Zoals sommige mischien wel weten heb ik een tijdje geleden (week of een niewe radiateur geplaatst in mijn GTT phase 2 (een standaard GTT radiateur maar nieuw uit de doos). Ik heb toen meteen de koelvloeistof vervangen (kan haast niet anders) dus die is ook nieuw. De laatste week (met het koudere weer) merk ik echter dat de temp wel erg laag blijft. Als ik namelijk op de snelweg constant 100 rijdt dan komt de wijzer niet eens bij het 1e streepje. Hij staat dan ergens tussen het "rustpunt" van de meter en het 1e streepje. Als ik hem overigens dan stil zet en stationair laat draaien dan loopt de temp wel weer wat op en bij harder rijden gaat hij ook iets omhoog. Mijn vraag was dus ofdat dat kwaad kan (die lage temp) en wat er dan eventueel moet gebeuren
tja een nieuwe radiator en nieuwe vloeistof scheelt wel veel, bij mij scheelde dat ook een half streepje. Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken. Je motor word gewoon lekker gekoeld, en met dit koude weer nog beter.
tja, ik kan me namelijk voorstellen dat die koelvloeitstof een bepaalde bedrijfstemp heeft. Ik maak me overigens ook niet echt zorgen maar vroeg het me wel af.
<<aangezien de staat eerst nogal slecht was scheelde het bij mij 2 streepjes >>
Tom schreef:Zoals sommige mischien wel weten heb ik een tijdje geleden (week of een niewe radiateur geplaatst in mijn GTT phase 2 (een standaard GTT radiateur maar nieuw uit de doos). Ik heb toen meteen de koelvloeistof vervangen (kan haast niet anders) dus die is ook nieuw. De laatste week (met het koudere weer) merk ik echter dat de temp wel erg laag blijft. Als ik namelijk op de snelweg constant 100 rijdt dan komt de wijzer niet eens bij het 1e streepje. Hij staat dan ergens tussen het "rustpunt" van de meter en het 1e streepje. Als ik hem overigens dan stil zet en stationair laat draaien dan loopt de temp wel weer wat op en bij harder rijden gaat hij ook iets omhoog. Mijn vraag was dus ofdat dat kwaad kan (die lage temp) en wat er dan eventueel moet gebeuren
nou ik heb net een open luchtfilter op mijn auto gezet en nu komt hij net boven het eerste streepje. en als ik erg mijn best doe dan precies in midden van 1e en 2e. Normaal kwam hij altijd tot het 2e streepje en daarboven ging de fan pas blazen.
Als ik stilsta dan komt de temp ook wel hoger, tot 2e streepje (en dan slaat de fan dus aan)
Maar dat open luchtfilter haal ik er wel snel af als het gaat vriezen overdag, want anders bevriest de carb. heb ik ergens gelezen.
Tom schreef:zou best kunnen maar niet eens het eertse streepje raken is wel erg koel.
Ik ben natuurlijk ook alleen slecht gewend dus dat kan het ook zijn
het is je thermostaat of je hebt nog lucht in je koelsysteem. heb je hem wel goed ontlucht?
als die dikke slang{van waterpomp naar radiatuur}samen knijpt of te welvacuum zuugt dan is er iets niet goed.er is een spesiaale procedure voor.
ik weet niet wanneer ik deze info heb maar je kan altijd bij de dealer vragen.
ontlucht is alles volgens mij prima (en wanneer ie niet goed ontlucht is wordt ie toch juist warmer). En hoe kun je dan checken of de thermostaat goed werkt (fan werkt prima)
Tom, Ray en ik hebben precies hetzelfde. Het is gewoon normaal.
Je thermostaat werkt perfect, als ie stuk gaat zul je alleen leip hoge temperaturen krijgen.
De jouwe was gewoon extreem heet toen ik op je temp-meter keek toen we naar Marum gingen. alles boven het 2e streepje vind ik reden om even op te letten. Alles wat eronder zit is alleen maar goed. (zolang je olie maar op juiste temp is)
Volgens mij is onder het 1e streepje aan de koele kant, misschien zelfs wel te laag.
Ik vervang in de winter altijd de thermostaat voor een andere;
- 's Zomers staat ie dan op het 1e streepje of er net iets overheen.
- 's winters staat ie tegen het 2e streepje aan (1 2/3)
Anders krijg ik het in de winter niet meer warm gestookt binnen, en het lijkt me dat niet alleen de motor erg lage bedrijfstemperatuur krijgt, maar dat het ook nog ERG (extra) lang duurt voordat ie uberhaupt op temperatuur komt, zeker als je ook nog eens maximaal warmte van de motor ontrekt om het zelf een beetje warm te krijgen.
En dan rijd je dus met een koude motor, met olie die niet op temperatuur komt. Dat is dus minder gezond als de opmerkingen hier doen vermoeden.
Met mijn winterthermostaat is de watertemperatuur 's winters binnen 1,5km op bedrijfstemperatuur (op 1 2/3), de rest volgt dan vrij snel.
Binnen een beetje warmte krijgen is geen enkel probleem dan.
Laatst gewijzigd door Stefijn op ma 14 okt 2002 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is geloof ik al eerder gezegd, maar zolang de olie gewoon op temperatuur komt kan de koelvloeistof temperatuur natuurlijk nooit te laag zijn. Dan ding is gewoon nieuw en koel als een malloot! Lekker toch? Eerst zitten we allemaal te zeuren dat hij te warm wordt, en nu weer te koud? Zo is het nooit goed...
Nja, het gaat er idd ook maar om dat de olie op temperatuur komt, maar dat zeg ik ook. Ik heb alleen pas sinds kort een olietemperatuurmeter in mijn auto dus ik kan deze winter voor het eerst meten of de olietemperatuur hoog genoeg komt.
Feit blijft wel dat ik het met de oorspronkelijke thermostaat niet warmgestookt krijg binnen.
Lekker rijden in de winter met kouwe poten die pas na 15 kilometer een beetje lauwe lucht krijgen.
Stefijn schreef:Nja, het gaat er idd ook maar om dat de olie op temperatuur komt, maar dat zeg ik ook. Ik heb alleen pas sinds kort een olietemperatuurmeter in mijn auto dus ik kan deze winter voor het eerst meten of de olietemperatuur hoog genoeg komt.
Feit blijft wel dat ik het met de oorspronkelijke thermostaat niet warmgestookt krijg binnen.
Lekker rijden in de winter met kouwe poten die pas na 15 kilometer een beetje lauwe lucht krijgen.
Bij mij is het wel redelijk snel warm binnen, vooral bij mijn voeten...
some people are alive only because it's illegal to kill them
heb even in het werkplaatshandboek gebladerd en hij zit idd in een van de slangen. Hij zit in de slang tussen de waterpomp en bovenste aansluiting van de radiateur. Hetgeen wat ik bedoelde was het thermocontact.
Maar dan blijft mijn vraag. Hoe kun je controleren of die thermostaat nog werkt en hoe is die te vervangen. En dan nog een vraag voor Stefijn. Waar vervang jij hem door dan??
Je hebt thermostaten die bij verschillende temperaturen open gaan. Die van een GTT gaat bij 83 graden open, als ik me niet vergis. Die van een R4 gaat al bij 73 graden open en dat helpt dus bij het koeler houden van je koelvloeistof.
Hoe je 'm moet vervangen weet ik niet precies. Kijk eens op de site van Tino. Die heeft dat allemaal zeer duidelijk uitgelegd.
maar als ik die reacties zo lees, dan zouden jullie er lekker niks aan doen (Steven, Ray). Toch nog een vraagje dan, hoe krijg je dat ding dan uit die slang??
Naja als het keihard vriest kun je misscien een iets warmere thermostaat nemen, bijv een 86 graden.
En je krijgt em uit de slang door de slang te verwarmen (wordt ie soepeler) en em eruit te trekken, je kan ook voorzichtig knijpen met een waterpomptang, alleen niet alle behuizingen zijn daarvoor geschikt. (ik heb zo al 1 thermostaat gesloopt, maar deze was toch al kapot )
Nog een simpel truukje is je Radiateur deels afplakken met een stuk karton
He mensen mijn gtt blijft ook zo koud , als het s,morgens goed fris is duurt het wel een 20 min voordat het streepje van het koelwater ook maar iets omhoog komt( als ik op mijn werk ben +- 25 km heb ik het eerste streepje nog niet bereikt). Of ik moet stil gaan staan dan maar niet spreken over welke temp er uit de verwarming komt het is net een diepfries. Nu hebben jullie het allemaal over de thermostaat kom ik erachter dat die van mij er helemaal geen heeft he he. Heb ik er vandaag maar eentje gehaald 86 graden maar waar moet dat ding precies zitten en aan welke kant moet de sensor op wijzen.
Die moet in de dikke slang die bovenop loopt, die waar dat aftapventieltje bovenop zit. En dan aan de rechterkant vanuit de auto gezien, daar moet je de slangenklem loshalen en de thermostaat erin steken.
Ik had dat vorige winter dat de GT niet op temperatuur kwam en de kachel bijna koud bleef.Na grondig onderzoek bleek dat de thermostaat op wintersport was,dus niet aanwezig.Ik heb toen een 73 graden thermostaat geplaatst die volgens de specificaties wordt aanbevolen voor de zomer.Overigens kan je thermostaat ook open blijven staan als hij stuk is waardoor hij niet of langzaam op temperatuur komt.De temperatuur blijft nu goed,de meter staat in het midden dus bij het tweede streepje.En zoals jullie weten zit de oliekoeler in de radiateur dus de olie zal ook niet zo warm worden als je koelwater koud blijft.
heb toen straks nog even een stuk gereden op de snelweg en wanner ik even doorrijd bij een warme motor dan ligt de temp in de buurt van het eerste streepje (even eronder erop en soms net iets er boven). Denk toch eigenlijk dat dit best nette waarden zijn
He mensen heb net mijn nieuwe thermostaat er in gezet een 86graden thermostaat had er eerst geen kwam ik achter. Maar nu wordt tie wel erg warm hij komt nu tot aan het tweede streepje dan zakt hij bijna een half streepje en dan komt hij weeromhoog. Dus de temp blijft constant ook bij hard rijden maar wel aan de hoge kant , moet ik nu voor een koelere thermostaat gaan of voor de winter zo laten. Maar ja het heeft ook voordelen z,n thermostaat mijn verwarming doet het ook weer gelukkig.
Ruud schreef:He mensen heb net mijn nieuwe thermostaat er in gezet een 86graden thermostaat had er eerst geen kwam ik achter. Maar nu wordt tie wel erg warm hij komt nu tot aan het tweede streepje dan zakt hij bijna een half streepje en dan komt hij weeromhoog. Dus de temp blijft constant ook bij hard rijden maar wel aan de hoge kant , moet ik nu voor een koelere thermostaat gaan of voor de winter zo laten. Maar ja het heeft ook voordelen z,n thermostaat mijn verwarming doet het ook weer gelukkig.