Hallo!
Mijn motor is vorige week in de soep gedraaid, een drijfstang vond het nodig om buiten mijn motorblok te gaan kijken.
Nu ben ik bezig met de uitbouw van de motor, maar dat zit nu vast op een paar puntjes.
Ik wou de motor met versnellingsbak en al eruit halen, maar is dit wel handig? of is het makkelijker om de bak te laten zitten in de auto? ik weet niet of dit wel kan, maar ik zag dat ze dat met een 5je ook deden.
De steekas aan de rechterkant, hoe kan ik dit ding van mijn versnelingsbak afkrijgen?
De motorsteun achter, loshalen van het blok met de 2 bouten, of moet je die ergens anders loshalen?
Ik hoop op spoedige reactie, want ik kan nu niet verder.
Groeten!!!
Motorblok Renault 19 16V - SPOED!!
Ok motor en bak in een keer is het makkelijkste. Zorg ervoor de je de motor enigszins schuin laat hangen met de bak "naar beneden". Haal iig de motorkap er af en daarna het frame-pje waar de radiateur onder zit ook. De achterste/ onderste motorsteun kun je gewoon losmaken bij de voorste bout.
Aandrijfas rechts kun loshalen door het borgpennetje wat ergens voorbij het midden zit richting de bak er tussenuit te tikken. Gewoon een spijker ofzo pakken en dan tik je dat borgpennetje eruit. Daarna schuif je em zo eraf.
Wat ik altijd doe is de moer in het midden van de wiel er af draaien en de fusee los draaien van de draag arm. Vergeet je wiel er ook niet van af te halen. hierna treg je de fusee naar voren en op zij. speel ventueel nog met de stuur als het niet lukt. En als het je dan nog niet lukt de veerpoot lostdraaien van het fusee en dan trek je hem er echt zo af. Aan de andere kant alleen de moer van de aandrijfas in het midden van de wiel er af. dan trek je die aandrijf as er zo uit met het uit takelen van je blok. scheelt olie van de versnellings bak te moeten vervangen.16klepper schreef:nou, ik heb de borgpen eruit, maar ik krijg de rommel nog niet van elkaar.... waar moet ie van elkaar, echt aan de bak of meer bij de homokineet?
suc6
mijn broer en ik doen het met een brug, auto op de brug, veerpoot van de fusse loshalen, remlauw eraf, dan schakelstang en stuurstang loshalen, stekker van de ecu los, kilometertellerkabel los. Dan met behulp van een steekkar of heftruck , een pallet onder de auto, subframe bouten los, brug omhoog en het blok is eruit. Mijn broer en ik doen er ongeveer een uur en een kwartier over.
Ok, dat snap ik wel, dat dan de boel los moet bij je wielophanging, dat heb ik al allemaal los zitten. Maar ik trek dan aan de steekas, maar die komt niet uit de versnellingsbak. Daar bij die borgpen moet het van elkaar af ergens neem ik aan, maar ik trek alleen die homokineet uit elkaar, en ben bang dat als ik doortrek dat ik dan het rubber doortrek.
Groeten!
Groeten!
Je hebt as al wel los bij het fusee/ de naaf? Als je em daar los hebt, zittie nog aan een kant vast en das bij dat borgpennetje. Je zou em dan zo eraf moet schuiven. Je hebt dan toch niets met homokineet te maken, die zit aan de andere kant.
Ik zal het proberen uit te leggen.
Ik heb aan de wielkant de onderste fusee losgehaald.
dus ik kan nu de ophanging naar buiten trekken.
nu moet de steekas er aan de versnellingsbak kant uit, zodat de as blijft zitten als het blok omhoog getakeld word. als ik nu aan de wielkant trek, zou de steekas los moeten komen van de versnellingsbak. Dit wil echter niet, want ik trek alleen de homokineeet aan de bakzijde van elkaar af.
Ik heb aan de wielkant de onderste fusee losgehaald.
dus ik kan nu de ophanging naar buiten trekken.
nu moet de steekas er aan de versnellingsbak kant uit, zodat de as blijft zitten als het blok omhoog getakeld word. als ik nu aan de wielkant trek, zou de steekas los moeten komen van de versnellingsbak. Dit wil echter niet, want ik trek alleen de homokineeet aan de bakzijde van elkaar af.
ja, je moet dus de binnenste homokineet van de "bak-asstomp" afschuiven. Dit kan pas nadat je het borgpinnetje er uit getikt hebt.
Het gaat overigens ook het best als je niet aan de as trekt, maar de binnenste homokineet vastpakt.
Het gaat overigens ook het best als je niet aan de as trekt, maar de binnenste homokineet vastpakt.
rev it like a rental
Als de borgpen er echt helemaal uit is, met een grote schroevendraaier of iets dergelijks wrikken tussen aandrijfas en versnellingsbak.
Bij mijn GTT zat die lange aandrijfas ook vastgeroest aan de bak en trok ik ook bijna de as kapot.
Je kunt tussen de versnellingsbak en de as gerust wat kracht zetten, alleen even uitkijken voor je differentieelkeerring!
Succes
Bij mijn GTT zat die lange aandrijfas ook vastgeroest aan de bak en trok ik ook bijna de as kapot.
Je kunt tussen de versnellingsbak en de as gerust wat kracht zetten, alleen even uitkijken voor je differentieelkeerring!
Succes
- Geert Claes
Bij mijn GTT zat die cardan as ook een beetje vast geroest, en ik heb er gewoon iets tussen gestoken voor spanning te kunnen zetten, en dan met een licht hamertje zachtjes tegen het ijzeren deel van de kop aan de kant van de bak getikt. Dat ging prima op die manier.