Grotere velgen hebben welk voordeel?
Ik vraag me af waaom bv DTM auto's met 18/19 inch wielen rijden. Ik kan me voorstellen dat je daardoor meer ruimte hebt voor giga schijven/remmen. Zijn er nog andere redenen want kan me ook zo voorstellen dat ie qua acceleratie er minder snel van wordt.
Ja voornamelijk de giga remmen natuurlijk.
Maar grotere rolomtrek betekend ook minder slijtage. Dus kan de compound weer wat zachter.
De mindere acceleratie doet natuurlijk in de DTM niet terzake, dat poets je weer goed met de bakverhoudingen.
Maar grotere rolomtrek betekend ook minder slijtage. Dus kan de compound weer wat zachter.

De mindere acceleratie doet natuurlijk in de DTM niet terzake, dat poets je weer goed met de bakverhoudingen.
Grotere velgen hoeven natuurlijk niet direct grotere wielen te betekenen. Een grotere velg met een plattere band kan een gelijke wielomtrek hebben. Het voordeel van een plattere band is een beter bochtengedrag omdat de band minder vervormt.
Daarnaast heeft het ook nog een voordeel om de wielomtrek wel te vergoten, namelijk dat er een groter deel van de band in contact staat met het wegdek.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/wielmaten.jpg[/img]
Het nadeel van de langzamere acceleratie kan met de versnellingsbak vehoudingen worden gecompenseerd.
Daarnaast heeft het ook nog een voordeel om de wielomtrek wel te vergoten, namelijk dat er een groter deel van de band in contact staat met het wegdek.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/wielmaten.jpg[/img]
Het nadeel van de langzamere acceleratie kan met de versnellingsbak vehoudingen worden gecompenseerd.
een grotere wielomtrek hoeft niet direct te betekenen dat een groter vlak van de band in contact staat met de grond, want dat is niet afhankelijk van de omtrek.
Edit: en ook niet van de breedte.
hihihaha, jammer!!!
(het is namelijk bijna volledig afhankelijk van de bandenspanning)
dus wil je lekker veel band/wegdekcontact: lagere bandenspanning! Hee, doen ze bij het dragracen niet zoiets?
Edit: en ook niet van de breedte.
hihihaha, jammer!!!

(het is namelijk bijna volledig afhankelijk van de bandenspanning)

dus wil je lekker veel band/wegdekcontact: lagere bandenspanning! Hee, doen ze bij het dragracen niet zoiets?
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Duh, maar hij heeft natuurlijk eigenlijk wel gelijk. Natuurlijk kun je met bijna geen druk op een kleinere omtrek toch meer oppervlak creeeren, maar da's niet echt reeel. In principe mag je best zeggen dat een band met een grotere omtrek meer contactoppervlak heeft...robert schreef:een grotere wielomtrek hoeft niet direct te betekenen dat een groter vlak van de band in contact staat met de grond, want dat is niet afhankelijk van de omtrek.
Edit: en ook niet van de breedte.
hihihaha, jammer!!!
(het is namelijk bijna volledig afhankelijk van de bandenspanning)
dus wil je lekker veel band/wegdekcontact: lagere bandenspanning! Hee, doen ze bij het dragracen niet zoiets?
PS: Bij dragracen gebruiken ze hele slappe, grote banden met weinig druk. Als ze accelereren vervormen deze enorm, de omtrek wordt veeel groter. Dit omdat ze anders zouden exploderen en omdat ze zo ook eigenlijk de overbrengingsverhouding steeds wat aanpassen, hoef je minder te schakelen!!
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Ja hoo nou, met een grotere omtrek heb je wel degelijk meer band op de weg. Toegegeven dat dit afhankelijk is van de bandenspanning, maar bij gelijke bandenspanning zal de grotere omtrek altijd meer opp. aan de grond hebben.
En bij mij is opp. nog steeds lxb, dus de breedte van de band doet natuurlijk wel ter zake. Anders hoef je ook geen bredere banden onder een R5 GTT te leggen dan een R5 1.0 TC...
Edit: haha, Clio Rally was al voor me in het vuur gesprongen
Beetje mosterd na de maaltijd dus, maar okee.
Dragbanden die zo zacht zijn dat ze van vorm veranderen heeft nog een voordeel, namelijk dat ze smaller worden naarmate je harder gaat, dus minder rolweerstand bij hoge snelheid.
En bij mij is opp. nog steeds lxb, dus de breedte van de band doet natuurlijk wel ter zake. Anders hoef je ook geen bredere banden onder een R5 GTT te leggen dan een R5 1.0 TC...
Edit: haha, Clio Rally was al voor me in het vuur gesprongen

Beetje mosterd na de maaltijd dus, maar okee.
Dragbanden die zo zacht zijn dat ze van vorm veranderen heeft nog een voordeel, namelijk dat ze smaller worden naarmate je harder gaat, dus minder rolweerstand bij hoge snelheid.
Laatst gewijzigd door Matijs op di 15 okt 2002 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet te wijs he?
Toegegeven, het is misschien een minimaal zoniet theoretisch verschil, maar het is een verschil!
Toegegeven, het is misschien een minimaal zoniet theoretisch verschil, maar het is een verschil!

Jij weet echt van geen ophouden he?
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Hmm, da's waar. Toch klopt het in de praktijk niet helemaal, maar ik vraag me nu af hoe ik dat in de theorie kunt onderbouwen...robert schreef:F=p*A
met normale bandenspanningen doet de stijfheid van het karkas bijna nix met bovenstaand formuletje.
who's next?
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Heelemaal zelluf gemaaktrobert schreef:waar heb je dat plaatje eigenlijk vandaan?

-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Trouwens, volgens mij is de druk in de band niet in die formule direct toepasbaar. Het gaat hier om de druk die de band op de weg uitoefent. Die is inderdaad omgekeerd recht evenredig met het contactoppervlak. Maar dit geld niet voor de luchtdruk in de band zelf. Als praktijkvoorbeeld mijn rallycursus. Toen we de eerste keer in de regen door de modder van Eurocircuit valkenswaard reden hadden we totaal geen grip op de brede banden die toen onder de ax lagen. Was een ramp, veel te brede en grote banden, te weinig grip (banden op 2.5 bar). Zelfde druk, smalle 1.1 velgjes met bandjes, week later, zelfde omstandigheden. Door het kleiner contact oppervlak kun je meer grip krijgen, de druk die de band op het wegdek uitoefent is groter... Druk in beide banden was identiek...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Die meer grip wordt idd. gegenereerd door een hogere vlaktedruk. Maar ik denk dat we het hier beter over een wegdek met een bitumen of zoab oppervlak kunnen hebben. Hierop leveren (zeker in droge situaties) bredere en grotere banden meer prestaties in de vorm van hogere spoorkrachten.clio_rally schreef:Trouwens, volgens mij is de druk in de band niet in die formule direct toepasbaar. Het gaat hier om de druk die de band op de weg uitoefent. Die is inderdaad omgekeerd recht evenredig met het contactoppervlak. Maar dit geld niet voor de luchtdruk in de band zelf. Als praktijkvoorbeeld mijn rallycursus. Toen we de eerste keer in de regen door de modder van Eurocircuit valkenswaard reden hadden we totaal geen grip op de brede banden die toen onder de ax lagen. Was een ramp, veel te brede en grote banden, te weinig grip (banden op 2.5 bar). Zelfde druk, smalle 1.1 velgjes met bandjes, week later, zelfde omstandigheden. Door het kleiner contact oppervlak kun je meer grip krijgen, de druk die de band op het wegdek uitoefent is groter... Druk in beide banden was identiek...
Gijs
In de situatie die jij beschrijft gebruikt de band de extra vlaktedruk om door de zachte laag van het wegdek heen te "snijden". En zodoende grip te krijgen op de harde onderlaag. Niet echt een goed voorbeeld als je het mij vraagt.
Ik vraag me af waarom de RDW een hogere aslast toestaat bij een grotere bandbreedte of dubbelluchtmontage ?robert schreef:een grotere wielomtrek hoeft niet direct te betekenen dat een groter vlak van de band in contact staat met de grond, want dat is niet afhankelijk van de omtrek.
Edit: en ook niet van de breedte.
hihihaha, jammer!!!
(het is namelijk bijna volledig afhankelijk van de bandenspanning)
dus wil je lekker veel band/wegdekcontact: lagere bandenspanning! Hee, doen ze bij het dragracen niet zoiets?
Maar ik ben van mening dat een grotere band met gelijk profiel een groter contactvlak kent met het wegdek bij gelijke spanning. Ook een bredere band kent dit voordeel.
En een band is niet zo blij met een lage bandspanning bij hoge snelheden.
De mannen dwalen een beetje af, het ging namelijk alleen over de bewering dat een grotere band ook automatisch een groter contactoppervlak zou hebben.
En das niet waar.
wat brede bandjes doen kwa grip in de regen is een ander verhaal.
En das niet waar.
wat brede bandjes doen kwa grip in de regen is een ander verhaal.
speedline schreef:Maar ik ben van mening dat een grotere band met gelijk profiel een groter contactvlak kent met het wegdek bij gelijke spanning.
Simpel: de RDW probeert te voorkomen dat men met superhoge bandenspanning gaat rijden.speedline schreef:Ik vraag me af waarom de RDW een hogere aslast toestaat bij een grotere bandbreedte of dubbelluchtmontage ?
Want hoge bandenspanning betekend (jaja) lineair ook een hogere vlaktedruk op het wegdek. En asfalt wordt daardoor uitgewalst, zeg maar de wegen worden hierdoor kapot gereden. Ik heb het natuurlijk over vrachtwagens, die rijden met drukken van (gokje) 8 bar ofzo. Die vrachtwagens zorgen wel voor 85% van de schade aan wegen. (bron: wegenbouwkundig maatje)
Als je zomaar de aslast verhoogd, en niet de bandenspanning dan wordt A te groot. De band moet hierdoor teveel ingedrukt worden, door die vervorming warmtie teveelop en gaat kapot. Resultaat zie je her der wel langs de weg liggen.
Vandaar de keuze op bredere banden, geen hogere druk, zelfde vervorming geeft toch meer aslast.
Laatst gewijzigd door robert op di 15 okt 2002 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja heej ik ben maar een simpele architect, ik kan het je niet precies voorrekenen, maar mijn gevoel zegt me dat dit knetter logisch isrobert schreef:Ben benieuwd naar enige onderbouwing.
(stukje overschrijven mag ook wel)
Ik had het ook niet tegen jou, maar meer tegen de speedlines. Die wel onderlegd is.
Ik snap het gevoel ook wel hoor, had ik ook. Maar het antwoord was destijds wel goed op de auto hts.
Het staat gewoon in de dictaatjes.
Ik snap het gevoel ook wel hoor, had ik ook. Maar het antwoord was destijds wel goed op de auto hts.
Het staat gewoon in de dictaatjes.
-
- Berichten: 3702
- Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
- Car: Talisman sedan
- Locatie: St. Annaland
- Contacteer:
Het is idd waar dat vrachtwagens met 8 bar rijden en daardoor meer vlaktedruk op het asvalt uitoefenen, maar de massa heeft hier natuurlijk ook veel mee te maken. Kijk maar naar de hobbels voor een stoplicht.
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Inderdaad, juist wel een goed voorbeeld dus. Door die hogere wegdruk snijdt hij er dus doorheen. Normaal op asfalt is die hogere wegdruk minder van belang en ga je voor de maximale wrijving dmv een groter oppervlak...speedline schreef:Die meer grip wordt idd. gegenereerd door een hogere vlaktedruk. Maar ik denk dat we het hier beter over een wegdek met een bitumen of zoab oppervlak kunnen hebben. Hierop leveren (zeker in droge situaties) bredere en grotere banden meer prestaties in de vorm van hogere spoorkrachten.clio_rally schreef:Trouwens, volgens mij is de druk in de band niet in die formule direct toepasbaar. Het gaat hier om de druk die de band op de weg uitoefent. Die is inderdaad omgekeerd recht evenredig met het contactoppervlak. Maar dit geld niet voor de luchtdruk in de band zelf. Als praktijkvoorbeeld mijn rallycursus. Toen we de eerste keer in de regen door de modder van Eurocircuit valkenswaard reden hadden we totaal geen grip op de brede banden die toen onder de ax lagen. Was een ramp, veel te brede en grote banden, te weinig grip (banden op 2.5 bar). Zelfde druk, smalle 1.1 velgjes met bandjes, week later, zelfde omstandigheden. Door het kleiner contact oppervlak kun je meer grip krijgen, de druk die de band op het wegdek uitoefent is groter... Druk in beide banden was identiek...
Gijs
In de situatie die jij beschrijft gebruikt de band de extra vlaktedruk om door de zachte laag van het wegdek heen te "snijden". En zodoende grip te krijgen op de harde onderlaag. Niet echt een goed voorbeeld als je het mij vraagt.
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Jongens, hou een paar dingen goed uit elkaar. De druk in een band heeft niet een direct verband met de druk die een band op de weg uitoefent, ok? Dus als ik de druk drie keer zo hoog maak, oefen ik misschien maar 20% meer druk uit op de weg, aangezien het contactoppervlak niet 3 keer zo klein wordt, maar misschien 20%. En nogmaals, een grotere omtrek zorgt voor een groter contactoppervlak. Natuurlijk niet als er een enorm verschil in druk is, maar in principe klopt het als een bus. Je moet een grotere band echt op een hoge druk zetten om net zoveel contactoppervlak te hebben als een kleinere band op normale druk en we hebben het hier over de algemeen gevallen...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Kan jij Robert overtuigen met een spannende formule? Robert wil altijd formules zien, vind'ie leuk
TU Studenten unite!
TU Studenten unite!

-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Je zult niet snel een formule vinden die bandendruk en het contactoppervlak met elkaar verbindt. DEze zul je proefondervindelijk moet maken met een hoop constanten die verschillen per band/temp/velg, niet te doen dus... Maar verder komen er weinig formules aan te pas, de formule van F=Axp komt hierbij niet van pas voor de bandendruk, helaas...Matijs schreef:Kan jij Robert overtuigen met een spannende formule? Robert wil altijd formules zien, vind'ie leuk![]()
TU Studenten unite!
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Nou, dan acht ik deze discussie gesloten en verklaar ik hierbij dat het Universiteitsteam heeft gewonnen 

als je door regen en modder scheurt (valkenswaard?) wordt een gedeelte van de wieldruk op het wegdek overgebracht door eeh regen en modder? (en de rest direct op het asfalt, samen 100% natuurlijk)
En regen en modder blinkt nu niet echt uit door fijne wrijvingcoefficienten.
Dus een vergelijking van nix, je haalt er allerlei storende randvoorwaarden bij (zoals regen en modder en dus aquaplanegedoe)
Niet echt elementair of wetenschappelijk. (voor een TU-er)
En regen en modder blinkt nu niet echt uit door fijne wrijvingcoefficienten.
Dus een vergelijking van nix, je haalt er allerlei storende randvoorwaarden bij (zoals regen en modder en dus aquaplanegedoe)
Niet echt elementair of wetenschappelijk. (voor een TU-er)
dit is ongeveer het niveau wat mijn zusje had toen ze 12 was en niet uit mocht gaan.clio_rally schreef:Jongens, hou een paar dingen goed uit elkaar. De druk in een band heeft niet een direct verband met de druk die een band op de weg uitoefent, ok? Dus als ik de druk drie keer zo hoog maak, oefen ik misschien maar 20% meer druk uit op de weg, aangezien het contactoppervlak niet 3 keer zo klein wordt, maar misschien 20%. En nogmaals, een grotere omtrek zorgt voor een groter contactoppervlak. Natuurlijk niet als er een enorm verschil in druk is, maar in principe klopt het als een bus. Je moet een grotere band echt op een hoge druk zetten om net zoveel contactoppervlak te hebben als een kleinere band op normale druk en we hebben het hier over de algemeen gevallen...
Gijs
extra hard op de grond stampen enzo.
komop: bronvermelding of anderzins enig bewijs graag.
Laatst gewijzigd door robert op di 15 okt 2002 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Whooo... het pikkentrappen is begonnen
*Jerry!...Jerry!...Jerry!...*

*Jerry!...Jerry!...Jerry!...*
Is dit een unlicensed bear-knuckle fight, of gewoon legaal met handschoenen enzo? 
