal...

Gijs
Bezemer Rally Team

robert

ok we hebben het gelukkig over dezelfde situatie.

Een band met normale druk, normaal onder de auto e.d. heeft toch een plat stuk contactoppervlak? (A)
En als je nu de auto opkrikt, en dus de lading of die wiellast verminderd, dan wordt toch dat platte stuk steeds kleiner? (A wordt kleiner)
En als je dat wiel helemaal opkrikt dan is dat platte stuk zelfs helemaal weg. Het wiel blijkt zelfs rond te zijn. (A=0, F=0)

Dus we zijn het eens dat het contactoppervlak A veranderd met de wiellast.
En dat stukje platte contactoppervlak werkt als membraam in evenwicht met aan de ene kant de bandenspanning en aan de andere kant de gemiddelde druk van wegdek op band. Daar mag je prima een kachtenvergelijking op loslaten.

Dat plaatje staat letterlijk in het hts dictaat voertuigdynamica.
Paanz

robert schreef:een grotere wielomtrek hoeft niet direct te betekenen dat een groter vlak van de band in contact staat met de grond, want dat is niet afhankelijk van de omtrek.
Bovenstaande is gewoon waar. (helemaal als je met onververvormbare stalen buitenbanden zou rijden.)

Maar om een goed bochtgedrag te creëren zou je in het algemeen kunnen stellen dat een band niet te veel mag vervormen.

Als je onder niet te veel vervormen in een situatie uitgaat van 1 cm "inveren" t.o.v. een onbelaste band, dan kan je toch stellen dat hoe groter de radius van een cirkel, hoe groter de lengte van dat plat vlak.

Dus hoe groter de band, hoe groter het kontaktvlak bij gelijkblijvende vervorming.

edit typevouwtje
robert

Paanz schreef:Als je onder niet te veel vervormen in een situatie uitgaat van 1 cm "inveren" t.o.v. een onbelaste band, dan kan je toch stellen dat hoe groter de radius van een cirkel, hoe groter de lengte van dat plat vlak.
Een gotere radius met het hetzelfde gewicht en dezelfde luchtdruk veert minder in. Afgezien van allerlei storende zaken als verschil in karkas enzo is dit onweerlegbaar.
Paanz

Dat is inderdaad onweerlegbaar & waar.

Maar om de vraag van dit topic te beantwoorden:

door allerlei eigenschappen van banden zou je kunnen stellen dat bij gelijkblijvende karkasstijfheid de (bij acclereren/afremmen/bochten ontstane axiale en radiale) vervorming toeneemt naarmate de luchtdruk in de band afneemt. (en omgekeerd ook natuurlijk)

feit: omdat de “grip” die je hebt afhankelijk is van je contactoppervlak wil je dat oppervlak dus
optimaal houden.

Feit: de vervorming van het wiel is een optelsom van de vervorming van de velg en de vervorming van de band

Wil je toch minder vervorming (een grotere stijfheid) bij een gelijkblijvend contactoppervlak om zodoende het stuurgedrag te beïnvloeden zit er niets anders op dan de verhouding tussen band en velg te wijzigen.
De velg zal in verhouding moeten toenemen om de simpele reden dat een velg nou eenmaal veel minder vervormt dan een band.

Dus daarom die grote velgen!!
clio_rally
Contacteer:

robert schreef:ok we hebben het gelukkig over dezelfde situatie.

Een band met normale druk, normaal onder de auto e.d. heeft toch een plat stuk contactoppervlak? (A)
En als je nu de auto opkrikt, en dus de lading of die wiellast verminderd, dan wordt toch dat platte stuk steeds kleiner? (A wordt kleiner)
En als je dat wiel helemaal opkrikt dan is dat platte stuk zelfs helemaal weg. Het wiel blijkt zelfs rond te zijn. (A=0, F=0)

Dus we zijn het eens dat het contactoppervlak A veranderd met de wiellast.
En dat stukje platte contactoppervlak werkt als membraam in evenwicht met aan de ene kant de bandenspanning en aan de andere kant de gemiddelde druk van wegdek op band. Daar mag je prima een kachtenvergelijking op loslaten.

Dat plaatje staat letterlijk in het hts dictaat voertuigdynamica.
Ah, da's een goed puntje, hier zat ik namelijk een beetje mee. Hoe neem je het systeem inderdaad zo klein en neem je dan alles goed mee? Grappig is namelijk dat het dan niet compleet klopt als je het systeem, zoals ik deed, groter neemt, dus ergens zit een foutje, maar waar? Nu intrigeert het me... zeker omdat jouw theorie niet klopt met de werkelijkheid, maar waarommmmmm...

Gijs
Bezemer Rally Team

robert

ik heb even geluld met de bandeboys die iets verderop werken.
Zij begonnen ook gelijk vergelijkingen te trekken met ballonnen die je op de grond drukt. (ideaal geval) De ander had het meteen "maar" over die banden die je lek nog kan rijden (speciaal hard karkas)
Ik haalde de 1bar-3bar proef aan. Ze schatten dat het oppervlak niet presies 3x groter of kleiner zou worden, maar 2.5-3.5x omdat het karkas vooral bij een smal bandje nog wel invloed kan hebben.
Je hoeft niet eens te meten, je kan het zo zien dat het veeeel meer dan 0.2x is. Een lekke band met nog maar 1 bar erin zie je meteen aan een groot plat stuk.

Ennieway paanz, we hebben in dit geval het stukje systeem waar we over praten steeds kleiner gemaakt, ipv nog meer variabelen erbij te grijpen.

en zelf heb ik natuurlijk ook grote platte banden o.m. voor het stuurgedrag, het ging er alleen over de bewering dat grotere wielen automatisch ook meer contactoppervlak zou hebben.

Je zou kunnen zeggen dat grotere en plattere banden minder luchtdruk nodig hebben om voor het zelfde stuurgevoel te zorgen, en dat daarom het contactoppervlak groter wordt. How about dat?
Paanz

robert schreef:
Je zou kunnen zeggen dat grotere en plattere banden minder luchtdruk nodig hebben om voor het zelfde stuurgevoel te zorgen, en dat daarom het contactoppervlak groter wordt. How about dat?
Ik kan me er wel in vinden :)
In het hele verhaal eigenlijk wel.

Leon.
Matijs
Contacteer:

Okee, nu ben ik het zat. Ik ben het nog steeds eens met Gijs (Clio Rally); ik weet dat het waar is, maar ik kan het niet met een harde natuurkundig correcte formulering (of schets, je bent een bouwko of niet :wink: ) bewijzen. Mijn huisgenoot is natuurkunde docent, ik zal die er eens even op loslaten. Zal wel na het weekend worden, dus tot die tijd hebben we nog om hier ala LPF over de vloer te rollen om te proberen om er onderling uit te komen :wink:
robert

Matijs schreef:ik weet dat het waar is,....
klopt!, want je kan niet weten wat je niet weet, dus blijft over dat je weet wat je weet.

(das maar een weetje hoor ;) )
speedline

Ff op de politieke toer om opmerkingen over niveau ed uit de weg te gaan... :wink:

Na wat overleg met mede auto htsŽers kwamen we op nog een argument. Namelijk de kromming van de band. Deze wordt kleiner naarmate de straal toeneemt. De band draait dus minder snel van het wegdek af tov het contactvlak. Dus volgt hieruit, denk ik, dat er meer bandoppervlak in contact is met het wegdek. Maar dat de drukken plaatselijk verschillen.

Als we in dit contactvlak de plaatselijke druk zouden weergeven, in een afbeelding dan, zouden we nog meer discussievoer hebben. No worry, ik ben al op zoek.

Verder kunnen we nog de acceleratie en remkrachten meenemen in deze discussie en zo een soort regels opstellen.

Barst maar los... :D
Matijs
Contacteer:

speedline schreef: ...de kromming van de band. Deze wordt kleiner naarmate de straal toeneemt. De band draait dus minder snel van het wegdek af tov het contactvlak.
Ja, dat is het! Dat is ook wat ik probeerde met mijn tekeningetje duidelijk te maken. Hoe groter het wiel, hoe meer het contactoppervlak toeneemt per inzakking van de band. Als je begrijpt wat ik bedoel.

En denk hier eens over na: Als je de diameter van het wiel oneindig maakt wordt de kromming van de band nul en is het raakvlak van de band oneindig groot. En als de diameter van de band nul is is het raakvlak ook nul. Mijn conclusie: als de diameter van de band toeneemt neemt het contactoppervlak ook toe.
Meer wiskunde dan natuurkunde, maar dit is wat ik al de hele tijd in mijn hoofd heb zitten, er was alleen een zetje in de goede richting voor nodig om het te kunnen formuleren. Thanx Speedline!
robert

een band met een grotere rolomtrek heeft (nog steeds ;) ) minder indrukking, het kanvas hoeft minder omgebogen te worden, de warmte ontwikkeling is daardoor kleiner, het koelend oppervlak is groter (duh), er kan, bij een bepaald profieldikte, meer rubber op geplakt worden dus de compound kan zachter.

maar dat zei ik al in de eerste post op dit topic :)

tsja, die mindere indrukking en gelijk blijvend oppervlakte is wel lastig te snappen he?

Maar ik zal je uit de droom helpen, 1 verdieping hierboven zit een heel leger TU-ers al jarenlang wereldleider te zijn met bandenmodelleringen. Dus een mening van een mede student is wel aardig om aan te horen, ik ga voorlopig uit van mijn collega's hierboven.

En hou svp het systeem simpel, (zoals we al deden ) bij een gewoon stilstaande auto word band met omtrek a vervangen door b, waarbij het contactoppervlak wel (of niet) gelijk blijft. Als de band allerlei rij-krachten moet opnement wordt het mateloos ingewikkeld.
Zo ingewikkeld dat er hierboven een hele afdeling van kan bestaan.
robert

trouwens: het proefje van je band op 3 bar zetten, en daarna leeglaten lopen tot 1 bar en even het rechte stukje van het contactoppervlak meten kost echt niet zoveel tijd hoor.

Ik hoor bij je volgende post graag het resultaat daarvan.
Matijs
Contacteer:

robert schreef:een band met een grotere rolomtrek heeft (nog steeds ;) ) minder indrukking, het kanvas hoeft minder omgebogen te worden, de warmte ontwikkeling is daardoor kleiner, het koelend oppervlak is groter (duh), er kan, bij een bepaald profieldikte, meer rubber op geplakt worden dus de compound kan zachter.
what what what?
Het kanvas hoeft minder omgebogen te worden, dus heeft een band met een grotere omtrek minder indrukking? Het kanvas hoeft minder omgebogen te worden, dus het indrukken gaat makkelijker, dus een band met een grotere omtrek heeft meer indrukking. Klinkt logischer...

robert schreef: tsja, die mindere indrukking en gelijk blijvend oppervlakte is wel lastig te snappen he?
Ja, als jij het niet duidelijk uit kan leggen...
Matijs
Contacteer:

robert schreef:trouwens: het proefje van je band op 3 bar zetten, en daarna leeglaten lopen tot 1 bar en even het rechte stukje van het contactoppervlak meten kost echt niet zoveel tijd hoor.

Doet niet terzake, de discussie betreft niet het contactoppervlak bij varierende bandenspanning maar het contactoppervlak bij varierende omtrek van de band.
robert

Matijs schreef:
robert schreef: tsja, die mindere indrukking en gelijk blijvend oppervlakte is wel lastig te snappen he?
Ja, als jij het niet duidelijk uit kan leggen...
kijk we hebben de zaak teruggebracht tot een membraam met krachten evenwicht. (zie hierboven enzo)
dit is elementaire basis, je kan niet verder versimpelen. Dat jij dat niet snapt, of denkt dat elementaire natuurwetten voor jou even niet gelden, dat geeft niet, want ieder zijn vak niewaar?

Hee-was jij niet architect, dan heb ik tzt mischien wat vragen voor je. (serieus) Als jij dan zegd het zit zo en zo, dan geloof ik dat, want daar heb jij weer meer verstand van dan ik.

Cliorally, die wel in mijn business zit zou wel beter moeten weten, en zijn 3x zoveel druk is maar 20% minder oppervlak bewering eens nader moeten bestuderen. Want "mensen met andere vakkenis" sluiten gelijk aan bij die bewering, maar die bewering is wel absoluut fout. En als hij dat hele simpele ding al fout doet, hoe kan je het dan nog over hiervan afgeleide materie hebben. Dus eerst moet dit rechtgezet worden, daarna kan je pas verder.

Kijk in onze line of business is niet zaak gelijk te krijgen, maar om de waarheid naar boven te krijgen.
Ook al lijkt het een beetje welles nietes, das niet de bedoeling. Als ik het tegendeel bewezen krijg, ben ik de eerste die omgaat. Maar in onze line of business is bewijs een nogal lastig iets. Want men heeft snel de neiging allerlei storende randvoorwaarden erbij te slepen, in plaats van de zaak te vereenvoudigen tot elementair.

Dus ten eerste verwacht ik dat cliorally zometeen het proefje doet met dat 3xdruk/20% "bewijs".
Daarna praten we verder.

edit: ehhh weet je wat: jij mag het proefje ook wel doen!
Ja! goed idee, jij( matijs) doet zometeen het proefje, in plaats van zomaar klakkeloos de bewering van cliorally te geloven. How about dat.
Niet terzake?? welman.
ehh 1-3 bar graag, niet 0.1 -0.3bar.

dus tot zo.
Laatst gewijzigd door robert op do 17 okt 2002 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Mja, zoals gezegd, ik zal het eens aan een natuurkundige voorleggen. Tot die tijd vind ik het allemaal wel even mooi geweest.
En bouwkundige vragen zijn natuurlijk altijd welkom, vooral als het geld oplevert ;)
Tom
Moderator
Car: MB

Matijs schreef:vooral als het geld oplevert ;)
:lol: :lol: :lol: dan zijn andere vragen ook welkom :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Contacteer:

:lol:
En gewoon geld geven zonder vragen te stellen mag natuurlijk ook altijd :D
clio_rally
Contacteer:

robert schreef:
Cliorally, die wel in mijn business zit zou wel beter moeten weten, en zijn 3x zoveel druk is maar 20% minder oppervlak bewering eens nader moeten bestuderen. Want "mensen met andere vakkenis" sluiten gelijk aan bij die bewering, maar die bewering is wel absoluut fout. En als hij dat hele simpele ding al fout doet, hoe kan je het dan nog over hiervan afgeleide materie hebben. Dus eerst moet dit rechtgezet worden, daarna kan je pas verder.

Kijk in onze line of business is niet zaak gelijk te krijgen, maar om de waarheid naar boven te krijgen.
Ook al lijkt het een beetje welles nietes, das niet de bedoeling. Als ik het tegendeel bewezen krijg, ben ik de eerste die omgaat. Maar in onze line of business is bewijs een nogal lastig iets. Want men heeft snel de neiging allerlei storende randvoorwaarden erbij te slepen, in plaats van de zaak te vereenvoudigen tot elementair.

Dus ten eerste verwacht ik dat cliorally zometeen het proefje doet met dat 3xdruk/20% "bewijs".
Daarna praten we verder.
ehh 1-3 bar graag, niet 0.1 -0.3bar.
Ehm, best leuk allemaal maar even een paar dingen op een rij zetten:
-Ik zit niet in 'de business' of wat dan ook. Ik heb twee rally auto's opgebouwd en ben met de rallysport bezig, da's waar. Verder ben ik maar gewoon een werktuigbouwkunde student.
-Verder klopt mijn bewering van de 3x hogere druk en 20% groter oppervlak inderdaad niet, helemaal gelijk. Dat jij mij vervolgens te dom vindt om nog verder te kijken naar mijn redenering getuigt van kortzichtigheid, want verder kloppen de formules gewoon. Het was meer om in te gaan op het eindelose geschreeuw over die exacte verhouding tussen druk in een band en het oppervlak. Ik gaf eerder al toe, dat als het systeem zo klein genomen wordt, je theorie best kan kloppen. Echter, zoals ik al zei, waarom klopt het dan niet met de praktijk? Banden met een grotere omtrek worden in alle vormen van autosport gebruikt om een groter contactoppervlak te krijgen en ze zetten ze echt niet op een lagere druk...
-Ik begrijp dat je blijkbaar nogal een hekel hebt aan mensen die dingen schreeuwen die ze ergens anders maar gehoord hebben. Verder loop je ook te keer te gaan als ik niet met proeven kom, ala. Laten we het eens over jou hebben, je loopt te hele tijd te schreeuwen over allerlei dingen die je blijkbaar ook maar van de banden-jongens hoort, toch? En als iemand zegt dat hij iemand kent, dan ga je ook daarover tekeer. Wie zijn die leuke bandenjongens dan? Dan wil ik ook wel wat bron-info hebben.

Kijk, ik vind dit een leuk onderwerp om over te babbelen, kan ik kijken of ik wat met mijn kennis kan. Ik heb je volgens mij nooit beledigd, maar jij loopt alle anderen de hele tijd enorm af te zeiken. Sorry, maar hoeveel mensen willen dan op een gegeven moment nog met je discussieren? Ik zou daar eens over nadenken en proberen op een sportieve manier je gelijk te halen. Zul je namelijk zien dat mensen ook eerder naar je luisteren...
Gijs
Bezemer Rally Team

Anonymous

Ok daar ga ik dan:

Ik zit niet in het wondere wereldje der autotechniek, en ook ben ik geen natuurkunde expert.

Maar jij, clio_rally, als jonge onderzoeker en TU student zou toch wel dusdanig abstract moeten kunnen denken om het proefje van robert (desnoods in gedachten) te kunnen uitvoeren ? Het is toch de bedoeling met dit soort vraagstukken dat je de dingen eerst zo elementair mogelijk bekijkt en vervolgens eventueel pas allerlei vervelende praktische shit gaat toevoegen ? Ik bedoel je leert toch geen vak ofzo daar in Delft ?

Volgens mij moeten we eerst leren lopen voordat we kunnen gaan rennen.

edit: ik ben niet boos, maar ik wil graag weten hoe het zit
Matijs
Contacteer:

Matijs schreef:
robert schreef:trouwens: het proefje van je band op 3 bar zetten, en daarna leeglaten lopen tot 1 bar en even het rechte stukje van het contactoppervlak meten kost echt niet zoveel tijd hoor.

Doet niet terzake, de discussie betreft niet het contactoppervlak bij varierende bandenspanning maar het contactoppervlak bij varierende omtrek van de band.
robert

nou had dat dan gewoon gezegd van dat voorbeeldje. :)
collega werktuigbouwer! (dat bedoelde ik met business hoor hts/tu werktuigbouw)
Met de post van jou 13.37u gisteren waren we er volgens mij wel zon beetje klaar, dus ik sluit em leuk af dacht ik zo om 1400u. Ik bood ook duidelijk een een afsluitende escape aan type "iedereen blij"
Heeft men het niet door en begint het weer.
Naja dan begin ik ook maar weer, want ik laat me niet zomaar aan de kant lullen.

Die bandeboys, ik ging pas op het laatst even bij die gasten langs, kijken of zij iets wisten waar we eventueel nog niet aan gedacht zouden hebben.

http://vd.wt.tno.nl/delft-tyre/home_body.html

ennieway: lekker boeiend dat
contactoppervlaktegedoe, het staat inderdaad gewoon kewl. :D
Plaats reactie